scheepsschilderijen en tekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Piet Bruijns »

In tijd van nood is alles geoorloofd (art. 50 Binnen aanvarings reglement). Jan.
Ook gouache en zelfs tipex.

In jouw geval kan je beter wat meer van de boeg laten zien en ook de spuigaten. Dan kan je het water eruit laten stromen. Ook wat zwart (grijs) van de romp laten doorschijnen, zodat je aan kan geven dat de romp juist omhoog gaat i.p.v. Naar beneden.

Google daarna eens naar onze grote graficus Escher en kijk hoe hij het water weergeeft op een van zijn prenten. Ook de boekjes van kapitein Rob kunnen een goede handleiding zijn. (Prachtige weergave van water, in welke vorm dan ook).
Succes ermee.
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door gerard tenerife »

Ga gewoon door met het plaatsen van Tekeningen/schilderijen, Jan en Piet en alle anderen. Als een absolute Hun in de artestieke wereld geniet ik van beide. En Jan de laatse spreekt mij het meeste aan, maar goed ik ben maar een eenvoudige genieter van het meeste rond om me heen.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Piet Bruijns »

Ah Gerard... Je wordt op je wenken bediend hoor.
Zojuist zomaar een schetsje gemaakt van een jeugdherinnering uit de 50 jaren aan de z.g. Franse kust in Bergen op Zoom.
Dat was het strandje naast de oude jachthaven, dat vaak vol lag met hoogaarsen en andersoortig spul, of om gerepareerd, of om gesloopt te worden.

M'n oudste broer, ja, die met die pofbroek, stond met z'n twee jongere broers (die daar in korte broek nog) te overleggen wat hij met z'n pas
verworven scheldejol zou gaan doen. Als hij niet snel op zou handelen, was het bootje het volgende tij alweer volgelopen.
Het was zo lek als een mandje, maar ja, een gegeven paard........enz.

Misschien maak ik er nog wel eens een schilderijtje van.

groet
Piet
Bijlagen
scheldejol w.jpg
scheldejol w.jpg (99.48 KiB) 11165 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Denis

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Denis »

Jan,

Ik ben het met Gerard T eens , gewoon doorgaan met plaatsen, maar vooral doorgaan met tekenen schilderen of wat je maar leuk vind, maar je moet wel weten dat dit tenslotte ook gewoon een vak is , wat je moet leren en ervaring in op doen.
Als je gaat varen ben je ook niet gelijk HWTK en moet je ook een hele tijd met je jatten in de smeerolie zitten en het vak leren. Dat is met schilderen net zo, en de een heeft meer aanleg als de ander, maar daar gaat het niet om het gaat om de lol de ontspanning or whatever.
Ik heb al heel wat schilderijen gemaakt en ook al allerlei soorten commentaar gehad maar ik kom er zo onderhand wel achter dat ieder mens anders naar en schilderij kijkt wat de een nog niet met geld toe wil, is de ander helemaal van aangedaan.
En wat ik zei van aanleg, dat weet je zelf het beste , met jonge gasten die je aan boord kreeg, de een pikte het vlot op en de ander had je na een dag of twee al het liefst over de muur gesodemieterd.
Ik denk dat jij wel aan boord mag blijven, de aanleg is er zeker nu de ervaring nog.
Dus Jan blijven schilderen en tekenen en na een tijdje ga je het ineens lekker doorkrijgen, de eerst 20 jaar zijn het moeilijkst , ik heb net de eerste 6 jaar achter de rug . :wink: :roll: :lol:

Gr
Denis
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door gerard tenerife »

Bedankt Piet, ik houw wel van dat ruwe?,(is niet het juiste woord) straalt van zelf geloof ondanks je (toen) jonge leeftijd.
Ik zou wel eens wat van Jan willen zien in "houtskool" , wel even fixeeren natuurlijk anders word het zo vies :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Old Fart »

Hoi,Jan.De meeste experts onder ons zijn eigenlijk amateurs met veel ervaring;dus laat je niet ontmoedigen! Dus dat sluit wel aan bij Denis z'n betoog. Maar,je moet wel een beetje kunnen tekenen en goed leren kijken.Voor de rest zou ik geen O.I. inkt nemen:dat is erg zwart;wat dacht je van een gewone BIC balpen? En da achteraf een beetje opleuken met verdunde O.I.inkt? Hierbij een Rotterdams havengezicht-en o,ja: beginnen met potlood,dan die pen en dan de inkt.
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
ROTTERDAM-32-a.jpg
ROTTERDAM-32-a.jpg (305.73 KiB) 11105 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Old Fart »

Hoi,Jan;hier is de tekening gewassen;geeft wat meer body.
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
ROTTERDAM-32.jpg
ROTTERDAM-32.jpg (198.5 KiB) 11965 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Old Fart »

Hoi,Jan,wat betreft dat "goed kijken",laten we die Victory van jouw eens nemen.Je tekent daar aan de voormast laadbomen op ruim 2 .Geen enkele Victory had dat...Als WTK bij Van Nievelt tekende ik aan boord ook bootjes,waarmee ik dan naar boven ging,om het commentaar van de stuurlui...Harde leerschool!Hier de Polyphemus,een gouache die ik 35 jaar geleden heb gemaakt.Als je wilt weten hoe je zo'n gouache op zet,geef je maar een gil;ik heb van diverse werkjes tussen-fase foto's gemaakt.
grn,Old Fart Frits Hoogstrate
Bijlagen
Polyphemus-950.jpg
Polyphemus-950.jpg (320.4 KiB) 11964 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos »

Iedereen heel erg bedankt voor de meningen en adviezen !
Van het met kleur werken zie ik toch een beetje van af; daar verziek ik een tekening meer mee dan me lief is.
Wel eens geprobeerd, hoor, maar het wordt steeds beroerder, ipv beter.... :roll:
Ik rommel wel weer wat verder.
Maar dankzij de opmerkingen houd ik die OI-inkt 'kwasterijen' er ook nog in, en ga daar toch wat meer mee oefenen...
Vinnut eigenlijk wel leuk, hoe meer ik er naar kijk....
Jullie hebben de burger weer wat moed gegeven !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Piet Bruijns »

Mooie tekening Frits,
Altijd indrukwekkend met zo'n "veter" en al die binnenschepen erom heen.
Wat ik een beetje mis is de hoeveelheid graanstof, dat zo'n ding produceert.
Menig schipper(en z'n vrouw) huiverden van de troep dat dat altijd gaf.
Je zou maar zo'n "Dortmunder" hebben van zo'n honderd meter lang.
Open- en dichtleggen en dan nog dekwassen ook....Merci, Ik teken toch maar liever.

Afgelopen zondagmiddag een wandeling gemaakt over de wallen van Willemstad.
Je hebt daar een mooi zicht over het stadje en die mast aan de linkerkant verraad dat
het toch weer wel iets te maken heeft met het scheepvaarforum.
Gelukkig had ik m'n boekske en m'n penneke bij.
Indrukwekkend zijn ook de talloze bunkers die daar liggen. Volgende keer ga ik daar
maar eens een tekeningetje van maken.

Piet Bruijns
Bijlagen
willemstad.jpg
willemstad.jpg (134.49 KiB) 11887 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie