De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Dan heb je met m'n vader gevaren Willem, want die was er h.w.t.k. op.
Ik ken alleen de uitdrukking Rolls Royces van de Noord Atlantic. En daar werd ook de "Prins Willem van Oranje" onder gerekend.
Ze kregen die bijnaam vanwege de uitmuntende service aan boord. Jammer dat ze geen commercieel succes voor de Oranje Lijn werden.
m.v.g., Roy
Ik ken alleen de uitdrukking Rolls Royces van de Noord Atlantic. En daar werd ook de "Prins Willem van Oranje" onder gerekend.
Ze kregen die bijnaam vanwege de uitmuntende service aan boord. Jammer dat ze geen commercieel succes voor de Oranje Lijn werden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Hoi Oranje Lijn-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Prins Willem V" -1949: Gegevens:
Naam: Prins Willem V
Imo/ID: 5602023
Roep Sein: PGWT
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport NV - Rotterdam/NLD
1567 GT / Lengte: 76,33 m - Breedte: 12,84 m - Diepte: 4,48 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 08-05-1940 kiel gelegd / te water gelaten als "Sperrbrecher 105" - 05-10-1944 als blokkadeschip tot zinken gebracht in de Nieuwe Waterweg bij Maassluis - 11-12-1947 gelicht en naar de Waalhaven gesleept en later bij de werf afgebouwd - 07-01-1949 overgedragen aan de rederij - 1949 Prins Willem V (1) (Maatschappij Zeetransport NV-Rotterdam) - 14-10-1954 op reis van Chicago naar Sarnia op het Michigan Meer 3 mijl voor Milwaukee/Canada, aangevaren door de gesleepte aak "Sinclair 12", binnen een half uur gezonken.
Alle 30 opvarenden konden zich redden.
Men trachtte het schip te lichten en te gebruiken als drijvende showroom voor brandblussers.
Echter het wrak werd later verkocht voor de sloop.
Werf: NV Scheepswerf & Machinefabriek "De Merwede" - Hardinxveld/NLD - Werf nr: 441
Motor: Stork, 5 cyl / Vermogen: 1500 rpk / Snelheid 12,5 kn
Type: vrachtschip GHV - accommodatie voor 12 passagiers - 30 bemanningsleden. Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Prins Willem V" -1949: Gegevens:
Naam: Prins Willem V
Imo/ID: 5602023
Roep Sein: PGWT
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport NV - Rotterdam/NLD
1567 GT / Lengte: 76,33 m - Breedte: 12,84 m - Diepte: 4,48 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 08-05-1940 kiel gelegd / te water gelaten als "Sperrbrecher 105" - 05-10-1944 als blokkadeschip tot zinken gebracht in de Nieuwe Waterweg bij Maassluis - 11-12-1947 gelicht en naar de Waalhaven gesleept en later bij de werf afgebouwd - 07-01-1949 overgedragen aan de rederij - 1949 Prins Willem V (1) (Maatschappij Zeetransport NV-Rotterdam) - 14-10-1954 op reis van Chicago naar Sarnia op het Michigan Meer 3 mijl voor Milwaukee/Canada, aangevaren door de gesleepte aak "Sinclair 12", binnen een half uur gezonken.
Alle 30 opvarenden konden zich redden.
Men trachtte het schip te lichten en te gebruiken als drijvende showroom voor brandblussers.
Echter het wrak werd later verkocht voor de sloop.
Werf: NV Scheepswerf & Machinefabriek "De Merwede" - Hardinxveld/NLD - Werf nr: 441
Motor: Stork, 5 cyl / Vermogen: 1500 rpk / Snelheid 12,5 kn
Type: vrachtschip GHV - accommodatie voor 12 passagiers - 30 bemanningsleden. Groetjes Willem
Re: De Oranje Lijn
Dat moet dan wel Roy dat ik met je vader heb gevaren.
Dan heeft hij ons ook nog meegemaakt in de scheepsband want we traden
nog weleens op in concurentie met de officieren band, zodat we over en weer lieten horen
wat ons repetoir was.
Dat waren gezellige ervaringen aan boord.
En bedankt Willem v. O. voor de nostalgische foto's van de Pr. Willem vijf.
Grt, Willem. W.
Dan heeft hij ons ook nog meegemaakt in de scheepsband want we traden
nog weleens op in concurentie met de officieren band, zodat we over en weer lieten horen
wat ons repetoir was.
Dat waren gezellige ervaringen aan boord.
En bedankt Willem v. O. voor de nostalgische foto's van de Pr. Willem vijf.
Grt, Willem. W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: De Oranje Lijn
Destijds had ik alle uitgaven van "Eén Recht en één Averecht", het scheepskrantje van de "Prinses Margriet".
Daar zou je dan ook in moeten staan Willem !.
Afgelopen 7 oktober was het 100 jaar geleden dat m'n vader geboren werd. Je voelt dus wel op je klompen aan............., enz.
Maar ja, HAD is en blijft een lelijk woord...................
m.v.g., Roy
Daar zou je dan ook in moeten staan Willem !.
Afgelopen 7 oktober was het 100 jaar geleden dat m'n vader geboren werd. Je voelt dus wel op je klompen aan............., enz.
Maar ja, HAD is en blijft een lelijk woord...................
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Hoi Oranje Lijn-ers en gasten. (speciaal voor Willem)
Hier een paar plaatjes van de "Prins Willem V" (2) uit 1956: Boven: hier is ze verlengd.
Gegevens:
Naam: Prins Willem V
Imo: 5285265
Roep sein: PGWG
Eigenaar: NV Mij. Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD
Tonnage: 1617 GT in 1959 verlengt 1938 GT
Lengte: 76,84 m - na 1959: 92,92 m / Breedte: 12,84 m ? Diepte 4,49 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1956 als Prins Willem V
Werf: Amsterdamsche Droogdok Mij - Amsterdam/NLD - Werf nr: 98 - verlenging: bij Boele - Bolnes/NLD
Motor: Werkspoor, 4 cyl / Vermogen: 1800 rpk / Snelheid: 13 kn
Type: vrachtschip GHV - 6 passagiers - 30 bemanningsleden
Gesloopt: te Durban/Zuid Afrika. Boven: hier is ze verlengd. (foto: Richard Duncan)
wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Prins Willem V" (2) uit 1956: Boven: hier is ze verlengd.
Gegevens:
Naam: Prins Willem V
Imo: 5285265
Roep sein: PGWG
Eigenaar: NV Mij. Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD
Tonnage: 1617 GT in 1959 verlengt 1938 GT
Lengte: 76,84 m - na 1959: 92,92 m / Breedte: 12,84 m ? Diepte 4,49 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1956 als Prins Willem V
Werf: Amsterdamsche Droogdok Mij - Amsterdam/NLD - Werf nr: 98 - verlenging: bij Boele - Bolnes/NLD
Motor: Werkspoor, 4 cyl / Vermogen: 1800 rpk / Snelheid: 13 kn
Type: vrachtschip GHV - 6 passagiers - 30 bemanningsleden
Gesloopt: te Durban/Zuid Afrika. Boven: hier is ze verlengd. (foto: Richard Duncan)
wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Re: De Oranje Lijn
Vervolg: "Prins Willem V" uit 1956.
Boven: als "Mina" Boven en onder: als "Gaelic Prince" in de haven van Malta (Valletta). Stukje Historie:
03-03-1956 te water gelaten - 01-05-1956 opgeleverd als "Prins Willem V" aan NV Mij Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam - 1958 ingebracht bij de NV Oranje Lijn (Mij. Zeetransport NV) - Rotterdam -
1959 verlengd met 14 meter (1 laadruim) bij NV Machinefabriek & Scheepswerf Boele - Bolnes/NLD -08-1967 verkocht aan: Verina Shipping Corp - Panama - thuishaven en vlag: Piraeus/Griekenland, in beheer bij Nicholas J. Goumas - Piraeus, herdoopt "Mina" - 1969 in charter bij Prince Line Ltd en herdoopt "Gaelic Prince" - 19-07-1971 gearriveerd te Piraeus voor reparatie - 1971 herdoopt "Mina" - 1971 verkocht aan Livadia Shipping Co Ltd - Famagusta/Cyprus, in beheer bij Verina Shipping Corp - Piraeus, herdoopt "Marinos".
1973 verkocht aan Banimar Shipping Co S.A. - Panama, thuishaven en vlag: Piraeus/Griekenland, in beheer bij Podromos Shipping Co S.A. - Piraeus (E. Carapiperis & S. Marinakis) herdoopt "Araxos" - 1979 als Araxos verkocht aan Maharaj Brothers - Port Elizabeth/Zuid Afrika - 13-05-1979 gearriveerd te Port Elizabeth - 21-05-1979 brand gekregen in de accommodatie en brug, verkocht voor de sloop naar Zuid Afrika - 27 09-1981 vertrokken van Port Elizabeth naar Durban achter bevoorradingsschip "Causeway Salvor (Causeway Shipping (Panama) S.A. - Panama) - 30-09-1981 gearriveerd te Durban, gesloopt door Ferrous Metals - Durban, de sloop begon 10-1981.
Boven: als "Marinos". Boven: als "Araxos"
Groetjes Willem
Boven: als "Mina" Boven en onder: als "Gaelic Prince" in de haven van Malta (Valletta). Stukje Historie:
03-03-1956 te water gelaten - 01-05-1956 opgeleverd als "Prins Willem V" aan NV Mij Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam - 1958 ingebracht bij de NV Oranje Lijn (Mij. Zeetransport NV) - Rotterdam -
1959 verlengd met 14 meter (1 laadruim) bij NV Machinefabriek & Scheepswerf Boele - Bolnes/NLD -08-1967 verkocht aan: Verina Shipping Corp - Panama - thuishaven en vlag: Piraeus/Griekenland, in beheer bij Nicholas J. Goumas - Piraeus, herdoopt "Mina" - 1969 in charter bij Prince Line Ltd en herdoopt "Gaelic Prince" - 19-07-1971 gearriveerd te Piraeus voor reparatie - 1971 herdoopt "Mina" - 1971 verkocht aan Livadia Shipping Co Ltd - Famagusta/Cyprus, in beheer bij Verina Shipping Corp - Piraeus, herdoopt "Marinos".
1973 verkocht aan Banimar Shipping Co S.A. - Panama, thuishaven en vlag: Piraeus/Griekenland, in beheer bij Podromos Shipping Co S.A. - Piraeus (E. Carapiperis & S. Marinakis) herdoopt "Araxos" - 1979 als Araxos verkocht aan Maharaj Brothers - Port Elizabeth/Zuid Afrika - 13-05-1979 gearriveerd te Port Elizabeth - 21-05-1979 brand gekregen in de accommodatie en brug, verkocht voor de sloop naar Zuid Afrika - 27 09-1981 vertrokken van Port Elizabeth naar Durban achter bevoorradingsschip "Causeway Salvor (Causeway Shipping (Panama) S.A. - Panama) - 30-09-1981 gearriveerd te Durban, gesloopt door Ferrous Metals - Durban, de sloop begon 10-1981.
Boven: als "Marinos". Boven: als "Araxos"
Groetjes Willem
Re: De Oranje Lijn
Bedankt Willem voor de prachtige weergave van de verschillende uitvoeringen
van mijn oude Prins Willem Vijf.
Zo weet ik de de afloop van haar geschiedenis.
Grt, Willem W.
van mijn oude Prins Willem Vijf.
Zo weet ik de de afloop van haar geschiedenis.
Grt, Willem W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: De Oranje Lijn
In miin kust/rijnvaart periode me eens gemeld voor het loketje van de Oranje Lijn, vond dat mooie schepen met mooie reizen,maar zelfs als olieman werd ik niet uitverkoren,schijnbaar altijd genoeg gegadigden.
Later als 2nd engineer bij de Ogden club vele mooie reizen op de canadeese meren gemaakt,ook naar Duluth....verder kon niet
Vanuit Ontario met een busje de niagara falls bezichtigd...ook van onderen, want de reisleider een zeemanshuis geestelijke, wist daar goed de (verboden) weg Ja ook de chinezen mochten mee.
Later als 2nd engineer bij de Ogden club vele mooie reizen op de canadeese meren gemaakt,ook naar Duluth....verder kon niet
Vanuit Ontario met een busje de niagara falls bezichtigd...ook van onderen, want de reisleider een zeemanshuis geestelijke, wist daar goed de (verboden) weg Ja ook de chinezen mochten mee.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: De Oranje Lijn
Dat kwam voor Mart, het was een maatschappij met weinig verloop dus was het bekend dat men
het een paar keer moest blijven proberen.
In verhouding met andere maatschappijen heb ik er het prettigst gevaren.
Maar dat kan voor ieder ander verschillend zijn.
Grt, Willem. W
het een paar keer moest blijven proberen.
In verhouding met andere maatschappijen heb ik er het prettigst gevaren.
Maar dat kan voor ieder ander verschillend zijn.
Grt, Willem. W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"