Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja...een ingewikkeld maar interresant gebeuren die Doxford,maar deze Chief hoefde niet zo in een (vroeger) witte overal te lopen,wist dat dat witte niet lang ging duren met al dat gesleutel :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door koosn »

Alfons, ik kan me geheel in je redenering bevinden over die "Retaining shoe" tpv het nokkenas drive wheel.
Tijdens de vaart hoorde je ook bij de B&W, bij bepaalde toerentallen, de ketting wel eens slaan, ondanks dat deze op de juiste wijze gespannen was.

Zeker bij manoeuvreren komen er tegengestelde krachten op de ketting en is het goed mogelijk dat die op bepaalde plaatsen even wat minder strak gespannen staat. Als je dan nog meeneemt dat je extra massa traagheids krachten moet overwinnen en die ketting daar maar over een paar tanden loopt, dan kan ik me goed voorstellen dat die ketting mogelijk een tand zou kunnen verspringen. Dus een extra retaining shoe zal niet veel kosten, maar kan je wel een hoop problemen besparen.

mvrgr, koosn
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Ton de draaier »

Ik zag vroeger als ik met de motor naast een kettingaangedreven fiets reed, dat als de ketting in een bepaalde cadans draait, er soms een blijvende golf in de hangende part zit . Kettingen kunnen vreemd reageren op bepalde frequenties.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Roy »

Het duidelijk dat met kettingen een relatief grote afstand overbrugt kan worden. Zou dit probleem niet opgelost kunnen worden door een kortere afstand te ontwerpen / construeren tussen de aandrijvende as / tandwiel en de aan te drijven assen / tandwielen ?.
Ik doel nu op het gebruik van tussen liggende tandwielen om een kortere afstand te overbruggen zonder gebruik te hoeven maken van een ketting ?.
Vergeef me als ik er totaal naast blijk te zitten. Ik ben dan ook geen w.t.k.of een ex w.t.k., maar wel geinteresseerd in techniek.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

roy schreef:Het duidelijk dat met kettingen een relatief grote afstand overbrugt kan worden. Zou dit probleem niet opgelost kunnen worden door een kortere afstand te ontwerpen / construeren tussen de aandrijvende as / tandwiel en de aan te drijven assen / tandwielen ?.
Ik doel nu op het gebruik van tussen liggende tandwielen om een kortere afstand te overbruggen zonder gebruik te hoeven maken van een ketting ?.
m.v.g., Roy
Roy,
De afstand is een bepaald gegeven en daar moet men van uit gaan!

Kettingen of tandwielen voor een overbrenging gebruiken is een keus van de motorbouwer
Deze zal in ogenschouw nemen:
– de afstand
– het vermogen wat er gevraagd wordt, voor de aan te drijven assen
– de prijs
- betrouwbaarheid
- het onderhoud
– en kan het bij een storing, deze redelijkerwijs door het scheepspersoneel worden verholpen. (zeer belangrijk).

Je ziet dus dat bij een DOXFORD de afstand tussen Krukas en Nokkenassen vrij groot was en het te gevraagde vermogen hiervoor betrekkelijk klein.

Men kon zelfs van een enkelvoudige rollerchain gebruiken en niet eens een dubbele die duurder zal uitvallen.

Onlangs hebben we 3 storingen aan Doxford kettingen gelezen “Elders Eboe”, Scherpendrecht en de Shell Tanker Bela, en ze konden uiteindelijk allemaal door het scheepspersoneel worden opgelost zodat het schip weer verder kon.

Een probleem met tandwielen , beschadigde tanden, uitgelopen lagers – het niet meer in lijn liggen - en meestal daar in gebruik waar het gevraagde vermogen voor aandrijving van brandstofpompen en uitlaatkleppen veel groter is –zal bij een storing bijna nooit door het scheepspersoneel kunnen worden opgelost

Omdat dergelijke tandwielen zeer zwaar zijn, weinig ruimte ter plaatse, dus moeilijk handelbaar voor personeel die niet gewoon zijn dit werk uit te voeren, specialistenwerk dus!!

(Ik herinner mij een geval op het “ms Meerdrecht” toen ik in Venetië aan boord kwam.
Hierbij was een maand eerder Wilton aan boord geweest om de tandwieltrein te repareren en uit te lijnen)

Hieruit blijkt dat men bij de keuze, KETTING of TANDWIELEN , het één en ander grondig zal worden besproken en berekend.

Mvg
Alfons
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Roy »

Bedankt Alfons, hij is duidelijk !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

L.S.
Vervolg over DOXFORD’s keuze in de loop der jaren, hoe de brandstofpompen en nokkenassen aan te drijven

Hieronder een kopie wat beschreven staat op Pagina 95, waar ook de verschillende manieren te zien zijn in beeldvorm

“Doxford heeft voor zover nog bekend 4 verschillende manieren gebruikt voor het aandrijven van de nokkenassen.

1) Elke nokkenas apart door een verticale as, aangedreven door de krukas.
Deze mechaniek was geplaatst aan de voorzijde van de motor, zoals bij het eerste naar zeegaande schip met een Doxford, het Zweedse schip “Yngaren” en daarna nog enkele anderen. (1921)

2) Met één enkele verticale as, aangedreven door tandwielen op de krukas en ter hoogte van de nokkenassen overgaande op een horizontale as, zoals bij de eerste proefmotor. (1911-1914)
Men kwam dus blijkbaar terug van het idee om elke nokkenas apart aan te drijven.
Deze manier is nog redelijk veel toegepast minstens tot 1928 voor de 4 motoren van het “ms BERMUDA”
(Zie ook hierboven op het "ms TJISONDARI" (KJCPL) gebouwd in 1926.

3) Uitsluitend met tandwielen, hiervan is nog weinig of niets meer van bekend.
(Volgens mij, niet een zo betrouwbare constructie met die toch wat dunne en zeer waarschijnlijk wat zwabberende tandwielen?)

4) Met een enkelvoudige Renolds ketting. (Uiteindelijk bij alle Types toegepast!)
(Bij nadere informatie blijkt dat dit omstreeks de jaren 1931-1933 is uitgeprobeerd, daar er in deze crisis periode nagenoeg geen schepen en motoren werden gebouwd)

Hoe lang elke aandrijving precies is toegepast is nu zeer moeilijk te achterhalen, daar dit in de vele lezingen en beschrijvingen niet vernoemd wordt.”


Hier de laatste uitvoering met ketting
DB1652E99B57402CA9412BE13C8E92BC.jpg
DB1652E99B57402CA9412BE13C8E92BC.jpg (246.78 KiB) 4056 keer bekeken
MVG
Alfons
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Wel geen Doxford praatje,maar dat het met een tandwieltrein ook wel eens mis kan lopen heb ik ervaren toen ik aan boord ging van het MS Brantpoint waar een degelijk gebouwde WERKSPOOR TMAB 2000 PK 8CYL 390 MM/680 MM L.O.S,het al jàren volhield.Dit was in Georgetown,en de tweede was zonder chief overgevaren van uit Paramaribo,en vertelde mij dat het kleine aandrijf wiel op de krukas welk uit twee helften bestond al twee maal was losgeraakt,dus een heel gesleutel om het geheel weer in de goede stand te zetten.Ik besloot eerst naar de andere tandwielen te kijken en na opening van het deksel der reductie wielen kast zette ik een klokje op het tussenwiel van de nokkenas(gelukkig alle meetgereedschap nog aanwezig).Bij tornen bleek het wiel enige millimeters vervormd te zijn,maar er zat geen noemenswaardige speling in de bronzen loopbus,ook was er geen signaal van oververhitting aanwezig.Na verwisseling door een aanwezig reserve tand wiel en de hele trein grondig nagekeken te hebben nog jaren (tot de verkoop) met deze motor zonder enige problemen gevaren.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Het DOXFORD Ketting probleem op het ms SCHERPENDRECHT
Overgenomen, maar nu met afbeelding uit Topic “De PENDRECHT”

Het verhaal van de toenmalige BANKWERKER H.S. van het “ms SCHERPENDRECHT”:

Op reis van Zuid-Amerika naar Bombay (India) stopte de Hoofdmotor plotseling op de Indische Oceaan. (± 800 mijl van Bombay)
Het schip was geladen, volgens hem in de periode 1960/1961

Bij een carter onderzoek bleek het kettingwiel voor aandrijving van de brandstofpompen er scheef bij hing, doordat de gietijzerenbus waarop dit kettingwiel met pasbouten is bevestig gebroken was.
038CC9C5B0BE4F46BAE0D65C645404C3.png
038CC9C5B0BE4F46BAE0D65C645404C3.png (333.79 KiB) 4641 keer bekeken
Er werd Scheepsraad gehouden en goede raad was duur, wat nu gedaan, trachten te repareren , maar hoe, of een sleepboot bestellen ?.

Om een nieuwe gietijzerenbus te draaien van die afmeting was –dacht men in 1ste instantie – geen materiaal aan boord.

Totdat de bootsman (een Duitser?) op het idee kwam om een zuiger van een winch te nemen
Die bleek 2 cm boven de grootste maat te zijn dus geschikt en de bankwerker heeft die gedraaid

Gietijzeren bus weer gemonteerd en het kettingwiel - wat bij wonder niet beschadigd was – met pasbouten weer gemonteerd

(Van te voren was met behulp va de dekdienst het brandstofpompblok opzij getakeld zodat men terplaatste meer ruimte had)

Toen alles weer gemonteerd was heeft men uiteraard een paar slagen getornd met de bestaande ketting
Toen kwam men er achter dat de ketting op bepaalde gedeelte de neiging had tegen de kettingwieltanden op te klimmen, mijn informant dacht dat het soms wel ± 5 cm bedroeg.

Toen dit duidelijk was, zat er niets anders op dan ook een nieuwe ketting te monteren.

Conclusie: Nu was het de gietijzeren bus die brak, het had ook de ketting zelf kunnen zijn.
(Petje af voor die mannen die dat in orde gebracht hebben)
Men heeft de reis verder zonder problemen kunnen vervolgen

DE REDEN VAN DIT OPREKKEN VAN DE KETTING

Door de BB nokkenas (achterste) worden buiten de verstuiver, welke alleen bij vooruit draaien inspuit, ook de cilinder smeertoestellen bediend.
Die worden elke wacht door de olieman met een oliekan bijgevuld.
Van automatisch bijvullen, dus direct aangesloten op de cilinder smeerolietank of meettank, via een vlotter in elk toestel was toen nog geen sprake.

Er zit dus op elk smeertoestel een dop, voorzien van een kettinkje, welke normaal vastgemaakt zit aan het smeertoestel zelf, maar in de loop van de jaren geraakt de ketting stuk en wordt niet altijd gerepareerd.

Er was een losse dop achter het smeertoestel gevallen en onder de nokkenas terecht gekomen die probeerde deze dop hier onderuit te persen, wat ook blijkt te zijn gelukt maar met het bekende gevolg.

De nokkenastafel minstens een duim (2½ cm) dik, zeer goed ondersteund geeft niet mee, en ook de nokkenas niet met een diameter van ± 25 cm, eveneens om de ±1½ meter goed gelagerd.

Het blijkt dat de nokkenas enkele seconden bij volle kracht draaiende motor heeft stil gestaan of in elk geval sterk afgeremd is, en er een enorme spanning op het “trekkende gedeelte” van de ketting is gekomen is komen te staan, en daardoor de ketting over een bepaalde lengte werd opgerekt.

Herinnert U zich nog het verhaal van het ms EBOE, van de ELDER DEMSTER LINES, die een GEBROKEN KETTING had
Kettingen en tandwielen zijn zonder meer een zwak punt aan een motor

Mvg
Alfons
Jos Komen (R.I.P)

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de tweede was zonder chief overgevaren
Was de chief achtergevaren, Mart? :)


Plaats reactie