Containervaart
Re: Containervaart
@ Jos..
De als European Express gebouwde zusje van de Atlantic Lady is volgens de AIS nog in de vaart
De als European Express gebouwde zusje van de Atlantic Lady is volgens de AIS nog in de vaart
Re: Containervaart
Op de bladzijde hiervoor ging het over de Atlantic Lady, Joost.
Maar deze scharrelbak uit Heusden (ook een klein reusje) is inderdaad nog in de vaart.
IDNo: 9031064 Year: 1993
Name: EUROPEAN EXPRESS Type: Containership
Flag: NLD Tons: 19573 DWT: 20027 Length overall: 173.6
Country of build: NLD
Builder: Verolme Location of yard: Heusden
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18
End:
Subsequent History:
94 FRESHWATER BAY - 96 EUROPEAN EXPRESS - 99 ZIM AUSTRALIA - 00 EUROPEAN EXPRESS - 02 MSC JAVA - 03 RHONEBORG
Maar deze scharrelbak uit Heusden (ook een klein reusje) is inderdaad nog in de vaart.
IDNo: 9031064 Year: 1993
Name: EUROPEAN EXPRESS Type: Containership
Flag: NLD Tons: 19573 DWT: 20027 Length overall: 173.6
Country of build: NLD
Builder: Verolme Location of yard: Heusden
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18
End:
Subsequent History:
94 FRESHWATER BAY - 96 EUROPEAN EXPRESS - 99 ZIM AUSTRALIA - 00 EUROPEAN EXPRESS - 02 MSC JAVA - 03 RHONEBORG
Re: Containervaart
Joost,
Mbt. De “Atlantic Lady” en de “European Express” resp. bouwnrs. 1017 en 1018, is het inderdaad zo dat deze schepen in oorsprong door Joon Shipping waren besteld.
Men was juist begonnen met de bouw/kiellegging van de 1017 toen Joon niet meer aan div. betalingsopdrachten kon voldoen en ook beide schepen opeens zonder “vader” zaten.
Tevens ook een geweldige strop voor de werf Verolme Heusden en moesten deze schepen toch maar zo snel mogelijk van een “adoptievader-, en liefst van een echte vader” worden voorzien.
“Oost Atlantic Lijn” heeft toen bouwnr.1017 in 100% vorm overgenomen en werd
de naam “Atlantic Lady” geschonken.
Het zusje, bouwnr. 1018 is toen min of meer geadopteerd door “Workships” van de vorig jaar overleden Willem Cordia (de fam. van die recentelijk gestolen schilderijen) welke bij mijn weten ook in relatie stond met de werf aangaande geldelijke belangen.
Dit alles in afwachting van een potentiele definitieve koper.
Echter tijdens de tewaterlating van de “Atlantc Lady” werd bekend gemaakt dat ook bouwnr. 1018 door “Oost Atlantic Lijn” in deelname(meerderheidsbelang en management) met nog enkele andere partijen zou worden overgenomen.
Schip zou de naam “Atlantic Surprise” gaan voeren”.
Dit zou toch weer anders gaan lopen want werd na enkele maanden na kiellegging de stekker uit deze combinatie getrokken vanwege zich opeens voordoende wijziging van opstelling van een deelnemende partij en op grond daarvan “Oost Atlantic Lijn” hierdoor het ontstane risico niet voldoende aanvaardbaar achtte.
Ergo: Schip weer in de verkoop bij de werf.
Enige tijd later is toen “Vroon” op de proppen gekomen en heeft zich toen over de 1018 ontfermd en de naam “European Express” gegeven.
Aldus het verhaal van de beide schepen.
Je vraag over de spudpalen.
Deze zijn inderdaad gemonteerd en bij juiste behandeling van nut gebleken, echter niet in de vorm zoals Dhr. Joon destijds voor ogen had met “ Aan komen varen, klappie achteruit en spudpaal aan de grond” dus zonder sleepboten en zonder meerdraden..
Is behoorlijk risicovol en zal ook bij maar enige vaart de paal niet in staat zijn de volledige scheepsmassa in zekere abrupte vorm tot stilstand weten te brengen.
Hele grote kans dus op een kromme paal, en dan heb je echt een probleem.
Had al wat ervaring in spudpalen en had al veel dikkere en sterkere palen meerdere keren zijn krom gaan en breken.
De Heren bemanning dus onder de neus gewreven en zelfs strikt opgedragen, gewoon traditioneel aan te meren, trossen uit en dan in stillig positie de beide spudpalen te laten zakken.
Dit dan in een positie te doen op ca.0,5-1 meter vanaf de kade en schip dus gevrijwaard bleef van huidschuren tegen de kade en dientengevolge de verfconservering ook langer in tact bleef.
Had ook nog het bijkomende voordeel dat schip altijd op dezelfde positie lag en dus de kraandrijver niet meer met de kraan heen en weer hoefde te kwispelen om z’n container in de stack te laten bekken.
Ergo de belading ook sneller verliep.
Bij ontmeren wel een voordeel want konden trossen alreeds voortijdig thuis worden gehaald en tijdelijk alleen op de spudpalen kon blijven liggen totaan vertrek.
Roeiers niet meer nodig.
Loods a/b, paaltjes omhoog en karren met de geit.
Schip inderdaad (Lady) enkele maanden naar de sloop afgevoerd
Gr.Koos
Mbt. De “Atlantic Lady” en de “European Express” resp. bouwnrs. 1017 en 1018, is het inderdaad zo dat deze schepen in oorsprong door Joon Shipping waren besteld.
Men was juist begonnen met de bouw/kiellegging van de 1017 toen Joon niet meer aan div. betalingsopdrachten kon voldoen en ook beide schepen opeens zonder “vader” zaten.
Tevens ook een geweldige strop voor de werf Verolme Heusden en moesten deze schepen toch maar zo snel mogelijk van een “adoptievader-, en liefst van een echte vader” worden voorzien.
“Oost Atlantic Lijn” heeft toen bouwnr.1017 in 100% vorm overgenomen en werd
de naam “Atlantic Lady” geschonken.
Het zusje, bouwnr. 1018 is toen min of meer geadopteerd door “Workships” van de vorig jaar overleden Willem Cordia (de fam. van die recentelijk gestolen schilderijen) welke bij mijn weten ook in relatie stond met de werf aangaande geldelijke belangen.
Dit alles in afwachting van een potentiele definitieve koper.
Echter tijdens de tewaterlating van de “Atlantc Lady” werd bekend gemaakt dat ook bouwnr. 1018 door “Oost Atlantic Lijn” in deelname(meerderheidsbelang en management) met nog enkele andere partijen zou worden overgenomen.
Schip zou de naam “Atlantic Surprise” gaan voeren”.
Dit zou toch weer anders gaan lopen want werd na enkele maanden na kiellegging de stekker uit deze combinatie getrokken vanwege zich opeens voordoende wijziging van opstelling van een deelnemende partij en op grond daarvan “Oost Atlantic Lijn” hierdoor het ontstane risico niet voldoende aanvaardbaar achtte.
Ergo: Schip weer in de verkoop bij de werf.
Enige tijd later is toen “Vroon” op de proppen gekomen en heeft zich toen over de 1018 ontfermd en de naam “European Express” gegeven.
Aldus het verhaal van de beide schepen.
Je vraag over de spudpalen.
Deze zijn inderdaad gemonteerd en bij juiste behandeling van nut gebleken, echter niet in de vorm zoals Dhr. Joon destijds voor ogen had met “ Aan komen varen, klappie achteruit en spudpaal aan de grond” dus zonder sleepboten en zonder meerdraden..
Is behoorlijk risicovol en zal ook bij maar enige vaart de paal niet in staat zijn de volledige scheepsmassa in zekere abrupte vorm tot stilstand weten te brengen.
Hele grote kans dus op een kromme paal, en dan heb je echt een probleem.
Had al wat ervaring in spudpalen en had al veel dikkere en sterkere palen meerdere keren zijn krom gaan en breken.
De Heren bemanning dus onder de neus gewreven en zelfs strikt opgedragen, gewoon traditioneel aan te meren, trossen uit en dan in stillig positie de beide spudpalen te laten zakken.
Dit dan in een positie te doen op ca.0,5-1 meter vanaf de kade en schip dus gevrijwaard bleef van huidschuren tegen de kade en dientengevolge de verfconservering ook langer in tact bleef.
Had ook nog het bijkomende voordeel dat schip altijd op dezelfde positie lag en dus de kraandrijver niet meer met de kraan heen en weer hoefde te kwispelen om z’n container in de stack te laten bekken.
Ergo de belading ook sneller verliep.
Bij ontmeren wel een voordeel want konden trossen alreeds voortijdig thuis worden gehaald en tijdelijk alleen op de spudpalen kon blijven liggen totaan vertrek.
Roeiers niet meer nodig.
Loods a/b, paaltjes omhoog en karren met de geit.
Schip inderdaad (Lady) enkele maanden naar de sloop afgevoerd
Gr.Koos
Re: Containervaart
@..Koos...Koos schreef:Joost,
Het zusje, bouwnr. 1018 is toen min of meer geadopteerd door “Workships” van de vorig jaar overleden Willem Cordia (de fam. van die recentelijk gestolen schilderijen) welke bij mijn weten ook in relatie stond met de werf aangaande geldelijke belangen. Gr.Koos
Na het RSV debacle ging de Heusdense werf zeldtandig verder..met dank aan de Hr A.Rijke. de rechterhand van Cornelis Verolme en oud directeur
van de werf in Heusden. De heren Smits en Schreuders hadden de werf overgenomen en W.Cordia was commissaris met waarschijnlijk wat
financiële inbreng als schoonzoon van v.d. Laan de zware lading transporteur die via een constructie de Dock Express schepen in Heusden
liet bouwen. Die later onder de Dockwise vlag kwamen met ook weer een aandeel van W.Cordia.....de buurman van bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuizen in het Belgische Schoten bij Antwerpen.
Re: Containervaart
Ahoy,
'k Kwam nog een foto'tje tegen in m'n archief,nou weet ik niet of ik dat moet geloven maar bij de data wordt vermeld,dat deze dame 33 kn zou lopen, lijkt mij iets te veel,maar ja wel in Nederland gebouwd, en op de foto ziet ze er erg "speedy" uit.
IMO: 7325253
Year: 1973
Name: SEA-LAND RESOURCE
Type: Containership
Launch Date: 18.5.73
Flag: USA
Date of completion: 4.12.73
Tons: 41127
DWT: 27776
Yard No: 332
Length overall: 288.4
Ship Design: SL-7
LPP: 268.4
Country of build: NLD
Beam: 32.3
Builder: Rotterdam DD
Location of yard: Rotterdam
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 2ST-33
Subsequent History:
82 DENEBOLA
'k Kwam nog een foto'tje tegen in m'n archief,nou weet ik niet of ik dat moet geloven maar bij de data wordt vermeld,dat deze dame 33 kn zou lopen, lijkt mij iets te veel,maar ja wel in Nederland gebouwd, en op de foto ziet ze er erg "speedy" uit.
IMO: 7325253
Year: 1973
Name: SEA-LAND RESOURCE
Type: Containership
Launch Date: 18.5.73
Flag: USA
Date of completion: 4.12.73
Tons: 41127
DWT: 27776
Yard No: 332
Length overall: 288.4
Ship Design: SL-7
LPP: 268.4
Country of build: NLD
Beam: 32.3
Builder: Rotterdam DD
Location of yard: Rotterdam
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 2ST-33
Subsequent History:
82 DENEBOLA
Re: Containervaart
Het zou me niet verbazen, Ruud...
Er zijn hele snelle (container-)schepen gebouwd, vooral als ze de Amerikaanse 'war-speed' moesten kunnen halen....
Askme goed herinner kon de AbelTasman ook 27 kn halen, dus is die 33 niet echt uit de lucht gegrepen, denk ik.
Toen de olieprijzen stegen zal ook deze wel omgebouwd zijn tot ms, maar heb dat niet nagezocht....
Er zijn hele snelle (container-)schepen gebouwd, vooral als ze de Amerikaanse 'war-speed' moesten kunnen halen....
Askme goed herinner kon de AbelTasman ook 27 kn halen, dus is die 33 niet echt uit de lucht gegrepen, denk ik.
Toen de olieprijzen stegen zal ook deze wel omgebouwd zijn tot ms, maar heb dat niet nagezocht....
Oost, west...ook best
Re: Containervaart
Zijn deze Sea-Land containerschepen niet aan de U.S. Reverve Fleet toegevoegd ?.
Daar zijn ook enkele Maersk schepen en Nedlloyd ro-ro's naar toe gegaan.........
m.v.g., Roy
Daar zijn ook enkele Maersk schepen en Nedlloyd ro-ro's naar toe gegaan.........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Containervaart
Ahoy,
Een ieder bedankt voor de antwoorden op mijn suggestie dat 33 kn wel erg veel was,daarom hier nogmaals 2 SEA-LAND's t.w. de FINANCE & MARKET, 'k moet wel zeggen dat ze er erg "snel" uitzien.
Een ieder bedankt voor de antwoorden op mijn suggestie dat 33 kn wel erg veel was,daarom hier nogmaals 2 SEA-LAND's t.w. de FINANCE & MARKET, 'k moet wel zeggen dat ze er erg "snel" uitzien.
Re: Containervaart
http://www.varenisfijner.nl/mk_nedlloyd_dejima.htm
Deze boot deed 30 mijl.
In gezet bij oefening van de Amerikanen 1973
http://www.defensie.nl/nimh/collecties/ ... _big_ferro
Groetjes van een container gek.
Peter jj
Deze boot deed 30 mijl.
In gezet bij oefening van de Amerikanen 1973
http://www.defensie.nl/nimh/collecties/ ... _big_ferro
Groetjes van een container gek.
Peter jj