Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Bedankt Hans, mooie komplete informatie !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

AnneKJ

Re: Wie weet ?

Bericht door AnneKJ »

Bijgaande tekening kwam ik tegen in een boek over skutsjes (titel "Met geveegde kont). Ik vraag me af, wat de kromme bovenaan voorstelt. In oude tekeningen zie je ze wel meer. Soms zijn ze ook op de kiellijn getekend.

Grt.

Anne
Bijlagen
IMG_0001c.jpg
IMG_0001c.jpg (60.83 KiB) 1745 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Dag Anne,

Als je de breedte maten opneemt en deze vergelijkt met het spantenplan kom je er zo uit Anne.
Misschien is het de deklijn, misschien is het de waterlijn. het zij bij ledig schip, hetzij bij de geladen lastlijn.
Vanaf een computerscherm kan ik het slecht bepalen, als je een een kopietje uit het boek maakt kan je met een meetlatje en zuiver meten vrijwel feilloos tot een uitkomst komen.

Succes, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
AnneKJ

Re: Wie weet ?

Bericht door AnneKJ »

Hallo Roy.

Bedankt voor je reactie. heb ik ook aan gedacht. Vervolgens lineaal en passer erbij, klopt niet met de breedte. Vervolgens uitgeknipt, en omgedraaid op de onderste tekening gelegd. Het enige wat ik constateer is dat de stevens over elkaar vallen. Verder niets. In een ver verleden heb ik het vak projectieleer nog een gehad. Daar werd vanwege de projectie naar een ander vlak gewerkt met hulpvlakken. Mogelijk is het zo iets. Hopelijk komen er nog meer tips binnen. In andere boeken over skutsjes (en wellicht ook andere types). Zie ik deze krommen ook, alleen staat hij dan op de kiellijn. Bedankt voor het meedenken.

Grt.

Anne
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Bedoel je die "lege" kromme bovenaan ?
Ik weet niet beter dan dat dat de lijn van de grootste breedte is, dus rondom het berghout.
De andere lijnen zijn -zeg maar- spantenplan/huiduitslag. Ahw "een plak afsnijden opp een bepaalde afstand, en zó ziet het snijvlak er dan uit"
De andere kromme geeft dus aan dat er sprake is van iets dat daar buitenuit steekt, bijvoorbeeld een berghout
Oost, west...ook best
AnneKJ

Re: Wie weet ?

Bericht door AnneKJ »

Jan.

Bedankt vooe je reactie. Ik denk, dat je gelijk hebt. In eerste instantie dacht ik dit ook. omdat dit het meest logisch zou zijn. Ik begon te twijfelen na meting. Natuurlijk is het meten uit zo'n klein tekening heel onnauwkeurig. Volgens de tekening is de lengte van dit skutsje 30 voet en de breedte 13 voet (28,3 cm). Op basis van meting zouden de berghouten dan ongeveer 25 cm breed zijn !
Ik zal morgen de tekening eens scannen op een A3 formaat en dan nog eens kijken.

Grt.

Anne
stortbak

Vergeten vlaggebruik "ik heb water nodig"

Bericht door stortbak »

Hallo heren,
Graag zou ik voor mijn modelstoomsleepboot een seinvlag gaan gebruiken voor wanneer de tank met ketelvoorraad water leeg raakt.
De machine kamer is geautomatiseerd met een ketelwater voedingpomp, maar als er geen water meer is kan die pomp ook de ketel niet meer bijvullen.
Momenteel gebruik ik een LED op het achterdek, maar dat valt niet genoeg op.

Ik meen dat er vroeger als je drinkwater nodig had een witte vlag werd gehesen.
Als de waterboot dat zag kwam die naar je toe.
Hoe groot was zo'n vlag?

Verder zou ik graag te weten komen hoelang het voorlijk is (was) van naamwimpels die je vroeger wel zag op slepers op de rivieren.

vriendelijke groet Harm

(ik heb nog gezocht naar waar ik dit bericht kon bijplaatsen, maar volgens mij is daar nog geen hoofdstuk voor)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vergeten vlaggebruik "ik heb water nodig"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Helaas.... ik weet het niet, Harm.
Maar wat je laatste regel tussen haakjes betreft: ik weet wel dat er een topic is dat intussen 182 pagina's telt onder de titel: Wie weet...?. :wink:

Plak ik er gelijk een vraag aan vast. Mag je op zo'n stoomsleepboot zomaar drinkwater als ketelwater gebruiken? Of wordt dat eerst nog behandeld? Bij het reactiveren van opgelegde stoomturbinetankers begonnen we wel met gewoon drinkwater van de wal tot we zelf water begonnen te maken en ook daarna werd het weinig of helemaal niet behandeld met al die dure chemicaliën, maar die gingen naar de sloop, dus dat stak verder niet zo nauw.
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Joop de Jager »

Harm,

De witte vlag (watervlag) is 40x60 cm.

Mvg,

Joop.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door dita »

Harm,
nav je vraag wat zoet water betreft lees ik in het sinaalboek uitgegeven in het jaar 1889 door de Russische Keizerlijke Marine dat het een sein is dat uit drie vlaggen bestaat. Y V G "Mijn watervoorraad is weinig en ik heb nieuw nodig"
Dan nog een sein: Y V J hetgeen betekent dat je een waterboot nodig hebt. Vervolgens nog G U J wat wil zeggen: Stuur een boot met vers drinkwater. Is al het water op dan geef je het sein M Y C.
Dit uit een boek dat ik eens heb geërfd van een oud gezagvoerder van de Finse ijsbreker "Hanse".
Hoop dat je er wat aan hebt,
Groeten

Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie