Oud-IJsselmonde...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Oud-IJsselmonde...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mogelijk een wat vreemde vraag, maar wie van onze geachte leden kende IJsselmonde tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog?
Mijn - zeer misleidendende - topic "Drank & Vrouwen" voerde me daar in gedachten terug en als ik nu de kaart van het tegenwoordige IJsselmonde bekijk, moet daar toch veel veranderd zijn.
Ik - wij, mijn moeder, mijn tante en ik - kwamen toen met enige regelmaat op bezoek in een mooi groot huis in de Bovenstraat die tot 1941 Dorpstraat heette. Op onderstaand kaartje van Google maps heb ik de plek waar dat huis gestaan moet hebben en mogelijk nog steeds staat, aangegeven met een rood cirkeltje.

Afbeelding

Dat huis was van een zekere dokter Moll, een huisarts en het had een mooie, grote, oude achtertuin, waar ik met de zoon des huizes, een zekere Bas, een paar jaar ouder dan ik en een bandiet eerste klas, gouden middagen heb doorgebracht. Maar waar het me nu eigenlijk om gaat, is het volgende.
Ik heb voor dat soort zaken een werkelijk fotografisch geheugen. Wat zeg ik? Cinematografisch, want het is niet alleen beeld, maar compleet met geluiden en geuren. Zo weet ik nog waar in die tuin een ronde tafel stond en dat we daar platen draaiden op een koffergrammofoon en dat Steeple Chase van Het Ramblers Dansorkest mijn favoriet was. Zo zijn er nog veel meer details en beelden van dat huis en zo weet ik voor de volle honderd procent zeker dat die tuin aan de achterkant aan het water grensde. Dat was een soort kreek en er was tijverschil, dus het moet een "zijrivier" van de Nieuwe Maas zijn geweest. Bas had een kano en een paar keer zijn we wezen varen, maar toen mijn moeder daar achter kwam, was het afgelopen, want ik kon nog niet zwemmen.
Bekijk ik de situatie zoals die nú is, dan kan ik me werkelijk niet voorstellen hoe dat in die tijd moet zijn geweest. Iemand die weet hoe dat zat?
Het is natuurlijk totaal onbelangrijk, maar ik zou het wel graag willen weten.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door v+d »

Theo, met Google Earth heb ik de bovenstraat bezocht maar zie zo gauw niets van een slootje, wel veel bestrating.
De foto's die je kan oproepen tonen nog wel wat oorspronkelijke huizen die kennelijk de oorlog en vernieuwing overleefd hebben.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door ferryvaneeuwen »

De annexatie van IJsselmonde vond plaats in 1941, samen met een groot aantal andere gebieden: zoals Overschie, Hillegersberg en Schiebroek. Er was grote woningnood vanwege het bombardement. Daarom werden de vooroorlogse uitbreidingsplannen versneld uitgevoerd. De Dorpstraat werd veranderd in Bovenstraat omdat er al een Dorpstraat bestond in Rotterdam.
Ik weet niet of je hier wat wijzer van wordt maar het is in ieder een mooie beschrijving van een wandeling in 1911 in die omgeving met vooral een beschrijving van de flora. Er groeide wel zwarte nachtschade maar ik zoek eigenlijk de aanzienlijk potenter wolfskers variant om door de thee van mijn buurvrouw te doen.....;). Er is in ieder geval sprake van een kreek daar.

Er zijn ook nog wat oude prenten te zien.

De naam Bovenstraat deed me herinneren aan een monteur bij Radio Holland die net als ik zendamateur was en in die straat woonde. Als ik 's avonds naar huis reed keek ik soms even opzij want dan kon ik zijn enorme Quad zendantenne op het dak van zijn huis zien staan. Hij is al vele jaren 'Silent Key' zoals dat in ons jargon zo fraai heet maar het internet is hem nog niet vergeten.....

PA0UQ
M HUIZER
BOVENSTRAAT 123 C
3077BD ROTTERDAM
Netherlands

Afbeelding


Ferry
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door ArnoldW »

Theo.
Google eens op Oud IJsselmonde historie. Er komen dan aardig wat links tevoorschijn.

Groet Arnold.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

v+d schreef:met Google Earth heb ik de bovenstraat bezocht maar zie zo gauw niets van een slootje, wel veel bestrating.
Dat er nú geen water meer is, dat was me al duidelijk en aan Google Earth heb ik in dit geval niet zo erg veel omdat die foto's van 1 oktober 2007 zijn, terwijl ik op zoek ben naar de situatie zoals die zeventig jaar geleden was. :-D
Nee, alleen iemand die daar destijds woonde of regelmatig kwam, zo tussen 1942 en 1947, zal precies weten hoe het toen was.
Het was ook geen slootje, het was een kreek, rivierarm, weet ik veel, van toch minstens een dertig, veertig meter breed. De oever tegenover die achtertuin van dokter Moll was dicht begroeid met struikgewas. Ik kan me alleen maar voorstellen dat alles benoorden de Bovenstraat pas later volgebouwd is en dat die kreek, of wat het ook geweest moge zijn, toen gedempt is.

Afbeelding

Die huizen daar in die straten met zeilbootjesnamen, zijn in 1998 gebouwd.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afbeelding

Zo te zien liep de Oude Watering van de Nieuwe Maas richting Ridderkerk en komt dan zo te zien door de buurt van de Bovenstraat.

Ferry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door Brazuca »

HIER staat een stafkaart van de omgeving van 1940.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die komt net niet oostelijk genoeg... :(
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door Brazuca »

Theo, die kaart komt van de website "Zuidfront Holland" , op zich ook zéér interessant. En er staan meerdere stafkaarten van 1940 van het Rotterdamse havengebied.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oud-IJsselmonde...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, daar was ik inmiddels ook achter. Interessante site! Maar ik kon zo gauw geen kaart vinden waar IJsselmonde op staat. Misschien kijk ik er overheen. Morgen nog maar eens zien.


Plaats reactie