Margrietspeld / petemblemen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Margrietspeld

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------Afbeelding
----------------------------------Was toch best een mooie petkroon. Hadden ze moeten handhaven voor de hele koopvaardij.

Ook ik droeg altijd een pet. Dat hóórde toen zo. Ook op de 's winters zo broodnodige bontmuts had ik zo'n petkroon zitten. Was ook prachtig. Later bij Wagenborg werd het uiteraard de petkroon met de vlag en de schoorsteen met twee witte banden. Ook die pet - en de bontmuts - zijn in mijn vorige leven jammerlijk verloren gegaan. :(

Afbeelding...Afbeelding

Een stuurman met pet, mes, laarzen en tallyboek. Kom daar vandaag de dag nog maar eens om... :-D
Dat mes was zo scherp, dat ging in een keer moeiteloos door een geitouw.
Those were the days...


----------------------------------Afbeelding

Eerstvolgende keer dat ik in Groningen kom, koop ik bij mijn vaste petten- en hoedenleverancier een echte, comfortabele Elbsegler en daar zet ik die margriet op. :roll:
Of op mijn Prinz Heinrich Mütze, maar die zit niet zo lekker als een Elbsegler...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Margrietspeld

Bericht door jdbvos »

Prima zaak, die Witting !
Heb ik ook een hoed van gekocht
('k een hekel aan regendruppels op muh bril)

Zo'n petembleem heb ik hier ook nog liggen.....
Ik had 2 kwalsters: één "ouwerwetse" Nedlloyd (die met de geweven diagonale driekleurvlag), en die Nedlloyd kwalster met die plaat voor je hoofd met als logo "val in de knoop" .
Die laatste heb ik er op technisch verantwoordde wijze vanaf gewurmd, en vervangen door de speld-met-margriet die we hier op Het Forum konden bestellen. Ff het wit en geel ingekleurd, en ik had een mooie kwalster....
pet.jpg
pet.jpg (116.88 KiB) 4628 keer bekeken
de 1e Nedlloyd-kwalster zit weer op me ouwe petje, maar die past me niet meer....ik denk dat in de loop der jaren mijn herseninhoud enorm is vergroot.... :mrgreen:
Misschien zo'n Duits petje...........
maar daar zie je ook in jachthavens héél veel 'Freizeit-kapitäne" mee....
Oost, west...ook best
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Margrietspeld

Bericht door warbout »

Bij de koopvaardij wist men niet beter of het margrietspeldje incl. onklaar anker werd gedragen
zoals door wijlen mijn vader, die in W.O.2. ter zee waren. Na de oorlog mocht men na een vaartijd van 5 jr.
ook het speldje dragen en kon men het met bewijs van je monsterboekje bij de Fa. Cohen kopen.

Het margrietspeldje was ook het embleem van de Marine-Koopvaardij opleiding welke in Den Helder gegeven werd.

Zo is het mij bekend.
Ik heb ook het koopvaardijspeldje nog plus dasspeld.

Grt, Willem. W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Margrietspeld

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

margrietspeldje incl. onklaar anker
Het is geen onklaar anker, maar een klaar anker.
De Koninklijke Marine gebruikt een gekroond onklaar anker.

De margriet was al een symbool van het verzet voordat de Koopvaardij op verzoek van het Koninklijk Huis peet stond voor prinses Margriet. Daarna heeft de Koopvaardij aan het Koninklijk Huis toestemming gevraagd en gekregen om de margriet met klaar anker als embleem te mogen gebruiken.
Het mouwembleem van de Koopvaardijopleiding was alleen een margriet, zonder anker.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Margrietspeld

Bericht door Roy »

In aansluiting op al deze vragen m.b.t. het Margriet embleem; wat is de symboliek achter een klaar en een onklaar anker ?.
't Kwam zomaar in me op, na de laatste plaatsingen gelezen te hebben. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Margrietspeld

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat is de symboliek achter een klaar en een onklaar anker ?
Naar het antwoord op die vraag wordt nog steeds gezocht. :-D
De Marine weet het zelf ook niet.
Jaap Rijkeboer
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2008 13:15
Locatie: Groningen

Re: Margrietspeld

Bericht door Jaap Rijkeboer »

Hond Gossen
Bijlagen
g3.JPG
g3.JPG (158.92 KiB) 4227 keer bekeken
pythagoras

Re: Margrietspeld

Bericht door pythagoras »

Heb 2 emblemen

1x met originaal zwart pet band
1 x op cap zeer functioneel te dragen met bij passende zweedse klompen
Bijlagen
Margr Enbl.jpg
Margr Enbl.jpg (33.23 KiB) 4219 keer bekeken
Cap.jpg
Cap.jpg (116.81 KiB) 4219 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Margrietspeld

Bericht door Roy »

Bedankt voor het antwoord Theo.
Maar zo'n antwoord had ik nooit verwacht. :!: :roll: :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Margrietspeld

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy, als je er eens op gaat googelen, op "symboliek onklaar anker" of een soortgelijke zoekterm, dan vind je op verschillende plaatsen het antwoord van de Koninklijke Marine op die vraag en dat is dan dat ze het niet weten. "We hebben het niet kunnen achterhalen," zeggen ze dan. :-D
Zo schrijft het Nederlands Instituut voor Militaire Historie van het Ministerie van Defensie bijvoorbeeld:
  • "E.e.a. heeft iets langer geduurd, omdat wij bij het NIMH niet over een pasklaar antwoord beschikken.
    Wij hebben voor u en voor ons zelf bij andere instellingen (waaronder het Marinemuseum) geïnformeerd naar de herkomst van het klaar en onklaar anker. Maar helaas is er geen aanvullende informatie boven water gekomen
    Indien u via uw kanalen toch nog meer informatie krijgt aangereikt, houden wij ons aanbevolen."
En ergens anders hetzelfde antwoord:
  • Desgevraagd kon de directeur van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie geen nadere informatie geven: "Tot mijn spijt moet ik u meedelen dat ook bij het Instituut na onderzoek is gebleken dat er geen informatie over de historische betekenis van het (on)klaar anker berust".
Toch moet er ergens een verklaring zijn, Dus ik zou zeggen... :wink:


Plaats reactie