Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
stortbak

Re: Opleidingsschip De Nederlander

Bericht door stortbak »

Jan Sprong schreef:Als ik zo al die veronderstellingen lees ,lees ik eigenlijk niets over eventuele lekke klinknagels of klinknagels welke losgeschoten zijn nadat de druk weer op de huid kwam nadat het schip weer in het water is gekomen,of is ie helemaal gelast?
Maar dat het triest is voor die mannen/vrouwen is zeker want het is niet de eerste keer dat zo iets gebeurt,want in 2001 is de Hardy uit het dok in Hellevoetsluis vertrokken en afgemeerd aan de kade daar en binnen 24 uur lag zij ook op één oor.
Wat een verhalen.
Beetje laat wellicht, maar over de Hardy kan ik het volgende vertellen.
Nadat hij uit het dok was gekomen (keurig waterdicht en als een nieuw schip prachtig strak in de verf), is het schip aan een kademuur vastgeknoopt.
Door extreem laag water is tijdens het wegslepen een stuk kademuur of iets anders sterks dat daar op de bodem lag door de huid getrokken.
Met genoeg pk's krijg je je sleep wel los van de kant, maar je weet natuurlijk niet wat er gebeurd onder water.
Gedurende de sleepreis naar Dordt is er wel geconstateerd dat de Hardy wat dieper ging liggen. . . .
Het schip is echter gewoon op zijn ligplaats afgemeerd en er heeft niemand meer naar gekeken.
Doordat in het schip diverse afsluiters waren gedemonteerd was er weinig waterdicht vrijboord.
Het schip is door de " kleine " lekkage in het vlak langzaam vol gelopen.
Totdat het gat in de zij (waar geen afsluiter meer op zat) water ging doorlaten en het schip vreselijk snel is vol gelopen.
Daarna is het met de schoorsteen op de kade gezakt (gelukkig maar, anders was hij ondersteboven gegaan) en toen verder vol gelopen en gezonken.

Schip is inmiddels gesloopt net als het zusterschip de EPEE.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Bob R.I.P. »

roy schreef:Als dan eens in ogenschouw genomen wordt hoeveel Kombuizers van voor de mast stammen, is dit qua Hollanders een vrijwel uitgestorven ras.............. :!:
We kunnen allemaal wel op de Braderie gaan staan, afdeling "Verdwenen beroepen". Ik zeker :lol:

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door johan.H »

Bob schreef: We kunnen allemaal wel op de Braderie gaan staan, afdeling "Verdwenen beroepen". Ik zeker :lol:

dan kon het nog wel eens héél druk worden Bob :wink:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Roy »

Ja, ook de ondergang van de "Hardy" en "Epee" van de Fransman is een enorm verlies voor de vloot museumschepen die er nog wel zijn.
Hoeveel vrijwilligers uren gingen de sloophelling op !?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
stortbak

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door stortbak »

Komt ook door de moderne "jeugd" , die wil geen vuile handen meer hebben door te werken op ouwe meuk.
(een enkeling uitgezonderd natuurlijk)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Roy »

Ik denk dat het wat de "Epee" en "Hardi" betreft, meer een geld kwestie was.
Er waren n.l. wel vrijwilligers op de schepen aanwezig.
In welke leeftijd categorie, weet ik even niet........... :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door cor »

Hier nog enkele foto's die ik genomen heb van de Erasmus
die nog steeds in Dordrecht ligt n het Wantij.
En omdat de naam viel een van de Epee die ik genomen heb
in 2010
Bijlagen
IMG  Erasmus 2010.JPG
IMG Erasmus 2010.JPG (122.11 KiB) 9002 keer bekeken
Erasmus 17-04-2010.JPG
Erasmus 17-04-2010.JPG (110.91 KiB) 9002 keer bekeken
Erasmus 23-04-2010.JPG
Erasmus 23-04-2010.JPG (150.49 KiB) 9002 keer bekeken
IMG_6660  Elpee 2010.JPG
IMG_6660 Elpee 2010.JPG (103.56 KiB) 9002 keer bekeken
Mariner (R.I.P.)

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Weet niet onder welk ander topic ik onderstaande foto's kan plaatsen, maar mag ik u presenteren: de "Prinses Margriet', (PM), voormalig opleidingsschip van de Nederlandse koopvaardij, en vanwege haar zeegdrag ook wel 'het hobbelpaard van de koopvaardij' genoemd. (Het schip had een Flumetank, en dit was een echte slingertank en geen anti-). Overigens een schip 'met een bromfietsenmotor', zoals de Hwtk dat uitdrukte en menig aankomend zeeman heeft aan boord van dit schip 'de vissen gevoerd', en sommigen zagen daarna ook subiet af van een carrière bij de Christelijke Nederlandse Koopvaardij.

Afbeelding

Afbeelding

Kapitein Stapelveld, 1e stuurman Besançon, tweede stuurman Van der Nol, en de derde stuurlui Andrea en Van der Kop, (Koppie, koppie!!!). Bediende Eddy en de naam van de bootsman ben ik even kwijt, maar hij fluisterde 's ochtends bij het porren op het moment dat je je net nog effe rozig om wilde draaien, liefdevol de volgende tekst in je oor: "ZAL IK JOU EENS EFFE LEKKER LATEN STUITEREN JOCHIE?"

Een onvergetelijke tijd!

Groets,

Mariner
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door wil51 »

Kwam toevallig even op de website van de stichting behoud stoomschip Bosman. Sinds 2009 zijn er geen nieuwe berichten op die site geplaatst. Laatste bericht dat ik ergens had gelezen dat de bosman nu ergens in Friesland ligt.
Gebeurd er nog iets met dat schip?
zeehond

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door zeehond »

nu heb ik gehoord dat beide naar italie zijn verkocht maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk dan moet je ze op een schip of ponton gaan zetten want zo best waren ze ook niet meer de van hasselt viel nog wel mee maar de bosman is een ander verhaal het zijn natuurlijk oude schepen en toch al niet zwaar gebouwd het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als er weer een van ging varen want ze zijn mooi maar ja weer dat geld en zeker nu om in de woorden van mario te komen je verkoopt nog geen oude fiets en zo is het ik weet er alles van ik heb er ook nog een te koop
Bijlagen
aaa7d816.jpg
aaa7d816.jpg (88.81 KiB) 8723 keer bekeken


Plaats reactie