Bal Gehakt

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Bal Gehakt

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op woensdag stond er vroeger aan boord altijd een bal gehakt op het menu.
Thuis vroeger ook en omdat wij vroeger thuis heel arm waren (zes koters) bestond de bal meer uit brood dan gehakt. Ik vond het heerlijk, zo'n broodbal. Ik doe wel eens pogingen om zo'n ouwerwetse omabal na te maken, maar op de een of andere manier lukt me dat niet.
Vanmiddag heb ik een broodje bal gegeten in een snackbar met een Turkse eigenaar. Balletje uit de jus.
En het smaakte me prima, echt zo'n lekker ouwerwets sappig balletje.
Ik ben benieuwd naar de recepten, vooral naar de ballen van Chef de cuisine Ruud.
En ik verdenk Adrie ervan dat ze ook wel een lekker balletje gehakt kan maken.
All the best
Jos

Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Jos,
Toevallig Gisteren nog een balletje gegeten.Mijn man is er gek op. al is het iedere dag.Lekker met Brocolie.De kinderen en kleinkinderen willen altijd kleine balletjes bij een drankje.
Mijn recept :
500 gr. gehakt, een ei een kopje melk paneermeel een fijn gesnipperd uitje en dan wat kruiden (zout, peper, beetje nootmuskaat of kerriepoeder)
Dan in ruim boter met een scheutje olijfolie zachtjes aanbraden, niet te hoog vuur want dan krijg je een harde buitenkant.
wat ook lekker is kleine balletjes met wat satesaus erdoor.
Eet smakelijk,
Gr. Adrie.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Jos jij zegt dat je het arm had vroeger thuis, nou bij mijn tante, haar man was vrachtwagenchaufeur ze woonde naast ons was het meestal Worst ik heb daar als ik in de kost was weinig gehaktbal gehad.
Meestal was het ook 5 dagen Stampot met worst en die worst werd ook nog in 5 of 6 delen verdeeld dat lag er aan of mijn oom thuis was of niet.



Gr Jan
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
Die ballen van jouw tante zullen dan niet veel soeps geweest zijn.
All the best
Jos
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Een balletje gehakt gaat er altijd wel in. Heerlijk vind ik ze.
Maar je hebt natuurlijk goeie en minder goeie.
Ik weet nog dat in "het stadion", ja die van Rotterdam Zuid ballen verkocht werden die als je ze van de tweede ring naar beneden gooide ze zo terug stuiterde. Die waren minder goeie.
gr arij
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Wij noemden dat thuis Tom Okker ballen :wink:
grts jan.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Adrie,
Ik heb vanmiddag jouw recept gedeeltelijk gebruikt.
Ik vertelde Akkie gisteren over dit recept en meteen stond er een pond gehakt op me te wachten toen ik thuiskwam.
Alleen het gesnipperde uitje zat er niet in en inplaats van gewone melk heb ik koffiemelk gebruikt.
En er toch wat scheuten maggi bijgedaan.
Ik was blij dat ik mijn natte regenpak uithad, dus had weinig zin om een bos uien te gaan kopen.
Heb er een beetje nootmuskaat ingegooid ipv kerriepoeder.
De ballen waren van grote klasse!
All the best
Jos
Adrie

gehaktballen

Bericht door Adrie »

Hoi Jos,

Dat van die maggi weet ik, maar ik heb een kennis die bij die fabriek gewerkt heeft.Je wil niet weten wat daar allemaal in zit. Daarom gebruik ik meestal Ketjap , maar geen Ketjap Manis want die is zoet, maar de zoute Ketjap.Wij zijn niet zulke grote eters , dus ik maak er 4 uit een pond, 2 zijn er in de vriezer beland, en morgen tussen de middag gaan ze in de magnetron en worden ze soldaat gemaakt.

Gr. Adrie.
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Zo ff weg van de sport, dus hier meekijken, en Adrie dat recept van jou is best goed, alleen gebruik ik geen paneermeel, maar week 2 sneetjes bruin brood in de melk, en verder doe ik naast het uitje er ook nog wat knof, en een theelepeltje sambal erin, en gebruik op 1 1/2 pond gehakt 3 eieren, en dan haal ik er zo'n 5,6 flinke ballen uit.Wat betreft die maggi, daar weet ik alles van, heb ooit eens stage gelopen bij de Knorr in Loosdrecht, en moest toen bij die "reut" gaan werken, en zoals jij zegt, als je weet waar dat uit bestaat, gebruik je nooit geen "smaakverfijners" zoals oa Maggi,California,Knorr meer.

groetjes ruud
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Ruud,
Inderdaad , ik gebruik ook knoflook maar alleen in kleine balletjes voor bij de borrel.En ik vind paneermeel makkelijker als brood.Het moet bij mij niet te lang duren , want ik hou eigenlijk niet van eten, dus ook niet van koken. Ik zeg altijd geef mij maar een glas water met mes en vork en een servet dan ben ik tevreden.Ik heb liever iets wat zuur is, en koud .
Bv. Aardappelsalade, lekker met eieren , tomaat zure bommetje en mayonaisse.Blaadje sla er onder. Het water loopt mijn mond uit.

Gr. Adrie


Plaats reactie