Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

In de Algarve(pt)hebben we Verneukeros al gesignaleerd begin dit jaar,aardige en beleefde man overigens :) .
Als we slechts helpen,omdat we bang zijn dat de wereld anders in de hens gaat moeten we dat vooral niet doen :oops:
De boel wordt hier ook wel kort en klein geslagen door volgevreten goed geklede druiloren.
Het wordt tijd dat de dienstplicht weer ingevoerd wordt,kan iedereen z'n agressie eens kwijt :lol:
Helpen om de zaken een beetje beter te verdelen zou de goede weg kunnen zijn,maar zelfs met een goede Tomtom kunnen velen die weg niet vinden :cry:
DSC02968.JPG
DSC02968.JPG (834.61 KiB) 2225 keer bekeken

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Morgen, woensdag 26 september, een algemene staking van 24 uur die het hele land vrijwel plat zal leggen. De vliegvelden blijven vooralsnog open, maar aangezien er verder zo goed als niets werkt en het hele verkeer vast zal lopen, zal ook het verkeer van en naar de vliegvelden waarschijnlijk veel hinder ondervinden.
Hoe gewelddadig een en ander morgen zal verlopen, moeten we afwachten, maar ik zie het somber in. Volgens de kranten wordt dit het begin van een lange, hete herfst.

"OLOI MAZI" staat er op dat aanplakbiljet - Allen tezamen om verdere stappen tegen te houden en de overeenkomst ongedaan te maken!
Dat is een wat vrije vertaling van mij, maar het komt erop neer van: tot hier toe en niet verder en die afspraken met de EU en het IMF moeten de vuilnisbak in.

Όλοι μαζί στην άβυσσο' lijkt me dichter bij de waarheid: Allen tezamen de afgrond in.
En dat stukkie van Theodor Holman over Ferneukeros de geitenhoeder had ik al gelezen. Ik vind ik een waardeloos stukkie, een column die Holman niet waardig is. Misschien had hij een slechte dag. Dat krijg je als je columns móét schrijven; dan schrijf je soms rotzooi. Ik spreek uit ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

'Ben je gek. Dat land heeft wéér twintig miljard extra en twee jaar meer tijd gevraagd, hahaha! Geef je dat geld niet, dan komen er meer hakenkruisen in de straten van Athene; geef je het wel, dan komen de hakenkruisen straks in jouw land, hihihi!'
(Door: Theodor Holman)

Hallo Theo et al,

Ik heb geen enkele behoefte-OF pretenties- om recencies te geven op die Theodor Holman ( of anderen!) en als jij als zijnde het Orakel van Aridea dat een waardeloos stukkie vindt, dan zal dat best zo zijn..........maaaaar.

Die laatste zinsnede van die Holman klinkt mij toch wel als een ietwat griezelig " nadenkertje" in mijn rode geschiedenis oortjes!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mijn bezwaar is dat ook deze column het weer doet voorkomen alsof "de Grieken" een stelletje uitvreters zijn die de boel belazeren. Ik vind "de Griekse geitenhoeder Ferneukeros" zeer denigrerend. Dat verdienen de gewone Grieken niet.
En wat die laatste zinsnede betreft: als er morgen nieuwe verkiezingen zouden worden gehouden, zou de de neo-nazistische partij Gouden Dageraad de derde partij van het land worden. De huidige coalitieregering is uiterst wankel; als die valt en er komen nieuwe verkiezingen, kunnen er wel eens rare dingen gebeuren. Dat is een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Wil dat zeggen dat de Grieken opeens voor een groot deel fascisten zijn geworden? Nee, absoluut niet. Net zomin als de Duitsers in de dertiger jaren plotseling massaal nazi's waren geworden. Ook toen profiteerde Hitler en consorten van de armoede, de werkeloosheid en de totale uitzichtloosheid waar een groot deel van de bevolking mee geconfronteerd werd. Ze boden hoop.
Hier biedt Gouden Dageraad directe, daadwerkelijke hulp in de wijken waar mensen helemaal niets meer hebben en dat spreekt aan. Anderen laten die kansen liggen. De gewone Griek moet alleen maar inleveren en nog steeds meer inleveren terwijl de financiële hulp nog steeds gebruikt wordt om de banken te redden, zoals overal eerst en vooral de banken worden geholpen, terwijl het de banken, de graaiers en de zakkenvullers waren die deze crisis hebben veroorzaakt. Dat kan zo niet doorgaan. Dat klapt straks met een enorme knal. En geen mens weet tot hoe ver die knal gaat doorklinken en waar de stukken terecht zullen komen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat verdienen de gewone Grieken niet.
Daar heppie 100%+ gelijk in Theo en dat zal ik- en ik neem aan geen zinnig ander mens- je niet bestrijden. Maaar " als die Hakenkruizen er eenmaal staan"........zijn we gauw vergeten " hoe het allemaal kwam" EN kost het weer een ontiegelijke hoop ellende voor ze weer "overgeschilderd" zijn.
De rol van " de banken" en andere zakkenvullers - in de brede zin van het woord- in de huidige mondiale samenleving maakt een zinnig, beetje ge-informeerd en niet helemaal naief mens misselijk en je vraagt je inderdaad af hoelang dat nog "goed" zal gaan.
En geen mens weet tot hoe ver die knal gaat doorklinken en waar de stukken terecht zullen komen.
Daar sluit ik me bij aan, maar ik heb een duister vermoeden dat het doorklinken voornamelijk in de schoortsteenpijpies van " Jan met de Pet" zal plaatsvinden waar heeeeel wat minder rook uit zal komen terwijl hij druk bezig zal zijn met "de stukken" uit zijn voortuintje -als ie dat al heeft- te ruimen en met de rekening blijft zitten.

Ik wil dit onderwerp niet verwarren, maar luisteren naar de holle en opgeklopte Amerikaanse Republikeinse verkiezingskreten geeft een goed inzicht in de dingen die komen gaan als die knakkers ( ik wilde een ander woord gebruiken maar dat mag niet van JossieUno :mrgreen: ) weer aan de macht komen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Precies,dat bedoelde ik ook toen ik de foto van die geitenhoeder plaatste.
Die mensen vormen het minste probleem en zijn met bijna niets nog tevreden.

In Spanje ,waar je verder niet zoveel over leest, is het lontje al een poosje smeulende.
De Grieken en de Portugezen zijn daarbij vergeleken maar een klein probleem voor de EU.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een artikel dat goed aansluit op het bovenstaande staat in De Dagelijkse Standaard. Geschreven door Dirk-Jan van Baar. Ik heb het hier al meerdere malen gezegd: om de Griekse tragedie goed te begrijpen, moet je terug naar 1922.

Dirk-Jan van Baar is een historicus en dat verklaart veel. Ik heb hier ook al meerdere malen betoogd dat ik versteld sta van het feit dat al die (Nederlandse) politici die van alles en nog wat beweren over Griekenland en straks opnieuw voor ons de beslissingen gaan nemen, zo weinig van geschiedenis weten.
CompuAddict
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:21
Locatie: Apeldoorn

Re: Griekenland

Bericht door CompuAddict »

Hierin staat iets wat ons allen aan zal gaan, duidelijk is dat de machthebbers de wereld wel ff zullen laten zien hoe je iets oplost.

Grieken hebben €20 miljard tekort
AMSTERDAM - In de laatste handelsweek van het derde kwartaal van dit jaar treden de Europese schuldenproblemen weer naar de voorgrond. De tekorten van Griekenland blijken veel hoger en Spanje en Italië weigeren nog steeds hulpprogramma’s van de trojka.

De Duits - Franse as van de eurozone loopt averij op. Kanselier Merkel verzet zich hevig tegen een snelle introductie van een bankenunie in de eurozone, waar president Hollande dit zo snel mogelijk geregeld wil zien. En zo zijn ze het over steeds meer zaken oneens.

Kenmerkend zijn de grote tegenstellingen tussen de topleiders van de eurozone Merkel en Hollande. Voor de bühne wil men eenheid prediken maar achter de schermen zijn de opvattingen totaal anders. De impact van de schuldencrisis komt steeds meer aan de oppervlakte waarbij de gedachten over oplossingen steeds verder uit elkaar raken.
China

Ook heeft een belangrijke vertegenwoordiger van de Chinese Centrale Bank afgelopen weekend verklaard dat er nog geen signalen zijn van een rebound in de binnenlandse economie. Bovendien heeft de WTO, World Trade Organisation de 2012-wereldgroeiverwachting scherp verlaagd, van 3,7% naar 2,5%.

Griekenland wordt geconfronteerd met een begrotingstekort van rond de euro 20 miljard om te kunnen voldoen aan de internationale condities en eisen voor voortzetting van de noodhulpprogramma’s. En dat kan niet worden gedekt. Bijna 2 keer zoveel als de euro 11,5 miljard die werd aangenomen en waarvoor de Grieken nu al maanden aan het onderhandelen zijn.
Rapporten

Het Duitse Der Spiegel heeft de hand kunnen leggen op voorafgaande inleidende trojka-rapporten die dit onderzoeksresultaat heeft geconcludeerd. Griekenland ontkent de bevindingen die in Der Spiegel zijn opgemaakt maar het is voor niemand meer een geheim dat Griekenland nu niet, in het verleden niet en in de toekomst niet zich zal en kan houden aan de overeengekomen afspraken omtrent bezuinigingen, hervormingen en aflossingen.

Griekenland is een bodemloze put. In de weekendpers zijn ook berichten verschenen dat de eindconclusies van de trojka niet op 8 oktober zullen worden gepresenteerd maar op verzoek van de Amerikaanse president Obama over de presidentsverkiezingen van 6 november worden getild. President Obama wil geen grote financiële schokgolven door de markt in de weken voor zijn mogelijke herverkiezing. Weet hij meer?
Noodfonds

Ook zijn er volgens het Duitse Der Spiegel vergaande onderhandelingen tussen de regeringen van eurolanden over het ophogen van de slagkracht van het ESM, Europese Stabiliteit Mechanisme, van in de basis €500 miljard door middel van hefboomwerking naar €2000 miljard.

Er moet een potentieel vangnet worden gecreëerd voor Spanje en Italië, wordt er gezegd. Nu heeft het Duitse Constitutionele Hof begin deze maand gesproken dat het ESM naar Duits recht geen bankvergunning zal krijgen. Ook verwacht ik niet dat de regeringen in de eurozone zullen besluiten om nog meer risico’s op te tuigen door de slagkracht door middel van hefboomwerking op te stuwen. Alle 'Constitutionele Hoven' van de diverse landen uit de eurozone zullen hier tegen stemmen.
Hulptroepen

Tot op vandaag weigeren Spanje maar ook Italië een beroep te doen op één van de hulpfondsen van de eurozone. De hulptroepen staan klaar maar de landen Spanje en Italië die hierop aanspraak zouden moeten maken weigeren om aan de strikte eisen van de trojka te willen voldoen. ze willen wel maar dan tegen totaal afgezwakte condities. Iets wat absoluut niet zal worden geaccepteerd in Ierland, Portugal en ook Griekenland.

ECB-voorzitter Draghi staat mooi in zijn hemd. Hij heeft zijn nek overduidelijk uitgestoken maar de nood is nog niet hoog genoeg. Hoe langer Spanje en ook Italië weigeren om de officiële verzoeken te doen hoe groter de mogelijkheid weer zal worden dat marktwerking de renten van Spanje en Italië weer fors zal opdrijven. Spanje wil nu eerst wachten op de bankenonderzoek resultaten en op het economische hervormingsprogramma wat donderdag zal worden gepubliceerd.
Kern problemen

De markt is de zomermaanden doorgekomen met de centrale bank-beloften en daadwerkelijke aangekondigde acties. De kern van de problemen wordt er echter niet mee aangepakt. Het is alleen maar tijd kopen en hopen dat het dan vanzelf bet gaat. Voorlopig nog niet.

De markt wordt nu weer geconfronteerd met de keiharde realiteit van de dag. De schuldencrisis dendert voort, de recessie verdiept, de werkloosheid stijgt, de nationale schulden stijgen fors en oplossingen zijn nog niet echt in zicht. De bedrijven zullen de afzwakkende economieën gaan voelen in hun kwartaalcijfers. Echt positief kan ik niet worden.

Rob Koenders is directeur van SprinterTips.nl, een website voor de actieve belegger.
Het is nooit te laat voor een mooie kindertijd.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Grieken hebben €20 miljard tekort
Die Meneer Dirk-Jan van Baar noemt de Grieken " Een verwend volk" in zijn interessante artikel.

Vroegaah had ik een " Verwend Neeffie"....die kreeg altijd zijn zin, deed nooit geen flikker en hielp later bekant zijn hele familie financieel naar de galamiesjes.

Klinkt het bekend?.....gewoon " de Tering naar de Nering zetten" en DAT moet meestal met harde hand...maar dat kost de politici stemmen en dus de kop........DUS blijven "ze" doormodderen met " onze centen en ONZE toekomst" want niemand wil de " werkelijkheid horen"....NOCH " de werkelijkheid aankondigen"....da's niet populair.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mocht iemand plannen hebben om een dezer dagen per auto naar Griekenland te komen, kijk dan uit! Het nieuws meldde gisteravond dat van de 7 miljoen auto's in Griekenland er nu 2 miljoen auto's zonder verzekering rondrijden. Steeds meer mensen hebben simpelweg geen geld meer om de premie te betalen. Een waarborgfonds zoals in Nederland is er uiteraard niet, dus als je aangereden wordt door iemand zonder verzekering - en mogelijk ook zonder rijbewijs en APK-keuring - kun je het wel schudden.

Maar er wordt nu iets aan gedaan. Het Griekse centraalbureau voor informatica gaat alle autobezitters die volgens hun computers geen verzekering hebben, een briefje sturen dat ze 250 euro moeten betalen en een verzekering nemen.
Daar komt gegarandeerd niks van terecht omdat er daarna verder helemaal niets gebeurt. Waarschijnlijk zullen veel mensen die 250 euro betalen, wat een stuk goedkoper is dan een jaar autoverzekering en doen verder niks. Dan kunnen ze er weer jaren tegen.

Er wordt de laatste jaren zo met miljarden gegoocheld, dat je bijna zou gaan vergeten dat 1 miljard euro, duizend miljoen oftewel € 1000.000.000 verschrikkelijk veel is. Als je daar zoals de Grieken 26% rente op moet betalen, reken dan maar eens uit hoeveel dat per dag is. Of per minuut. Dus in dat perspectief moet je een bericht zoals het volgende lezen:

De totale schuld van de Griekse ondernemers, inclusief de mensen in vrije beroepen en zelfstandigen zonder personeel, aan de staat, sociale verzekeringen en banken bedraagt op dit moment 194 miljard euro. Dat is bijna net zoveel als het BNP, het bruto nationaal product. Ongeveer de helft daarvan is belastingschuld.


Plaats reactie