Boegschroef ?

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Eduard

Boegschroef ?

Bericht door Eduard »

In de kleinere recreatievaart zie je steeds vaker schepen met boegschroef. Buiten het rotgeluid dat die dingen maken vond ik het meestal ook vaak zwaar overdreven (je komt ze al tegen op een sloep van 6 meter) en ze worden vaak gebruikt om " in te parkeren" of bij manoeuvres die echt wel op de achterschroef kunnen. Maar nu ik vaak alleen vaar of met 'bemanning' die je niet veel kan vragen vraag ik me soms wel eens af of zo'n ding niet toch handig/verstandig zou zijn. Hij hoort natuurlijk niet op een slepertje uit 1925 met een lengte van 14.20 maar ik kan vanuit de stuurhut niet makkelijk naar voren komen door het roefje dat in de weg zit en er zijn situaties waarin hij toch wel handig zou zijn. Ook ivb plannen voor reizen naar België en Frankrijk met veel sluizen. Wat vinden de forum leden daarvan? Is er iemand die zo'n ding geïnstalleerd heeft en later dacht: had ik het maar niet/veel eerder gedaan? En wat zou zoiets kosten als je bv een deel zelf zou doen (bediening) zelf aanleggen?
Groet, Eduard.

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Boegschroef ?

Bericht door Otter »

Hoi Eduard

Als je een boegschroef aanschaft moet je wel het gewicht van je schip niet vergeten,mij schip weegt
20 ton en is 12.50 m en de boegschroef is 6 PK en dat is net genoeg of te weinig.
Ik gebruik hem heel weinig daar mijn schip een roer uitslag van 2x 60 graden heeft
en daar bijzonder goed mee manuvreer.
Eduard hoe is het met je hooftmotor gelopen?

Mvgr otter
Wie onder weg is, vorderd
Eduard

Re: Boegschroef ?

Bericht door Eduard »

Dag Otter,

Met de hoofdmotor gaat het goed; hij start nog steeds prima, rookt nauwelijks en maakt geen rare geluiden. Als hij net gestart is gaat hij (onbelast) na een tijdje harder lopen maar eenmaal warmgedraaid is er niets aan de hand, hooguit dat soms het toerental (belast) iets verandert. Ik weet niet of je wel eens op het forum van 'Scheepspraet' kijkt onder de rubriek 'vetkuil', daar heb ik wel een aantal keren vragen over oa de motor gesteld, bv over de smering van de brandstofpomp en hetvstopzetten van de motor. Voor de aankoop hebben de verkopers de motor nog eens laten keuren door een onafhankelijk taxatiebureau (Duursma en Vermeer) en daar kwamen geen ernstige zaken uit, inmiddels heb ik ook wel het idee dat de motor betrouwbaar is. Wel is de electrische installatie een warboel en er staat een dieselaggregaat in wat wel schijnt te lopen (nog steeds niet aan toe gekomen) maar geen stroom levert. Misschien dat ik daar wat later aan toe kom er waren dringender zaken zoals een goed bed en de stalen stuurhut. Die is inmiddels afgezaagd en vervangen door een houten neerklapbare, wat een enorme verbetering is zowel visueel als praktisch. Er staan nog veel zaken op m'n verlanglijstje en er is nog heel veel onderhoud te doen maar dat is een deel van de lol. Maar ik blijf altijd in voortijds en suggesties. Groet, Eduard.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Boegschroef ?

Bericht door v+d »

Eduard,

Toen ik in 2000 de Karakorum kocht, die 9 ton weegt en 10 meter lang is, een rondspant bewegelijke vlet, was ik zo stom om mijn vrouw op het eerste reisje mee te nemen.
Wij gingen bij Woudsend de Rakken uit en het Hegermeer op, althans dat was de bedoeling :mrgreen:
Maar ja ik kom uit de machinekamer dus van sturen, wind en golven weinig sjoege.
Het was die dag windkracht zes en het water van het meer werd bij de Rakken opgestuwd tot akelig hoge golven, maar ja in de Rakken merk je daar niets van :roll: .

Enfin ik kom dat gat uit en het hele bootje ging op een oor, althans voor ons gevoel, overal vallend inventaris en de kombuis was in en keer opgeruimd :(
Mijn vrouw eiste dat in ONMIDDELLIJK zou terugkeren, dat had ik natuurlijk niet moeten doen, we kregen een paar bakken water over en het bootje ging op het andere oor.
Terug op de Rakken moesten we aanleggen om de schade op te nemen, fenders vergeten (wisten wij veel) en moeders klooide wat met de lijnen maar vast kwam het scheepje niet :cry:

Dus maar terug naar Woudsend waar in de luwte van een gebouwtje het ding toch nog voor de kant kwam.
De directrice zei, je krijgt het heen en weer maar met je bootje, ik ga niet meer mee! :shock:

Het was mij al wel opgevallen dat er niemand op het meer was, maar ongerust was ik er niet van geworden.
Het zelfvertrouwen is soms wat aan de grote kant :)

Ik heb daarna heel wat keren alleen gevaren en dat lukte aardig en het leerde snel, toch kwam ik vaak een handje te kort.
Vooral vertrekken als ik aan lagerwal lag wou nog wel eens wat moeite kosten.
Dus boeg- en hekschroef gemonteerd en een kind kan voor de wal komen en vertrekken, mijn kleinzoon van 11 krijgt het zonder mankeren voorelkaar :lol:

Inmiddels heb ik wat bijgeleerd en krijg het vletje zonder gebruik van de boeg-en/of hekschroef in de kleinste gaatjes, als ik maar een touwtje om de midden-bolder heb en ergens een paaltje staat.
Nu ik over de zeventig ben begin ik de boeg- en hekschroef uit gemakzucht wel wat vaker te gebruiken en hoef ik niet zo snel het kajuitje uit te vliegen.
Snel lopen betekent op mijn vlet onherroepelijk je denkraam stoten of je stelten schaven :wink:

De roeruitslag van mijn vlet is 2 maal 45 graden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, overigens is een hekschroef vaak makkelijker dan een boegschroef( tenminste bij mijn vlet)
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Boegschroef ?

Bericht door Henk van der Moolen »

Ik heb een Lemsterland kotter gehad van 20 ton.lengte 15meter.
2 motoren van 113 pk en een boegschroef van 6 pk.
Met die 2 motoren ging het manouvreren altijd heel gemakkelijk maar toch gebruikte ik die boegschroef regelmatig.
Bijvoorbeeld om van de ligplaats op lagerwal makkelijk weg te komen als de wind je weer terug wilde drukken.
Bij landafwaardse wind bij aanmeren het neusje bij de kant houden.
Bij zeer langszaam achteruit kon je hem echt als roer gebruiken. Gemak dient de mens vooral als je wat ouder wordt.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie