Volvo penta start niet meer

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door Otter »

Hoi vanni 123

Haal de vorige eigenaar erbij ,dit zijn verborgen gebreken en eis reperatie!!!!

Sucses carel
Wie onder weg is, vorderd

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

koop een boot en heb plezier tot je dood
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door v+d »

De vraag van Paul is wel een goeie, maar je antwoordt niet echt makkelijk op vragen!
Als je verstuivernaalden vast zitten in de open stand(door troep) gaat het ding nooit lopen en piest er een grote hoeveelheid diesel op de zuigers .
Dit komt tenslotte in de smeerolie terecht. Wees dus eerst maar blij dat ie niet wilde starten en wacht daar nog effe mee.
Eerst olie verversen, of zoals gevraagd eerst eens horen of de verstuivers kraken en daarna de olie verversen.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig: Liep de motor al toen je het bootje kocht of was ie al warm? Of heb je hem zelf gestart en hoe ging dat dan??
Als je toch gaat slopen , haal er dan maar een verstuiver uit en bevestig die weer aan de brandstof leiding.
Zet het ding op starten en laat de startmotor een paar tornen maken, blijf uit de buurt van de verstuiver en rook effe niet !! Ook niet je hand onder de verstuiver houden, dan blaas je je velletje op!
Als de diesel er mooi verneveld uitkomt en de verstuiver niet na-piest is ie goed en is er wat anders aan de hand.
Omdat de verstuiver er toch uit is kan je d.m.v. handmatig draaien aan het vliegwiel ook bepalen of het inspuitmoment op tijd is.
Als beide kleppies dicht zijn en de zuiger bijna boven in staat moet de verstuiver even kort nevelen. je moet dan wel in de juiste draairichting draaien.
Nou, je hebt inmiddels ook een draadje voor een instructie boek dus het moet lukken en anders wordt het monteur werk.

N.B. bij een net gestopte motor is de oliestand altijd lager, dit omdat de olie nog terug moet lopen uit het kleppendeksel en de nokkenas ruimte.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Eddie,

1) V+d maakte hier ook een opmerking over...Begin eens met antwoordt op de gestelde vragen te geven.

2) Je hebt vele keren geprobeert om de motor te starten...Heb je dat ook geprobreert op de manier die ik hierboven omschreven heb? (kleplichter omhoog...starten net zo lang tot vliegwiel op toeren is en dan k-lichter omlaag etc.)

3) V+D was mij al voor zie ik, ververs je smeerolie want dit gaat niet goed.

4) Quote waarschijnlijk nu op de kop zit en daardoor niet meer start unquote is lulkoek.

Raad je aan om ook eens op www.zeilersforum.nl te kijken.Ga naar motoren en je hebt daar 66 pagina's
vol met info. De MD6A wordt nauwelijks genoemd,de MD7A iets meer ( zelfde motorblok) en stel daar eventueel je vraag. Een zekere Fer is een zeer bekneisde jongen (een prof.) en heeft al zeer veel ???
tot een goed einde gebracht.

Pas op met "goedkope" monteurs.Je wilt niet weten hoeveel Kneusjes zich de naam "monteur" aan meten.Er zijn erbij welke ik mij het verwisselen van m'n oliefilter niet eens zou toevertrouwen :shock: .

Voor de overige "meedenkers"... Het is een direct ingespoten diesel en de branstofleidingen HD en LD gaan buiten het kleppendeksel om.

Nog een vraag...Je kan hem met de hand starten. Nu is mijn vraag...kan je hem met de starthandel ZONDER de kleplichters omhoog te zetten door de compressie heendraaien???

Wellicht nog een aanvulling op Paul z'n vraag...om hem met de hand rond te draaien moet je de kleplichter wel omhoog zetten.Als je compressie n.l goed is krijg je hem "op de hand" nooit rond.

Groeten,K.Brouwer
Denis

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door Denis »

Vanni 123,

Heb bijna hetzelfde meegemaakt met een MD7 het beste advies dat ik je kan geven is donder dat ding eruit en neem een Sole mini 17 oid.
Maar als je dat niet wil ,nog even de volgende punten op het gevaar af in herhaling te treden heb niet dit hele topic gelezen het volgende:

- Als een diesel lucht brandstof en compressie heeft start hij altijd
- ik neem aan dat je weet hoe je moet controleren hoe je diesel hebt, lucht heb je altijd desnoods schroef je het filter er even af, compressie meten is moeilijker daar moet je eigenlijk een compressie meter voor hebben maar als je met een slinger start voel je het gauw genoeg.
- Je geeft aan dat je te veel smeerolie hebt, waarschijnlijk zit er dan water in.
- Dit kan komen door een lekke kop pakking ( hoeft maar een klein beetje lek te zijn) immers de koelwater boring zit vlak bij de cilinder boring bij een MD 6 er zit maar een verdomd dun reepje pakking tussen.
- Meestal hebben deze motortjes in combinatie met het schip etc een verkeerde schroef waardoor het toerental niet wordt gehaald dus ook de toeren van het koelwater pompje niet zet je de motor dan volle kracht wordt met name de achterste cilinder veel te heet en blaast de pakking eruit blijf je dan toch doorvaren zal er door de verbranding ook een groef in je blok worden gebrand.
Tevens worden deze motortje direct met buiten water gekoeld als er dan geen wierfilter in je boot zit gaat je koelwater systeem behoorlijk vervuilen en is de koeling ook heel slecht.
Beste indicatie is tijdens het varen veel rook uit je uitlaat

Als je nu het kleppen deksel eraf haalt kan je aan de binnenkant al zien aan de witte aanslag en mogelijk ook roest of er water in je olie zit, controleer dan ook je klepspeling in het boekje staat hoe dit moet.

- heb je lucht , brandstof en is je klepspeling in orde dan moet hij starten tenzij je dan nog steeds niet voldoende compressie hebt
Maar ik denk dat je de kop moet trekken dan weet je het zeker ,staat ook in het boekje en is niet zo moeilijk.
Ik weet niet waar je woont maar wil best wel een keer komen kijken als het niet te ver is.
Ik heb mijn portie volvo ellende wel gehad en er helaas te veel ervaring mee opgedaan.

Gr
Denis
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

Met alle respect Denis.
Hij geeft aan dat er veel smeerolie inzit, en dat het erg dun is.
Van water word de smeerolie niet echt dunner,wel smerig.
Als de motor-- nooit-- rond gedraaid word kan het peil natuurlijk wel stijgen als het water onder in het carter staat,maar daar word de olie dan weer niet dunner van.

Wat ik altijd een beetje triest vind, is dat deze mensen graag varen ,maar belazerd worden.
De motor starte en liep.
Dag later start de motor niet meer?????
De accu laten doormeten ,bleek niet meer goed te zijn ??????
Wie heeft die accu doorgemeten,de zelfde persoon die de( nieuwe) heeft geleverd.?????
De startmotor na laten kijken?????????????????? de motor draaide toch rond?
Filters allemaal vernieuwd, ok dan zou dan kunnen, vuil ja.
Dit zijn leuke melkkoetjes voor de malafide lieden,eerst leeg melken, en daarna het bootje met de kapotte motor voor weinig kopen.
Even resetten en weg gaat ie weer.
Ik kan deze motor niet,maar heb zelf een paar engelse motoren ,die als ze overbelast worden,geen brandstof meer krijgen.
Als je dat niet weet kan je leuk zoeken als je hem weer wilt starten.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Denis

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door Denis »

Paul,

Dat van die olie kan zo zijn maar het blijft gokken op afstand, ik ken deze motoren vrij goed, en tot nu toe was het niet starten meestal een compressie probleem. Ze lopen ( starten) eigenlijk altijd tenzij er iets ernstigs is.
Maar ik heb de man aangeboden om hem te helpen( aan boord), dus ik vind het verder wel gezond zo, er zijn nu genoeg woorden aan besteed.

Gr
Denis
vanni123

Mensen bedankt voor alle info motor loopt weer

Bericht door vanni123 »

Bedankt iedereen die meegedacht heeft over het probleem uiteindelijk bleek het te gaan om de kleppenlichter die stuk bleek te zijn en alleen 1 klep lichte met wat startpilot loopt de motor nu wel en is eruit gekomen dat de motor aardig versleten is al bij al hij doet het weer we gaan langzaam de motor reviseren.

Bedankt ieder die geprobeerd heeft het probleem op te lossen.

Ps. Weet iemand waar ik een 2e hands kleppenlichter kan krijgen of heeft er iemand er een liggen die hij kwijt wil ik hoor het graag.


Gegroet Eddie
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door v+d »

Gefeliciteerd Eddy,
je hebt in ieder geval een spoedcursus diesel aan de praat krijgen gevolgd :) .
Als dat kleplichtertje gebroken is is er vast wel iemand die het repareren kan.
Ik zou de motor eerst maar eens verder aan de tand voelen voordat je hem gaat overhalen, je leert hem dan beter kenen(en bedienen) en misschien valt het allemaal wel mee.
Denk je nog om het verversen van de smeerolie, anders loopt het karretje toch nog in de soep. :oops:
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

En die slijtage ,kan ook nog wel eens meevallen hoor,bij zo n motor kan het zo maar gebeuren dat in de winter de uitlaat niet afgesloten word,en als er dan een uitlaat klep openstaat is het lekker heel de winter doortochten,met alle gevolgen van dien.
Dus iemand zoeken in de haven ,die je tegen een redelijk bedrag wil assisteren,om de kop er af te halen en kleppen schuren,maar laat dat eerst even door een kenner beoordelen.
De meeste bootmotortjes in plezier boten maken niet genoeg uren om van slijtage aan hun eind te komen.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie