Zware-Lading Schepen.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
- Locatie: Singapore
Re: Zware-Lading Schepen.
Reportage van Piet Sinke over de Vanguard, Dockwise.
- Bijlagen
-
- vangaurd1.pdf
- (547.07 KiB) 334 keer gedownload
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
- Locatie: Singapore
- Bart the second
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Zware-Lading Schepen.
prima plaatje Hans !!!!Dordrecht schreef:Bart,
Dat plaatje van de Mighty 2 heb ik gemaakt.
Was even op de koffie aan boord, , bij mijn broer.
Groet, Hans.
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Re: Zware-Lading Schepen.
Pieter Schelte
Pieter Schelte is de naam van een schip dat gebouwd gaat worden door het Zwitsers-Nederlandse offshorebedrijf Allseas. Het schip is genoemd naar de vader van Allseas-eigenaar Edward Heerema; Pieter Schelte Heerema, officier van de Waffen-SS en een pionier in de offshorebusiness. Met een lengte van 382 m en een breedte van 117 m zal dit schip het grootste ter wereld worden. Met deze afmetingen is het even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De Pieter Schelte zal grote platformen van zo’n 48.000 ton in één keer van hun sokkel kunnen lichten en vervoeren, in plaats van in kleine stukjes zoals nu gebruikelijk is. Het vaartuig zal ook pijpleidingen voor olie- en gastransport kunnen leggen op een diepte tot 3500 m, en dit met een recordsnelheid van ruim zeven kilometer per dag.
De prognose van 2011, welke Allseas eerder noemde tegen de media, kan met een korreltje zout worden genomen. Dit omdat al sinds 2001 het schip in principe "over twee jaar" in gebruik zal worden genomen. In november 2008 was er nog geen contract geplaatst bij een scheepswerf. De doorlooptijd voor de bouw van een schip (en kraansystemen) van deze omvang is minstens 3 jaar. Op 24 oktober 2008 maakte Allseas bekend dat de bouw vertraging oploopt als gevolg van de kredietcrisis. In juni 2010 heeft Allseas bekendgemaakt de order te plaatsen bij Daewoo. Het gaat om een bedrag van 454,5 miljoen op een totaal van 1,3 miljard euro.
leuke animatie filmpjes op deze site
http://www.allseas.com/uk/19/equipment/ ... helte.html
hier een paar pics van Blackal van de Pieter Schelte bij DSME te Korea
The new Jacket/Topsides/Pipelay vessel 'Pieter Shelte' being built at DSME Okpo, Korea.
It is twin hull for approx half its length and has the following principle details:
LBP 370m
Accommodation 571 pob
Topsides lifting capacity 48,000 tonnes
Jacket lifting capacity 25,000 tonnes
Pipelay Tension Capacity 2,000 tonnes
Transit speed 14 kts
Pieter Schelte is de naam van een schip dat gebouwd gaat worden door het Zwitsers-Nederlandse offshorebedrijf Allseas. Het schip is genoemd naar de vader van Allseas-eigenaar Edward Heerema; Pieter Schelte Heerema, officier van de Waffen-SS en een pionier in de offshorebusiness. Met een lengte van 382 m en een breedte van 117 m zal dit schip het grootste ter wereld worden. Met deze afmetingen is het even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De Pieter Schelte zal grote platformen van zo’n 48.000 ton in één keer van hun sokkel kunnen lichten en vervoeren, in plaats van in kleine stukjes zoals nu gebruikelijk is. Het vaartuig zal ook pijpleidingen voor olie- en gastransport kunnen leggen op een diepte tot 3500 m, en dit met een recordsnelheid van ruim zeven kilometer per dag.
De prognose van 2011, welke Allseas eerder noemde tegen de media, kan met een korreltje zout worden genomen. Dit omdat al sinds 2001 het schip in principe "over twee jaar" in gebruik zal worden genomen. In november 2008 was er nog geen contract geplaatst bij een scheepswerf. De doorlooptijd voor de bouw van een schip (en kraansystemen) van deze omvang is minstens 3 jaar. Op 24 oktober 2008 maakte Allseas bekend dat de bouw vertraging oploopt als gevolg van de kredietcrisis. In juni 2010 heeft Allseas bekendgemaakt de order te plaatsen bij Daewoo. Het gaat om een bedrag van 454,5 miljoen op een totaal van 1,3 miljard euro.
leuke animatie filmpjes op deze site
http://www.allseas.com/uk/19/equipment/ ... helte.html
hier een paar pics van Blackal van de Pieter Schelte bij DSME te Korea
The new Jacket/Topsides/Pipelay vessel 'Pieter Shelte' being built at DSME Okpo, Korea.
It is twin hull for approx half its length and has the following principle details:
LBP 370m
Accommodation 571 pob
Topsides lifting capacity 48,000 tonnes
Jacket lifting capacity 25,000 tonnes
Pipelay Tension Capacity 2,000 tonnes
Transit speed 14 kts
Re: Zware-Lading Schepen.
En nu nog zien dat er uberhaupt een verwijderopdracht komt.... Een markt waar velen gouden eieren zien. Dat er eilanden staan en wegmoeten, is duidelijk. Maar wanneer en hoe? Broer Heerema, Saipem en anderen hebben inmiddels bewezen met bestaand groot en klein equipment alles aan te kunnen.
Dat de Pieter Schelte voorlopig leidingen kan leggen, kan de redding wel eens zijn. Dat heeft die Eduard dan wel weer prima bedacht.
Beetje zwarte gedachte? Help het me de komende 15 jr nog herinneren, want ik denk dat ik gelijk heb tot de Thialf, S7000, Hermod en Balder over 30 jaar aan hun eindje zijn.
Dat de Pieter Schelte voorlopig leidingen kan leggen, kan de redding wel eens zijn. Dat heeft die Eduard dan wel weer prima bedacht.
Beetje zwarte gedachte? Help het me de komende 15 jr nog herinneren, want ik denk dat ik gelijk heb tot de Thialf, S7000, Hermod en Balder over 30 jaar aan hun eindje zijn.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Re: Zware-Lading Schepen.
Denk je echt dat ze 1,2 miljard yankee dollars investeren zonder al contracten te hebben?
Platform verwijdering wordt booming business, reken daar maar op, niet alleen in de GOM ook in de north sea zijn er hoopies platformen aan het einde van hun leven. Oliemaatschappijen doen hun best een en ander te rekken in verband met de kosten voor verwijdering maar uiteindeljk gaat het er toch van komen. Vroegah: bliezen ze die dingen op om koraal riffen te vormen, met de tegenwoordige milieu maffia kun je dat wel vergeten.
Is trouwens tricky business dat verwijderen, heb ooit met een rig ouwe productiepijpen moeten trekken. H2S en straling waren dusdanig hoog dat we met beschermende kledij/adembescherming moesten werken. hadden van die meetapparaten op die ze in ziekenhuizen gebruikten en moesten na 5 dagen afgelost worden en mochtenn daarna 6 maaanden niet meer dat werk doen.
Met andere woorden: Er valt voor gespecialiseerde bedrijven een klap geld met dat verwijderen te verdienen
Platform verwijdering wordt booming business, reken daar maar op, niet alleen in de GOM ook in de north sea zijn er hoopies platformen aan het einde van hun leven. Oliemaatschappijen doen hun best een en ander te rekken in verband met de kosten voor verwijdering maar uiteindeljk gaat het er toch van komen. Vroegah: bliezen ze die dingen op om koraal riffen te vormen, met de tegenwoordige milieu maffia kun je dat wel vergeten.
Is trouwens tricky business dat verwijderen, heb ooit met een rig ouwe productiepijpen moeten trekken. H2S en straling waren dusdanig hoog dat we met beschermende kledij/adembescherming moesten werken. hadden van die meetapparaten op die ze in ziekenhuizen gebruikten en moesten na 5 dagen afgelost worden en mochtenn daarna 6 maaanden niet meer dat werk doen.
Met andere woorden: Er valt voor gespecialiseerde bedrijven een klap geld met dat verwijderen te verdienen
Re: Zware-Lading Schepen.
Ron,deze schepen zijn gebouwd in de periode 1978/1985 en hebben dus inmiddels al een respectabele leeftijd bereikt.
Je wil toch niet zeggen dat deze schepen gebouwd zijn om 60 jaar mee te gaan ?
Gr.John
Je wil toch niet zeggen dat deze schepen gebouwd zijn om 60 jaar mee te gaan ?
Gr.John
Re: Zware-Lading Schepen.
Helaas ja. Zelfs voor een referentieproject is nog geen concreet project beschikbaar.Bema schreef:Denk je echt dat ze 1,2 miljard yankee dollars investeren zonder al contracten te hebben?
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Re: Zware-Lading Schepen.
Zestig jaar zal destijds niet het vooruitzicht geweest zijn.Jancorjoh schreef:Ron,deze schepen zijn gebouwd in de periode 1978/1985 en hebben dus inmiddels al een respectabele leeftijd bereikt.
Je wil toch niet zeggen dat deze schepen gebouwd zijn om 60 jaar mee te gaan ?
Gr.John
Kraanschepen van de generatie van voor de Balder, gingen een jaar of 10 mee (Global Adventurer heeft dat misschien niet eens gehaald). Enerzijds doordat het casco (veelal bulkcarrier) aan zijn eindje was (roest), anderzijds doordat de ontwikkeling qua groottes van modules zich continue zo snel doorontwikkelde, dat er voor de schepen hier geen grote markt meer was.
Maar qua ontwikkeling staat alles een beetje stil als het om het steeds groter worden gaat. De 30-40.000 ton's dekken zijn bij float-overs gebleven, geen kraanschip voor nodig. Daar heeft heerema zijn Travel Crane Vessel (TCV) ook niet meer voor uitontwikkeld.
En wat beperkt bij goed onderhoud en juiste dynamische beheerssystemen dan nog de levensduur, afgezet tegen een mega-investering na "de eerste golf" ?
Voor de Balder is rond 2002 een re-development ingezet om deze (weer) ook als pijpenlegger in te kunnen zetten. Iets wat Saipem eerder ook met de S7000 deed, maar minder uitnut omdat hun schip het hijsvermogen als sterke troef heeft.
De vier (of vijf) grote SSCV's verkeren in zo'n goede staat van onderhoud, komen geen grotere capaciteitsvraag meer tegen, hebben hun investering opgeleverd (behalve voor Micoperi dan) en leveren steeds meer geld op. De gewenste ontwikkeling/ aanpassing zou een hogere transitsnelheid en ijsklasse zijn. Dat zou nog een reden voor een volgende generatie geweest kunnen zijn, maar daar heeft Heerema gezien de tijd waar we in zitten enkele jaren vanaf gezien (was ook 1,2 miljard). Voorlopig blijft het bij diepwater velddevelopment, waar de Balder nu specifiek op toegespitst is en de Lorelay (1987) voor bestemd was. Zo zijn we weer bij die geniale Eduard beland.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Re: Zware-Lading Schepen.
heb je een lading veilig naar de plaats van bestemming gebracht.........gebeurd dit
Port of Felixstowe, UK
March 2 2008, by sunrise this morning, high winds had caused M/V Zhen Hua 23 to part her lines, with the vessel blown on the quay, her cargo damaged and two of the Landguard Terminal's three operational cranes, lying in a pile of scrap metal!
At least one of the cranes onboard - the one for Oxelosund Hamm, Sweden would also appear to be a write off. Those same high winds saw in the UK a total of 7 empty maritime containers blown off two freight trains in separate incidents. It was a bad night!
One of quayside cranes onboard the M/V Zhen Hua 23 made contact with the Number 2 Landguard shore crane, causing it to collapse. The second Landguard crane then was next fallen against & collapsed soon after. The DOMINO effect. Both Landguard cranes are a write-off.
( bron: Cargolaw.com )
Port of Felixstowe, UK
March 2 2008, by sunrise this morning, high winds had caused M/V Zhen Hua 23 to part her lines, with the vessel blown on the quay, her cargo damaged and two of the Landguard Terminal's three operational cranes, lying in a pile of scrap metal!
At least one of the cranes onboard - the one for Oxelosund Hamm, Sweden would also appear to be a write off. Those same high winds saw in the UK a total of 7 empty maritime containers blown off two freight trains in separate incidents. It was a bad night!
One of quayside cranes onboard the M/V Zhen Hua 23 made contact with the Number 2 Landguard shore crane, causing it to collapse. The second Landguard crane then was next fallen against & collapsed soon after. The DOMINO effect. Both Landguard cranes are a write-off.
( bron: Cargolaw.com )