Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 798
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster

Re: Recepten!

Bericht door kokkemaat »

ja, bedankt, dat zal hem wezen..... gewoon een maizena sausje dus......
ga ik niet maken vandaag... :-D
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.

DICKDEKOK

Re: Recepten!

Bericht door DICKDEKOK »

JACHTSCHOTE
grediënten
100 gram boter2 grote uien, fijngesneden750 gram sucadelappen in stukken100 mililiter vleesbouillon (tablet)2 laurierblaadjes2 kruidnagelshalf zakje vleeskruiden (a 20 gram)1 kilo geschilde aardappels200 mililiter melk, warm2 grote zure appels50 gram paneermeelovenschotel

Bereidingswijze

Verhit de helft van de boter in een braadpan en bak hierin de uien goudgeel. Voeg het vlees toe en bak het rondom bruin. Schenk de bouillon erbij en voeg de laurier, kruidnagel, vleeskruiden en versgemalen peper toe. Laat het vlees met de deksel schuin op de pan in 45-50 minuten gaar worden, schep af en toe om.
Kook de aardappels. Giet ze af en stamp ze met 25 gram boter en de warme melk fijn. Schil de appels en snijd ze in plakken. Verwarm de oven voor op 200° C.
Vul de ovenschotel met een laagje aardappelpuree, een laagje vlees en een laagje appel. Herhaal dit nog 2 keer, zodat er van elk 3 laagjes zijn. Bestrooi het geheel met een laagje paneermeel en verdeel de rest van de boter erover. Bak de schotel in 30 minuten in het midden van de oven gaar.
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Recepten!

Bericht door hrobbers »

Als we dat aan boord kregen had de kok de vrieskamer schoon gemaakt.

:lol:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Recepten!

Bericht door Bob R.I.P. »

Lag het niet aan de maatschappij? Bij een goede kwaliteit van de ingredienten is het een smakelijke schotel.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Recepten!

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Lag aan de kok. :)
DICKDEKOK

Re: Recepten!

Bericht door DICKDEKOK »

Ja de vrieskamer moet ook regelmatig worden schoongemaakt ,maar toch al die scheeps gerechten smaakte altijd prima ,en natuurlijk de kok
maar voor een schootan en een keil bier had de kok weer veel plezier
mazzel
dirk schepskok in ruste ??
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Recepten!

Bericht door warbout »

Zo is dat Dirk,
zo te lezen waren we collega's en ik vond en vind dat menig restaurant/hotel
nog een punt kon zuigen aan onze hap ter koopvaardij en loodswezen.
Wat dacht je o.a van de Oriëntaalse dis?
En dan 's Avonds nog de keuze tussen een warme maaltijd en/of een broodmaaltijd?
En de maritieme gerechten zoals. bovenstaande Jachtschotel, American hash en Lapskous?

Ik maak het nog weleens, lekker toch?

Gr, Willem W ( oud steward, chef kok en hofmeester.)
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Recepten!

Bericht door hrobbers »

Je hebt helemaal gelijk Willem, meestal had je een goede hap eten aan boord.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afgelopen zondag had ik familie te eten. Ik heb maar weer eens mijn favoriete stukje vlees op tafel gezet n.l. longhaas. Bij de Fransen krijg je het als onglet op je bord. In de Engelstalige landen heet het hanging tender of hanging steak. Het wordt ook wel butcher's steak of slagersbiefstuk genoemd omdat de slagers vroeger deze lekkerste biefstuk van de koe voor zich zelf hielden.

                                                   Afbeelding

Longhaas is een werkspier achter de long die deze beweegt en dus haar hele leven lang constant in beweging is. Het lijkt een beetje op ossenhaas vandaar de naam. Het heeft een fantastische eigen smaak. Ik krijg het aangeleverd via mijn internet slager, op een andere manier kan ik er niet aankomen. Echte slagers zijn eigenlijk verdwenen. In mijn jeugd hingen in de winter bij de slager links beneden ons halve koeien open en bloot in de winkel. Mijn kinderen en kleinkinderen zouden nu een rolberoerte krijgen als ze nu zo'n winkel onverhoeds in zouden lopen. In de etalage stond ook zo'n hele grote glazen stolp met daarin pens van de koe in het zuur. Heerlijk..... Maar goed, ik dwaal af.

                                  Afbeelding

Zo ziet de longhaas eruit. Er is helaas nogal behoorlijk wat afval maar aan de andere kant is geen erg duur stuk vlees, misschien omdat het nog wat onbekend is. Op de foto is al te zien dat er sprake is van twee stukken vlees helaas van ongelijke dikte.

                                  Afbeelding

Zo ziet het eruit als het uit zijn jasje is gepeld. Het lijkt een beetje op mijn kat vroeger als ik die door een lauw sopje geslagen had, daar bleef ook niet al te veel van over. Het kleine stukje vlees is voor de kok. Op de foto van de grill is het al verdwenen.

                                  Afbeelding

Ik smeer het vlees een paar uur van te voren in met een mengsel van fijngewreven knoflook, gerookte paprikapoeder en olijfolie. Zout en peper voeg ik pas toe als het vlees eerst een paar minuten gegrilld is. Voor het op de grill gaat smeer ik er nog wat extra olijfolie op. Svp geen extra vierge! Ik grill het vlees de eerste 4 - 5 minuten op de hoogste stand. Bij mij is dat ongeveer 350° C. Wel ongeveer om de minuut draaien. Het dunne stuk gaat er later op en eerder eraf. Dan gaat de grill naar 2/3 van de hoogste stand. Gelukkig wilde iedereen medium rare. Het vlees moet dan nog zo'n 5 - 6 braden op de grill, het dunne stuk dus korter. Ik test het vlees op gaarheid door het met een vinger in te drukken volgens de bekende methode. Ik heb ik wel een vleesthermometer maar dat is hier niet nodig. Met grotere stukken vlees in de oven neem ik geen risico en ga dan tot een kerntemperatuur van 40° eventueel voor iets minder rood tot 45° C. Buiten de oven met folie afgedekt loopt de temperatuur dan nog ongeveer 5° op, het doorgaren. Het vlees wel minstens 10 minuten, grotere stukken vlees zelfs 20 minuten laten rusten zodat de vleessappen zich kunnen verdelen in het vlees.

Tip. Ben je niet zeker van de gaarheid van de longhaas leg 'm dan even van de grill af op een plank en snij hem op het dikste deel half in en controleer de gaarheid. De verhalen dat dan alle vleessapen eruit lopen kloppen niet! De snede een beetje aandrukken en je ziet er niets meer van.

                                  Afbeelding

Ik had er dit keer Israëlische couscous bijgemaakt. Dat is couscous, een pasta product, waarvan de bolletjes groter in diameter zijn, een soort kleine pareltjes. De doorsnede is ongeveer 3 of 4 millimeter. Volgens mij is het geen Israëlische couscous maar gewoon de Hongaarse Tarhony. Ik heb Hongaarse roots dus ik kan er wel aangekomen. Er is een Hongaarse internet winkel maar die rekent een irritant hoge prijs, ongeveer het viervoudige van wat het in Hongarije kost.

De couscous laat ik afkoelen en meng er dan een mengsel van fijngewreven knoflook, citroensap, witte wijn azijn, zout, gemalen zwarte peper en extra vierge olijfolie door. Er wordt dan nog fijngesneden en in boter gebakken champignons, een blikje maïskorrels, 100 gram verkruimelde fetakaas, één grote of twee kleine in stukjes gesneden tomaat, 100 gram geroosterde pijnboompitten, fijngesneden verse koreander en in ringetjes gesneden lente ui aan toegevoegd en er voorzichtig doorheen geroerd. In plaats van koreander kan er peterselie gebruikt worden, platte of krul maakt niet uit. Ik doe er ook wel eens fijngesneden basilicum of munt, kappertjes, fijngesneden ansjovisjes, olijven zwart of groen en red pepper flakes en verkruimelde hard gekookte eieren door. Dan krijg je weer een heel andere smaakbeleving. Uiteraard zijn er nog veel meer combinaties te bedenken. Er worden ook wel eens rozijnen doorheen gedaan maar dat is aan mij niet besteed. Vooral 's zomers is zo'n salade aan te bevelen. Eventueel kan in plaats van deze couscous ook orzo pasta gebruikt worden die wel hier en daar in de winkel te verkrijgen is. Voordat iemand reageert, ik had geen tomaten!

Ferry
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:wink: Vanmiddag gaan we panne(n)koeken eten in de kantine van onze wsv. :roll: Ik moest er ineens aan denken dat we die vroeger aan boord "blinde kleppen" noemden. :lol: Dus gaan we straks blinde kleppen eten.
quo vadis


Plaats reactie