Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Als ik de foto's zo bekijk kom ik eigenlijk tot dezelfde conclusie als Cor.
De kranen staan op hartschip, dus er kan over beide zijden gelost worden.
Het schip is een typisch kind van haar tijd, van het open type. Dus meerdere, ( dit geval twee ), luikhoofden naast elkaar.
Als er niet op stroom gelost werd, maakte het ook al niet meer uit over welke kant met voor de kade kwam.
Dat het schip verlengt is, is ook wel duidelijk. Langs de huid zijn duidelijk verstevegingsstrips aangebracht. Dat gebeurde erg vaak na een verlenging.
Waarom de dekkranen een andere opstelling gekregen hebben is mij ook niet helemaal duidelijk. Mogelijk waren de twee voorste ruimen nog steeds voor stukgoed, dan wel gepalletiseerde lading ingericht.
Dat de kleuren van het schip veranderd waren ligt aan het feit dat Wilhelm Wilhelmsen ging opereren in de toemalige Barber Green Line. Wat dat ook precies ingehouden heeft.
Tegenwoordig vaart men onder de oude schoorsteenkleuren samen met Wallenius met autocarriers.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Wie weet ?

Bericht door johan.H »

dank je Cor en Roy voor de uitleg en plausibele verklaring :-D

Jan........ik kan (helaas) geen 8ste kraan ontdekken, ik zie ook maar 3 schaduwen van de gieken op de luikhoofden voor de opbouw :roll:
ondanks speurwerk op het net kan ik geen info of betere foto's van de Tirranna vinden :cry:

gr,Johan
Ruud (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Johan,
Hier kan je de volledige data van de TIRRANNA lezen,zowel in het Noors als Engels.

http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... rranna.htm

Hier nog wat plaatjes van het schip. :wink:
TIRRANNA1967-A (Large).jpg
TIRRANNA1967-A (Large).jpg (120.9 KiB) 1434 keer bekeken
TIRRANNA1967 (Large).jpg
TIRRANNA1967 (Large).jpg (117.34 KiB) 1434 keer bekeken
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Wie weet ?

Bericht door Otter »

volgen mij kunnen die kleinere kranen verrijden van luik naar luik!!
Wie onder weg is, vorderd
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Wie weet ?

Bericht door johan.H »

hartelijk dank Ruud :-D

als je jouw beide foto's vergelijkt is idd goed te zien dat hij eerst alleen de kleinere kranen had en dat later de 2 zwaardere kranen erbij geplaast zijn.
1970 Arrived 31/12 at Akers Mekaniske Verksted, Oslo where a section with capacity for 90 containers below deck was inserted amidship. 2 x 25t cranes installed.

en idd Otter............die kranen lijken te kunnen verplaatsen :o is op de 2de foto van Ruud en de 1ste foto van mij goed te zien.
op de foto van Ruud staat een kleine kraan bij de mast met zware spier.......bij die van mij staat ie er een eind vandaan.

wel appart moet ik zeggen :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik had nog een 'handheld'-marifoontje liggen. Misschien 25 x gebruikt...
Lag al een paar jaar in de kast. Toen ik um weer eens tot leven wekte, bleken 2 van de 6 batterijen te zijn overleden, maar nadat ik die 2 door een paar andere had vervangen, bleek er nix meer te gebeuren
Althans: het beeldscherm werkt volledig, an als je de ptt indrukt trekt hij ook vermogen, maar op andere marifoons in de buurt is nix te horen, en als die roepen, ook nix te horen op de handheld....
Ook de squelch doet nix....
Zou er in de buurt van Groningen nog een ouwe hobbyerende sparks zitten die zoiets kan nazien...???

weggooien kan immers altijd nog.... :-D
Oost, west...ook best
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Wie weet ?

Bericht door ed ijzendoorn »

Jan,

Als je ooit baterijen of accu's gaat vernieuwen moet je ze allemaal vernieuwen. (Als je dit niet doet zal de nieuwe accu snel de cappaciteit van de oude accu aannemen.) Probeer het dan nog eens.

gr Ed
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Vaerderij »

Jan, volgens een oud-collega van je zit er tegenover Praxis Damsterdiep een goeie en goedkope accuboer.
Anne
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Allemaal heel erg bedankt, maar de batterijtjes doen het (nog) wel....
De speaker/mike doen nix meer; hij zend wel (???) maar er gaat nix uit, als je begrijpt wat ik bedoel....
Zelfs het ATIS-signaal niet....
Maar hij trekt wél het zendvermogen uit de batterij; je ziet er meer uitgaan als je 1W, 2W of 5W kiest...
Oost, west...ook best
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Hannes »

roy schreef:Mooie vondst Jos.
Mare, wanneer kreeg de Woermann Linie de schoorsteen kleuren zoals op jou afbeelding en wij die ook kennen ?.
Eigenlijk moest het voor jouw een appeltje-eitje zijn. Per slot van rekening heb jij ook onder de Duitse vlag gevaren, wat natuurlijk hele rissen oude relaties opgeleverd heeft.

m.v.g., Roy
Ik wil nog even terugkomen op de vraag van Roy over der schoorsteen kleuren van de Woermann Linie.
Door diverse omstandigheden was ik daar helaas niet aan toe gekomen.
Met zeer grote waarschijnlijkheid zijn de kleuren in 1885 ingevoerd.
Hieronder een uittreksel uit de Duitse Wiki.

Dem Handelsunternehmen C. Woermann gehörten 1880, als Adolph Woermann es übernahm, zwölf Segelschiffe und ein Dampfschiff.
Sie dienten ausschließlich dem Transport der eigenen Handelsware.
Im Laufe der nächsten Jahre wurden die Segelschiffe nach und nach verkauft und durch weitere Dampfer ersetzt – die sogenannten „Woermanndampfer“, die vor allem nach Familienmitgliedern benannt wurden.
Ab 1882 wurde eine regelmäßige Schiffsverbindung mit Nigeria aufgebaut, ab 1884 eine regelmäßige Verbindung nach Kamerun.
1885 wurden alle Schiffe in ein eigenes Unternehmen ausgegliedert, die Afrikanische Dampfschiffs-Aktiengesellschaft, die als Woermann-Linie bekannt wurde (Farben: grün-weiß-blau-weiß-grün vor schwarzem Hintergrund).
1891 wurde der Handel nach Deutsch-Südwestafrika (heutiges Namibia) ausgedehnt, und 1896 richtete sie einen Liniendienst entlang der ganzen Westküste Afrikas ein.

Bron Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Adolph_Woermann

Toen de familie Woermann zich in 1917 uit de Rederij terug trok, werden de initialen in de vlag van C W (Carl Woermann) door W L (Woermann Linie) vervangen.

Groeten, Hans.
wl1.jpg
wl1.jpg (136 KiB) 1874 keer bekeken


Plaats reactie