De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dan heb je met m'n vader gevaren Willem, want die was er h.w.t.k. op.
Ik ken alleen de uitdrukking Rolls Royces van de Noord Atlantic. En daar werd ook de "Prins Willem van Oranje" onder gerekend.
Ze kregen die bijnaam vanwege de uitmuntende service aan boord. Jammer dat ze geen commercieel succes voor de Oranje Lijn werden. :roll: :idea: :cry:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Willem Oldenburg

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Oranje Lijn-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "Prins Willem V" -1949:
Prins Willem V 1949 1.jpg
Prins Willem V 1949 1.jpg (146.88 KiB) 6468 keer bekeken
Prins Willem V 1949 2.jpg
Prins Willem V 1949 2.jpg (86.1 KiB) 6468 keer bekeken
Gegevens:
Naam: Prins Willem V
Imo/ID: 5602023
Roep Sein: PGWT
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport NV - Rotterdam/NLD
1567 GT / Lengte: 76,33 m - Breedte: 12,84 m - Diepte: 4,48 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 08-05-1940 kiel gelegd / te water gelaten als "Sperrbrecher 105" - 05-10-1944 als blokkadeschip tot zinken gebracht in de Nieuwe Waterweg bij Maassluis - 11-12-1947 gelicht en naar de Waalhaven gesleept en later bij de werf afgebouwd - 07-01-1949 overgedragen aan de rederij - 1949 Prins Willem V (1) (Maatschappij Zeetransport NV-Rotterdam) - 14-10-1954 op reis van Chicago naar Sarnia op het Michigan Meer 3 mijl voor Milwaukee/Canada, aangevaren door de gesleepte aak "Sinclair 12", binnen een half uur gezonken.
Alle 30 opvarenden konden zich redden.
Men trachtte het schip te lichten en te gebruiken als drijvende showroom voor brandblussers.
Echter het wrak werd later verkocht voor de sloop.
Werf: NV Scheepswerf & Machinefabriek "De Merwede" - Hardinxveld/NLD - Werf nr: 441
Motor: Stork, 5 cyl / Vermogen: 1500 rpk / Snelheid 12,5 kn
Type: vrachtschip GHV - accommodatie voor 12 passagiers - 30 bemanningsleden.
Prins Willem V 1949 3.jpg
Prins Willem V 1949 3.jpg (91.17 KiB) 6468 keer bekeken
Groetjes Willem
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Dat moet dan wel Roy dat ik met je vader heb gevaren.
Dan heeft hij ons ook nog meegemaakt in de scheepsband want we traden
nog weleens op in concurentie met de officieren band, zodat we over en weer lieten horen
wat ons repetoir was.
Dat waren gezellige ervaringen aan boord.

En bedankt Willem v. O. voor de nostalgische foto's van de Pr. Willem vijf.


Grt, Willem. W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Destijds had ik alle uitgaven van "Eén Recht en één Averecht", het scheepskrantje van de "Prinses Margriet".
Daar zou je dan ook in moeten staan Willem !.
Afgelopen 7 oktober was het 100 jaar geleden dat m'n vader geboren werd. Je voelt dus wel op je klompen aan............., enz.
Maar ja, HAD is en blijft een lelijk woord................... :roll: :idea: :cry:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Willem Oldenburg

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Oranje Lijn-ers en gasten. (speciaal voor Willem)

Hier een paar plaatjes van de "Prins Willem V" (2) uit 1956:
Prins Willem V 1956 1.jpg
Prins Willem V 1956 1.jpg (134.44 KiB) 6119 keer bekeken
Prins Willem V 1956 2.jpg
Prins Willem V 1956 2.jpg (114.17 KiB) 6119 keer bekeken
Prins Willem V 1956 3.jpg
Prins Willem V 1956 3.jpg (112.95 KiB) 6119 keer bekeken
Boven: hier is ze verlengd.

Gegevens:
Naam: Prins Willem V
Imo: 5285265
Roep sein: PGWG
Eigenaar: NV Mij. Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD
Tonnage: 1617 GT in 1959 verlengt 1938 GT
Lengte: 76,84 m - na 1959: 92,92 m / Breedte: 12,84 m ? Diepte 4,49 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1956 als Prins Willem V
Werf: Amsterdamsche Droogdok Mij - Amsterdam/NLD - Werf nr: 98 - verlenging: bij Boele - Bolnes/NLD
Motor: Werkspoor, 4 cyl / Vermogen: 1800 rpk / Snelheid: 13 kn
Type: vrachtschip GHV - 6 passagiers - 30 bemanningsleden
Gesloopt: te Durban/Zuid Afrika.
Prins Willem V 1956 4.jpg
Prins Willem V 1956 4.jpg (849.82 KiB) 6119 keer bekeken
Boven: hier is ze verlengd. (foto: Richard Duncan)

wordt vervolgd:

Groetjes Willem
Willem Oldenburg

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Willem Oldenburg »

Vervolg: "Prins Willem V" uit 1956.
Mina ex Prins Willem V 1956.jpg
Mina ex Prins Willem V 1956.jpg (153.35 KiB) 6110 keer bekeken
Boven: als "Mina"
Gaelic Prince ex Prins Willem V 1956 1.jpg
Gaelic Prince ex Prins Willem V 1956 1.jpg (144.56 KiB) 6110 keer bekeken
Boven en onder: als "Gaelic Prince" in de haven van Malta (Valletta).
Gaelic Prince ex Prins Willem V 1956 2.jpg
Gaelic Prince ex Prins Willem V 1956 2.jpg (154.91 KiB) 6110 keer bekeken
Stukje Historie:
03-03-1956 te water gelaten - 01-05-1956 opgeleverd als "Prins Willem V" aan NV Mij Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam - 1958 ingebracht bij de NV Oranje Lijn (Mij. Zeetransport NV) - Rotterdam -
1959 verlengd met 14 meter (1 laadruim) bij NV Machinefabriek & Scheepswerf Boele - Bolnes/NLD -08-1967 verkocht aan: Verina Shipping Corp - Panama - thuishaven en vlag: Piraeus/Griekenland, in beheer bij Nicholas J. Goumas - Piraeus, herdoopt "Mina" - 1969 in charter bij Prince Line Ltd en herdoopt "Gaelic Prince" - 19-07-1971 gearriveerd te Piraeus voor reparatie - 1971 herdoopt "Mina" - 1971 verkocht aan Livadia Shipping Co Ltd - Famagusta/Cyprus, in beheer bij Verina Shipping Corp - Piraeus, herdoopt "Marinos".
1973 verkocht aan Banimar Shipping Co S.A. - Panama, thuishaven en vlag: Piraeus/Griekenland, in beheer bij Podromos Shipping Co S.A. - Piraeus (E. Carapiperis & S. Marinakis) herdoopt "Araxos" - 1979 als Araxos verkocht aan Maharaj Brothers - Port Elizabeth/Zuid Afrika - 13-05-1979 gearriveerd te Port Elizabeth - 21-05-1979 brand gekregen in de accommodatie en brug, verkocht voor de sloop naar Zuid Afrika - 27 09-1981 vertrokken van Port Elizabeth naar Durban achter bevoorradingsschip "Causeway Salvor (Causeway Shipping (Panama) S.A. - Panama) - 30-09-1981 gearriveerd te Durban, gesloopt door Ferrous Metals - Durban, de sloop begon 10-1981.
Marinos ex Prins Willem V 1956.jpg
Marinos ex Prins Willem V 1956.jpg (158.07 KiB) 6110 keer bekeken
Boven: als "Marinos".
Araxos ex Prins Willem V 1956.jpg
Araxos ex Prins Willem V 1956.jpg (141.65 KiB) 6110 keer bekeken
Boven: als "Araxos"

Groetjes Willem
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Bedankt Willem voor de prachtige weergave van de verschillende uitvoeringen
van mijn oude Prins Willem Vijf.
Zo weet ik de de afloop van haar geschiedenis. :o


Grt, Willem W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Ruud (R.I.P.)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Willem & Willem,
Nou dan doe ik er nog één bij... :lol:
PRINS WILLEM V-©UNKNOWN-ORANJE (Large).jpg
PRINS WILLEM V-©UNKNOWN-ORANJE (Large).jpg (114.71 KiB) 6053 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Mart Hoogedoorn »

In miin kust/rijnvaart periode me eens gemeld voor het loketje van de Oranje Lijn, vond dat mooie schepen met mooie reizen,maar zelfs als olieman werd ik niet uitverkoren,schijnbaar altijd genoeg gegadigden.
Later als 2nd engineer bij de Ogden club vele mooie reizen op de canadeese meren gemaakt,ook naar Duluth....verder kon niet :lol:
Vanuit Ontario met een busje de niagara falls bezichtigd...ook van onderen, want de reisleider een zeemanshuis geestelijke, wist daar goed de (verboden) weg :wink: Ja ook de chinezen mochten mee.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Dat kwam voor Mart, het was een maatschappij met weinig verloop dus was het bekend dat men
het een paar keer moest blijven proberen.

In verhouding met andere maatschappijen heb ik er het prettigst gevaren.
Maar dat kan voor ieder ander verschillend zijn. :)

Grt, Willem. W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"


Plaats reactie