Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
John Baird

FATHER Mc KEE SO.709

Bericht door John Baird »

Greencastle, Co.Donegal, IRELAND, Skipper/owner Michael Cavanagh,s big pelagic trawler, was built at the Karstensens Yard in Skagen, Denmark in 2004.
Bijlagen
FATHER Mc KEE  Drawing.jpg
FATHER Mc KEE Drawing.jpg (181.17 KiB) 6770 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H 227 Cape Otranto

De H227 Cape Otranto is onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.

Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 198 ft (60,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H227 Cape Otranto 40x30cm
H227 Cape Otranto 40x30cm
H227-Ross-Otranto_800x600.jpg (342.88 KiB) 6725 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H77 Prince Charles

De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,5 ft (53,8 m)
Breedte: 32,3 ft (9,84 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maar 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.

In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H77 Prince Charles (40x30cm)
H77 Prince Charles (40x30cm)
H77-Prince-Charles_800x600.jpg (303.1 KiB) 6699 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H116 St. Dominic (60x50cm)
H116 St. Dominic (60x50cm)
H116-St-Dominic_2_800x600.jpg (307.19 KiB) 6639 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H 84 Thornella

De stoomtrawler H84 Thornella is onder bouwnr 906 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 20 mei 1955 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 190,3 ft (58 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1956 was het schip een van de topschepen van Groot Brittannië (jaarbesomming £129.563)

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H84 Thornella 60x50cm
H84 Thornella 60x50cm
H84-Thornella_800x600.jpg (337.39 KiB) 6546 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H98 Northella

De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).

In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.

In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H98 Northella (40x40cm)
H98 Northella (40x40cm)
H98-Northella.jpg (451.29 KiB) 6486 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Nogmaals de H98 Northella maar nu gezien vanaf de andere kant.

Jan
Bijlagen
H98-Northella_2.jpg
H98-Northella_2.jpg (392.37 KiB) 6344 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H119 Cape Adair

De Cape Adair is onder bouwnr 915 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De Cape Adair was het zusterschip van de H118 Cape Columbia dat bij dezelfde werf onder bouwnr 914 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 26 mei 1956 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 26 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Adair.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H119 Cape Adair (50x40cm)
H119 Cape Adair (50x40cm)
H119-Cape-Adair.jpg (323.84 KiB) 6297 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY1 Northern Jewel

Deze stoomtrawler is in 1954 gebouwd bij de werf Cochranes of Selby voor rekening van de rederij Northern Trawlers Ltd uit Grimsby.

Inhoud 799 bruto ton
Lengte: 182,5 ft (55,6 m)
Breedte: 32 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een 3 cilinder stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Hiermee kon een max. snelheid van 12 knopen worden behaald.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY1 Northern Jewel (50x40cm)
GY1 Northern Jewel (50x40cm)
GY1-Northern-Jewel_800x600j.jpg (337.34 KiB) 6238 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY142 Northern Sea

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven. Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte. De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen.

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY142 Northern Sea (40x40cm)
GY142 Northern Sea (40x40cm)
GY142-Northern-Sea_800x600.jpg (488.16 KiB) 6165 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie