Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH16 Aafke

De Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.

Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk

Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk. In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.

Jan
Bijlagen
SCH16 Aafke (50x40cm)
SCH16 Aafke (50x40cm)
SCH16-Aafke_800x600.jpg (370.62 KiB) 6002 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Denis

Re: loggers

Bericht door Denis »

Mooi Jan, kleuren zijn goed, vooral dat roodbruin onder de brug is goed getroffen, je vorige havenzicht was trouwens ook erg mooi.
Maar vooral de compositie is goed.

Gr
Denis
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH248 Prinses Margriet

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1444 voor rekening van de Verre Visserij Mij. Het schip kwam in de vaart op 9 december van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH248 Prinses Margriet 50x40cm
SCH248 Prinses Margriet 50x40cm
SCH248-Prinses-Margriet_800.jpg (348.54 KiB) 5961 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: loggers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan, ik weer niet wanneer je dit hebt gemaakt, maar ik vind dit het mooiste van wat je tot nu toe hebt laten zien.
Dit steekt ver boven de rest uit. Wat een sfeer.
Mijn complimenten.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

Beste Theo,

Bedankt voor de complimenten. Deze is net af. Ga gerust ook eens kijken op mijn website www.jandereus.nl Daar zie je ook hoe het schilderij tot stand gekomen is.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: loggers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Brakel_1936-1.jpg
Brakel_1936-1.jpg (15.99 KiB) 5939 keer bekeken
LOGGERS.jpg
LOGGERS.jpg (67.33 KiB) 5939 keer bekeken
Jan,die 'Jan van Brakel', heb ik al eens op pagina 2 gezet, hoort er eigenlijk òòk bij,net als het hospitaal kerkschip 'De Hoop' , in die teid.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH73 Vertrouwen

Deze grote stoomtrawler werd in 1938 gebouwd in Duitsland bij de werf Wesermunde A.G. Weser Werk Seebeck onder bouwnr. 620 voor rekening van de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde. Het schip had toen de naam Jan Mayen PG544.

Inhoud: 654 BRT
Afmetingen: 59,75 x 8,58 x 4,40 m
Vermogen stoommachine: 1000 pk

In 1941 kwam de Jan Mayen in dienst bij de Kriegsmarine als vorpostenboot V401. Op 21 aug 1944 is het schip voor de kust van Bayonne (Frankrijk) tot zinken gebracht. In 1946 gelicht en toegewezen aan Frankrijk waar het schip als Cap Nord F1025 in de vaart kwam voor de Societe Fecampoise de Peche te Fecamp. De inhoud van de Cap Nord was 694 brt.
In 1957 werd de Cap Nord in Amsterdam verbouwd tot motortrawler en kreeg het schip een 6 cil. Werkspoor dieselmotor van 1260 pk.

In 1960 is het schip aangekocht door de firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden en kreeg het de naam ’s Gravenhage IJM 26. In 1966 ging het schip over naar de Rotterdamsche Hypotheekbank en in 1967 werd het schip verkocht aan de N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het schip de naar Vertrouwen SCH73. Deze naam werd in 1971 gewijzigd in Albatros SCH97 waarna het schip voor de vrachtvaart werd ingezet.

In 1974 verkocht aan J.H. Bootsma welke het schip doorverkocht aan Al-Tros S.A. Panama. In Amsterdam is het schip aan de ketting gelegd. In augustus 1974 gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge vertrokken. De naam werd veranderd in Laga. Na verkoop aan Copania Extre S.A. te Panama kreeg het schip de naam Felicitas II.

Jan
Bijlagen
SCH73 Vertrouwen 40x40cm
SCH73 Vertrouwen 40x40cm
SCH73-Vertrouwen_800x600.jpg (445.84 KiB) 5902 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH46 Frank

De Frank is in 1940 in Engeland gebouwd als stoommijnenveger voor de Engelse Marine onder de naam Birch T93. Het schip behoorde tot de ‘Isles’ klasse.
In 1952 is het schip verkocht aan Vosper Ltd te Portsmouth. Het schip werd verbouwd tot motortrawler en kreeg de naam Magniola P14. De exploitatie was in handen van St. Andrew’s Steam Fishing Co. Ltd te Hull.
In 1962 ging het schip over in Nederlandse handen en werd eigendom van N.V. v/h Frank Vrolijk en kreeg het de naam Frank. Het kwam in augustus 1962 in de vaart.
In 1970 ging de Frank over naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij waarna het in november 1971 werd opgelegd.
In 1972 werd het schip voor de sloop verkocht naar België.

Inhoud: 445 BRT
Afmetingen: 50/46,90 x 8,43 x 4,10 m
Hoofdmotor: Werkspoor dieselmotor 820 pk

Jan
Bijlagen
SCH46 Frank (40x40cm)
SCH46 Frank (40x40cm)
SCH46-Frank_800x600.jpg (413.63 KiB) 5857 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH 242 Huibertje

De Huibertje werd in 1958 gebouwd te Leiden bij de Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot onder bouwnr. 1439 voor rekening van Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Deze rederij liet in datzelfde jaar bij dezelfde werf ook het zusterschip Frank Vrolijk bouwen. De Huibertje werd op 9 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,34/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 6 cil. Deutz van 750 pk

In 1970 is de Huibertje overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. en in datzelfde jaar verkocht naar Goedereede waar het als Ora et Labora GO5 in de vaart kwam voor H. Tanis te Goedereede. In 1973 is de motor vervangen door een Deutz van 1500 pk.

1980 herdoopt in Deo Volente GO51.
1981 Deo Volente GO51 eigenaar C. Nobel uit Nieuw Beyerland
1981 Ora et labora IJM51 C. Nobel
1982 Deo Juvante UK367 Zeevisserijbedrijf Deo Juvante te Urk
1983 Atlantic UK375 Atlantic Ocean Corp. BV te Urk
1984 motor vervangen door Stork dieselmotor 2000 pk

Jan
Bijlagen
SCH242 Huibertje (50x40 cm)
SCH242 Huibertje (50x40 cm)
SCH242-Huiberje.jpg (311.42 KiB) 5603 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH297 Hubertha

De SCH297 is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van Mij. Vriendschap en Oefening. Het schip had toen de naam ‘Vriendschap en Oefening’.

Inhoud: 139,28 BRT
Afmetingen: 30,75 x 6,65 x 2,83 m
Motor: brons 2 cil. 70 pk later vervangen door een Deutz 2 cil. van 120 pk

Geschiedenis:
1916 SCH 297 Vriendschap en Oefening, Mij Vriendschap en Oefening
1917 SCH 297 Onderneming IV, eig. NV Zeevisserij Mij. ‘Onderneming’
1922 SCH 120 Hubertha eig J.J. van der Toorn Azn
1939 SCH 297 Huberta verlengt en wijziging inhoudsmaten
1941 SCH 297 Hubertha gevorderd, Duits No. VS 89
1945 SCH 297 Hubertha vrijgegeven te IJmuiden
1950 SCH 297 Hubertha wijziging motor
1952 SCH 297 Hubertha eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. van der Toorn
1960 SCH 297 Hubertha dir. J.J. & A. van der Toorn.
1962 SCH 297 Hubertha dir. J.J. van der Toorn
1962 SCH 297 Hubertha verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
Bijlagen
SCH297-Hubertha.jpg
SCH297-Hubertha.jpg (365.01 KiB) 5452 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie