SMN
Re: SMN
Hoi SMN-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van een oudje, de "Ambon" uit 1901:
Gegevens:
Naam: Ambon
Imo/ID: 5601580
Naamsein: NCVR
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij Nederland - Amsterdam/NLD
Tonnage: 3598 GT
Lengte: 107,90 m - Breedte: 13,56 m - Holte: 9,45 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1901 als Ambon (SMN) - 1926 Eemstroom - 1930 Gaston Illueca
Werf: NV Koninklijke Maatschappij "DE Schelde" - Vlissingen/NLD - Werf nr: 92
Motor: Triple expansie stoommachine, 3 cil / Vermogen: 1500 ipk / Snelheid: 10 kn
Type: Vrachtschip
Gesloopt: 12 - juli - 1931 te Valencia/Spanje.
Noot: Op 21-02-1917 werd ze getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot "U 66", maar bleef drijven en wist zwaar beschadigd de haven van Plymouth te bereiken. Werd provisorisch gerepareerd, daarna naar Amsterdam gesleept voor volledige reparatie. In 1925 verkocht aan de HSM en voer daar onder de naam "Eemstroom. Boven: als "Eemstroom" op de Elbe te Hamburg.
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van een oudje, de "Ambon" uit 1901:
Gegevens:
Naam: Ambon
Imo/ID: 5601580
Naamsein: NCVR
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij Nederland - Amsterdam/NLD
Tonnage: 3598 GT
Lengte: 107,90 m - Breedte: 13,56 m - Holte: 9,45 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1901 als Ambon (SMN) - 1926 Eemstroom - 1930 Gaston Illueca
Werf: NV Koninklijke Maatschappij "DE Schelde" - Vlissingen/NLD - Werf nr: 92
Motor: Triple expansie stoommachine, 3 cil / Vermogen: 1500 ipk / Snelheid: 10 kn
Type: Vrachtschip
Gesloopt: 12 - juli - 1931 te Valencia/Spanje.
Noot: Op 21-02-1917 werd ze getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot "U 66", maar bleef drijven en wist zwaar beschadigd de haven van Plymouth te bereiken. Werd provisorisch gerepareerd, daarna naar Amsterdam gesleept voor volledige reparatie. In 1925 verkocht aan de HSM en voer daar onder de naam "Eemstroom. Boven: als "Eemstroom" op de Elbe te Hamburg.
Groetjes Willem
Re: SMN
Weet je nog wel oudje?
Re: SMN
Rare lui, die Amerikanen, zo'n automaat is toch zo omgebouwd Moeten wij daardoor nu naar ronde kwartjes lopen te zoeken Heb in m'n doosje gekeken, zit er niet tussen.
quo vadis
Re: SMN
Hoi SMN-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de Cuanza - Elmina - Nias:
Boven: Cuanza, in 1950 aangekocht door de SMN en zou eerst Ambon worden gedoopt, maar kwam als Cuanza in de vaart. Boven en onder: als Elmina op het Noordzeekanaal met een HWAL schoorsteen. Boven: als Nias op het Noordzeekanaal met een HWAL schoorsteen. Boven: op het Noordzeekanaal met een SMN schoorsteen.
Gegevens:
Naam: Cuanza - Elmina & Nias.
Imo/ID: 5425621
Naamsein: PDXH
Eigenaar: Syoomvaart Maatschappij Nederland - Amsterdam/NLD
Tonnage: 6831 GT
Lengte: 127,33 m - Breedte: 18,35 m - Holte: 8,42 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1943 als Cape Sandy - 1947 Dona Aurora - 1950 Cuanza (SMN) - 1950 Elmina (SMN) - 1955 Nias (SMN) - 1963 Torres - 1966 Amasia - 1967 Macassarsky.
Werf: Consolidated Steel Corp Inc - Long Beach-California/USA - Werf nr: 277
Motor: 2x Stoomturbines / Vermogen: 4400 ipk / Snelheid: 14,5 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: 14-03-1970 te Kaohsiung/Taiwan. Boven: Nias met HWAL schoorsteen.
Wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de Cuanza - Elmina - Nias:
Boven: Cuanza, in 1950 aangekocht door de SMN en zou eerst Ambon worden gedoopt, maar kwam als Cuanza in de vaart. Boven en onder: als Elmina op het Noordzeekanaal met een HWAL schoorsteen. Boven: als Nias op het Noordzeekanaal met een HWAL schoorsteen. Boven: op het Noordzeekanaal met een SMN schoorsteen.
Gegevens:
Naam: Cuanza - Elmina & Nias.
Imo/ID: 5425621
Naamsein: PDXH
Eigenaar: Syoomvaart Maatschappij Nederland - Amsterdam/NLD
Tonnage: 6831 GT
Lengte: 127,33 m - Breedte: 18,35 m - Holte: 8,42 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1943 als Cape Sandy - 1947 Dona Aurora - 1950 Cuanza (SMN) - 1950 Elmina (SMN) - 1955 Nias (SMN) - 1963 Torres - 1966 Amasia - 1967 Macassarsky.
Werf: Consolidated Steel Corp Inc - Long Beach-California/USA - Werf nr: 277
Motor: 2x Stoomturbines / Vermogen: 4400 ipk / Snelheid: 14,5 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: 14-03-1970 te Kaohsiung/Taiwan. Boven: Nias met HWAL schoorsteen.
Wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Re: SMN
Vervolg:
Boven: Nias op het Noordzeekanaal met SMN schoorsteen. Boven: Nias in Vancouver met JPL schoorsteen - (foto: Walter E. Frost) Boven: Nias met SMN schoorsteen in Vancouver (foto: Walter E. Frost) Boven: Nias met JPL schoorsteen in Vancouver (foto: Walter E. Frost) Boven: als Torres - Pacific & Carribbean Shipping Corp - Monrovia/Liberia.
Groetjes Willem
Boven: Nias op het Noordzeekanaal met SMN schoorsteen. Boven: Nias in Vancouver met JPL schoorsteen - (foto: Walter E. Frost) Boven: Nias met SMN schoorsteen in Vancouver (foto: Walter E. Frost) Boven: Nias met JPL schoorsteen in Vancouver (foto: Walter E. Frost) Boven: als Torres - Pacific & Carribbean Shipping Corp - Monrovia/Liberia.
Groetjes Willem
Re: SMN
Vandaag 19/10-2013 is de laatste eer aan Frans Bosman bewezen.
Groetjes Joop
Groetjes Joop
- Bijlagen
-
- Frans Bosman rouwkaart.jpeg (193.05 KiB) 2606 keer bekeken
Re: SMN
Hallo Joop, je bent weer goed geïnformeerd. Ik ken Frans nog van de Neder Ebro, je kon met hem lachen en hij was een goed mens. Ik wens zijn nabestaanden en vrienden veel sterkte, hij zal zeker worden gemist.
quo vadis