Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Centrales

Bericht door Co »

Beste Jan "jdbvos"

Mag ik vragen wat je bedoeld met "uitklinkkleppen":
"teugenswoordigs is men van mening dat de uitklinkkleppen ook best als hoofdstoomafsluiters dienst kunnen doen).

Zijn dat de snelafsluiters voor de turbine?

En nog een vraag, die ketel in Nijmegen is toch een doorpomp ketel zodat met dat weinige water
het uitdampen toch niet lang duurt? Nu schrijft men dat het gebulder "uren" lang aanhield.
Bij een conventionele ketel met veel meer water inhoud kan ik me dat voorstellen, en weet ik uit ervaring.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Hallo Co
Ja, uitklinkleppen heten ook snelafsluiters.
Ik ben nog "ouderwets" met uitklinkkleppen, maar sommige collegae noemen het ook snelafsluiters.
Sorry voor de cunfusie..... Maar aan boord van stoomschepen heette dat Uitklinkkleppen, tóch ?
Het zijn de trip-kleppen van de turbine, dus -per definitie- uitklinkkleppen.....

Steeds meer hoor/zie je dat de hoofdstoomafsluiters overbodig zijn. Ook in dit geval leverde het wél hebben van hoofdstoomafsluiters geen voordeel op....

Waarom dat uitdampen/afblazen zo lang heeft geduurd, weet ik ook niet. Ik zou ook zeggen dat met zo'n groot gat de ketel toch binnen een half uur drukloos zou kunnen zijn......
Maar wellicht hebben ze de voedingwaterpomp door laten draaien om de ketel te redden door af te koelen; er zit bij zo'n trip (tijdens opregelen, neem ik aan) nogal wat hitte in de ketel...
Wat me bij die beelden ook opviel, was dat de veiligheden gesloten bleven....
Waarom die niet zijn opengestuurd om het afblazen sneller te laten gaan, weet ik ook niet. Maar het zal ongetwijfeld met een goede reden niet zijn gedaan. (het zijn allemaal wtk'n als jij en ik)

Nee, ook binnen hetzelfde bedrijf (op andere locaties) hebben de collegae (als ikzelf) ook nog veel vragen....
Bijv: is het een oude las tgv een reparatie, is het überhaupt kruip en zo ja waarom, heeft de leiding ooit een (waterslag-)klap gemaakt, wanneer was de laatste ultrasone check (of replicacheck), enz....?
Dat dit is gebeurd, houdt tevens in dat het elders ook kan gebeuren.....

Trouwens, dat "inklinken" of het omgekeerde "uitklinken", heeft nog een apart verhaal....
Tijdens een gesprek in de mannenpraatgroep (de wacht :mrgreen: ) met "kantoortechnici" bekroop mij het gevoel dat sommigen niet wisten wat inklinken nu eigenlijk was.....
Dus vroeg ik dat, recht op de man af.....
Het antwoord was (op de ouwe EC20) dat je duidelijk de "klonk" kon horen, en dat dan de turbine op toeren kwam....
Ik vertelde, dat die "klonk" alleen maar toeval was, en dat "inklinken" van het engelse "(in)clinching" kwam, 'aanelkaar nieten/klinken/schakelen' dus.
De "aaneensluiting van de systemen", dus vrijgave van de beveiligingen.....
En als laatste lopen dan de (noem ik nu maar) snelafsluiters open....
De daarachter geplaatste regelkleppen zijn geen AFsluiters, en laten in dichtstand in de praktijk een beetje door. Het vacuum tezamen met nog allerhande openstaande aftappen zorgen voor het op toeren gaan, en warmt de turbine verder door. Met de regelkleppen ga je daarna naar 3000 rpm en kan de sychroniscoop worden ingeschakeld.....(het "op het net schakelen" van de generator).
Wordt een turbinebeveiliging aangesproken, dan is de bewakingsketen (de 'clinch')verbroken en "klinkt" de turbine uit, en lopen die uitklinkkleppen/snelafsluiters dicht...

...putdiepe zucht.....
daar is schoolmeester Janneman weer.... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

..putdiepe zucht.....daar is schoolmeester Janneman weer...
Tjaa Jan, zucht er maar eens over :lol: ...maar TOCH maar eventjes bij de les blijven en ons op de hoogte blijven houden van dit bijzonder serieuze bakkie :lol: waar wonder boven wonder "slechts" ijzer bij is beschadigd!!!
Het doet me weer denken aan een " min of meer" gelijksoortig bakkie op de " Norway" ( ex- France) in Miami nu zo'n 10 jaar geleden. Daaar vielen dus wel doden! en de " Norway" werd afgevoerd naar de scheermessies fabriek.
Ik denk zo maar dat je in dit geval met je " kruip verhaal" behoorlijk dicht bij de waarheid zit!
Ga t'r nog maar eens even voor zitten Janneman en steek nog eens een verse pijp op en een verhaal AF! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Centrales

Bericht door v+d »

Jan,
ik vind het een mooie heldere uitleg, maar heb nog een vraag.
Als er wel een hoofdstoomafsluiter is wordt die dan automatisch bediend?
De veiligheden op zo'n turbinetanker(weet je wel vroeger toen je de branders met een lontje aan stak) kon je openen d.m.v een hefboom en een staaldraad, gaat dat nu via een motorsturing?
Als de veiligheden toch doelbewust waren geopend was de schade niet minder geweest, die was er immers al door dat stukkie pijp en de mee komende stoom?
Misschien was de impact op het publiek minder geweest, omdat dan naar boven afgeblazen was.
Ik kan me toch voorstellen dat er enige paniek was en men domweg de boel geevacueerd heeft en in eerste instantie niet aan het openen van de veiligheden gedacht heeft, die openen immers pas bij te hoge druk (vanzelf) en er was hier geen sprake van te hoge druk ?(wel bij sommige journalisten)
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Centrales

Bericht door Co »

Jan, jdbvos.

Bedankt voor je uitleg, stel dit zeer op prijs.
Ben maar een scheeps wtk en geen "stroom opwekker" :wink:

Al weer ruim, 30 jaar geleden hadden we op een G/E turbine (t.t. Schelderix)
zo'n soort van "hijsbalk" hoe hoger hoe meer straalpijpen er werden vrijggegeven.
Maar daar zat wel een hfd stoom afsluiter voor (fabr. Dikkers) en voor de achteruit nog een extra.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

V&D
De regelakties voor de hsa's komt doorgaans vanuit het computerprogramma "...als de huppeldepup 'van dittum', dan kan de tètterèt van dattum'...." Je kent het wel...
Omdat het van die enorrume knijters zijn, en ze koud dichtgezet zijn, willen ze bij inbedrijfname soms niet open omdat het uitzetten van de spindle ze te vast op de zitting drukt. Moeten ze "even" op hand worden geholpen...
Ze mogen pas open als via de omloopafsluiters van deze hsa's de leidingen zijn ontwaterd en voorverwarmd (op temperatuur) zijn.... het hele opstookprogramma is niets anders dan alle systemen op volgorde op bedrijfstemperatuur én druk te brengen....waarbij uiteraard de druk boven de druk van de verzadigingstemperatuur ligt..... :wink:
Maar in principe worden ze gestuurd uit het programma

De veiligheden worden vaak electrisch geactiveerd en zonodig pneumatisch verder gestuurd. Je kunt ze handmatig aansturen (oudere systemen mbv een drukknop op de bedieningspaneel) of dmv een commando in de programatuur.
Leidend is uiteraard de druk, maar "handmatig" is mogelijk.

Het LIJKT mij dat de ketelinhoud eerder is leeggedampt bij meerdere uitstromingen, dus lijkt mij het openen van de veiligheden niet abnormaal.....
Maar inderdaad: je moet er in alle commotie wél om denken.....
Er liep een dubbele ploeg op dat moment, en dat zijn allemaal (nét als jij, Co, ik, en alle wtk'n dus) normaal nadenkende technici, dus is er vast wel iemand op dat idee gekomen. Waarom men ervan afzag, weet ik ook niet, en zie uit naar "Het Verhaal" van een erbij aanwezige collega....
Misschien zit er hier op dit forum wel eentje mee te lezen.....het aantal ex-zeelui zal daar (hoewel krimpend) ook nog wel hoog liggen....duzzzzz................. :roll:
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Centrales

Bericht door v+d »

Jan, bedankt duidelijk.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ben maar een scheeps wtk en geen "stroom opwekker"
Zeg Co, als ik het allemaal goed begreep dan hangen er bij jou TOCH generatorretjes achter die dikke zuigers en krukassen meloochumpies van je :lol: ....WAT doe jij dan met die piep die daar uitkomt??? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Centrales

Bericht door Co »

Dag Harry,
Jij bent ook lekker wakker zeg.....
Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen "STOOM-stroom opwekker" ben.
Wij zijn "diesel-stroom opwekkers".

Jan,
Instromers vanuit de zeevaart om in de toekomst centrales te bemannen?
Missschien zie ik het te negatief, :?:
maar geen van allen hebben ze nog ervaring met een stoom turbine installatie.
Maakt het "management" bij deze landelijke stroomopwekkers zich daar geen zorgen over?

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Centrales

Bericht door Roy »

Misschien moeten wtk's die van zee komen wel bij / om geschoold worden !?.
Er bestaat toch ook een opleiding voor "landmachinist" ?.
Hierna wordt in de praktijk dan wel bijgespijkerd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie