Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik vind het een sterk staaltje.
Tja, dat kun je wel zeggen.... Hij zal inderdaad achter zijn anker de wal naderen. Het is schip dan net een windvaan. Vandaar wellicht de schuine aanlanding. Fascinerend om naar te kijken.

Ferry

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vind het een sterk staaltje.
Duidelijk een vakman aan de knuppeltjes....het doet me denken aan de Newfie Schippers die ik vaak Port aux Basques in Newfandland binnen heb zien klepperen met zo'n zeetje op de kont.....bij ZW min of meer rechtstreeks uit Afrika :lol: zie bijgesloten, als die mooie rotsjes en dan met een flinke blaf stijf langs die rotsen en een flitsende draai over SB rond die rots in de haven - SB karren volle bak achteruit- BB karren volle bak vooruit, Boegschroeven volan naar SB drukkend en de hekdwarsschroeven volan naar BB drukkend.....ALLES FF an de rooie en dan hoepla alle boeg en hekschroeven af EN volan rechtachteruit met de kont voor de kant.
Over kromme tenen gesproken....ik heb erbij gestaan dat er tijdens die manoevre--- die dus routine was voor die gasten , waarvan zeker 60% per jaar met boven gemiddelde zeegang--- een van de 4 6500 pk karren afnokte...dus 25% van het totaal vermogen weg en 50% van de SB schroef in dat geval..........om met de woorden van Theo te spreken ik stond er slechts bij maar had wel bijna in m'n broek gescheten :lol:
Bijlagen
PortAux BasquesNL.jpg
PortAux BasquesNL.jpg (161.63 KiB) 1363 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Mooi verhaal Harry! Nog even terugkomend op dat werken met een anker moet ik terugdenken aan de vaarlessen die ik voor mijn vaarbewijs nam bij een ANWB-school aan de Binnen Maas. Wij voeren dan meestal op de snelstromende Waal met grote aantallen voorbij scheurende binnenvaarders waar je wel rap leerde om daar verre van te blijven.

De instructeur was een voor mij toen een ouwe vent van over de zestig. "A grumpy old man" als je begrijpt wat ik bedoel. Maar altijd recht door zee. Hij flikte het op een keer, maar wel op een veilig moment, midden in de vaargeul van de Waal de motor uit te zetten en zei dan: "Motorstoring. Haal 'm maar uit de geul want kijk daar komen ze al aan, wijzend op snel naderende binenvaarders. En waag het niet de motor te starten!". Dat was zijn methode: "learn by error". Eerst laten modderen en dan een kleine aanwijzing geven. Dat werd natuurlijk niets met ons, we waren perplex. We kregen altijd met z'n tweeën les. Het was een medecursiste, een vrouwtje die vreselijk van wanten wist wat ik met enige seksistische verbazing vaststelde. Wij hadden geen idee hoe dat nu zou moeten of kunnen. Om te beginnen het anker uit. Laten krabben was het bevel. Dan zei hij zoiets als: "Sufferds, kijk eens over boord, wat zie je dan?" Donker stromend water zeiden we bedremmeld. Juist, ja stromend. Begint er bij de dames en heren misschien in de verte iets te dagen? Ja, verdomd als water stroomt heb je ook druk op je roer. En ja hoor, afhankelijk van wat de dichtstbijzijnde wal was gaf je roer en kon je zo het schip al krabbend uit de vaargeul sturen. De snelheid had je ook nog in de hand door meer of minder ankerlijn te geven. Zoiets vergeet je nooit meer.

Van de Binnen Maas naar de Waal moest je altijd door de sluis bij Woudrichem. We leerden om geluidloos in de sluis aan en af te meren, alleen handsignalen waren toegestaan. Wel een verschil met al dat dikwijls boze geschreeuw en gekrakeel naar elkaar op andere jachten in zo'n sluis. En over het gebruik van pikhaken op die scheepjes maar te zwijgen. "Als je die ooit bij mij aan boord in een sluis gebruikt breek ik 'm persoonlijk op jullie rug" sprak onze instructeur dan liefjes. Je mocht er alleen een tros mee over de bolder wippen of zoiets.

Hij had meer van die grappen zoals onverwachts een zwemvest over boord gooien en dan droog melden dat er een man over boord was. Ik had al veel gezeild en vond ooit motorbootvaren maar niks maar daar kreeg ik toen toch een ander idee over.

Ferry
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Griekenland

Bericht door Allen »

In reactie op Harry's vorenstaande bericht (vorige pagina)

PORT AUX BASQUES

Een KALME ZEE

Een PIROUETTE

De "schipper" heeft niet veel ruimte voor het AANLANDEN
Vanaf minuut twee "een blik naar achteren".
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Alan,
De eerste video is NIET de Newfoundland Ferry, ondanks dat de titel het wel zegt. De andere video's geven het wel goed weer, echter met mooi weer....wat je daar meestal niet hebt! :lol:
De " Caribou" en de " Joseph & Clara Smallwood" zijn inmiddels omgetoverd tot koekblikkies via Alang.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik weet niet of er in bijvoorbeeld Athene ook aan subsidies gedaan wordt en daarop bezuinigd kan worden, maar hier gebeurt dat in ieder geval grootschalig. Wij zijn nu eenmaal een gul en vrijgevig volkje. Alle ruiftoeristen, laaielichters, luchtverkopers enz., de goede uitgezonderd, vind je hier terug. Let op het is wel vermoeiend leeswerk, 62 pagina's. Eerst even op de bank gaan liggen. De 1362 subsidietrekkers kostte de gemeente Amsterdam in 2012 in totaal 386.961.845 euro, dus op een paar centen na 387 miljoen euro. Men zag wel in dat dit al te gortig werd en voor het jaar 2013 is er dan ook een snoeiharde bezuiniging toegepast van 3,5 miljoen euro. Een keiharde ingreep. Au, dat doet pijn. De subsidie op 'Hoofddoekje vouwen' gaat er bijvoorbeeld onder andere onder lijden. Gelukkig gaat de subsidie voor de personeelsvereniging van de ABN-AMRO gewoon door. Gesubsidieerde drank, bittergarnituurtje en gebak. Moet kunnen. Een goede zaak. De hele ABN-AMRO heeft de belastingbetaler al op zijn bult genomen dus dit kan er ook nog wel bij. Als dit doorgerekend wordt naar heel NL dan kom dit ongeveer uit op zo'n 10 miljard per jaar.

Ik zou wel eens met een stelletje studenten alle goede doelen willen analyseren en naar de doelstellingen en maatschappelijke relevantie van die clubs willen kijken en vooral wat de behaalde resultaten ervan zijn. Wat krijgt de belastingbetaler terug voor zijn zuurverdiende centen? Maar ik ben dan ook een eenvoudige techneut en geen politiek, alsjeblief zeg, dier. Met een budget van niks kunnen we zo een paar honderd miljoen uitsparen denk ik.


Margaret Thatcher verwoordde het ooit fraai:

Code: Selecteer alles

The problem with socialism is that eventually you run out of other peoples money
Ferry
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Griekenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja....en als we toch bezig zijn om te bezuinigen....dan maar een nieuwe hogere belasting tabel voor de oudjes :mrgreen:
Voor mij is dat 100 reais (40 eu)minder pinnen, oftewel mijn gemiddelde mndl prik rekening alhier :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Margaret Thatcher verwoordde het ooit fraai:
Tjaaa Ferry, daar snij je toch een bijzonder gevoelig onderwerp aan.......Iron Lady Maggie deed o.a. de deur dicht bij die hard sleutelende Doxford jongens........hetgeen lang niet door iedereen op prijs werd gesteld....toen niet en nog niet.....Persoonlijk dacht ik dat dit een van de weinige situaties was in de geschiedenis waar een politicus zowel technisch ( grote scheepsdiesels) als economisch inzicht toonde en daardoor 2 vliegen in ene klap sloeg, door daar de financiele brandstofkraan dicht te draaien.

Maaar jaaaa, niks geeft makkelijker uit dan "Other peoples Money"....ik heb dat vroegaaaah ooit eens van heeeeel nabij meegemaakt bij mijn ouwe baas " Dome Petroleum"...zie:

" Other People's Money"......The Banks, the Government and Dome. geschreven door Peter Foster.

http://www.amazon.com/Other-peoples-mon ... 0002171228
Bijlagen
Dome Petroleum-OtherpeoplesMoney.jpg
Dome Petroleum-OtherpeoplesMoney.jpg (14.64 KiB) 1242 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Peter Foster is ook de auteur van 'The Canadian Oil Establishment'.

Tja, ik had ooit de euvele moed om wat te zeggen van de Doxford maar dat werd me bepaald niet in dank afgenomen. Het enige mooie eraan was die luchtplof bij het starten.... Altijd een paar keer want in één lukte keer dat trouwens nooit.

Ferry
pythagoras

Re: Griekenland

Bericht door pythagoras »

Op de Ferry boot Nissos Mykonos is brand uitgebroken in de Schoorsteen
Aan boord bevinden zich ca 180 passagiers

De Nissos Mykonos ligt buiten de Haven van Karlovassi Samos eiland
De brand is onder controlle en de Mykonos zal zo schnel mogenlijk proberen
de passagiers in Karlovassi (SAMOS)
Nissos Mykonos SMI.jpg
Nissos Mykonos SMI.jpg (58.99 KiB) 1078 keer bekeken
aan land te brengen
Als dit niet lukt worden de passigiers over gezet op de Panagia Theotokos
een andere kleinere ferry boat

Dit zou de eerste fahrt worden voor de zomer periode 2013 Samos -Pireus


Plaats reactie