Volvo penta start niet meer

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
vanni123

Volvo penta start niet meer

Bericht door vanni123 »

Beste mensen op 29 Oktober heb ik een ten broeke kruizer gekocht met een volvo penta MD 6A 10 pk 2 cilinder erin.Na een hele dag zonder problemen gevaren te hebben wil hij de volgende dag niet meer starten heb wel compressie en alles draait wel het lijkt of hij niet genoeg electriciteit krijgt heb wel voor de zekerheid een 70 AH start accu gekocht tevens zit er ook een 120 AH deep cicle accu in en als ik de motor start zei de vorige eigenaar dat ik hem op stand BOTH moet starten.Wie o wie weet waar ik moet beginnen met zoeken.

met vriendelijke groet Eddie

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door Otter »

Hoi vanni 123
Als de accu,s vol zijn is met een accu starten genoeg, alleen als je bijde accu,s wil op laden
Moet je de accu schakelaar op boht zetten.
Ik denk dat dat niet de oorzaak is van het niet willem starten
Kijk maar eens of de brandstof niet terug loop na een dag varen
Kijk alle koppelingen van de brandstof leiding eens na of ze niet lekken
Vernieuw de kopere ringen want lucht is een grote boosdoener voor een diesel
En kijk ook nog even of de brandstof tank nog inhoud heeft

Sucses carel
Wie onder weg is, vorderd
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door schokker »

Je geeft aan dat je compressie hebt en alles draait. Hoe laat je hem draaiien dan ? Op de startmotor ?
Als dat zo is blijft je stopmagneet waarschijnlijk hangen die de brandstof dicht trekt.

Groeten

Henk
vanni123

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door vanni123 »

Beste Carel en Henk,
vanni123

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door vanni123 »

Beste Carel en Henk,

Bedank voor het snelle reageren, Henk hoe kan ik dat controleren als ik naar de uitlaat kijk zie ik wel zwarte rook eruit komen en hij blaast er water ui.

Groet Eddie
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door Henk van der Moolen »

Voor dat je overal aan gaat sleutelen zou ik eerst de oude eigenaar uitnodigen om de motor te starten.
Het kan niet zo zijn dat de motor het op de 2de dag ineens niet meer doet.
Heb je tijdens de proefvaart of de overname de motor zien starten of draaide hij steeds al als je aankwam?

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door v+d »

Eddie,
er zit een brandstofregelstangetje aan de pomp(je ziet het bewegen als je brandstof geeft), kontroleer eens of dat stangetje wel beweegt en de pomp inderdaad brandstof geeft.
Als je een verstuiverleiding losneemt zie je tijdens het starten meer of minder brandstof lekken.
Komt er geen of weinig brandstof dan heb je een probleem met de pomp, het filter of is je tank leeg.
Op water loopt de motor niet dus kijk eens of je olie krijgt of water en kijk eens in de tank of er troep in zit, bij oudere bootjes niet onmogelijk.
vanni123

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door vanni123 »

Beste meedenkers,

Tank is vol,verstuivers geven brandstof,filter is schoongemaakt.

De vorige eigenaar zegt dat ik het kleppenstang ( om de druk te verlagen ) te ver open heb gezet en daardoor er te veel olie in de cilinderkamer is gekomen in combinatie met een accu die niet vol meer is ( vanwege het vele starten ) hij zegt dat ik hem moet blijven doorstarten met een accu die helemaal vol is en dan blijven doorstarten totdat hij loopt er zal een hoop rook uitkomen maar hij gaat het dan weer doen.

Kan dit of is het een broodje aap verhaal.

Groet Eddie
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

???????????????????????????????????????????????
Raar verhaal.
Waar ligt je bootje?
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door v+d »

Eddie, het ziet er eigenlijk naar uit dat je een motor hebt met een compressie probleem.
Bij te lage compressie wordt de lucht niet voldoende gecomprimeerd en dus niet heet genoeg om de brandstof te laten ontsteken.
Dat kan natuurlijk veel oorzaken hebben o.a. slechte zuigerveren, lekke of verbrande kleppen of een decompressieklep die open blijft staan.
Compressie kan je meten of laten meten, dan weetje dat.
Of er een decompressieklep op zit weet ik niet, je hebt het over een kleppenstang, licht je daar de kleppen mee tijdens het starten?
Als dat zo is en je houdt dat langere tijd vol met het brandstofhandel op vollast dan zal het ding slechts rook uitbraken maar niet gaan lopen.
Je moet er dus eerst voor zorgen dat er compressie is.

Je hebt het niet over voorgloeien of een gloeispiraal, hoe zit dat ??
Bij onze oude trekker demonteren we het luchtfilter en verstuiven een lichte brandstof tijdens het starten in de inlaat, met een gammmele accu en een slechte compressie loopt ie dan direct.
LET OP!! Dit is niet ongevaarlijk en moet je niet doen als je niet weet hoe je met motoren om moet gaan!! Dus haal er iemand bij die vaker een lastige diesel aan de praat heeft gekregen!!

Het idee van alsmaar doorstarten is niet erg handig, je sloopt je startmotor, je sloopt je accu en de niet verbrande diesel komt in het carter terecht en zal de werking van de smeerolie aan tasten.

Succes.


Plaats reactie