Scania Vabis goed/slecht?

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door v+d »

In ieder geval staat er dan druk in het carter of er is iets niet goed met de carterventilatie, dat is natuurlijk snel na te kijken.
Oliewalm uit het carter moet je echt wel kunnen ruiken(en zien)!

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door v+d »

Eduard, nog even over druk in het carter.
Bij verbrandingsgassen langs de zuigerveren(overmatig) is de olie roetzwart en stinkt.
Lucht uit de carterontluchting is verder natuurlijk normaal, daar is de ontluchting voor.
Het moet geen blauwe walm zijn, zeker niet bij een motor op normale temperatuur.
Overigens is bij veel motoren(met slechte zuigers )de carterontluchting d.m.v. een slang verbonden met de luchtinlaat van de motor.
Kijk daar ook even naar en indien dat zo is, is het niet ingewikkeld de slang even los te nemen(bij draaiende motor) je ziet dan al gauw of er iets niet in orde is.

Je kan ook een smeeroliemonster nemen en laten testen, dan hoor je van het lab. vanzelf of er metaal in de olie zit en/of verbrandingsresten.
Je sprak eerder over teruglopend toerental bij uitschakelen van een verstuiver.
Hoe deed je dit en bij welk toerental? Was de motor belast of stond de koppeling neutraal?
Eduard

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Eduard »

De 'damp' in de machinekamer was niet veel, maar je zag het wel en was volgens mij een beetje blauwig. Het uitschakelen van de cylinder ging door de brandstofleiding naar de verstuiver een beetje los te draaien. Ik dacht dat bij motor in vooruit was, toerental weet ik niet, moet ik vragen aan degene die de check voor mij deed maar wel boven stationair. Overigens zei diezelfde persoon dat het stationair toerental te hoog stond afgesteld.
De carterventilatie was niet naar de luchtinlaat geleid.
groet, Eduard.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door v+d »

Eduard, het stationair toerental is denk ik niet toevallig (te) hoog afgesteld.
Een motor met versleten zuigerveren en /of voeringen wil nog wel eens afslaan als je hem in zijn werk laat staan met een stationair toerental.
Dus terug zetten op het voorgeschreven toerental en zeer langzaam vooruit.
Er moet in de machinekamer geen blauwe walm hangen en zeker niet op een recreatieschip, dat is op den duur tamelijk ongezond.


Plaats reactie