E-boeken of e-books of digitale boeken.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is hartstikke mooi, Ferry. Bedankt!
Waarom is het merendeel van de boeken van Conrad in .lrf-format? Of gebruik je alleen maar een Sony reader?
Ik ga eens kijken hoe het omzetten naar het format voor Kindle gaat. Met Calibre. Dat heb ik al een mooi poosje op de pc staan, maar nog nooit gebruikt.
Mooi klusje voor de zondagmorgen. :wink:

En dat gaat heel goed. Nogmaals bedankt.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb geen iPad maar een tablet van Q-ware. Die heb ik begin dit jaar voor mijn verjaardag van de kids gekregen en kan hem daarom niet zomaar wegdoen, hoewel ik liever een iPad zou hebben. Maar dat komt nog wel. Ik probeer het ding af te rossen maar het apparaat geeft geen krimp.....

Er is weer de oude en vertrouwde strijd tussen aanbieders van readers gaande, voornamelijk Sony en Amazon. Ooit duurde het lang voordat de videocassettes gestandaardiseerd werden. Hetzelfde gebeurde met CD's: CD(RW), CD+R(W) en met audio: MP3, Wav, Flac', WMA, Monkey's Audio (APE), AIF, PCM en ga maar door.

Hier staan wat sites die over conversie van o.a. lrf naar Kindle gaan. Er zijn ook on-line conversion sites maar die mijd ik tegenwoordig omdat sommige vliegenvangers zijn voor email-adressen. Die worden dan verkocht en word je gebombardeerd met allerhande nutteloze aanbiedingen. Alleen als ze niet om een email-adres vragen is het veilig.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Opnieuw bedankt.
De conversie van Calibre bleek toch niet vlekkeloos te zijn. Veel regels en alinea's die zomaar plotseling afgebroken worden wat toch hinderlijk is bij het lezen. Ik heb verschillende readers op de iPad, maar ik vind Kindle zonder meer het prettigst lezen - en ik ben door die iPad weer écht aan het lezen gegaan. Nu kun je bij Amazon alles van Conrad gratis als Kindle editie downloaden, dus dat is nog makkelijker dan converteren. Daar wilde ik juist aan beginnen, toen ik zag dat je voor US$ 5,74 oftewel krap 4,50 euro zijn volledige werk kunt downloaden.

Afbeelding - werkelijk alles wat hij ooit heeft geschreven. Pas op: alleen bij Amazon USA, want om mij onbekende redenen mag Amazon UK alleen aan "UK customers" leveren. Dat geldt ook voor de gratis Kindle boeken. Maar, lui als ik ben, heb ik die 5,74 dollar betaald en dat gedownload. Mooi geïllustreerd.

Ik heb geen ervaring met andere tablets dan de iPad, maar ik vind het de mooiste uitvinding sinds de pc. Ik neem hem werkelijk overal mee naartoe. Ik had - en heb die nog - een iPad 2 met Wifi en 16GB. Dus geen slotje voor een SIM-kaart en geen GPS. Die 16Gb is meer dan voldoende - ik gebruik nog geen 9 - maar omdat de hotspots hier dun gezaaid zijn, wilde ik toch de mogelijkheid van mobiel internet hebben en dus ben ik alsnog overgegaan op de "nieuwe" iPad die geen "iPad 3" mag worden genoemd. Ook weer met 16Gb, maar nu met SIM-slotje en GPS. Zelfs de gratis navigatie op de nieuwe kaarten van Apple werkt hier goed.
Afbeelding - Zelfs de na 15 jaar nog altijd onverharde, doodlopende weg naar mijn huis weet hij feilloos te vinden. Speld staat op de nok van het dak, blauwe kraaltje is de GPS positie en dat klopt precies met de plaats van mijn kamertje. Dit is beter dan de nauwkeurigheid van 5 meter die ze opgeven. Google Maps heeft die weg er niet op staan. TomTom werkte hier nooit, dat hield in Italië op, maar nu is er toch ook voor Griekenland speciaal voor de iPad een TomTom app. Die kost 50 euro en daar rij ik te weinig voor naar onbekende bestemmingen, dus ik doe het in voorkomende gevallen wel met die gratis voorziening van Apple.

Nou zeg...
om mij onbekende redenen mag Amazon UK alleen aan "UK customers" leveren
Nu zie ik zojuist dat die complete Conrad waar ik US$ 5,74 voor betaalde, bij Amazon Duitsland, maar € 1,99 kost!
Wat is er toch ook een onrecht in de wereld. Dat verklaart echter nog steeds niet waarom Amazon UK geen Kindle buiten de UK mag leveren. Ach, wat kan mij het ook schelen...
:-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb de Public files nog wat aangevuld met een aantal pdf's en epubs, e-books en luisterboeken. More to follow....

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door ferryvaneeuwen »

Toegevoegd zijn de 'best sellers lists' van de New York Times van 14 oktober 2012, fictie en non fictie. Behalve epubs zijn er ook .mobi of dotMob files van. Dat is een gratis reader voor kleine telefoons zoals de Mobi Pocket Reader voor de Blackberry, maar ook voor de PalmOS, Symbian en Windows zijn er readers beschikbaar.

Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door jdbvos »

Man !
Wat een rijkdom doe je ons kado !
Ik wilde dat ik iets terug kon doen, maar ik zou niet weten met wat !
Hardstikke bedankt, Ferry !
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik kom die doos jenever wel een keertje ophalen als ik in de buurt ben..... Er is een item 'Nieuw19102012' toegevoegd. Later zal ik de verschillende files wel onderbrengen bij al bestaande onderwerpen enz. Zo is er overzicht van wat de laatste toegevoegde files zijn.

Ik heb nu langzamerhand alle in aanmerking komende files op de server van TS-212 gezet en heb ze op mijn harde schijf gewist, dat schept weer ruimte! Ze staan daar veiliger op die dubbele schijven dan op mijn PC want als die crasht is alles weg.

Ik heb voor de grap een website van het bedrijf van mijn schoonzoon die ik ooit maakte, maar nooit gepubliceerd is, op de webserver van de TS-212 gezet. Meer voor test. Het kastje kent vele mogelijkheden.

Ferry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Brazuca »

Ik kreeg vandaag via een kennis een aanbeveling van het boek:

"De eeuw van mijn vader" van Geert Mak

Afbeelding
Het boek is al langere tijd op de markt, maar ik had het nog niet gezien of gelezen. (Ik kom ook niet zo vaak in Nederlandse boekenwinkels...)
Het lijkt mij een boek wat meerdere kombuizers zal aanspreken, ook omdat het deels in Nederlands Indië afspeelt.

Recensie:
Geert Mak schreef een biografie van Nederland in de twintigste eeuw in de vorm van een familiegeschiedenis. Het is een geschiedenis door de achterdeur, verteld vanuit de keuken van een doorsnee Nederlandse familie, die van Geert Mak zelf. Aan de hand van interviews, oude krantenberichten en vele honderden bewaard gebleven brieven vertelt hij over het landelijke Nederland aan het begin van de eeuw, over de opkomst van de katholieke, protestantse en rode zuilen, over de crisis en het antisemitisme in de jaren dertig, de andere wereld van 'ons Indië', de oorlog in Europa en Azië, de mentaliteit van de wederopbouw, de dromerijen van de jaren zestig, de zakelijkheid daarna.

Het is ook als e-book te bestellen, wat ik eens zal gaan proberen te doen vanuit Brazilië.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
Dick schreef:Ik kreeg vandaag via een kennis een aanbeveling van het boek: "De eeuw van mijn vader" van Geert Mak
Ik kende het ook niet. Ik heb het bij Bol als e-book gedownload.
Geert Mak is een groot verteller en schrijft een heel mooi, helder Nederlands.
Hij is van oorsprong geen historicus, maar als er nu iemand is die weet hoe je geschiedenis moet overbrengen en hoe je de interesse voor geschiedenis kunt wekken, dan is hij het wel. Hij studeerde rechten en ging later de journalistiek in, tot hij zich een jaar of tien geleden helemaal aan het schrijven ging wijden. Toch werd hij tot twee keer toe uitgeroepen tot "historicus van het jaar".

Wat weet en wist ik nou helemaal van Schiedam? Ja, dat ze daar veel jenever stookten en nog steeds stoken. Maar direct aan het begin van dit boek beschrijft Geert Mak hoe Schiedam er aan het begin van "de eeuw van zijn vader" - de 20ste eeuw - uitzag. Een goed voorbeeld van de stijl en de "toon" van dit boek...
    • Mijn vader werd geboren op de 28ste september van het jaar 1899 in Schiedam, beter bekend als Zwart Nazareth, een kil rooknest aan de monding van de grootste rivier van het land. Een stad was het nauwelijks, eerder een optelsom van kleine gemeenschappen met elk een eigen kleur en beklemming.
      De mensen leefden er grotendeels van de jeneverfabrieken. Reizigers die vanuit Delft kwamen aansporen schreven hoe het stadje midden in het sappigste Hollandse weidelandschap ‘lag te braken als een vulkaan’, vol vuren van branderijen en flessenfabrieken, omringd door tientallen torenhoge molens met fel draaiende wieken, alsof er binnen de wallen al niet genoeg geploeterd werd.
      Soms leek het één groot drankhol. Brandersknechts vulden, als ze naar huis gingen, hun drinkblikjes met sterke drank om de avond te verlichten. Op wasdag, wanneer de vrouwen warm water mochten halen bij de stookketels van de branderijen, werden de emmers met jenever gevuld in plaats van met heet water en afgedekt met dampende dweilen. Honden dronken jenever, zelfs koeien dronken het, met het slootwater mee, en ze zwalkten door het gras.
      De meeste buurten verkeerden in verval. De verarming, die in de binnenstad begonnen was, had als een ziekte om zich heen gegrepen, schijnbaar door niets en niemand af te remmen.
      Een lauwe stank wasemde uit de muren van de drankfabrieken, de grachten dampten, de ogen van de arbeiders zwommen in de alcohol, de vrouwen waren mager en zwanger, de kinderen hoestten zich de longen uit het lijf – dat was het Zwarte Nazareth van 1899.

Ik ben nog lezende, maar ik kan nu al zeggen: werkelijk een aanrader.
Bedankt voor de tip, Dick.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door jdbvos »

Klopt Theo
Hij had ook een prachtige serie-documentaire op TV gemaakt, die door NL werd omarmd
Maar de pers publiceerde de uitspraken van allerlei "echte" geschiedkundigen, over "...wat een amateur Mak was...", "...het was niet helemaal in de juiste contexten geplaatst...", en nog wat van dat soort commentaar....
Feit was, dat Mak wél een prachtige documentaire maakte, en ik nog nooit van die andere kanebraaiers heb gehoord, of iets van heb gezien...

gewoon de kift, dus.....

Mak weet het eea heel erg goed te verwoorden, en deed dat met verve in die docu, en ook in z'n boeken...
(moet deze trouwens ook nog lezen :oops: )
Oost, west...ook best


Plaats reactie