scheepsschilderijen en tekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Joe
Berichten: 46
Lid geworden op: 24 jul 2004 14:54
Locatie: england

scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Joe »

s/s lord citrine

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos »

Er is (al tijden :mrgreen: ) geen Lord Citrine te zien.....wellicht mbv citroen 'onzichtbaar gemaakt'.... :-D

Maar ik heb wat anders....
Op topic "Pentekeningen" heb ik eens wat van m'n pennevruchtjes laten zien....
Maar door alle artistieke experts hier aanwezig wordt je als goedbedoelend amateur wat voorzichtiger met plaatsen....tenminst: ik voel me dan een beetje bezwaard...
Ongetwijfeld onterecht, maar zo voelt dat nou eenmaal.
Toch gooi ik maar weer wat "in de groep"....
Zo'n 20 jaar geleden heb ik eens geprobeerd om ahw te aquarelleren met OI-inkt....al dan niet aangevuld met OI-inkt-pen
Ikzelf vond het wel wat lijken, maar ik werd er opnieuw toe aangezet door dat Captain-Grant-boek "Haven's" in te scannen. Daar stond zo'n "aquarel" in die mij erg aansprak, en heb geprobeerd dat ook weer eens op diezelfde wijze neer te zetten......
De eersten (20 jaar geleden) waren héél dunnetjes gedaan, die laatste (naar dat voorbeeld) véél 'dikker'....
Mag ik van de kunstenaars onder ons een eerlijke mening ?
Doorgaan met alleen de pentekeningen, of dit 'dur ook inhouden' ?
Bijlagen
IMG_0009.jpg
IMG_0009.jpg (180.91 KiB) 12453 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (174.51 KiB) 12453 keer bekeken
Haven.jpg
Haven.jpg (264.32 KiB) 12453 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Allen »

Zo ist.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 798
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door kokkemaat »

nou, ik begrijp wat je bedoelt, ook ik ben wel eens bezig, maat het plaatsen op deze site vind ik eh.....tja, je komt zo veel experts tegen, dat je de lust enigszins verga... :(
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Allen »

Zo ist.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Piet Bruijns »

Beetje bezwaard wil ik toch nog graag reageren op mijn, overigens goed bedoelde kritiek op pagina 31.
Vooral mijn zin, laat het vooral een gezellig forum blijven wil ik hier nogmaals benadrukken.
Vaak kan een opmerking, op welk forum dan ook, wat stekeliger overkomen dan in werkelijkheid de bedoeling is.

Laat je vooral niet weerhouden om tekeningen of schilderijen hier te plaatsen in welke vorm dan ook.
Neem nu de laatste aquarellen van jdbvos.
Dan heb ik het vooral over de onderste. Je kunt hier duidelijk zien dat mijn, overigens goedbedoelde tips, ter harte genomen zijn en dat er een duidelijke ontwikkeling te bespeuren valt.
Hier is met "vaart" de kwast ter hand genomen, spontaniteit ten top!
Het mijns inziens toch mooi meegenomen om hier en daar wat aanwijzingen en tips te krijgen " ter lehring ende vermaeck".

Nogmaals, laten we het vooral gezellig houden.

Vriendelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Jos Komen (R.I.P)

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja, als je een tekening plaatst die voor eventuele verbeteringen vatbaar is en iemand die er verstand van heeft geeft opbouwende kritiek, dan is dat toch alleen maar positief bedoeld?
Gelukkig heb ik er geen verstand van en vind de tekeningen van Jan Vos gewoon heel mooi voor een amateurtje. :)

Ik heb die Joe destijds een PB-tje gestuurd waar die s/s Lord Citrine nou bleef, maar helaas zonder resultaat.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos »

Ik hoop nu van ganser harte dat de genoemde 'artistieke expertise' niet denkt dat ik hun plaatsingen niet zou waarderen !
Het tegendeel is waar...ik wordt eigenlijk alleen maar stinkend jaloers op wat die zomaar, 'schijnbaar achteloos', ff op een doek of op papier knallen.... :-D
Ik vraag nu juist om wat men ervan vindt...niet voor een "(zuiger-)veer in muh reet", maar puur om te kijken of ik 'goed zit', als men begrijpt wat ik bedoel...
Dank je, Piet, voor die opm over die onderste...
Ikzelf dacht altijd dat die eerste aardig gelukt was: die was alleen met kwastjes. De tweede moest ik opzetten/bijwerken mbv de tekenpen, omdat de al summiere details dan wegvielen....(en een klein beetje waterverf...)
Toen een hele tijd niets, met die laatste als "retry", die ik persoonlijk juist wat 'rommelig' vond.....
Maar misschien heb je gelijk, en moet 'het' bij mij uit de spontane (grote) kwaststreken komen.....
Als je het tot in alle details perfect wil doen, kun je beter meteen een fotocamera pakken en uitprinten....
Nee: de vlekjes, de stipjes, en de streepjes in de juiste toon én verhouding neerzetten, dát is nou juist de moeilijke kunst....
En alle opmerkingen die gemaakt worden, neem ik -in dank !- ter harte !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Piet Bruijns »

Oh....Pffff.
Dank, dank. voor je reactie, Jan.
De vrees bekroop me al dat ik hier voor een generale betweter versleten zou worden.
Maar niets is minder waar. Omdat ik veel tekenles geef vind ik het juist heerlijk om wat tips mee te geven.
Uit ervaring weet ik dat dat toch heel erg gewaardeerd wordt.
Dat met die fotocamera ben ik het heel erg mee eens. Er zijn schilders en tekenaars die doorgaan tot het uiterste om ieder detail weer te geven
Zoals zij, die weken zitten te ploeteren op een schilderij van een theedoek....Nou vraag ik je!.

Bespeur ik toch een Victory, die daar z'n kop in de golven steekt?
Mooi plaatje, maar kan je die strepen, die het buiswater voorstellen niet beter weghalen b.v. met witte gouache?
T'is maar een idee, hoor.
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos »

Dat WAS ook idd een probleem, Piet ! :-D
Ik probeerde het met "weglaten", maar dat papier nam zoveel water (met OI-inkt) op dat dat niet werkte, en het effect helemaal weg was.
Dus toen maar met streepjes geprobeerd 'de actie' weer te geven...
Het resultaat was ook niet echt naar tevredenheid....
Dus naderhand witmaken met guache (of acryl ?) is dan wel gebruikelijk ?? Is het dan nog steeds een OI-inkt 'geval' ?

...en ja!, het moet idd een Victory voorstellen, die nét weer uit een golf omhoogkwam, en het water van zich af schudde....
Idd, niet goed gelukt....ook had het water letterlijk én figuurlijk de spuigaten uit moeten lopen, maar dat wilde maar niet lukken...
Oost, west...ook best


Plaats reactie