KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

En maar mopperen op de KPM, ik heb gestudeerd op kosten van de KPM en daar mijn voordeel uit getrokken en ben daar nog steeds blij om. Toen ik het contract tekende heeft mijn vader mij op de consequenties gewezen van een langjarig contract, bij een firma die in een koloniaal systeem is groot geworden, Mijn vader kon met een groot gezin en in het verleden een vrouw, dus mijn moeder die een ziekte had waardoor zij na mij geboorte niet meer uit bed kon komen niet die studiekosten voor de dagschool betalen.
Ik ben nog altijd gelukkig dat ik toen bij de KPM in dienst bent getreden en niet steeds moet vertellen hadden zij dit en dat maar verteld, ik en mijn vader hebben getekent voor het contract en ik ben daar in mijn latere loopbaan alleen maar sterker door geworden.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik mopper helemaal niet op de KPM. :-D
Ik zeg ook duidelijk: Het lag niet aan de KPM en die geef ik dan ook nergens de schuld van en ik neem ze niks kwalijk.
Ik kwam daar in een verkeerde tijd, toen die inderdaad in het koloniale systeem groot geworden kongsi feitelijk op apegapen lag. Een prachtig bedrijf dat zijn tijd had gehad.
Maar het is natuurlijk wel prettig als je kunt vergelijken. Als je zowel vóór als na de KPM ook eens ergens anders hebt gevaren.
En overal leer je wat en pik je wat op waar je later plezier van hebt. Ik heb bij de KPM een aantal waardevolle dingen geleerd. En ik had bewondering voor de manier waarop de kapiteins die ik heb meegemaakt, onder de toen heersende omstandigheden met die schepen omgingen. Ik weet niet in hoeverre er toen speciale eisen aan de machinisten werden gesteld - en dan bedoel ik dus in vergelijking met de "normale" vaart - daar had ik geen kijk op, zeker in die tijd niet. Maar van de kapiteins van de KPM werd in die tijd, als ze veilig en goed wilden varen, heel wat meer gevergd dan van hun collega's op de "gewone" vaart. Dat zag ik toen al en later heb ik daar nog vaak aan teruggedacht.

Maar een klerezooi was het, in die laatste jaren. En dan wreekt het zich - of het is alleen maar goed - dat je wist hoe het ook kon.
Joop Kieviet (RIP)

Re: KPM

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Vooral het leven tijdens een goede dokbeurt.

http://www.youtube.com/watch?v=87jhgFa_uhc

Gr.Joop
Joop Kieviet (RIP)

Re: KPM

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Ook hier was geduld en improvisatiegevoel nodig!

http://www.youtube.com/watch?v=6u-ExY4wV2k

Gr. Joop
Jan Dikker

Re: KPM

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Joop,

Nou moet je niet denken dat de KPM het monopolie had op het vervoer van vee en speciaal een varkentje.

Afbeelding

Mijn eigen foto, ergens gemaakt in Malaya, waarschijnlijk omgeving Penang.

1 MK ellebogenstoom en keurig links van de weg!

Good goan!

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou Jan..da's nog een goed getraind varken ook......z't poot komt uit die banboe kooi...hij probeert mee te trappen :lol:

Ait vedan
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jan Dikker

Re: KPM

Bericht door Jan Dikker »

Harry,

Dat varkentje heeft te korte pootjes.
Daarom kan het niet bij de trappers.
Heeft zeker als biggetje niet genoeg te eten gekregen en daarom niet genoeg gegroeid.

Trouwens, zo'n "banboe kooi" noemen zij bij die Koninklijke Pretmakers een krantjang.
Soms kregen we op de Waingapoe een paar duizend, gevuld, mee.
In tieren aan dek en dan vijf of zes hoog.
De onderste varkentjes vonden dat niet zo prettig....

Good Goan!

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een paar duizend, gevuld, mee. In tieren aan dek en dan vijf of zes hoog. De onderste varkentjes vonden dat niet zo prettig.
...

Tjaaa Jan.......ik ben opgegroeid in een " Dierenbescherming Familie"......dus zeg ik maar eventjes niks.
Ik weet OOK van een andere inhoud....krijg er kippevel van :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: KPM

Bericht door Mart Hoogedoorn »

´Tja hé..de meestal muslim mentaliteit,totaal geen respect en mededogen voor dieren,hoewel de zustertjes daar TOEN wat aan probeerden te doen :cry:Heeft niet geholpen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KPM

Bericht door Roy »

Ik denk dat Harrie met de andere inhoud ook iets heel anders bedoeld.
Daarvoor moeten we terug naar, zeg grofweg, 1942 - 1945........................

Brrrrrrrrr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie