Met de Ultralight boven IJmond en omstreken

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Met de Ultralight boven IJmond en omstreken

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Gerard,

Inderdaad schitterende foto's. Je kunt er naar blijven kijken, zeker als je daar, zoals ik, in de buurt van 'Airport Heemskerk International' woont. Het is allemaal heel herkenbaar. Ben trouwens ook benieuwd naar het jaartal wat erbij hoort. Ik hoop dat je dat nog weet. :) :o

Groeten, Wim.

nb: de laatste Grand Prix in Zandvoort was in 1985: winnaar Niki Lauda (AUS)
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Met de Ultralight boven IJmond en omstreken

Bericht door gerardk »

Hallo Wim,Harry @all
De vliegdag was op 2 aug.2003 en de foto's dus ook. De serie was digitaal weggestopt in mijn PC maar het verheugt mij dat ik hiermee een aantal mensen een plezier heb gedaan. Het vliegveldje bij Heemskerk was door de gemeente toegestaan en werd regelmatig gebruikt door liefhebbers zoals op een van de volgende foto's te zien is.
In november 2003 is de Polderbaan officieel in gebruik genomen en ik neem aan dat toen ook de vergunning is ingetrokken. Mijn broer, de lange ( 2,05 m) met de groene blouse, is naar Brabant verhuisd.
Harry, dat meisje met dat gele hellempie is een van de vele kennissen die om de beurt een kort ritje maakte. Op de foto is ook te zien dat de 2 zitplaatsen op gelijke hoogte zijn en dat bemoeilijkt het fotograferen als je achter zit.
Picture_0382.jpg
Picture_0382.jpg (56.29 KiB) 4449 keer bekeken
Hier is een beter zitniveau verschil.
Picture_0384.jpg
Picture_0384.jpg (143.71 KiB) 4449 keer bekeken
De andere hobbyisten. Op de achtergrond de rijksweg A9.
Picture_0385.jpg
Picture_0385.jpg (139.43 KiB) 4449 keer bekeken
Alle vleugels worden klaargemaakt.
Wat betreft de Pollux, deze is ook in 2003 verkocht (€350.000) aan een Amsterdamse horeca ondernemer.
Ik heb nog een 3-tal slechte foto's die ik eigenlijk niet wilde plaatsen maar gezien de positieve reacties doe ik het toch.
Ferry terminal IJmuiden.jpg
Ferry terminal IJmuiden.jpg (59.19 KiB) 4449 keer bekeken
0361 IJmuiden.jpg
0361 IJmuiden.jpg (109.92 KiB) 4449 keer bekeken
De naam van deze (insteek?)haven weet ik niet.
Camping De Lakens.jpg
Camping De Lakens.jpg (75.52 KiB) 4449 keer bekeken
Camping "De Lakens" in de Kennemerduinen.

Mijn broer heeft mij iets verteld over vliegrestricties, corridors, minimum en maximum vlieghoogte, vliegen buiten bebouwing,motorvermogen,
verbruik,soort brandstof etc. maar dat ben ik kwijt. Ik vraag het nog wel eens .

Groet
Gerard
l
Gebruikersavatar
harry49
Berichten: 249
Lid geworden op: 12 mar 2005 22:08
Locatie: Oostzaan

Re: Met de Ultralight boven IJmond en omstreken

Bericht door harry49 »

Bij foto 0327 ligt Poelenburg boven aan in de foto, in het wazige gedeelte zie je als je goed kijkt de flats langs de A8, de wijk heet Peldersveld.
Links onder in de foto is de Stationsstraat in Oostzaan, de weg die helemaal links op de foto omhoog gaat is De Haal in Oostzaan.
In het midden van de spoorlijn zie je nog wat vroeger het station was, dat is overigens in 1938 gesloten.
In 2010 is er nog een trein gestopt omdat de bovenleiding gebroken was en de mensen daar konden uitstappen. :)
Het zijn trouwens allemaal mooie foto's.
Groet Harry.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Met de Ultralight boven IJmond en omstreken

Bericht door gerardk »

Voor de liefhebbers hier dan nog enige informatie.
De vlieghoogte in Nederland ligt tussen de 150 en 450 meter voor VFR vluchten (Visual Flight Rules).
Minimum vliegzicht moet 1500 meter zijn.
Sinds enige jaren is het toegestaan om over alle bebouwing te vliegen, alleen wordt dit niet gedaan uit veiligheidsoverwegingen.

De motor is een Rotax Bombardier,watergekoelde twee cilinder tweetakt met een inhoud van 582 cc en een kracht van 48 KW (64 HP).
Gebruikt loodvrije benzine euro 95 met een mengsmering van 1 : 50.
Minimale vliegsnelheid is 60 Km/h.Maximale 135 Km/h.
Kruissnelheid 90 Km/h bij een verbruik van 12 liter p/h.
In 2000 kostte dit toestel kant en klaar US$ 16.500.
Dit toestel wordt nu niet meer in serie gebouwd, wel een vergelijkbaar toestel met een topsnelheid van 240 Km/h. Een vlieghoogte record
door over de Himalaya te zijn gevlogen.

Deze info van mijn broer die dit jaar boven Frankrijk wil vliegen omdat het daar wat eenvoudiger is met de regelgeving.
Hier nog een foto van internet:
Pegasus_quantum.jpg
Pegasus_quantum.jpg (58.65 KiB) 4282 keer bekeken
Groet
Gerard
l
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Met de Ultralight boven IJmond en omstreken

Bericht door rspeur »

GENOTEN!!!!
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie