Nautische Evenementen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louie vermaire
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:33
Locatie: Warmenhuizen

Re: Nautische Evenementen

Bericht door louie vermaire »

Een zeer goede avond John.

Wat een prachtige foto,s vind dat wel een schitterende serie AMEZING.

Vind dat je dat wel heb verdiend meer dan dat.

Wens je een prachtig en warm weekend toe enz enz,

Met vriendelijke groet :Louie Vermaire.

hdofferhoff
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Nautische Evenementen

Bericht door hdofferhoff »

Je hebt gelijk John het was de moeite niet waard in Martenshoek.
Maar ik ben vanmorgen toch nog even op de Holland geweest.
Bemanning was niet bepaald vriendelijk een goede morgen kon er niet af.
Paste helemaal in het sfeertje van de watervloot.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Huub.
Gr. Huub.
john 1001

Re: Nautische Evenementen

Bericht door john 1001 »

Huub bedankt voor het plaatsen van de foto's van de Holland, ik was zelf om een uur of 1 in Hoogezand toen was de Holland al gevlogen
en in de loop van de middag ging er ook nog een sleepboot weg

Gr John
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

Eind juli, dus weer tijd voor een bezoek aan de feestweek in Bremerhaven, waar ik vrijdag j.l. even een blik op geworpen heb.
Het viel mij deze keer een beetje tegen, open ship vanaf twaalf uur, soms 14.00 uur of zelfs 16.00 uur.
Voor iemand die met openbaar vervoer over een flinke afstand moet reizen is dat wat laat, vooral als men de volgende dag vroeg op moet om te werken.
Ik meen dat er ook minder schepen als in voorgaande jaren waren, dus af en toe even een zijweg ingeslagen.

Op mijn wandeling naar het evenement even langs het scheepvaartmuseum gelopen.
Hieronder de reddingskruiser Hermann Rudolf Meyer die dienst doet vanuit Bremerhaven.
01.jpg
01.jpg (300.53 KiB) 2790 keer bekeken
De Hermann Rudolf Meyer is het typeschip van de 23,1-m-klasse en wordt daarom ook Meyer-klasse genoemd.
De Meyer, zoals het schip door insiders genoemd wordt, werdt in 1996 op de Schweers-Werft in Bardenfleth onder het bouwnr. 6490 gebouwd, de aanduiding bij de DGzRS luidt SK 25.
Het is opmerkelijk dat de kruiser reeds in juli 1996 in dienst gesteld werd maar de doop pas in oktober 1996 plaatsvond, samen met het zusterschip Hans Hackmack.
Het schip werd op 11 oktober 1996 in Bremen-Vegesack ter ere van de uitgever (Weser-Kurier) Hermann Rudolf Meyer gedoopt.

De kruisers van deze klasse kunnen hermetisch afgesloten worden, waarbij in het schip een geringe overdruk geproduceerd wordt om te voorkomen dat er schadelijke gassen binnendringen.
De luchttoevoer voor de motoren loopt dan via filters en de uitlaatgassen worden afgekoeld om het gevaar voor ontsteking van een explosief luchtmengsel te verminderen.
De bovenste douche dient daarbij als sluis die tot een bepaalde graad ontsmetten kan.

De sleper Helmut.
01a.jpg
01a.jpg (337.81 KiB) 2790 keer bekeken
Oorspronkelijk heette deze rivier-en kanaalsleper die voor de AEG Diesel-Motorenbau Berlin gebouwd werd Aegir.
In 1928 kocht het sleepberdrijf Fritz Gensch in Tilsit aan de Memel de sleper en werd gebruikt op de binnenwateren in Oost Pruisen.
Na 1945 voer de eigenaar o.a. in de haven van Hamburg, op de Elbe en op de Weser.
Het motorvemogen werd in de loop der jaren van oorspronkelijk 90 Pk naar 345 Pk verhoogd.
In 1986 schonk de toenmalige eigenaar Helmuth Gensch de sleper aan het Scheepvaartmuseum in Bremerhaven.

Gebouwd door: Caesar Wollheim, Cosel bij Breslau.
Bouwjaar: 1923.
Lengte: 19,00 m.
Breedte: 4,60 m.
Diepgang: 1,17 m.
Aandrijving: een 6 cilnder dieselmotor met 345 Pk.
Snelheid: 9 kn.
Bemanning: 2 man.

De Walvisjager Rau IX
01e.jpg
01e.jpg (420.92 KiB) 2790 keer bekeken
Oorspronkelijk bedoeld als walvisjager kwam de Rau IX na het gereed komen in 1939 bij de Kriegsmarine terecht en werd omgebouwd tot onderzeeboot jager.
Na de oorlog diende het schip nog als mijnenzoeker bij de GMSA en moest in 1948 met het moederschip Walter Rau aan Noorwegen afgeleverd worden.
Als Krutt maakte het schip een 20 jaar lang vanaf Noorwegen jacht op walvissen in het zuidpool gebied, voordat het naar Ijsland verkocht werd en later vanaf de Färöer eilanden jacht op walvissen in de Noordelijke Ijszee maakte.
Sinds 1970 ligt de Rau IX in de museumshaven in Bremerhaven.

Gebouwd door: Deschimag, Werk Seebeck, Wesermünde
Bouwjaar: 1030.
Lengte: 58,50 m.
Breedte: 9,00 m.
Diepgang: 4,00 m.
Aandrijving: een Triple exp. maschine met een vermogen van 1600 Pk.
Snelheid: 14 kn.
Bemanning: 15 man.

En een stoomhamer die van 1905 tot 1987 dienst deed bij de Bremer Vulkan Werft in Vegesack.
01c.jpg
01c.jpg (358.6 KiB) 2790 keer bekeken
01d.jpg
01d.jpg (171.92 KiB) 2790 keer bekeken

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

Even langs de Weser gelopen waar een eenzame strijder voer.
02.jpg
02.jpg (200.1 KiB) 2694 keer bekeken
Een eindje verderop lag het Fregat Bremen (F 207)
De Bremen is het Typeschip van de zgn. Bremen-Klasse.
De kiel werd op 9 juli 1979 op de Bremer Vulkan- Werft gelegd, op 7 mei 1982 kwam het in dienst bij de Marine.
De Bremen werd hoofdzakelijk voor de onderzeeboot bestrijding aangeschaft en was het eerste schip dat met helicopters uitgerust werd.
Het is de bedoeling dat de Bremen op 31 maart 2014 buiten dienst gesteld wordt.
02a.jpg
02a.jpg (232.03 KiB) 2694 keer bekeken
Voor in de haven lag de sleper Holland, een prachtig schip.
02b.jpg
02b.jpg (313.44 KiB) 2694 keer bekeken
Even verder lag de Loth Lorien.
02c.jpg
02c.jpg (259.62 KiB) 2694 keer bekeken
Een paar Hanzekoggen waren ook vertegenwoordigd, helaas ditmaal geen Kamper Kogge.

De Roland von Bremen en
02d.jpg
02d.jpg (293.62 KiB) 2694 keer bekeken
de Ubena von Bremen.
02e.jpg
02e.jpg (311.39 KiB) 2694 keer bekeken
Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

De voormalige loodsboot Seelotse.
03.jpg
03.jpg (392.5 KiB) 2557 keer bekeken
De Seelotse werd in 1955/56 op de Bootswerft Fr. Schweers in Bardenfleth/Unterweser gebouwd en in januari 1956 in dienst gesteld.
Na bijna 45 jaar actieve dienst werd het schip in 1998 door een modernere vervangen en buiten dienst gesteld.
Met ondersteuning van de Wasser- und Schiffahrtsdirektion Aurich en de Lotsenbrüderschaft Weser II/Jade in
Bremerhaven kon de vereniging Förderverein Maritimer Denkmalschutz e.V. de boot over nemen.
De feestelijke overgave vond plaats op 30-10-1998, sindsdien wordt de Seelotse door een bemanning van vrijwilligers onderhouden.
In de zomer van 2002 werd het schip omvangrijk omgebouwd om aan de nieuwste veiligheids voorschriften te voldoen.
Voor dagtochten kan de Seelotse voor 25 personen (incl. bemanning) gecharterd worden, bij meerdaagse tochten kunnen er wegens het begrensde aantal slaapplaatsen slechts acht personen mee.
Het 30 m lange schip met een 8 cilinder Deutz Dieselmotor van 628 pk haalt een snelheid van max. 12 kn.

Schiffsname : Seelotse
Art : Motorschiff
Nation : GER
Eigner : TEAM SHIP Bereederungs GmbH & Co. KG
Heimathafen : Bremerhaven
Länge : 29,80 Meter
Breite : 5,45 Meter
Tiefgang : 2,00 Meter
Besatzung : 4 Personen

De rondvaartboot Geestemünde.
03a.jpg
03a.jpg (421.94 KiB) 2557 keer bekeken
De Geestemünde werd in 1979 als Adler III voor de Adler Reederei op de Husumer Schiffswerft in Husum gebouwd voor rondvaarten op de Noord- en Oostzee.
Sinds 2010 is het schip in bezit van de Weserfähre GmbH, Bremerhaven en verzorgt rondvaarten op de Weser.
Naast rondvaartboot, doet de Geestemünde ook dienst als "uitvaartboot" voor mensen die na hun dood een zeemansgraf wensen.
Voor dat doel vaart het schip naar een bepaalde positie op de Noordzee waarna de kapitein, of op verzoek een predikant een aandacht houdt waarna de urn overboord gezet wordt.
De nabestaanden krijgen een map met gegevens mee o.a. de positie van het graf, uittreksel uit het logboek, etc.

Schiffsname : Geestemünde
Art : Motorschiff
Nation : GER
Eigner : Weserfähre GmbH Bremerhaven
Heimathafen : Bremerhaven
Länge : 30,50 Meter
Breite : 6,50 Meter
Tiefgang : 1,60 Meter

Greenpeace was ook aanwezig met de Beluga II
03b.jpg
03b.jpg (338.97 KiB) 2557 keer bekeken
De Beluga II werdt in 2003/04 bij de Fridtjof-Nansen-Werft in Wolgast, Meck-Pomm. gebouwd en in augustus 2004 bij Greenpeace in dienst gesteld.
Greenpeace had berekend dat een oud schip opknappen en aanpassen evenveel zou kosten dan een nieuwbouw, zodat de Beluga II de eerste nieuwbouw voor Greenpeace is.
De Bouwkosten lagen rond de 1,6 miljoen Euro.
Het ontwerp is gebaseerd op de Nederlandse type klipper, waardoor men het schip universeel gebruiken kan, zowel op de binnenwateren alsook voor de kustgebieden.

Technische Daten der Beluga II:

Länge über alles 34 Meter
Wasserlinienlänge 28 Meter
Breite 5,60 Meter
Tiefgang 1,60 Meter
Brückendurchfahrtshöhe minimal 3,60 Meter
Durchfahrthöhe des leeren Schiffes mit stehendem Mast 25,40 Meter
Verdrängung 115 Tonnen
Max. Geschwindigkeit 12 Knoten
Brennstoffverbrauch 25 Liter pro Stunde

Takelung (ketschgetakelt) in Quadratmetern

Besan 85 (2 Reffs)
Großsegel 108 (2 Reffs)
Fock 74 (1 Reff)
Klüver / Groß 56
Sturmklüver 19
Crew 4 Personen
Hauptmaschine 243 Kilowatt
Hilfsmaschinen 40 KVA

Masten: Die Beluga II hat zwei Stahlmasten, die sich mit Hilfe eines Fußgelenkes (Mastkoker) umlegen lassen. Der Besanmast hat eine Länge von 20,40 Meter.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

De volgende drie behoren niet tot het evenement, ze lagen net even buiten het feestgebeuren, maar ik neem ze voor het gemak even mee.
Hieronder de Butt.
04.jpg
04.jpg (337.53 KiB) 2455 keer bekeken
Over deze boot kon ik weinig gegevens vinden.
De Butt is een werk-/ inspectieboot waarmee haveninstallatie's, sluizen, etc. met behulp van duikers in ogenschouw genomen wordt.
De 78 jarige boot werd in juli j.l. vervangen door een nieuwe, de Möwe.
De Butt werd afgekeurd omdat o.a. de motor niet aan de moderne milieu eisen voldoet, ze beschikt niet over een eigen elektrischiteits voorziening, er is geen hijskraan aan boord en ook geen toilet en waarschijnlijk ook geen kachel, dus echt "Spartaans werken" op die boot.
Maar goed, een mens wordt oud, een schip ook, beide moeten toch eens vervangen worden, een ligplaats in de museumhaven zou voor deze boot niet gek zijn denk ik.

Het peilschip Kiek Ut van Bremen Ports, over deze boot kon ik ook geen informatie vinden.
04a.jpg
04a.jpg (366.51 KiB) 2455 keer bekeken
De Bunker-Service 11
04b.jpg
04b.jpg (284.33 KiB) 2455 keer bekeken
Schiffsdetails
Schiffstyp: Tanker
Länge x Breite: 34 m X 6 m
Eingetragene Geschwindigkeit (Max./Durchschnitt): 7.4 / 7 knots
Flagge: Germany [DE]
Rufzeichen: DD3048
IMO: 0, MMSI: 211593560

Even weer terugkeren naar het evenement.

Op de achtergrond een oude bekende, de Mercedes.
04c.jpg
04c.jpg (282.7 KiB) 2455 keer bekeken
Het was de Mercedes blijkbaar te warm in Bremerhaven, ze zocht wat koelte op de Weser.
Die dag was het ook flink warm in Bremerhaven, een broeikas was er een koelkast tegen.
04d.jpg
04d.jpg (394.98 KiB) 2455 keer bekeken
04e.jpg
04e.jpg (379.88 KiB) 2455 keer bekeken
04f.jpg
04f.jpg (286.91 KiB) 2455 keer bekeken
Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

De zeesleper Wangerooge A 1451.
05.jpg
05.jpg (260.89 KiB) 2372 keer bekeken
Iemand was te water geraakt en hing mooi in de zon te drogen.
05a.jpg
05a.jpg (430.9 KiB) 2372 keer bekeken
Dit soort bordjes zijn mooi, dat scheelt wat zoek en schrijfwerk.
05b.jpg
05b.jpg (263.06 KiB) 2372 keer bekeken
De slepers van de Wangerooge-Klasse zijn de Wangerooge A 1451, Spiekeroog (A 1452), Langeoog (A 1453), Baltrum (A 1454), Norderney (A 1455) en de Juist (A 1456).
Alle slepers werden bij de Schichau Unterweser AG in Bremerhaven gebouwd.
Ze beschikken over een stalen romp met Maierform boeg en ijsversterking, de opbouw bestaat deels uit aluminium.
De Wangerooge dient als sleper in Wilhelmshaven, de Spiekeroog in Kiel met civiele bemanningen, de andere slepers zijn omgebouwd tot opleidingsschepen voor diverse doeleinden.
De Norderney (A 1455) werd op 22 november 2002 buiten dienst gesteld en de zelfde dag als ROU 23 Maldonado voor de Marine van Uruguay weer in dienst gesteld.
Oorspronkelijk waren de slepers met een 40 mm Bofors bewapend dat in 1991 verwijderd werd.

De slepers dienen hoofdzakelijk voor het slepen en bergen van vaartuigen op zee, hulpverlening op zee, het slepen van schietschijven en de berging van oefentorpedo's en mijnen.
Daarnaast werkt de Wangerooge nauw samen met Marinefliegergeschwaders 3 in het kader van "Open Sea Survival Training", een soort oefening onder werkelijke omstandigheden.
Daarbij worden bij flink ruw weer de vliegtuigbemanningen over de muur geworpen, voor zover ze niet vrijwillig van het achterschip afspringen.
Daarna moeten ze in een reddingseiland klimmen waarna de Wangerooge die knapen weer aan boord moet halen.
Vandaar die constructie op het achterschip van de Wangerooge.


Deze onderstaande Altena? zou ook goed onder de categorie lelijke schepen passen.
05c.jpg
05c.jpg (302.65 KiB) 2372 keer bekeken
Over dit schip kon ik ook geen informatie vinden.
Het ziet er uit als een soort rondvaarboot, ongetwijfeld is het vroeger iets anders geweest.
Het silhouet van de romp lijkt zo gek nog niet, het doet wat ouderwets aan, de opbouw daarentegen lijkt nergens op.

Groeten, Hans.
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Nautische Evenementen

Bericht door TonyfH »

Hallo Hans, allen,

Zo te zien is het de voormalige Janihudi 3 van toen de veerdienst Janihudi die voer tussen Gorinchem en Woudrichem.
Zie: http://www.veerdienstjanihudi.nl/Foto's ... i%203a.htm waar zij aankomt aan de steiger buiten de waterpoort in Gorinchem,
hier: http://www.veerdienstjanihudi.nl/vlootlijst.htm ,
hier: http://www.woerkumshoekske.nl/rivier/rivier3.html en
hier: http://www.woerkumshoekske.nl/enomstreken/

Toen ik in Gorkum op de HBS zat regelmatig mee over gevaren, het geplof van de Industrie zal vast van invloed zijn geweest op mijn latere beroepskeuze (wtk), ik vond het prachtig.
Op het laatst van mijn schooltijd kende ik de mensen wat beter en mocht dan regelmatig in het stuurhuis meevaren, mooi vond ik dat, regulateur bedienen via draaien aan een handwiel, keerkoppeling met een handel tot boven je middel uit de vloer, een stuurrad met spaken niet veel kleiner dan dat handel en de stuurautomaat was de kruk van de schipper tussen de spaken gezet zodat het wiel niet kon draaien. Aanmeren was hard werken voor de schipper.
In de tijd dat ik mee overging heette de veerdienst al "van Straaten". Nadat die ermee opgehouden is is op een gegeven moment dit schip verkocht aan de man die tegenwoordig restaurant de Pannenkoekenbakker in Woudrichem uitbaat, ik heb eens gehoord dat hij de Industrie eruit heeft laten halen en er een toerenmaker (DAF?) in heeft laten bouwen, maar het fijne weet ik daar niet van.

Tot zover mijn geheugen, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

Hallo Teun,

Hardstikke bedankt voor de links en de herinneringen.
Ik heb de website's even doorgespit en nog wat gegoogeld, ik ben een flink stuk wijzer geworden.
Uit wat ik daar gelezen heb, en de foto's vergeleken heb is het inderdaad de voormalige Janihudi 3, later Altena 1.
Bouwjaar 1915!, die dame heeft dus al het e.e.a. mee gemaakt.
Op die oude foto's vind ik het schip er nog niet eens zo lelijk uitzien, eerder uniek.

Groeten, Hans.


Plaats reactie