Nautische Evenementen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Nautische Evenementen

Bericht door TonyfH »

Hallo Hans,

Graag gedaan hoor.

Ik vind het wel apart dat de Altena 1 (Janihudi 3) zomaar opeens in Bremerhaven opduikt.
Misschien onderweg naar Denemarken zoals hier http://www.wilhelminasluis.nl/febr-01-t-m-10.html ergens halverwege de pagina valt te lezen?

Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Nautische Evenementen

Bericht door peelander »

Op weg naar het evenement “ Sail de Ruyter” in Vlissingen, dat morgen 22 augustus start, vallen er ook op het Veersemeer fraaie schepen te bewonderen zoals:
Afbeelding

Anna

Afbeelding

Bruinvisch

Afbeelding

De Rederijker

Afbeelding

Frans Naerebout, scouting Goes

Afbeelding

Helena

Afbeelding

Hydrograaf

groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Nautische Evenementen

Bericht door peelander »

Nog wat vervolg op de ongeorganiseerde "Sail In".

Afbeelding

Rotte

Afbeelding

Teunis

Afbeelding

Afbeelding

Statenjagt Utrecht

groeten

Jan van der Pluijm
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

Ik vind het wel apart dat de Altena 1 (Janihudi 3) zomaar opeens in Bremerhaven opduikt.
Misschien onderweg naar Denemarken
Hallo Teun,

Dat zou best kunnen, het laatste bericht over de Janihudi 3 op onderstaande website is van 8 juni 2013 en op de foto's even verderop is het schip verdwenen.

http://www.captainsvoyage-forum.com/sho ... nds/page19
the administrator of the pancake restaurant mailed me today,she wil sail today.


Men zou er van uit kunnen gaan dat het schip op of rond deze datum richting Denemarken vertrokken is.
Eventueel heeft men in Bremerhaven een langere pauze gemaakt om aan de feestweek deel te nemen, het schip stond echter niet op de deelnemerslijst.
Al met al is er een mooi stuk informatie boven water gekomen, veerboot, rondvaartboot, pannekoekenschip en volgens die website zal het schip in Denemarken weer dienst doen als rondvaartboot.

Hieronder nog wat plaatjes van de feestweek.
De Ubena verkoos in Bremerhaven ook om het ruime sop te kiezen.
Verleden jaar was ik daar nog even aan boord voor een koele versnapering.
Toen ik in de rokersafdeling een peuk aan wilde steken, bleek dat enkele onverlaten de grote roestvast-stalen asbak ontvreemd hadden, tja, slechte mensen vindt men overal.
06.jpg
06.jpg (345.23 KiB) 4368 keer bekeken
06a.jpg
06a.jpg (298.72 KiB) 4368 keer bekeken
De Dar Mlodziezy is denk ik wel bekend.
Dit schip komt vrij regelmatig in Bremerhaven, ik zag haar daar voor het eerst splinternieuw op de Sail 1982, helaas had ik toen geen fototoestel bij de hand.
06b.jpg
06b.jpg (251.61 KiB) 4368 keer bekeken
06c.jpg
06c.jpg (350.4 KiB) 4368 keer bekeken
06d.jpg
06d.jpg (350.02 KiB) 4368 keer bekeken
Hieronder een splinternieuwe, het Betonningsvaartuig Nordergründe.
06e.jpg
06e.jpg (299.52 KiB) 4368 keer bekeken
De Nordergründe is de tweede van in totaal drie schepen die voor de Wasser- und Schifffahrtsämter Bremerhaven, Tönning en Wilhelmshaven gebouwd werden.
De bouwkosten voor de drie schepen bedroegen rond de 40 miljoen Euro vaarvan 15 miljoen voor de Nordergründe, die daarmee de duurste van de drie schepen is.
De drie schepen werden bij de Fassmer-Werft in Berne / Motzen gebouwd.
De Nordergründe werd op 29 augustus 2012 in Berne door Heike Grantz, de echtgenote van de Burgemeester van Bremerhaven Melf Grantz gedoopt en te water gelaten.
Het schip werd op 2 november 2012 aan het WSA Bremerhaven afgeleverd en verving de betonningsvaartuigen Bruno Illing, de in de zomer van 2012 buiten dienst gestelde Eversand en de motorboot Imsum van het WSA Bremerhaven.
De Nordergründe is genoemd naar het gelijknamige zeegebied in de Wesermonding.

De belangrijste taken van het schip is het leggen, bergen en controle van boeien, tonnen, etc. op de Weser en in de Wesermonding.
Daarnaast kan het schip ook als brandblusboot gebruikt worden, daarvoor zijn twee om 300 graden draaibare waterkanonnen met een bereik van 115 m aan boord.
Een van de waterkanonnen staat boven het peildek, de andere op een tot 10 m hoogte uitschuifbare mast op het achterste deel van de opbouw.
De opbouw kan daarbij zodanig van de buitenwereld afgesloten worden dat er geen giftige gassen binnen kunen dringen.
Het schip wordt aangedreven door twee snellopende MAN Dieselmotoren van het Type D2842 LE412 van elk 588 kW die via een transmissie elk een Voith-Schneider-Propellor van het type R16 R5EC/120-1 aandrijven.
Het schip berijkt een snelheid van 12 kn.
Voor de stroomvoorziening beschikt het schip over twee MAN-generatoren met een vermogen van 345 en 244 kW.
Voor de noodstroomvoorziening dient een Deutz generator met een vemogen van 77 kW, voor het bedrijf van de waterkanonnen een MAN-agregaat van het type D2842 LE403.
De boeg van het schip is uitgerust met een waterjet i.p.v. een boegschroef, het schip beschikt over de ijsklasse E.
Op het achterdek bevind zich een werkkraan met een capaciteit van 12 ton, de telescooparm heeft een bereik van 17 m.
De kraan is voorzien van een "Seegangsfolgeeinrichtung" (ik weet daar zo snel geen Nederlands woord voor).

Overige gegevens:

Nordergründe.
Zusterschepen: Amrumbank (WSA Tönning), Schillig (WSA Wilhelmshaven).
Klasse: Fassmer BL 44
Bouwnr: 5011
Klassificering: Germanischer Lloyd
IMO-Nr. 9641778
Roepsein: DLJV

Lengte (o.a.): 43,15 m.
Breedte: 10,65 m.
Diepgang (max): 2,40 m.
Verplaatsing: 586.
Bemanning: 7.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

Hieronder de Walrus, ook net niet moeders mooiste.
Lijkt verdacht veel op een drijvende schaftkeet of barak.
07.jpg
07.jpg (420.55 KiB) 4279 keer bekeken
De Walrus werd in 1954 in Kröslin am Peenestrom in de voormalige DDR onder de naam Werner gedoopt en gebouwd.
Het was een van de acht uit eikenhout gebouwde viskotters voor prive personen met als thuishavens Warnemünde, Ueckermünde en Karlshagen.
Van 1982 tot 1997 werd het schip als Steinbutt SAS 42 in Saßnitz op Rügen bij het VEB (Volks Eigener Betrieb) Fischfang gebruikt.
Van 1998 tot 2002 werd het schip tot zeilschip verbouwd.
In augustus 2007 kocht het Schiffergilde in Bremerhaven het schip en haalde het van Egernsund/Denemarken naar bremerhaven.

Schiffsname : Walrus
Art : Gaffelketsch
Nation : GER
Eigner : Eva Erkenberg, Bremerhaven
Heimathafen : Bremerhaven
Länge : 22,00 Meter
Breite : 5,50 Meter
Tiefgang : 2,70 Meter
Segelfläche : 150 m²
Besatzung : 3 Personen

Hieronder een "oude ridder" op de voorgrond, de Taucher K.
07a.jpg
07a.jpg (385.21 KiB) 4279 keer bekeken
De Taucher K werd in 1873 op de Werft Waltjen in Elmshorn gebouwd.
Het schip werd door het Bremerhavener Hafenamt als Duikondersteuningsvaartuig gebruikt.
De K staat voor de voormalige ligplaats in de Kaiserhafen/Bremerhaven.
Sinds 1979 is het schip in prive bezit en ligt normaal in de visserij haven.
Voor de eigenaars van dit soort schepen is Bremerhaven niet meer aantrekkelijk.
Normaal betaalde de eigenaar van dit schip voor een ligplaats 75 Euro per jaar.
Vanaf 1 juli moest hij wegens een nieuwe verordening 1620 Euro betalen, oorspronkelijk zelfs 6480 Euro per jaar, wat na hevige protesten sterk gereduceerd werd.
De reden daarvan is, dat de stad Bremerhaven geld nodig heeft en dit soort schepen kwijt wil.
Hierdoor zijn al een aantal historische schepen in prive bezit uit Bremerhaven naar andere havens uitgeweken.
Havens als bijv. Leer en Weener hebben de eigenaar van dit schip al een gratis ligplaats aangeboden, zo kan het dus ook.

Schiffsname : Taucher K
Art : Tauchpram
Nation : GER
Eigner : Uwe Freibote
Heimathafen : Bremerhaven
Länge : 18,00 Meter
Breite : 5,00 Meter
Tiefgang : 1,10 Meter
Besatzung : 7 Personen

Over de volgend schepen kon ik geen informatie vinden, ze stonden niet in de deelnemerslijst maar lagen dicht bij de museumshaven.
Hieronder het binnenschip Talisman.
07b.jpg
07b.jpg (336.78 KiB) 4279 keer bekeken
De Rügen-Lauterbach, ergens heb ik een stuk foto van dit schip gezien met de naam Lauterbach-Rügen.
Ik heb al op beide namen gegoogeld maar dan kom ik steeds op een site van een hotelketen met jachtclubs, etc. die in heel Noord Duitsland versprijd zitten terecht.
07c.jpg
07c.jpg (294.96 KiB) 4279 keer bekeken
07d.jpg
07d.jpg (291.82 KiB) 4279 keer bekeken
Als ik de foto's zo bekijk dan ontbreekt er zo links en rechts nog wat, vooral aan de masten.
Zo te zien wordt dit schip tot zeilschip omgebouwd.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

Aan een drijvende stijger lagen een aantal kleine stoombootjes.
08.jpg
08.jpg (350.32 KiB) 4244 keer bekeken
Voor de liefhebbers heb ik even een kleine blik op de diverse stoomketeltjes geworpen.
Ze doen wat denken aan de ketels van de eerste stoomlocomotieven.
Ik zag nergens hout liggen of een kolenkit staan, dus ga ik er van uit dat ze op olie gestookt werden.
08a.jpg
08a.jpg (372.09 KiB) 4244 keer bekeken
08b.jpg
08b.jpg (391.34 KiB) 4244 keer bekeken
08c.jpg
08c.jpg (393.43 KiB) 4244 keer bekeken
08d.jpg
08d.jpg (297.36 KiB) 4244 keer bekeken
08e.jpg
08e.jpg (305.35 KiB) 4244 keer bekeken
08f.jpg
08f.jpg (309.03 KiB) 4244 keer bekeken
Groeten, Hans
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Roy »

Mooie serie platen Hannes !.

Die "Talisman" is bij mij weten gewoon een varend woonschip.
Het is van het type steilsteven, een Gronings scheepstype dus. Ik heb foto's van dit scheepje die 2 á 3 geleden t.h.v. Koblenz gemaakt zijn. Varen doen ze er wel mee !.

De "Rügen Lauterbach", zou dat een Elbe kahn kunnen zijn ?.
Die masten zouden ook wel eens gebruikt kunnen zijn om zelf te kunnen lossen of laden.
Helmaal zeken ben ik er niet van, maar het staat me zomaar bij............

Dat compound machientje is helemaal een pracht zeg !.
Toch denk ik dat de ketel met kolen gestookt wordt. Ik zie nergens een andere wijze van stoken aan de ketel zitten.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat denk je wat er in die zwarte tassen zit?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Teamspirit

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Teamspirit »

Binnenkort de wereldhavendagen in Rotterdam:

http://www.wereldhavendagen.nl/programma/

Er is natuurlijk bijzonder veel te zien, maar wie terug verlangt naar de mannen van staal en de schepen van hout, gaat even kijken bij de start van de Maasrace:
http://www.wereldhavendagen.nl/programma/maasrace/
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Nautische Evenementen

Bericht door Hannes »

De "Rügen Lauterbach", zou dat een Elbe kahn kunnen zijn ?.
Hallo Roy, @All,

Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken Roy, enkele merkmalen duiden daar op.
Echter die drie masten en dat zwaard iriteerden mij een beetje.
Voor een Elbkahn zijn zwaarden eigenlijk overbodig evenals bij een Rijnaak, en drie masten leek mij ook iets te veel van het goede.
Nu heb ik even wat verder gegoogeld dan mijn neus lang is en onderstaande tekening gevonden van een Pommerscher Segelkahn (Pommerse zeil aak?) uit ca 1910, die past denk ik beter.
Dat zou ook de naam Rügen in de scheepsnaam kunnen verklaren.
Dit soort schepen voeren o.a. op de Oder, Havel, etc. en de Oostzee in de Bodden- en Haff gebieden, vandaar de zwaarden.
07e.jpg
07e.jpg (132.73 KiB) 3909 keer bekeken
(Bron tekening: Michael Sohn. Msohn at de.wikipedia)

Groeten, Hans.


Plaats reactie