loods aan boord
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Loods Amstelwal.
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw en dit is het eerste bericht.
Ik ben ex Loods uit IJmuiden en dus wel een beetje bekend met de gang van zaken.
De foto met de KLM helicopter is al zeer oud, omdat het loodswezen tegenwoordig ( zeg maar de laatste 15 jaar) met Schreiner een lease contract heeft. De heli vliegt vanaf de maasvlakte, terwijl er in IJmuiden ook een heliport is.
Vaak worden helivluchten van Rotterdam en Amsterdam gecombineerd, hetgeen betekent dat de IJmuidense loods soms al ver voor Rotterdam aan boord gezet wordt.
Volgens mijn herinnering is de eerste reis van de Amstelwal, bestemd voor de Hoogovens een beetje gevierd en kwamen er nog wat bobo's mee, en heeft de beloodsing op verzoek toen in het Engels kanaal plaats gevonden.
De loods begint zijn werk op deze diepstekende schepen ( toendertijd 16,5 mtr. diepgang), op zo'n 30 mijl uit de pieren.
Er komt echter geen havenloods aan boord, zoals eerder in een reactie vermeld.
Groeten Winston
Ik ben nieuw en dit is het eerste bericht.
Ik ben ex Loods uit IJmuiden en dus wel een beetje bekend met de gang van zaken.
De foto met de KLM helicopter is al zeer oud, omdat het loodswezen tegenwoordig ( zeg maar de laatste 15 jaar) met Schreiner een lease contract heeft. De heli vliegt vanaf de maasvlakte, terwijl er in IJmuiden ook een heliport is.
Vaak worden helivluchten van Rotterdam en Amsterdam gecombineerd, hetgeen betekent dat de IJmuidense loods soms al ver voor Rotterdam aan boord gezet wordt.
Volgens mijn herinnering is de eerste reis van de Amstelwal, bestemd voor de Hoogovens een beetje gevierd en kwamen er nog wat bobo's mee, en heeft de beloodsing op verzoek toen in het Engels kanaal plaats gevonden.
De loods begint zijn werk op deze diepstekende schepen ( toendertijd 16,5 mtr. diepgang), op zo'n 30 mijl uit de pieren.
Er komt echter geen havenloods aan boord, zoals eerder in een reactie vermeld.
Groeten Winston
Welkom op dit forum "Winston",
We mogen ons zo langzamerhand wel het meest deskundige forum van Nederland (of wellicht nóg verder..) noemen.
Uit alle geledingen der zee- en binnenvaart hebben we wel iemand die zijn zegje kan zeggen en dat is dan ook wel te merken aan het aantal bezoeken.
Ik hoop dat je jezelf géén beperkingen oplegt en je licht laat schijnen over alles wat je interesseert.
We horen vast nog van je.
Maar er gaat soms wél meert tijd in zitten dan je denkt; vóór je het weet ben je een paar uur verder. Je bent gewaarschuwd ...
Groeten,
Bert de Boer
We mogen ons zo langzamerhand wel het meest deskundige forum van Nederland (of wellicht nóg verder..) noemen.
Uit alle geledingen der zee- en binnenvaart hebben we wel iemand die zijn zegje kan zeggen en dat is dan ook wel te merken aan het aantal bezoeken.
Ik hoop dat je jezelf géén beperkingen oplegt en je licht laat schijnen over alles wat je interesseert.
We horen vast nog van je.
Maar er gaat soms wél meert tijd in zitten dan je denkt; vóór je het weet ben je een paar uur verder. Je bent gewaarschuwd ...
Groeten,
Bert de Boer
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Nou ben ik wel geen nautisch deskundige maar ik herinner mij uit mijn tijd op Nederlandse schepen en met Nederlandse officieren dat er soms in de Nederlandse wateren een loods genomen werd.
Er waren stuurlieden bij hoewel Nederlands die weinig of geen ervaring hadden in Nederlandse wateren.
Er staat bij b.v. ook bij dat als je zonder loods de nieuwe waterweg opwilde je aan moest kunnen tonen daar een zekere ervaring in te hebben.
Groeten,
Harry
Er waren stuurlieden bij hoewel Nederlands die weinig of geen ervaring hadden in Nederlandse wateren.
Er staat bij b.v. ook bij dat als je zonder loods de nieuwe waterweg opwilde je aan moest kunnen tonen daar een zekere ervaring in te hebben.
Groeten,
Harry
loods aan boord
Mijn allereerste zeereis was van Delfzijl naar Goole op de Diannel van Boardexpress. Bij het afzetten van de Eemsloods keek ik vanuit mijn kooi
door de patrijspoort naar de loodsboot. Dan was ie boven dan weer achter de golven en ik werd me toch zeeziek. Dat was ook de eerste en laatste keer dat ik zeeziek was. Maar voor de Humber viel mij de eer te beurt om de loodsladder uit te hangen want ik kwam net van de Oranje Nassauschool, dus moest ik dat kunnen. Kon ik ook, maar de loods was zo snel op de trap dat ik nog niet klaar was met hetde school geleerde.
De trap begon te zakken toen mister Pilot bijna boven was en met een hand kon ik voorkomen dat de ladder verder zakte en met de andere hand moest ik de loods zijn arm ondersteunen."Hello, fellow, you're all right?" Hij moest eens weten dat ie net aan de dood ontsnapt was en dat mijn linkerhand gekneusd en ontveld was.
(later ging het beter hoor!)
groetjes Ed Bartels
Lecko voor en achter!
door de patrijspoort naar de loodsboot. Dan was ie boven dan weer achter de golven en ik werd me toch zeeziek. Dat was ook de eerste en laatste keer dat ik zeeziek was. Maar voor de Humber viel mij de eer te beurt om de loodsladder uit te hangen want ik kwam net van de Oranje Nassauschool, dus moest ik dat kunnen. Kon ik ook, maar de loods was zo snel op de trap dat ik nog niet klaar was met hetde school geleerde.
De trap begon te zakken toen mister Pilot bijna boven was en met een hand kon ik voorkomen dat de ladder verder zakte en met de andere hand moest ik de loods zijn arm ondersteunen."Hello, fellow, you're all right?" Hij moest eens weten dat ie net aan de dood ontsnapt was en dat mijn linkerhand gekneusd en ontveld was.
(later ging het beter hoor!)
groetjes Ed Bartels
Lecko voor en achter!
Loods aan boord,
Hallo Arie,
Dan is het waarschijnlijk een combinatievlucht geweest.
Ook staat mij iets bij, dat op de eerste reis van de Amstelwal, op verzoek van de rederij, dan wel gezagvoerder een vroege beloodsing zou plaats vinden, teneinde alles rustig te kunnen bespreken.
In iedergeval was het nog langer geleden dan ik dacht.
Groeten
Winston
Dan is het waarschijnlijk een combinatievlucht geweest.
Ook staat mij iets bij, dat op de eerste reis van de Amstelwal, op verzoek van de rederij, dan wel gezagvoerder een vroege beloodsing zou plaats vinden, teneinde alles rustig te kunnen bespreken.
In iedergeval was het nog langer geleden dan ik dacht.
Groeten
Winston
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14