Wonen op de Philippijnen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Tagaytay met op de achtergrond het meer Taal met de vulkaan, dat is dat bergje met een bijna punt midden op de foto.
Bijlagen
P9260023.jpg
P9260023.jpg (265.94 KiB) 8217 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Een fruitstalletje in Tagaytay. Grote ananassen kosten ongeveer 80 euro centen.
Bijlagen
P9260026 (2)-001.jpg
P9260026 (2)-001.jpg (434.81 KiB) 8216 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Dat is de Pasig River, de belangrijkste rivier op Luzon. De foto is genomen vanuit het gebouw van de Immigration in Intramuros, de oorspronkelijke Spaanse nederzetting waaruit Manila is gegroeid. Aan de overkant ligt Binondo met de grote Chinese wijk.
Bijlagen
pc camera 7-51.jpg
pc camera 7-51.jpg (278.92 KiB) 8215 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Nog steeds de Pasig River, maar nu richting zee. Op de achtergrond zijn de containerkranen te zien van de North Harbour, de containerhaven van Manila.
Bijlagen
pc camera 7-55.jpg
pc camera 7-55.jpg (255.86 KiB) 8214 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Cor, Interessant en uit het leven gegrepen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Interessante feiten en mooie foto's, Cor.
Het is voor mij ook alweer meer dan vijftig jaar geleden dat ik in Manila was. We brachten daar prachtig fokvee van Bali. Ik mocht de wal op en wilde naar de kapper. Nu wist ik niet onmiddellijk waar ik in Manila een kapper kon vinden, maar gelukkig werd ik direct onderaan de gangway aangeklampt door een taxichauffeur die me verzekerde dat hij me naar de beste en tevens de goedkoopste kapper van Manila zou brengen, precies de kapper die ik zocht.
Wij weg.
Stoppen we een poosje later voor een hele grote kroeg waar het er zo te horen en te zien vrolijk aan toeging. Maar ik protesteren, zo in de trant van: "Don't want bar! Want barbershop!"
En hij van: "This barbershop! Best barber in town!"
Wij naar binnen, niet door de voordeur, maar via een zijingang en een trap op. En verdomd: daar was een grote, drukke herenkapsalon waarvan de ene wand helemaal uit glas bestond en waar je vanuit je kappersstoel zo in die kroeg keek. Terwijl je geknipt werd en - desgewenst - geschoren, geshampood, hot towels kreeg en door een bevallige dame ook nog werd gemanicuurd, keek je naar het gebeuren daar beneden waar iedereen zich uitstekend leek te vermaken. Dansen en zingen en zuipen, een ware poel van jolijt. Een hele lange bar met zo'n goot waardoor de bartenders grote pullen bier met grote behendigheid precies voor de neus van de dorstigen slingerden.
Nou, als je dan gekapt en gemanicuurd, verfrist door de hot towels en geurend als een goedkope hoer eindelijk klaar was, dan had je niet alleen nog meer dorst gekregen, maar ook zin om je in het strijdgewoel te storten en dat deed ik dan ook met groot enthousiasme. :-D

Dat is mijn sterkste herinnering aan Manila uit die jaren. Het deed erg Amerikaans aan, maar dan vermengd met al die Spaanse invloeden die het leven veraangenamen. Aardige mensen die niets tegen Europeanen hadden, wat in die tijd, komend uit Indonesië, een verademing was. Dat zal wel gekomen zijn omdat Amerikanen geen echte kolonisatoren waren geweest, dat wil zeggen: niet zoals de Nederlanders dat waren. Toen ze na de Spaans-Amerikaanse Oorlog van 1898 de Filipijnen in handen kregen, werd het land toch in een voor dat soort zaken redelijke tijd naar de onafhankelijkheid geleid. Men ging in 1946 als vrienden uit elkaar, zo kun je het wel zeggen. Wel hielden de Amerikanen hun handelsbelangen scherp in de gaten en bedongen ze het recht om 99 jaar een militaire basis op de Filipijnen te handhaven, maar het ging toch anders dan bij de Hollanders in Indië en de Fransen in Indochina en dat maakte een groot verschil in de latere onderlinge verhoudingen.

Na mijn bezoek aan die kapper en die grote kroeg, verdaagde ik nog weer later in een tent met gaten in de vloer waardoor je grote ratten kon zien rennen. Daar ben ik niet lang gebleven. :?

Ga door, Cor. Je weet het mooi en levendig te brengen.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door dita »

Je weet het mooi en levendig te brengen
En jij ook, Theo.

Gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door jdbvos »

...maar wáár zijn al die verchroomde jeep's gebleven ???
Vond die altijd zo kenmerkend voor Manila....
Bestaat het Scandinavische zeemanshuis -nét linksaf vanuit de hoofdpoort- nog ?
Oost, west...ook best
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

De eerste keer toen in in de Philippijnen kwam zal ik nooit vergeten.
Dat was met een vlucht van de PAL, de Philippijnse nationale luchtvaart maatschappij. Tijdens de laatste leg van de vlucht, van Bangkok naar Manila werden door de stewardess 2 kaartjes uitgerijkt. Op het ene moest je invullen wat je wilde invoeren en op het andere kaartje moest je logeer of zakenadres invullen. Mijn vlucht buurvrouw zei dat ik twee US dollar in m'n paspoort moest stoppen en aan de douane overhandigen, samen met dat kaartje. Gegarandeert geen enkel probleem bij de douane. Dat klopte ook. "Anything to declare, sir?", paspoort ingekeken, dollars weg, kruis op de koffers en kleine Corrie was ingeklaard.
In het vliegtuig was ook een Deen, een soort klerenkast maar dan in het groot, die de San Miguel pilsies als heilig doopwater
zat in te nemen. De vlucht van Rome naar Manila duurde, inclusief tussenstops, bijna 24 uur, dus dan kan je heel wat doopwatertjes tot je nemen. Had ie gedaan ook. In de aankomsthall had hij al verteld een "fucking Danish seaman" te zijn
"to go to my fucking ship". Toen ik buiten kwam kreeg ik de schok van m'n leven. Aan weerskanten van de aankomsthall een soort straat afgezet met hekken van sterk grof kippegaas met daarachter een massa mensen. Ik was door mijn baas gewaarschuwd voorzichtig te zijn met het nemen van een taxi naar het hotel, omdat het vaak voor kwam dat de taxipassagier in een achteraf straatje werd gevonden, natuurlijk beroofd van alles. Het beste was een "limousine" met chauffeur te huren van Hertz of Avis. Je moest dan aan het verhuurloket betalen en opgeven waar je naar toe ging, zodat de verhuurmaatschappij verantwoordelijk was voor jouw transport. Terwijl ik stond uit te vogelen waar de Avis of Hertz loketten waren hadden "porters" al een paar keer aangeboden m'n bagage te dragen. Die figuren waren niet te vetrouwen want in alle confusie werd je koffertje over het hek gegooid, "kruier" pleite, koffertje weg. Toen zag ik ook die Deense zeeman die met drie loodzware koffers onder z'n armen die een van de "porters" in het kijkgrage publiek smeet met het verzoek om off te fucken, "I carry suitcase".
Het vliegveld, dat toen nog Manila International Airport heette, nu is het NAIA, oftewel Ninoy Aquino International Airport, genoemd naar de door president Marcos vermoorde senator Aquino, de vader van de huidige president, was een grote bende. Controle was er bijna niet, bagage verdween uit de kofferbakken van taxis, want wanneer je, bij voorbeeld, met je taxi aankwam bij de vertrekhall hadden de "porters" de kofferbak al opengemaakt en gingen er met je koffertjes vandoor.
Nu is het allemaal veranderd en verbeterd.

Met groeten,

Cor.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Een viswinkeltje in een dorpje niet ver van de subdivisie waar ik woon.
Bijlagen
fish shop in village001.jpg
fish shop in village001.jpg (68.71 KiB) 6534 keer bekeken


Plaats reactie