Anton Beuving, mijn overleden grootvader

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gast

Bericht door Gast »

Hallo,
Nog even iets i.v.m. het liedje/beeeldje Ketelbinkie.
Ketelbinkie is autobiografisch, alleen Anton Beuving heeft het gebeuren overleefd. Het beeldje is onthuld door Mies Bouwman en de Nederlandse Hartstichting heeft (voor zover ik weet) de financiering gedaan.
Na de onthulling heeft de Zingende Zwerver (de originele zanger van het lied) het lied daar nog eens gezongen op de enige juiste manier: Rotterdams. Te vaak wordt het lied gezongen met een Amsterdamse tongval.
Anton Beuving heeft toe hij ouder was ook nog als kok gevaren. Zijn specialiteit: hachee met als klapper voor de smaak een reep pure chocolade.

Lucy

Jorgvandooren

Bericht door Jorgvandooren »

Hey,

Gerard Cox("Toen was geluk heel gewoon") heeft em ook nog eens gezongen...

Heb er een mp3-tje van.

Groeten Jorg
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Anton Beuving, ps. van Anton Pieter Maria Oliemans (1902-1977), productief Nederlands schrijver en tekstschrijver van liedjes. Het beroemde lied over Ketelbinkie is van zijn hand. "Toen wij van Rotterdam vertrokken ..."
Hij schreef ruim veertig politieromans, meestal met brigadier Hakkie Waaldijk in de hoofdrol.

Werk: Het begon met een moord (1951); Dossier 563 A-B en Dossier 564 R-S (1951); De onvindbare Chinees (1952); Rechercheur Waaldijk knapt het op! (1952); Het begon met de moord op een actrice (1952); Kidnapping in Amsterdam (1952); Moord op bestelling (1952); Cassière gevraagd (1953, ook als Meisje vermist); Het lijk tussen het riet (1953); Het mysterie van de zeven skeletten (1953); Waaldijk struikelt over "De Dwerg" (1953); De dertiende doodskist (1954); De elektrische stoel (1954); Erger dan moord (1954); Op hoog bevel! (1954); Met blote vuist (1955); Moord in de trein 8.28 (1955); De wraak van een Chinees (1955); Zelfmoord of misdaad? (1955); Diefstal van diamanten (1956); Moord met voorbedachten rade (1956); Vals geld (1956); Kennismaking gezocht (1957); De kroeg was gesloten (1957); De laatste seconde (1957); Vals alibi (1957); De dader is mijn zoon (1958); De lifter was de moordenaar (1958); Makelaar in misdaad (1958); Moord op een moordenaar (1958); De dood van inspecteur Swillens (1959); De misdaad van kapitein Fulman (1959); De krankzinnige dr. Smit (1960); Moordenares (1960); Moord in de onderwereld (1960); De mensenslachter (1960); Cocaïne (1961); Haagse Bennie (1961); Jacht op een krankzinnige (1961); Liefde leidt tot moord (1961); 'De Bef' steekt een handje toe (1962); Methylalcohol (1962); Vergif... (1962); Een bankier verdween (1963); Chantage (1963); Penoze-Willem (1963); Moord met muziek (1964, met bijrollen voor Hetty Blok en Wim Ibo); De elektrische stoel (zonder jaar, Pulpmagazine).

Jeugdboeken o.a.: Koers ... onverschillig; Havenratten; Loods aan boord; Muiterij op de 'Neptunus' (1950); De lading brandt!

Bovenstaande is afkomstig van http://www.crime.nl/auteurs/beuving.html

Saina, je vraagt of we dat allemaal willen mailen. Dat wil ik gerust doen, maar je kunt het immers veel vlugger en gemakkelijker hiervandaan kopiëren?
Ik ben nog steeds op zoek naar dat krantenartikel over de onthulling van het beeldje van Ketelbinkie. Als ik dat vindt, zal ik het scannen en je die scan mailen.

Verder: als je op Google eenvoudig "Anton Beuving" intikt, rolt er zo verschrikkelijk veel uit, daar ben je dagen zoet mee! :)

Op die stofomslag van dat boek zeggen ze dan wel dat hij 2800 "levensliedjes" schreef, maar daar doen ze je opa toch geen recht mee. Bij een levensliedje denk je al gauw aan tranentrekkers, de Zangeres Zonder Naam en zo. Dat schreef hij ook en de Zangeres zong ook liedjes van hem, maar daarnaast schreef hij ook heel mooie dingen. Een van de mooiste liedjes van Willeke Alberti vind ik Vanavond om kwart over zes ben ik vrij. Een klein kunststukje, althans naar mijn smaak. Ook dat is van je opa. Maar ook: "O, kleine jodeljongen" van Manke Nelis.
Hij werkte veel samen met Tom Erich, een in de vijftiger en ook nog zestiger jaren bekend pianist, componist.
Joke Bruijs: En altijd komen er schepen, wat men noemt een "Rotterdamse Ballad", ook van Anton Beuving.

In 1942 schreef hij de teksten voor de operette Marijke waarvoor Jan Vogel de muziek schreef. Die schreef trouwens ook de muziek van "Ketelbinkie". Frans van Schaik, beter bekend als "De Zingende Zwerver" zong het in 1941 voor het eerst voor de radio.

Tja, zo kunnen we dus nog héél lang doorgaan. :D

Wie ontvangt nu de rechten van al zijn liedjes en boeken, Saina? Dat moet elk jaar een fors bedrag zijn en dat gaat nog door tot 2047.

.
saina

????

Bericht door saina »

Tja, dat is een hele goede vraag, mijn opa is al heel lang dood en mijn oma nog veel langer, dus ik heb geen idee, misschien zijn kinderen, maar daar heeft niemand van de kleinkinderen nog contact mee, dus ik heb daar geen idee van.
Weet iemand hoe ik dat kan uitzoeken?
En hoe weet u dat deze rechten tot 2047 doorlopen?

Zo zie je maar, ik kom hier nog heel wat te weten.

Nogmaals, ontzettend bedankt!!!!!

En Lucy, ik zou dat filmpje graag willen zien!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

De rechten:

Gaan ieder jaar naar zijn 4 zoons uit zijn eerste huwelijk en 1 zoon en 1 dochter uit zijn tweede huwelijk. Maar zo heel veel is dat niet hoor. En of dat doorgaat tot 2047? Dat weet ik niet. Anton Beuving was zeker geen kapitalist. Als hij alles in deze tijd geschreven had, ja dan had hij misschien een aardig stulpje kunnen neerzetten......

En Saina als je wilt kun je dat filmpje wel eens bekijken hoor,

Lucy
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, de rechten lopen door tot 70 jaar na de dood van de auteur en Anton Beuving overleed in 1977. Ik weet niet hoeveel werk van Anton Beuving er nog in de bibliotheken staat, maar de leenrechtvergoeding tikt stevig aan. Van mij staan er ruim 40, misschien al wel 50 boeken in de bibliotheken, let wel: boeken die ik heb vertaald. Als vertaler krijg ik 70 procent van de leenrechtvergoeding en de (buitenlandse) auteur 30 procent. Een Nederlandse auteur krijgt dus de volle uitleenvergoeding.
Nu is het wel zo dat in die vergoeding de oorspronkelijke verkoopprijs van de boeken wordt verrekend en die lag in het geval van Beuving natuurlijk erg laag. Als ik de boeken van Spillane zie die ik een dertig jaar geleden vertaalde dan staat daar een verkoopprijs van € 3,13 voor, dat was Fl. 6,90. Keurig gebonden boeken. Die worden ook nog steeds uitgeleend, maar dat is inderdaad kwartjeswerk terwijl je bij recente boeken over honderden euro's per jaar per boek praat. Het totaal is echter een aanzienlijk bedrag dat ik niet graag zou missen.

Ik ga dat nalaten aan mijn kleinkinderen en als dat dan doorgaat tot 70 jaar na mijn dood, dan betekent dat dat de kleinkinderen van mijn kleinkinderen daar nog plezier aan beleven. Dat is toch leuk, ook al zal het op den duur maar een paar centen zijn.

.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is nou ook toevallig! Als Rotterdammer met (zo nu en dan een beetje) heimwee, ben ik lid van de Stichting Ons Rotterdam. Vanmorgen krijg ik het kwartaalblad:

Afbeelding

En wie staat er groot op de achterkant?

Afbeelding

Hij is al in 1994 verplaatst naar Katendrecht - eigenlijk ook een betere plek.

Afbeelding

.
Gast

Bericht door Gast »

Ketelbinkie op Katendrecht...Ik ben nog bij de onthulling geweest, volgens mij was dat (als ik mij nog goed herinner) bij de HAL.
Anton Beuving vond het uiteraard geweldig!!
Ik hoorde dat er ook nog een replica van gemaakt zou zijn en dat het in het maritiem museum zou staan, maar of dat waar is?
Saina jouw opa was inderdaad een zeer intelligente man.
Lucy
saina

krantenknipsels

Bericht door saina »

Weet iemand misschien nog krantenknipsels over A. Beuving te vinden op intenet?

Alvast bedankt en ook bedankt dat er al zoveel reacties gekomen zijn

Saïna
saina

Bericht door saina »

Dit begrijp ik niet, Ketelbinkie staat naat mijn weet nog in Rotterdam, ik weet dat mijn oudste zus er geweest is en dat is zeker nog geen 11 jaar terug, dus dat klopt niet helemaal.

Staat die replika niet in Katendrecht of Rotterdam?


Plaats reactie