Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Roy »

Wat Arie stelt voel ik het meest voor, anders komt er helemaal geen eind aan.
Kijk b.v. maar eens naar Spliethoff.
De 2e "Frisia" lijkt mij wel een eigen schip van het V.O. consern, in welke werkmaatschappij dan ook ondergebracht. De 1e "Frisia" en "Neerlandia" daar en tegen weer niet.
Wat de "Gallia" aangaat twijfel ik nog wel een beetje. De afbeelding die ik heb komt uit het Captain Grant album "Van Stoom Tot Atoom", pagina 52 en laat de tanker schuin van achteren zien met een donker gele, ( oker ), kleurige schoorsteen.
Ik neem aan dat de auteurs Frans Naerebout & G.A.J. Bovens goed in de maritieme historie ingevoerd waren.
Het weet allemaal wat bij Van Ommeren. :roll: :!: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bij van Ommeren was het inderdaad zo dat elk schip een wettelijk zelfstandige entiteit vormde waardoor de directie voerende Phs van Ommeren juridisch niet aanspreekbaar was voor eventueel verlies en/of schade. Een slimme beveiligingsconstructie. Ik weet niet of zij hierin uniek waren in het Nederlandse rederijwereldje.

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Linke Binke dus bij van Ommeren. :)
De 4 Nedgulf tankers waar ik destijds op gevaren heb waren eigendom van Gulf Oil en werden gemanaged door Vinke Rotterdam.
De jongens van Vinke kregen hiervoor jaarlijks een budget en daar moesten ze maar zien mee rond te komen.
Dit lukte wel aardig, want ik kreeg toen ieder jaar een bonus uitgekeerd. :)
Maar aan boord wel op de kleintjes letten; zo kon ik pas een nieuw kladblaadje bij die ouwe krijgen bij inlevering van een volgekrabbeld kladblaadje. :lol:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Bob R.I.P. »

Maar aan boord wel op de kleintjes letten; zo kon ik pas een nieuw kladblaadje bij die ouwe krijgen bij inlevering van een volgekrabbeld kladblaadje. :lol

Lijkt RH wel. Half potloodje ook soms? :roll:

Mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

Op de 'Reza Shah The Great' was er ook papierschaarste. Het stersbestek werd op een WC-rol uitgerekend waarvoor een handige ophanginrichting boven de kaartentafel was aangebracht. Het was wel goed beschrijfbaar want het was vervaardigd van dat goedkope glasachtige papier. Zo komt Jan Splinter door de winter. Het schip werd gemanaged door Dammers en die hadden een naam hoog te houden.

Dat van die halve potloden bij RH kwam wel voor maar ik dacht alleen bij buitenlandse inspecties zoals Singapore die soms kleine voorraden hadden. Verstrek dan de helft en geef dan wel hele aniline potloden die voor het radiodagboek werden gebruikt, want daar ging het om dacht ik. Met die halfjes viel niet te schrijven.

Ferry
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ferry,
Nee,daar waren ze niet uniek in hoor. Bij DvdH had je hetzelfde. Zo had je daar zeerederij Holland-Gelderland B.V. en zeerederij Holland -
Limburg B.V. en ga zo maar door. Ieder schip was ondergebracht in een enkele B.V. Dit werd gedaan om de aansprakelijkheid zo klein mogelijk te houden bij een calamiteit. Het ging ( internationaal gezien ) soms nogal ver. Zo moesten we eens alle scheepsstempels waar
DvdH op stond vernietegen ( dus echt kapot maken!) na dat geintje met de Lanai. Jaren nadien waren die Egyptenaren nog steeds bezig met het schepen vasthouden ( volkomen ten onrechte overigens) om maar geld bij DvdH los te peuteren. Er waren ook landen die dat niet erkenden en de rederij als geheel gewoon aansprakelijk hielden.Kreeg hier in Chili in '95 mee te maken. Sloopte daar een steiger voor 15 miljoen USD. Waren ze uiteraard niet happy mee dus lieten ze op iedere Seatrade boot die onder hun neus ( tegenpartij) geparkeerd werd in Valparaiso beslag leggen waarvoor weer eerst een borg van zo'n 1,5 miljoen USD betaald moest worden voordat het schip weer vrijgegeven werd. Had zelf voor het schip waarop ik zat ook al een borg van 1,5 miljoen USD gestort dus dat begon aardig op
te lopen. Daarop hebben we toen een truuk verzonnen die prima werkte en geen last meer gehad. Heb dat al eens ergens beschreven,weet alleen niet meer waar,die vent waarvan ik z'n voornaam vergeten ben begint weer toe te slaan :wink: .

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Die "Grunningers" konden er ook wat van. Van de overgebleven crew/proviand en noem het maar op lijsten was de achterkant niet beschreven. Die lijsten scheurden ze dan in tweeën en dan prikten ze met de perforator er één gaatje in en dan werd die hap aan een
gebogen koperdraad aan de kaartentafellamp gehangen.Tja, die lege achterkant kon toch nog prima als kladpapier dienen niet?

En ook nog eens zo'n ouwe gevaren die over het feit viel dat ik 10 kladblokken op de aanvraaglijst had gezet. Dat waren die goedkope lichtbruine blokken,hoeveel vel zat er op, 100 of meer dacht ik. Zei toen tegen hem dat hij dan maar lekker weer crewlijsten kon gaan zitten scheuren, hij moest er dan wel 100 crewlijsten voor doorschreuren om een kladblok van 100 ( aan twee kanten beschrijbare!) vel
á f0,25 centen per blok te vervangen...nooit meer wat van gehoord :-D .

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door jeroen »

K. Brouwer schreef:Die "Grunningers" konden er ook wat van. Van de overgebleven crew/proviand en noem het maar op lijsten was de achterkant niet beschreven. Die lijsten scheurden ze dan in tweeën en dan prikten ze met de perforator er één gaatje in en dan werd die hap aan een
gebogen koperdraad aan de kaartentafellamp gehangen.Tja, die lege achterkant kon toch nog prima als kladpapier dienen niet?
Dat doen we vandaag de dag nog steeds, pagina's gaan zelfs in 4-en (bij Groningers en Zeeuwen :lol: ) Alleen niet uit zuinigheid maar uit milieu-overweging :? ??
Groeten Jeroen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wijlen kapitein Sikke Bakker van de "Balticborg" en "Bothniaborg" voerde zijn hele administratie op de bruinpapieren omslagen waarin de Berichten aan Zeevarenden destijds verstuurd werden en op de binnenkant van Miss-Blanchepakjes, die kartonnen "schuifdoosjes". Om een of andere reden had hij bij zijn aanstelling "vrij roken" gekregen en daardoor voelde hij zich verplicht om de goedkoopste sigaretten te roken die in Nederland belastingvrij te koop waren. Dat was Miss Blanche. :-D

----------------------------------------------------------------Afbeelding

Aan het eind van de maand, als de afrekeningen en de rekening-courant opgemaakt moesten worden, was dat nog een hele uitzoekerij met al die losse papieren en sigarettendoosjes, want die lagen allemaal op een grote hoop achter de radio die op het kastje achter zijn bureau zeevast in de hoek stond, terwijl er meestal ook nog het een en ander in de kaartenkamer en de radiohut rondslingerde.
Ook zijn zondagse preek, waar hij de hele week aan werkte, werd op gebruikt papier geschreven, maar ik weet werkelijk niet meer wat dat dan was. Ook die preek lag zo voor het grijpen bovenop de hoop achter de radio. :-D
Het was een zeer bijzonder mens, die Oom Sikke.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

De goden zij dank was er op de Reza geen gebrek aan WC-papier want ook het brood in de wachttrommels werd, bij gebrek aan papieren servetten, in dit handige materiaal verpakt. Toen er bij de hofmeester hierover werd gereclameerd antwoordde deze snedig: Het is toch zeker niet gebruikt? Het was me het antwoordje wel..... Die tweede moest door anderen tegengehouden worden want hij vloog hem aan. Hij moest wel de kapotte bril van de man vergoeden maar die wilde er verder geen werk van maken, misschien ook omdat hij de verdere reis dan geen leven meer had gehad zou hebben. Er ging het verhaal achteruit dat 's mans schoenen bij de railing aan dek gevonden zouden worden. De voeding was ook al niks vond men, dus het was wachten op een goede aanleiding...... :?

Wel werd hij een tijdje later, na een nachtje doorhalen, 's ochtends door een bediende na gegil in bed gevonden, rondom in tape gewikkeld. Toen hij uit zijn comateuze toestand bijkwam kon hij geen vin meer verroeren. Later vertelde hij jankend dat hij dacht te ver te zijn gegaan en verlamd was. De voeding werd hierna plotseling een stuk beter. Sommigen zeiden dat dit eerder gedaan had moeten worden. De daders zijn nooit gevonden maar er deden wel geruchten de ronde. Later verdween hij in Port Said van boord wegens diefstal van proviand die daar aan de Arabieren werd verkwanseld. Geen wonder dat Schraalhans keukenmeester was aan boord. Wat een patsertje. Het verhaal ging dat hij erin geluisd was door bemanningsleden die op hem loerden.

Het verhaal van Theo deed me herinneren dat vroeger, er werden nog sigaren gerookt, een ondernemingsplan wel op de achterkant van een sigarendoosje werd geschreven dus zo gek was dat nog niet. Het kon ook nog op een servet of een bierviltje uiteraard.

Ferry


Plaats reactie