KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Uit welk jaar zal dit gebouw stammen van de KPM in Tandjong Priok?
Aan de auto links van het gebouw te zien heel lang geleden!
Bijlagen
KPM Gebouw 2.jpg
KPM Gebouw 2.jpg (90.45 KiB) 2646 keer bekeken

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: KPM

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Beijk,

Mijn opmerking over die boei staat nog steeds hoor,waarschijlijk weet de schilder/tekenaar niet dat zo'n meerboei(tje) niet keurig netjes rechtop blijft liggen met zo'n lange tros eraan.

Waarom die Rotterdam nu zo met enkele voortros en spring gemeerd ligt waarvan vooral de voortros nogal wat slack heeft begrijp ik ook niet helemaal. Maar daar zal ongetwijfelt een reden voor zijn. Welke??? Geen flauw idee, wellicht nog bezig met meren/ontmeren of maar "eventjes" langs de kant om
daarna weer direct weg te zijn,wie het weet mag het zeggen. Doch als wij zo meerden en de wind zou aflandig draaien hadden we grote kans dat de gangway tussen kade en schip viel dus toch de trossen maar wat strakker doorhalen :wink: .

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: KPM

Bericht door jandezeeman »

Trossen niet doorgehaald, toen het hoogwater werd :?: :?:

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: KPM

Bericht door johan.H »

lijkt er verdacht veel op dat de ss Rotterdam van Beijk een fotoshop is, gemaakt op zijn huidige ligplaats :roll:

hier een foto die ik gemaakt heb tijdens ons bezoek aan de Rotterdam begin dit jaar, alleen met een trosje meer!!!! :wink:

Afbeelding


hier ééntje van internet waar ie zonder trossen langs de kade ligt :-D

Afbeelding

waarschijnlijk ligt ie op een blok beton :mrgreen:
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jacko »

Ze hebben gewoon een paar palen aan stuurboordszij in de blubber gezet. :-D :-D

Hans ( Jacko )
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een paar palen aan stuurboordszij in de blubber gezet
Met een paar zware scharnieren "als een boeren schuurdeur" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
louis holleman

Re: KPM

Bericht door louis holleman »

Wegwaaien doettie niet zo gauw Harry. Alleen als de wind van aan- naar aflandig draait of andersom moeten ze als de sodemieter met een dompelpompje ballast van bak- naar stuurboord of andersom pompen om miss Flagship rechtop te houden :lol:
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Fact-finding ss Tarakan KPM

Bericht door Vaerderij »

TARAKAN (1) bjr 1913.jpg
TARAKAN (1) bjr 1913.jpg (129.34 KiB) 2384 keer bekeken
s.s. TARAKAN (1) 1913

naamsein: TJCW, 1924 THDN
Rijkee & Co., Rotterdam. bnr 145
Brt: 1.642 nrt: 983, dwt: 1.976 lxbxh: 73,38 x 12,25 x 4,94

Tankschip,
In 1921 als kolenschip met accommodatie voor 2 eerste- en 145 dekpassagiers.
Triple expansie stoomachine, 3 cil., 1.000 ipk, 10 mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord N.V., Rotterdam.

In december 1912 tewaterlating; april 1913 proefvaart en opgeleverd.
Vertrok 24 april naar Ned. Indië en werd daar in juni 1913 in dienst gesteld.
04.1913-1930 TARAKAN, N.V., Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
6 september 1930 opgelegd te Singapore en 16 januari 1933 van de vloot afgevoerd.
12 januari 1934 verkocht voor de sloop aan Chop Hock Kee Hoe te Singapore.

* bron: Wel en wee van een Indische rederij en Stegro.

Conclusie: het s.s. Tarakan van de K.P.M. is niet bij de RDM gebouwd
Anne
Journee

Re: KPM

Bericht door Journee »

Goede middag Anne,

Ik kwam gisteren een proleem over de "Tarakan" tegen, legde jou het probleem voor en bedacht me tijdens het indrukken van de knop "bevestigen" dat ik je daarover waarschijnlijk al eens een keer benaderd had. Even zoeken in Kombuispraat/KPM ... ..., ja dat was op dit topic met Kerst vorig jaar (iets met mijn korte-termijn-geheugen?). De vraag werd toen prompt beantwoord door RobertB.
Dus mijn vraag snel weer verwijderd, maar jij was kennelijk nog sneller met lezen.
Bedankt voor je antwoord!

Mvg, Johan.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Eus van Luyk opgenomen in het ziekenhuis in Lelystad

Bericht door Vaerderij »

SINABANG als een rode draad door het leven van Eus van Luyk ..........jpg
SINABANG als een rode draad door het leven van Eus van Luyk ..........jpg (210.04 KiB) 3557 keer bekeken
Theo Horsten schreef: Ja! Ik herinner me toch een groot KPM-zanger. We komen met de Lamongan de Indragiri af - het enige scheepje van de KPM waar ik goede herinneringen aan heb -
en het is hartstikke donker en we komen bij de plaats waar je dan bijna op zee zat, maar waar ik de naam echt van vergeten ben, zoals ik ook niet meer weet waarom je daar
dan moest afslacken, maar plotseling klinkt er een hoop gezang over het water, een zéér schunnig lied, niet geschikt voor uitvoering bij de gitaar op de zondagschool.
Vanuit het duister schiet er een prauw langszij met daarin naast een paar inlanders
de heer Eus (van Eugene) van Luyk.

Dat kón in die tijd helemaal niet: op die plek, bij nacht of late avond, zingend in een prauw op de Indragiri, maar Eus had op de radio gehoord dat we af kwamen zakken
en moest en zou even een potje bier bij ons komen halen en dat ging door. Daar komt die uitdrukking mogelijk vandaan: "Nog even een afzakkertje halen." :-D

Eus zal mij zich niet herinneren, want we hebben elkaar maar een paar keer ontmoet - daar bij nacht op de Indragiri en later nog eens in die louche bar in Soerabaja.
Maar Eus was een begrip bij de KPM.
Hij woont nu in Thailand, zoals je kunt zien als je die link aanklikt. Holland zal hem later te benauwd zijn geweest, neem ik aan.
Eus van Luyk in 2009 bij de reünie van de K.P.M. oud-roestvereniging. Foto Renirus Beijk. II.jpg
Eus van Luyk in 2009 bij de reünie van de K.P.M. oud-roestvereniging. Foto Renirus Beijk. II.jpg (207.42 KiB) 3513 keer bekeken
In verband met ernstige gezondheidsklachten van één van de meest aansprekende en schilderachtige gezagvoerders van de K.P.M.,
is Eus van Luyk enige tijd geleden naar Nederland gekomen en opgenomen in het Zuiderzeeziekenhuis te Lelystad, waar hij in quarantaine lag.

Afgelopen week verhuisde hij naar een kamer op de 3de etage van,
Verzorgingsunit:
"De Hoven ",
Het Ravelein 181,
8233 BK Lelystad


Ik denk dat er vast wel oud collega’s zijn die hem willen schrijven of een kaartje sturen.

Anne


Plaats reactie