KPM
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Ja, Beijk, een mooi schip die Rooseboom, maar het is niet zo goed met haar afgelopen.
Reeds op 1 maart 1942 werd ze getorpedeerd door een Japanse onderzeeër, waarbij zeker 500 mensen zijn omgekomen.
Eerder is daar bij dit onderwerp aandacht aan besteed. Naar aanleiding daarvan heb ik toen het boek van Walter Gibson: De reddingsboot, drama van ss Rooseboom gekocht (tweedehands).
Op 'Boekwinkeltjes' zie ik dat dit boek nog wel tweedehands te koop is.
Hieruit blijkt dat er uiteindelijk vier overlevenden waren: Gibson zelf, de Chinese vrouw Doris Lim en twee Javanen. Zij landden na dertig dagen met hun sloep op het eiland Sipoera. De twee Javanen zijn daarna verdwenen. Gibson en Doris Lim werden later door de Japanners geïnterneerd. Doris Lim moet vrijwel direct door de Japanners zijn geëxecuteerd, maar Gibson overleefde de oorlog en kon later vertellen welke vreselijke taferelen zich bij de ondergang van het schip hebben afgespeeld.
groeten
Evert Sikkema
Reeds op 1 maart 1942 werd ze getorpedeerd door een Japanse onderzeeër, waarbij zeker 500 mensen zijn omgekomen.
Eerder is daar bij dit onderwerp aandacht aan besteed. Naar aanleiding daarvan heb ik toen het boek van Walter Gibson: De reddingsboot, drama van ss Rooseboom gekocht (tweedehands).
Op 'Boekwinkeltjes' zie ik dat dit boek nog wel tweedehands te koop is.
Hieruit blijkt dat er uiteindelijk vier overlevenden waren: Gibson zelf, de Chinese vrouw Doris Lim en twee Javanen. Zij landden na dertig dagen met hun sloep op het eiland Sipoera. De twee Javanen zijn daarna verdwenen. Gibson en Doris Lim werden later door de Japanners geïnterneerd. Doris Lim moet vrijwel direct door de Japanners zijn geëxecuteerd, maar Gibson overleefde de oorlog en kon later vertellen welke vreselijke taferelen zich bij de ondergang van het schip hebben afgespeeld.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Dat is zeker bijzonder, hoewel praktisch alle KPM schepen op Nederlandse werven zijn gebouwd en hier ook hun proefvaart hebben gemaakt.beijk schreef:Een KPM schip in Rotterdam is toch wel bijzonder.
Bij het embarkeren of debarkeren van degenen die uitgenodigd waren om de proefvaart mee te maken zullen deze schepen vaak ook afgemeerd zijn aan een of andere kade in Rotterdam, Amsterdam of waar dan ook.
Maar bijzonder blijft het.
Bij KPM schepen denk je eerder aan zo' entourage als hier op deze foto van de Batoela.
Toen ik ging kijken of deze foto al eens eerder geplaatst was, kwam ik hier terecht:
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=512
Op deze en de volgende pagina heeft Anne Mulder een serie foto's geplaatst, genomen door Nico Meinsma, van een in verre staat van ontbinding verkerende Batoela toen ze in 1983 als King Bird afgemeerd lag in Port Keelang.
Voor degenen die na 2008 "ingehaakt" zijn is het wellicht interessant om die fotoreportage eens te bekijken, maar ook voor anderen is het interessant om nog eens te kijken wat er uiteindelijk overblijft van een schip.
groeten
Evert Sikkema
Re: KPM
In welke Nederlandse haven zou de ROOSEBOOM hier liggen? Als iemand dat gebouw op de achtergrond kan thuisbrengen, weten we het.
Het relaas van Walter Gibson verscheen in 1952 voor het eerst in het Engels. The Boat, uitgegeven door W.H. Allen. Een ISBN bestond toen nog niet. Het kostte toen 5 shilling, wat overeen kwam met een ouderwetse Nederlandse rijksdaalder. Het is nu nog in ruime voorraad voor een paar euro te koop op AbeBooks. De Nederlandse vertaling van Thomas Rap is inderdaad ook nog ruim te koop op Boekwinkeltjes. Ik kocht daar geruime tijd geleden een afgedankt bibliotheekexemplaar, wat als groot voordeel heeft dat het dan geen paperback meer is, maar opnieuw gebonden in een keurige harde kaft.
Die Nederlandse vertaling verscheen pas in 1984, dus tweeëndertig jaar na de Engelse uitgave en dat is toch eigenlijk wel merkwaardig. Zo'n enorme ramp met een Nederlands schip waarbij minstens 500, maar waarschijnlijk wel 600 mensen omkwamen en dan laat je een boek als dat van Walter Gibson tweeëndertig jaar links liggen?
De Amerikanen gaven het al in 1954 uit, in paperback, voor een kwartje, met een omslagillustratie die aan een stuiversroman doet denken.
..
En in dat laatste, dat stuiversromanaspect, ligt mogelijk de verklaring van het feit dat een Nederlandse vertaling zo lang op zich liet wachten. De vraag was - en is nog altijd - hoe betrouwbaar Gibsons relaas eigenlijk is. Vandaar dat de Nederlandse vertaling werd voorzien van een "commentaar" van C. van Heekeren. Dat commentaar staat aan het eind van het boek, maar daar heet het: "Een kritische nabeschouwing door C. van Heekeren". Dit verschil tussen "commentaar" op het omslag en "kritiek" in het boek zelf, zal vermoedelijk een verkoopargument zijn geweest.
Kees van Heekeren (1912-1998) was niet de eerste de beste; een snelle Google zal dat duidelijk maken. Hij werkte van 1938 tot 1948 als bestuursambtenaar in het toenmalige Nederlands-Indië en was een erkend deskundige op het gebied van de Japanse overheersing in die tijd. Hij maakte die aan den lijve mee.
Toch is The Boat of De reddingsboot voor iemand die goed geïnformeerd wil zijn over de KPM tijdens de Tweede Wereldoorlog verplichte kost. Die kritische nabeschouwing van Van Heekeren is daarbij zeer welkom.
Tenslotte een plaatje van die arme Doris Lim die als medewerkster van de Britse inlichtingendienst geen enkele kans had om te overleven en van Walter Gibson.
.
Gibsons boekje verscheen in 1952. Hieronder een deel van een artikel uit de in Sydney, Australië, verschijnende krant The Sunday Herald van zondag 22 januari 1950, dus twee jaar daarvoor...
- EPILOGUE
The story of the Rooseboom lifeboat is over; but here is what later happened to Walter Gibson and Doris Lim.
After a fortnight in the Malayan settlement, Gibson and Doris Lim were taken to a large village on the island, where they found a medical post established by a German missionary. Gibson received treatment for his wounds, but developed beri-beri disease from the island diet of rice. While ill he wrote a letter addressed to the commander of whatever relieving force might some day arrive on the island, telling briefly of the incidents in the boat and listing all the names with which he was familiar.
Once he asked Doris Lim what she would do if the Japs arrived.
"I?" she answered. "I will be killed. You will be all right. You will be a prisoner of war."
Six weeks later a Japanese patrol landed on the island, and on May l8, just 79 days after embarking from the same port in the Rooseboom, Gibson and the girl were taken back to Padang (Sumatra).
They were interrogated that night by the Japanese, who suggested that they were agents put on the islandby the British. At the conclusion of the questioning Gibson was taken to one cell. Doris Lim toanother. He never saw her again.
After two years in a prisoner-of-war camp at Madang in Northern Sumatra Gibson was being transferred with 700 other prisoners when their ship was torpedoed in the Straits of Malacca.
This time he spent four hours clinging to wreckage before being picked up by a Japanese tanker.
His last year, as a prisoner was spent in a camp at Singapore from which he was liberated in September, 1945. He left the Army in 1946 after 17 years' service, and is now a housing supervisor with Paisley (Renfrewshire) Corporation.
Re: KPM
"Batoela" / "King Bird"
Voor degene die de prachtige fotoserie van Nico Meinsma over de "King Bird", ex "Batoela", eenvoudig wil bewaren,
hier staan ze in één bestand: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/273-Herinneringen.pdf.
Mvg, Johan.
Voor degene die de prachtige fotoserie van Nico Meinsma over de "King Bird", ex "Batoela", eenvoudig wil bewaren,
hier staan ze in één bestand: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/273-Herinneringen.pdf.
Mvg, Johan.
KPM website
Vereniging voor Oud-employé's der KPM heeft de website vernieuwd. Nu is dat http://www.kpm1888.nl.
Je vindt er info over de vereniging, de kringbijeenkomsten en verhalen van de leden.
Groeten,
Robert
De Je vindt er info over de vereniging, de kringbijeenkomsten en verhalen van de leden.
Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: KPM
Ik vond wat foto's van B-en T scheepjes, dit was toch ook KPM ?
Een voorbeeld hieronder
Een voorbeeld hieronder
- Bijlagen
-
- B-boten Batavia.jpg (140.36 KiB) 3094 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!