Pikheet in Noorwegen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door v+d »

In kopenhagen is geen of weinig vrachtverkeer,er is een kade voor cruiseschepen,een kade voor de marine- en werkschepen.
In de haven zijn ze een grote brug aan het bouwen,dat geeft wat gedoe voor de rondvaartboten die overigens maar net onder de bruggen door kunnen.
Bochten maken gaat ook wat ingewikkeld met die lange boten,de ene schipper doet zoiets fluitend en de andere heeft er zichtbaar moeite mee.
Onze schipper heeft er schik in en keert de lange bak op z,n gemak in Hyhavn,zonder hulp en zonder springetjes.

Wij krijgen plastic jassen uitgedeeld,een grote stevige pool die naast ons zit kijkt vertwijfeld naar dat kleine stukje plastic.
Mijn vrouw biedt hem haar jas aan, terwijl ze zegt dat hij er wel twee nodig heeft voor zijn formaat.
Als ik hem dan nog zeg dat ie moet bukken omdat ie anders met zijn grote kop de bruggen beschadigt wordt het gezellig.
Hij kan bulderend lachen en is de aanvoerder van een scheepsbemanning die even aangemonsterd is op deze rondvaart.
Een van de heren heet Marek en dat is een naam die we herkenden en waarom we dachten dat het polen waren.
Ook dat geeft weer aanleiding tot grappen en als de jongste verteld dat hij in Larvik woont,waar ik gewerkt heb in een veevoerfabriek letten ze niet meer op de gids.

We ontdekken dat iemand in een forse leeuwenkop van de brugversiering een fopspeen geduwd heeft,te laat om te fotograferen maar de polen liggen in een deuk.
Het werkt aanstekelijk en het wordt een vrolijke rondvaart.
Net als overal liggen er ook hier schepen met achterstallig onderhoud en er ligt ook veel modern tupperware spul.

De indruk,ondanks het donkere weer,die Kopenhagen maakt is van een goed georganiseerde mooie stad met een groot aantal prachtige oude gebouwen en beelden.
Dat is niet op een plaatje vast te leggen,omdat je de geluiden en geuren niet kan overbrengen.
Op Nyhavn zijn, in een kelder, prachtige ouderwetse openbare toiletten in een onberispelijke staat,heel wat anders als het spaceshuttletoilet in de haven van Oslo.
DSC00644.JPG
DSC00644.JPG (703.28 KiB) 4253 keer bekeken
DSC00652.JPG
DSC00652.JPG (364.71 KiB) 4253 keer bekeken
DSC00656.JPG
DSC00656.JPG (326.45 KiB) 4253 keer bekeken
DSC00661.JPG
DSC00661.JPG (327.28 KiB) 4253 keer bekeken
DSC00667.JPG
DSC00667.JPG (356.8 KiB) 4253 keer bekeken
DSC00670.JPG
DSC00670.JPG (294.85 KiB) 4253 keer bekeken
DSC03548.JPG
DSC03548.JPG (427.19 KiB) 4253 keer bekeken
DSC03551.JPG
DSC03551.JPG (562.67 KiB) 4253 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door v+d »

Nog even een paar bootjes die ons opvielen in het Kopenhaagse en wat plaatjes van iets bijzonders.
De sloep van de koning ligt aan boei nummer 1 en zo te zien was er een volledige bemanning aan boord.
De toren met het vreemde houten skelet is een hijsinstallatie om masten te steken op de oude schepen.
Het ding met de hijskraantjes is het marinedok.
Wij kwamen langs Kopenhagen in het zand,je ziet b.v. de toren van de beurs.
Een boot van canaltours.
Een brugpeiler in aanbouw met een echte sleper er voor .
Fortuna heeft wat onderhoud nodig zo te zien.
Een woon/vaarsloep,zo liggen er nog veel.
DSC00659.JPG
DSC00659.JPG (299.69 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00665.JPG
DSC00665.JPG (346.58 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00668.JPG
DSC00668.JPG (323.02 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00672.JPG
DSC00672.JPG (340.18 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00676.JPG
DSC00676.JPG (339.72 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00679.JPG
DSC00679.JPG (559.71 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00682.JPG
DSC00682.JPG (479.6 KiB) 4187 keer bekeken
DSC00696.JPG
DSC00696.JPG (569.28 KiB) 4187 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door v+d »

s'Ochtends op de camping bij Kopenhagen is het druk in de douches,die hier twee douches in een hok hebben.
Mooi ruim met prachtig sanitair,dat zie je niet vaak in het noorden.
Zoiets geeft ook prachtige dilemma's,als ik sta te wachten komt er een echtpaar binnen ,we zijn dus met z'n drieen in de wacht.
Er gaat een hok open en de man die er uitkomt blijkt er in z'n eentje gedoucht te hebben.
Ik denk laat ik eens beleefd zijn en zeg het echtpaar, dat zij dat hok wel kunnen nemen ,dan wacht ik wel even.
De man kijkt mij verheugd aan mompelt wat tegen zijn vrouw , gaat alleen naar binnen , draait de deur op slot.
De vrouw kijkt me nijdig aan en haalt haar schouders op,ik kan er toch echt niets aan doen.
Het volgende hok dat vrij komt neem ik dan toch maar en met mij wil ze niet mee!

We pakken het boeltje in en gaan naar Rendsburg aan het Noord-Oostzeekanaal dat Hamburg verbindt met Frederica.
Rendsburg was dan weer duits en dan weer deens,totdat de Pruisen er in 1866 voorgoed beslag op legden,sindsdien is het duits gebleven.
Er wonen ca.30000 mensen en het is een mooie verzorgde gemeente waar veel toeristen verblijven in de zomer.
De camperplaats ligt in een park, aan de oever van de Eider,waar eekhoorns en konijnen om de campers huppelen.
Je hoeft alleen de braai maar even klaar te zetten en een konijn te vangen.
De routes in Rendsburg zijn op de voetpaden aangegeven door een mooie blauwe streep en brengen je zo naar het kanaal(1/2 uur te voet).
Achter de veevoerfabriek is een terras waar je ijs en koffie kunt halen en dan maar bootjes kijken.
Vanaf het terras heb je uitzicht op de 41 meter hoge spoorbrug waar ook nog een zweefpont onder hangt om het spannend te maken.

De spoorbaan is tussen 1911 en 1913 gebouwd,de staalconstuctie is 2,5 km lang,het geheel inklusief de aanloop is 7,5 km lang.
In Rendsburg daalt of stijgt de trein op een elipsvormige baan om op korte afstand het hoogte verschil te kunnen overbruggen.
De trein stopt n.l. op het station van Rendsburg,de baan noemen de rendsburgers"Schleife" .
De zweefpont verbindt de beide oevers en wordt als museumstuk in bedrijf gehouden,met dikke mist lijkt het mij een spannende overtocht!

Op de nieuwe loskade zijn ze met mobiele hydraulische kranen onderdelen voor windmolens aan het laden op trailers.
Beetje omslachtig en veel werk,omdat de masten uit halve ringen bestaan er is al veel energie gebruikt voor zo'n kreng ooit stroom levert.
Het transport van de enorme wieken,dat we in Denemarken zagen levert nog veel meer problemen op.
Daar komen trailers met separaat achter te besturen wielen aan te pas ,anders kunnen ze de bochten op de smalle deense binnenwegen niet maken.

Als we een bakkie koffie halen wordt het nog spannend ,een schip de Onego komt onder de brug door en voor het terras moet de vaart er opeens uit.
Hij draait recht op de kade af en dat vraagt ieders aandacht ,ook van passerende automobilisten.
Een ouder echtpaar draait z'n voertuig achterwaarts de weg op en maakt omstandigheden voor een schitterende aanrijding. Een erg wakkere automobilist weet dat gelukkig te voorkomen,als ik mij omdraai om mijn toestel neer te leggen zegt een bejaarde duitse tegen mij:" Mensch Ich habe mich die Augen zu gemacht!!"
Er gebeurt niets ,auto's blijven heel ,het schip draait bijtijds bij,maar je zit hier toch om iets spannends te zien.
De oudjes hebben niets gemerkt en tuffen rustig langs de kade weg richting stad.

In Rendsburg bij het Brugterras is een schepengroetinstallatie waar het volkslied van het land van het passerend schip ten gehore wordt gebracht en met de duitse (dat wel) vlag gegroet wordt.
Er zijn ca. 200 volksliederen voorhanden.
Op w.w.w.brueckenbote.de kan je hier meer over vinden plus een webcam en een schema wanneer zo'n drijvend hotel langs komt.

De volgende morgen rijden we via de Elbetunnel huiswaarts en komt er een eind aan ons pikheet in Noorwegen.
oude kade van Rendsburg
oude kade van Rendsburg
DSC00746.JPG (410.21 KiB) 4124 keer bekeken
de nieuwe kade voor lossen van onderdelen windmolens
de nieuwe kade voor lossen van onderdelen windmolens
DSC00747.JPG (314.97 KiB) 4124 keer bekeken
de trein op 41 meter hoogte
de trein op 41 meter hoogte
DSC00748.JPG (324.84 KiB) 4124 keer bekeken
het zweefveer
het zweefveer
DSC00750.JPG (366.44 KiB) 4124 keer bekeken
idem
idem
DSC00751.JPG (341.21 KiB) 4124 keer bekeken
Onego voor de brug
Onego voor de brug
DSC00755.JPG (440.91 KiB) 4124 keer bekeken
de vaart moet er uit
de vaart moet er uit
DSC00757.JPG (467.86 KiB) 4124 keer bekeken
de Oosterschelde voor de brug
de Oosterschelde voor de brug
DSC00763.JPG (354.68 KiB) 4124 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door dita »

Jan en familie,

Welkom thuis. Het was mooi om je dagelijkse reportage te volgen. Ook van de fotos heb ik genoten. Brengt veel herinneringen naar boven.
Groeten en all the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door gerard tenerife »

Dat was weer een pracht V+D heb er van genoten. De Nyhavn....... op no 17 heb ik veele malen mijn hart :lol: en poen verloren :( Zal maar een pilsje nemen om wat af te koelen 8)
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door v+d »

Ik heb wel een foto van Nyhavn nummer 7 voor de liefhebbers :wink:
Bijlagen
DSC00645.JPG
DSC00645.JPG (390.94 KiB) 4037 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door v+d »

En speciaal voor Gerard, Nyhavn nummer 17.
Ik had de foto eigenlijk gemaakt voor het bootje, maar zo'n verhaal erbij is ook leuk!
DSC00646.JPG
DSC00646.JPG (413.44 KiB) 5189 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door gerard tenerife »

V+D ik ben je mijn eeuwige dank verschuldigd, :lol: het bootje is natuurlijk mooi en het geveltje zegt ook wel wat, maar ondanks dat ik in de laatste 50 jaar verschillende malen op no 17 geweest ben, gaan mijn herinnerigen altijd terug naar de eind vijftiger jaren en begin 60. Europa werd overspoeld met Trad en moderne Jazz muziek, Holland had zijn DSCB, Engeland zijn C.Barber, Stan Getz had zijn eigen programma op de Zweedse radio, "Toots" Thielemans had zelfs zijn eigen deuntje 'smiddags voor het Zweedse weerbericht en Oscar Petersen speelde in Tivolie. Ook de Denen hadden hun eigen "Viking" Band van Papa Bue.
Op Nyhavn no 17, toen niet zo'n nette tent maar waar de echte Denen en Deninnen :shock: voor hun zoopie kwamen, werd op Zondag middag " ge-jamd" . Jan en alleman kwam met een muziek instrument binnen, dronken of nuchter, en begon Jazz te spelen,
Als Theo zou zeggen, "Those were the days my friends"
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Inderdaad, Gerard. Those were the days. Toen er nog échte muziek werd gespeeld en Nyhavn 17 nog niet zo keurig was.
En nou liep V+D zomaar luchtigjes over Rendsburg heen, maar die weet natuurlijk niet wat je dáár kon beleven. Dat wil zeggen: heel vroeger, toen opa nog jong was... :?
Daar heb ik een herinnering aan die nog eens een keer op papier moet.
We hadden voor de mist vastgemaakt in Rendsburg en toen het opklaarde, en de loods zei dat we weer verder konden, zei neef Jaap: "Herr Lotse, ik hou het voor vandaag voor gezien."
Dat deed ie wel vaker. Als we van de Parkkade vertrokken, kon hij soms Vlaardingen niet voorbij komen en lagen we zomaar een een dag of twee stil.
Maar goed, deze keer was het dus Rendsburg en toen...
Maar, nee... :wink:

Bedankt voor je prachtige reisverslag, v+d!
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo v+d,

Prachtig reisverslag, jammer dat je weer thuis bent.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie