volvo penta md17 loopt op 2 poten

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Denis

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Denis »

Het lijkt op twee verschillende problemen, dat van die verdunde olie heb ik ook gehad, waarschijnlijk zit er aan binnenkant van je kleppendeksel ook een witte emulsie smurrie, dan is het water in je smeer olie, anders is het branstof zoals hiervoor als gesteld.
Als het water is heb je een lekke kop, het los zitten van je tuimelaar lijkt op een losgelopen borg moer. Als het iets anders is had je waarschijnlijk ook niet met 1000 rpm naar huis kunnen sukkelen.
Ik weet niet hoe groot je schip is , maar meestal zijn de motoren zwaar overgedimensioneerd en kan je met een kleinere motor
toe, ik heb zelf mijn Volvo penta er uit gegooid en Sole gekocht had ik jaren eerder moeten doen, voor de verbinding met de koppeling of saildrive zijn er passtukken te koop.
Ik denk dat je nu op slopers hoogte zit en alles wat er nu nog aan doet is verloren geld zeker als je hem moet laten uitbouwen en dat zelf niet kan.
Ik heb helaas veel ervaring met dit soort geintjes, stuur me anders even een pbtje kunnen we even bellen.

Gr
Denis

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door paul »

Voor de sloop hoeft niet direct denk ik zomaar.
Kijk hoeveel uur vaar je per jaar,natuurlijk wil je geen probleem,ook al vaar je maar en half uur per jaar.
En waar vaar je,polderslootje of snelstromend water.
Eerst de motor maar is open maken,en kijken wat er nou precies aan de hand is.
EN ALS,je wat weet,laat het dan aub hier even weten.
succes en gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door v+d »

Witte rook en hoger carterpeil zonder olie bij gevuld te hebben. Wat denk je zelf?
Ik zou de handel maar eens controleren op koelwaterlekkage, dat is niet ingewikkeld en kost weinig.
Daarna stel je de oorzaak vast en de kosten, er uit gooien kan altijd nog, met een klein budget heb je zo weer een volgende sloper te pakken.
Goede motoren kosten nu eenmaal geld, ook 2e hands :wink:
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door paul »

Toen ik ,mijn bootje, zover had dat er aan een motor gedacht moest worden,heb ik het hele internet afgespit,maar vond het allemaal nogal prijzig.
En ook ,in prima staat en weinig draaiuren.
Leuk hoor maar een plezier boot maakt zoiezo al weinig uren, en slijt harder van het stilstaan,dan van het draaien.
Al die arme motortjes die in de winter lekker staan door te tochten door ,altijd wel openstaande kleppen (de mijne niet hoor kurk er in).
Ik heb dus is zo overal een beetje info gevraagd hoeveel uren de mensen zo ongeveer varen per jaar,dat is niet veel.
En inderdaad als je 4 uur per dag vaart moet je gewoon zorgen dat je op tijd aan tafel kan.
Ik heb dus een Chinees dieseltje gekocht,27pk, motor, kk, en instrumenten,met kabels en stekkers geheel compleet voor nog geen 3000,00 eurie.
Volgens kenners ben ik gek, dat ding gaat nog geen 1500 uur mee, nou ik vaar al weer een paar jaar ermee en het bevalt mij prima .
Natuurlijk is er mooier en beter,zeker weten.
Maar als ik met 1500 toeren , een rondje Delft, Leiden, Utrecht,Weesp, Amsterdam ,Haarlem,Leiden ,Delft doet,ben ik maar wat blij met het karretje.
En van het prijsverschil ,met bv ,een Sole,kan ik met mijn vrouw nog wel een paar keer Chinees eten :lol: :lol: :lol: :lol: toch.
Hou ons wel op de hoogte van je motor,ik heb 15 van die oude dingen in mijn schuur staan,want het blijft wel mijn hobby,dat sleutelen.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: volvo penta md17 loopt op 2 poten

Bericht door Jan Sprong »

leuk verhaal Paul en ik denk dat je zo maar gelijk heb, als het maar draait wanneer jij wil.
Groeten,jan


Plaats reactie