Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Als ik de foto's zo bekijk kom ik eigenlijk tot dezelfde conclusie als Cor.
De kranen staan op hartschip, dus er kan over beide zijden gelost worden.
Het schip is een typisch kind van haar tijd, van het open type. Dus meerdere, ( dit geval twee ), luikhoofden naast elkaar.
Als er niet op stroom gelost werd, maakte het ook al niet meer uit over welke kant met voor de kade kwam.
Dat het schip verlengt is, is ook wel duidelijk. Langs de huid zijn duidelijk verstevegingsstrips aangebracht. Dat gebeurde erg vaak na een verlenging.
Waarom de dekkranen een andere opstelling gekregen hebben is mij ook niet helemaal duidelijk. Mogelijk waren de twee voorste ruimen nog steeds voor stukgoed, dan wel gepalletiseerde lading ingericht.
Dat de kleuren van het schip veranderd waren ligt aan het feit dat Wilhelm Wilhelmsen ging opereren in de toemalige Barber Green Line. Wat dat ook precies ingehouden heeft.
Tegenwoordig vaart men onder de oude schoorsteenkleuren samen met Wallenius met autocarriers.
m.v.g., Roy
De kranen staan op hartschip, dus er kan over beide zijden gelost worden.
Het schip is een typisch kind van haar tijd, van het open type. Dus meerdere, ( dit geval twee ), luikhoofden naast elkaar.
Als er niet op stroom gelost werd, maakte het ook al niet meer uit over welke kant met voor de kade kwam.
Dat het schip verlengt is, is ook wel duidelijk. Langs de huid zijn duidelijk verstevegingsstrips aangebracht. Dat gebeurde erg vaak na een verlenging.
Waarom de dekkranen een andere opstelling gekregen hebben is mij ook niet helemaal duidelijk. Mogelijk waren de twee voorste ruimen nog steeds voor stukgoed, dan wel gepalletiseerde lading ingericht.
Dat de kleuren van het schip veranderd waren ligt aan het feit dat Wilhelm Wilhelmsen ging opereren in de toemalige Barber Green Line. Wat dat ook precies ingehouden heeft.
Tegenwoordig vaart men onder de oude schoorsteenkleuren samen met Wallenius met autocarriers.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Wie weet ?
dank je Cor en Roy voor de uitleg en plausibele verklaring
Jan........ik kan (helaas) geen 8ste kraan ontdekken, ik zie ook maar 3 schaduwen van de gieken op de luikhoofden voor de opbouw
ondanks speurwerk op het net kan ik geen info of betere foto's van de Tirranna vinden
gr,Johan
Jan........ik kan (helaas) geen 8ste kraan ontdekken, ik zie ook maar 3 schaduwen van de gieken op de luikhoofden voor de opbouw
ondanks speurwerk op het net kan ik geen info of betere foto's van de Tirranna vinden
gr,Johan
Re: Wie weet ?
Ahoy Johan,
Hier kan je de volledige data van de TIRRANNA lezen,zowel in het Noors als Engels.
http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... rranna.htm
Hier nog wat plaatjes van het schip.
Hier kan je de volledige data van de TIRRANNA lezen,zowel in het Noors als Engels.
http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... rranna.htm
Hier nog wat plaatjes van het schip.
Re: Wie weet ?
volgen mij kunnen die kleinere kranen verrijden van luik naar luik!!
Wie onder weg is, vorderd
Re: Wie weet ?
hartelijk dank Ruud
als je jouw beide foto's vergelijkt is idd goed te zien dat hij eerst alleen de kleinere kranen had en dat later de 2 zwaardere kranen erbij geplaast zijn.
1970 Arrived 31/12 at Akers Mekaniske Verksted, Oslo where a section with capacity for 90 containers below deck was inserted amidship. 2 x 25t cranes installed.
en idd Otter............die kranen lijken te kunnen verplaatsen is op de 2de foto van Ruud en de 1ste foto van mij goed te zien.
op de foto van Ruud staat een kleine kraan bij de mast met zware spier.......bij die van mij staat ie er een eind vandaan.
wel appart moet ik zeggen
als je jouw beide foto's vergelijkt is idd goed te zien dat hij eerst alleen de kleinere kranen had en dat later de 2 zwaardere kranen erbij geplaast zijn.
1970 Arrived 31/12 at Akers Mekaniske Verksted, Oslo where a section with capacity for 90 containers below deck was inserted amidship. 2 x 25t cranes installed.
en idd Otter............die kranen lijken te kunnen verplaatsen is op de 2de foto van Ruud en de 1ste foto van mij goed te zien.
op de foto van Ruud staat een kleine kraan bij de mast met zware spier.......bij die van mij staat ie er een eind vandaan.
wel appart moet ik zeggen
Re: Wie weet ?
Ik had nog een 'handheld'-marifoontje liggen. Misschien 25 x gebruikt...
Lag al een paar jaar in de kast. Toen ik um weer eens tot leven wekte, bleken 2 van de 6 batterijen te zijn overleden, maar nadat ik die 2 door een paar andere had vervangen, bleek er nix meer te gebeuren
Althans: het beeldscherm werkt volledig, an als je de ptt indrukt trekt hij ook vermogen, maar op andere marifoons in de buurt is nix te horen, en als die roepen, ook nix te horen op de handheld....
Ook de squelch doet nix....
Zou er in de buurt van Groningen nog een ouwe hobbyerende sparks zitten die zoiets kan nazien...???
weggooien kan immers altijd nog....
Lag al een paar jaar in de kast. Toen ik um weer eens tot leven wekte, bleken 2 van de 6 batterijen te zijn overleden, maar nadat ik die 2 door een paar andere had vervangen, bleek er nix meer te gebeuren
Althans: het beeldscherm werkt volledig, an als je de ptt indrukt trekt hij ook vermogen, maar op andere marifoons in de buurt is nix te horen, en als die roepen, ook nix te horen op de handheld....
Ook de squelch doet nix....
Zou er in de buurt van Groningen nog een ouwe hobbyerende sparks zitten die zoiets kan nazien...???
weggooien kan immers altijd nog....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15
Re: Wie weet ?
Jan,
Als je ooit baterijen of accu's gaat vernieuwen moet je ze allemaal vernieuwen. (Als je dit niet doet zal de nieuwe accu snel de cappaciteit van de oude accu aannemen.) Probeer het dan nog eens.
gr Ed
Als je ooit baterijen of accu's gaat vernieuwen moet je ze allemaal vernieuwen. (Als je dit niet doet zal de nieuwe accu snel de cappaciteit van de oude accu aannemen.) Probeer het dan nog eens.
gr Ed
Re: Wie weet ?
Jan, volgens een oud-collega van je zit er tegenover Praxis Damsterdiep een goeie en goedkope accuboer.
Anne
Anne
Re: Wie weet ?
Allemaal heel erg bedankt, maar de batterijtjes doen het (nog) wel....
De speaker/mike doen nix meer; hij zend wel (???) maar er gaat nix uit, als je begrijpt wat ik bedoel....
Zelfs het ATIS-signaal niet....
Maar hij trekt wél het zendvermogen uit de batterij; je ziet er meer uitgaan als je 1W, 2W of 5W kiest...
De speaker/mike doen nix meer; hij zend wel (???) maar er gaat nix uit, als je begrijpt wat ik bedoel....
Zelfs het ATIS-signaal niet....
Maar hij trekt wél het zendvermogen uit de batterij; je ziet er meer uitgaan als je 1W, 2W of 5W kiest...
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Ik wil nog even terugkomen op de vraag van Roy over der schoorsteen kleuren van de Woermann Linie.roy schreef:Mooie vondst Jos.
Mare, wanneer kreeg de Woermann Linie de schoorsteen kleuren zoals op jou afbeelding en wij die ook kennen ?.
Eigenlijk moest het voor jouw een appeltje-eitje zijn. Per slot van rekening heb jij ook onder de Duitse vlag gevaren, wat natuurlijk hele rissen oude relaties opgeleverd heeft.
m.v.g., Roy
Door diverse omstandigheden was ik daar helaas niet aan toe gekomen.
Met zeer grote waarschijnlijkheid zijn de kleuren in 1885 ingevoerd.
Hieronder een uittreksel uit de Duitse Wiki.
Dem Handelsunternehmen C. Woermann gehörten 1880, als Adolph Woermann es übernahm, zwölf Segelschiffe und ein Dampfschiff.
Sie dienten ausschließlich dem Transport der eigenen Handelsware.
Im Laufe der nächsten Jahre wurden die Segelschiffe nach und nach verkauft und durch weitere Dampfer ersetzt – die sogenannten „Woermanndampfer“, die vor allem nach Familienmitgliedern benannt wurden.
Ab 1882 wurde eine regelmäßige Schiffsverbindung mit Nigeria aufgebaut, ab 1884 eine regelmäßige Verbindung nach Kamerun.
1885 wurden alle Schiffe in ein eigenes Unternehmen ausgegliedert, die Afrikanische Dampfschiffs-Aktiengesellschaft, die als Woermann-Linie bekannt wurde (Farben: grün-weiß-blau-weiß-grün vor schwarzem Hintergrund).
1891 wurde der Handel nach Deutsch-Südwestafrika (heutiges Namibia) ausgedehnt, und 1896 richtete sie einen Liniendienst entlang der ganzen Westküste Afrikas ein.
Bron Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Adolph_Woermann
Toen de familie Woermann zich in 1917 uit de Rederij terug trok, werden de initialen in de vlag van C W (Carl Woermann) door W L (Woermann Linie) vervangen.
Groeten, Hans.