dope aan brandstof

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

dope aan brandstof

Bericht door P.M. Noppeney »

mede kombuizers,

Ik ben in het bezit van een Fjord motorboot, de boot is 43 jaar oud. In de boot staat de originele 6 cylinder 170 pk Volvo Penta benzine motor. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik benzine tanken met een octaangehalte van 97. Nu is deze benzine niet meer verkrijgbaar. Volgens een pomphouder zijn er wel middelen zgn dope's om toe te voegen aan benzine met octaangehalte 95, dit zou dan een bezine oplveren die het zelfde is als benzine met octaangehalte 97. Wie heeft hier ervaring mee? Alle info is welkom.

Groeten uit Den Helder,

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: dope aan brandstof

Bericht door jdbvos »

Volgens mij zou superbenzine -dat heeft een octaangetal (RON) van 98- moeten volstaan als alternatief voor 97......
Maar ik denk dat je eerder een probleem hebt met het loodgehalte....
Vroeger zat lood in de benzine ivm dat octaangetal, maar dat mag tegenwoordig (terecht!) niet meer.
Voordeel van lood als toevoeging is/was, dat het naast de regelfunctie van het octaangehalte én de regeling van de verbranding ook een smerend effect heeft op bijna alle bewegende onderdelen die met verbranding te maken heeft; zuiger(veren), klepstelen en zo...
Oudere motoren, zoals jouw Penta, is daar zelfs min-of-meer op ontworpen, en heeft die toevoeging nodig; moderne benzine is te schraal....
Soms lukt die loodsmering bij "langzaamlopende" benzinemotoren (minder dan 2500 rpm, zegt 'men') door toevoeging van een beetje olie.
Maar speciaal voor klassieke benzinemotoren is een middeltje in de handel dat aan moderne benzine kan worden toegevoegd ivm die 'smering'.
De klopvastheid hoef je niet niet te regelen, die zit al 'ingebakken'.
Dus ik zou zeggen: neem superbenzine (RON98) mét zo'n "ouwe-motor"-toevoeging...
Merk en verkooppunt kun je ongetwijfeld opvragen bij een klassieke-auto-club....

PS
Hier vond ik een interessant iets daarover....dus kijk uit en laat je goed voorlichten
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: dope aan brandstof

Bericht door Leo Bokkum »

De grote vraag is natuurlijk: Pingelt die Volvo op 95?
Als hij niet pingelt hoef je niets te doen en overleeft hij jou met gemak.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: dope aan brandstof

Bericht door P.M. Noppeney »

Heren.

Bedankt voor de antwoorden, heb ze met belangstelling gelezen. Ga er zeker mijn gedachten over laten gaan. Denk dat ik gezien de leeftijd ven de motor , die nog steeds prima loopt, me geen zorgen hoef te maken. Vol gas gaat de boot zo'n 40 km per uur, maar dit doe ik bijna nooit. Gun het oudje op haar leeftijd een rustige oude dag. Momenteel is een deskundige bezig om de bedrading en alle aansluitingen van de electronica na te lopen en waar nodig aan te passen c.q. te vervangen.
Hoop dat ik 1 maart weer kan varen.

Nogmaals bedankt en groeten uit Den Helder,

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: dope aan brandstof

Bericht door paul »

Hallo Peter.
Ik heb wel eens aandelen gekocht van de Shell.
Wil je aub heel vaak volgas varen. :wink: :wink: :wink:
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: dope aan brandstof

Bericht door P.M. Noppeney »

Paul,

dat je veel winst mag maken met de aandelen Shell, maar dat zal niet door mij komen. Hoewel de boot snel kan varen ben ik niet iemand die de gashendel regelmatig opentrekt. Jammer voor jou, maar beter voor mijn portemonnaie. :-D

groeten;

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.


Plaats reactie