Van Uden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Van Uden

Bericht door Cor Leliard »

Van Uden en Vrachtvaart,

In de tijd dat ik bij deze maatschappijen voer was het toch aanmonsteren bij de Gebr. v. Uden
en ging je bij van Beuningen varen dan monsterde je bij de maatschappij Vrachtvaart.

Ik heb het dan over 1959- 191965.
Trouwens bij beide maatschappijen werd er goed gehandeld.
Spullen uit Europa werden verkocht in de Zuid en koffie etc werden verkocht in Las Palmas.
Bij van Beuningen had ieder bemanningslid een hut voor zich zelf,
Had daar een luizebaantje lampenist
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Uden

Bericht door Roy »

Die aanvulling van Mariner bij de "Eemhaven" is toch wel zeer apart te noemen. :roll:
Zoiets moet je meemaken............, dat vergeet je je leven niet meer. :!:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Van Uden

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Laatste 2 jaren gevaren voor ik me pensioeneerde als chief engineer 1996 op het door VanUden gerunde container scheepje Kalila,eigenaar in marroco , bemanning en officieren uiteraard marrocanen, gezag eerst eenige nederlanders daarna een englander.en een nederlandse 1e stuurman.Niets te klagen over de gage en nòg minder over de vrije voeding.Jammer dat de koks er een puinhoop van maakten en voordurend opletten dat de 2e machinist en de twee oilers de zaak niet verneukten,wat me tòch nog twee keer is overkomen ,zo als het niet echt schoonmaken van de smeerolie seperator op de 12/06 wacht,welke dan ook met veel schade weer in rotterdam gerepareerd moest worden...niet zo leuk :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Van Uden

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier je laatste bootje, Mart toen ze nog Hans Kroger heette.:)
Het scheepje schijnt nog steeds rond te scharrelen als MURVET IMANOGLU.
Vond ook nog een fotootje van de Chief op zijn laatste reis. :)
Kalila-Mart.jpg
Kalila-Mart.jpg (11.67 KiB) 5818 keer bekeken
Hans Kroger-1.jpg
Hans Kroger-1.jpg (61.21 KiB) 5818 keer bekeken
Hans Kroger-2.jpg
Hans Kroger-2.jpg (78.98 KiB) 5818 keer bekeken
IDNo: 7324900 Year: 1973
Name: HANS KROGER Type: Cargo ship
Flag: DEU DWT: 1435 Length overall: 76.7
Country of build: DEU
Builder: Husumer
Location of yard: Husum
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13.5
End:
Subsequent History:
73 BALTIC CONSORT - 75 HANS KROGER - 77 BALTIC CONSORT - 78 HANS KROGER - 89 BRYNMORE - 90 BREMER WAPPEN - 92 KILIA - 93 OUED ZIZ - 94 KALILA - 99 BAM SEA - 08 MURVET IMANOGLU
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Van Uden

Bericht door Mart Hoogedoorn »

ms kalila 96.jpg
ms kalila 96.jpg (108.22 KiB) 5742 keer bekeken
Leuk Jos.nu we tòch bezig zijn,hier nog eentje als Kalila.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

KUSTVAART IN DE ZEVENTIGER JAREN; een ervaring apart!


Afbeelding

De ‘Veerhaven’, van Van Uden, gebouwd in 1975. Mijn eerste bootje als onervaren, doch zeker enthousiast en leergierig tweede stuurman.
Een 3000 tonner die binnen de 75 meter grens viel. Deze boot had een ballasttank aan dek die geïntegreerd was in het achterschot van de bak. Al die boten van Van Uden hadden wel iets bijzonders qua bouw en uitrusting trouwens. Maar in dit geval was die tank onmisbaar en in slacke toestand duidelijk bedoeld om het Metacenter een beetje binnen de perken te houden, want de ‘Veerhaven’ was wel een heel erg wreed schip. Zeker met een volledige lading staal dat je als een zielig hoopje vanaf de buikdenning lag aan te staren aan boord. Zelfs de 200 liter vaten, gevuld met Oost-Indische inkt, die stevig in het gangboord gestuwd en gesjord waren, maar waarvan de inhoud tijdens de eerste de beste storm in de Golf van Biscaye zich spontaan vermengde met het ons omringende woeste water, konden daar niets aan veranderen.

Afbeelding
.
"Wah bin oe dààr nou an 't doen stuurman" vroeg de zeer ervaren en gelouterde kapitein van, ja inderdaad, Noord Nederlandse afkomst, bijna verbijsterd toen ik een zonnetje schoot. "An dit soort moderne fratsen doen we hier nie hoor, begrepen?" "Ik wiet tog wel waah ik zit!". Nou goed dan kap, you are the boss en reisleider hier aan boord tenslotte.

De foto is overigens genomen middenin de Golf van Biscaye op een reis van Duinkerken naar Casablanca met 3000 ton iron coils en ander 'heavy metal' in de buik van het bootje. Mijn middagbestek wees duidelijk uit dat we wel een heel eind om de oost zaten, dus wilde ik de koers verleggen naar de traffic lane nabij Finsterre. Daar kwam echter mooi niets van in. Die ouwe had blijkbaar aan de kleur van het buitenboordwater en z’n ochtend urine, in combinatie met de barometerstand en de geur van het koffiedik in de kombuis, berekend dat we exact op koers lagen en dus bleven we mooi in dezelfde – foutieve – richting doorstomen. Ook radiopeilingen konden hem niet overtuigen van z’n ongelijk, Zucht!
De volgende nacht kwamen de heldere lichten van Gijon keurig in zicht........ Maar die ouwe verblikte of verbloosde dus echt niet, en met een ‘hard stuurboord’ mochten we even een paar uurtjes genieten van de prachtige Spaanse kust aan bakboord.

Op de volgende reis nam hij na z’n eigen wachtje gelopen te hebben, steevast de actuele zeekaart mee naar z’n hut. “Die heb oe tog nie nodig stuurman, geweun koers houwe, ja?” was de bijna plausibele verklaring. De kleurrijke Piet Jochems, die de helft van z’n ene been vergeten was op een supplier van Smit-Lloyd tijdens het lossen van een lading boorpijpen onder een rig, , was toen 1e stuurman op die slingerbak. Hij drukte me op m’n hart om me toch vooral over dit soort – typische, maar blijkbaar volledig geaccepteerd kapiteinsgedrag, niet druk te maken. Een wijze les, maar dat kwam dus blijkbaar vaker op de kustvaart voor. Een constatering die me overigens niet echt vrolijker stemde.

Vervolgens gingen we in Casa de wal maar weer eens op, waar we ons als helikopterpiloten en veteranen uit de Vietnam oorlog aan de meute en aan al die fraaie dames van lichte doch buitengewoon aangename zeden, (ja, daar ook al!), voorstelden. Dit om dat houten poot van Piet te kunnen verklaren. ( We waren samen in een Huey neergestort, die vervolgens in de gloria ging en ik had Piet met gevaar voor eigen leven op het nippertje uit het brandende toestel kunnen redden. Het kostte hem weliswaar één been, maar hij zou me daar levenslang dankbaar voor blijven! Als we in Rouaan onze drie-en-een-halve benen gingen strekken, waren we overigens truckchauffeurs uit de Noord die een vreselijk ongeluk in de Gotthard tunnel op het nippertje overleefd hadden.)

“Where is “Freddy from the backwards”, vroeg een goed gevulde en al wat rijpere Marokkaanse matrone in dè populairste uitgaanstent in Casa, waarvan de naam me nu helaas even ontschoten is. Ze was overduidelijk bezorgd vanwege de voorziene inkomstenderving op korte termijn. Maar Freddy was helaas voor haar even een reisje met verlof. Jammer dan!

De 'Veerhaven was qua navigatieapparatuur uitgerust met de eerder genoemde en zo min mogelijk gebruikte sextant, een EM-log dat 't nooit deed, een goed echolood, en een RRZ die we dus ook gebruikten om te 'homen' en de Consolbakens te ontvangen. Verder nog een prima gyrokompas en twee radars van het merk Sperry. De RT-set was afkomstig van Radio Becker en had zo z'n fratsen, want het bereik was regelmatig minder dan die van de VHF. Maar goed, we zaten als nautici toch redelijk in onze spulletjes.
Over die radars was goed nagedacht. Middels een interswitchbox kon je van de ene kijkkast kiezen uit beide scanners en v.v. natuurlijk. Kortom, een stukje bedrijfszekerheid waar de technische en nautische dienst op kantoor heel trots op waren. Want je kon in geval van een storing kruislings overschakelen, en dus had je altijd één radar beschikbaar. Althans, dat was het idee. Tot het moment dat er plotseling witte rook uit de interswitchbox kwam net voor aanloop Ouessant en dus beide radarkasten volkomen geïsoleerd waren van alletwee de scanners. Toen viel de theorie als een kaartenhuis in elkaar, want er viel dus niets meer te interswitchen en dat betekende dus gewoon geen beeld en dus geen radar. Door voorzichtig verder te scharrelen hebben we toch nog zonder problemen onze Belgische bestemming ergens in een sloot nabij Oostende bereikt waar onze retourlading, die altijd bestond uit fosfaat uit Casa, Agadir of Safi, er de volgende dag al gelost werd.

Duinkerken was één van onze vaste laadhavens en daar lagen we meestal het weekend over. Cocky, de vrouw van hwtk Paul, kwam dan steevast vanuit Vlaardingen met een auto, afgeladen met allerhande proviand zoals broodbeleg vitamientjes, drop chocola en ander lekkers, aan boord. Want ja, ook op de kustvaart bij Van Uden moest er ivm het voorkomen van scheurbuik, broodnodig en regelmatig 'bijgevoerd' worden.

Al met al eigenlijk toch best wel een leuke en leerzame term op die Veerhaven gemaakt.

Afbeelding

M’n volgende term was op de ‘Rynhaven’ met onze Rotterdamse ‘Ome Cor’ Slingerland als eerste stuurman en de typisch Haagse Fredje Angevaare uit het Spijkerkwartier als tweede machineez. Ome Cor liet me rustig m’n eigen gang gaan aan dek , (“’t Is nou jouw bootje, maatje. Ik heb die flauwekul al lang genoeg gedaan.”) en Fredje was een fantastische boord- en stapmaat.
Die reis had dus toch ook wel zo z’n charmes! Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Afbeelding

Voordat Juffrouw Küp me voor de ‘Maashaven’ kon ronselen, nam ik de kuierlatten bij de KHV en verkaste naar de GHV-afdeling van Van Uden annex de Havenlijn en voer vervolgens dus op de ‘Thameshaven’ naar het Aardse Paradijs voor jonge zeelui met een iets te hoog testerongehalte. Maar daarover had ik al eerder iets verteld geloof ik.

Groets,

Mariner
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Van Uden

Bericht door j.haver »

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr

Voor de persoon die thuis nog een schoorsteenmantel heeft.
Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Yep, ik had 'em ook al een tijdje gezien, maar ja, geen schoorsteenmantel meer in die moderne energiezuinige huizen hè 8)

Zag trouwens dat de prijs, ten op zichte van de eerste plaatsing, binnen een week of drie/vier met 100 % gestegen is. Hij begon namelijk met een vraagprijs van € 50,- :(

Zou het dan bij een neerwaartse conjunctuur een verantwoorde investering zijn die op termijn voldoende rendement op zal leveren? :? Ik heb zo m'n twijfels. :roll:

Groets,

Mariner
Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groets,

Mariner
Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De 'Delfshaven';

Afbeelding

Groets,

Mariner


Plaats reactie