Britse trawlers
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY625 Recono
Deze stoomtrawler is in 1915 gebouwd voor rekening van George F Sleight uit Grimsby bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly onder bouwnr. 331.
Inhoud: 248 bruto ton
Lengte: 120,3 ft (36,6 m)
Breedte: 22 ft (6,7 m )
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 80 NPK waarmee een snelheid van 10,5 knopen kon worden behaald.
De Recono is in december 1915 gevorderd door de Royal Navy om te worden ingezet als mijnenveger. In 1920 is het schip weer vrijgegeven voor het uitoefenen van de visserij. In 1933 is de Recono verkocht aan Sleight and Humphrey te Grimsby. In november 1939 is het schip wederom door de Royal Navy gevorderd om ingezet te worden als mijnenveger. In juli 1945 is de Recono weer vrijgegeven. In mei 1949 is het schip verkocht aan George F Sleight uit Grimsby waarna het in oktober 1956 weer is verkocht aan Derwent Trawlers uit Grimsby.
Uiteindelijk is het schip in 1962 voor de sloop verkocht aan Van Heyghen Freres te Gent en aldaar gesloopt.
Jan
Deze stoomtrawler is in 1915 gebouwd voor rekening van George F Sleight uit Grimsby bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly onder bouwnr. 331.
Inhoud: 248 bruto ton
Lengte: 120,3 ft (36,6 m)
Breedte: 22 ft (6,7 m )
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 80 NPK waarmee een snelheid van 10,5 knopen kon worden behaald.
De Recono is in december 1915 gevorderd door de Royal Navy om te worden ingezet als mijnenveger. In 1920 is het schip weer vrijgegeven voor het uitoefenen van de visserij. In 1933 is de Recono verkocht aan Sleight and Humphrey te Grimsby. In november 1939 is het schip wederom door de Royal Navy gevorderd om ingezet te worden als mijnenveger. In juli 1945 is de Recono weer vrijgegeven. In mei 1949 is het schip verkocht aan George F Sleight uit Grimsby waarna het in oktober 1956 weer is verkocht aan Derwent Trawlers uit Grimsby.
Uiteindelijk is het schip in 1962 voor de sloop verkocht aan Van Heyghen Freres te Gent en aldaar gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- GY625 Recono (30x24cm)
- GY625-Recono_150kB.jpg (143.78 KiB) 4096 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H320 Arctic Corsair
De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line Ltd. uit Hull.
Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.
Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
H362 Arctic Freebooter
Deze hektrawler is onder bouwnr. 308527 gebouwd bij Goole Shipbuilding & Eng. Co. te Goole voor rekening van Boyd Line Ltd uit Hull. De Arctic Freebooter was de eerste hektrawler voor deze rederij.
Het schip is op 3 mei 1965 te water gelaten.
Inhoud: 1633 ton
Lengte: 242,7 ft (74 m)
Breedte: 41 ft (12,5 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees National Ltd. type Monarch ALSSM 6 met een vermogen van 2380 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.
Het visruim heeft een inhoud van 28.250 kubieke feet. De vriesinstallatie bestaat uit 10 x 12 Station Jackstone Froster vertikale plaat vriezers met een invriescapaciteit van 40 ton per dag.
In 1985 is het schip omgebouwd voor stand by werk en gecharteerd door de Royal Navy. In 1987 is het schip verkocht aan Stanley, Witte, Boyd om te gaan vissen bij de Falkland eilanden. Het schip werd hernoemd in Lord Shackleton.
Jan
De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line Ltd. uit Hull.
Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.
Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
H362 Arctic Freebooter
Deze hektrawler is onder bouwnr. 308527 gebouwd bij Goole Shipbuilding & Eng. Co. te Goole voor rekening van Boyd Line Ltd uit Hull. De Arctic Freebooter was de eerste hektrawler voor deze rederij.
Het schip is op 3 mei 1965 te water gelaten.
Inhoud: 1633 ton
Lengte: 242,7 ft (74 m)
Breedte: 41 ft (12,5 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees National Ltd. type Monarch ALSSM 6 met een vermogen van 2380 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.
Het visruim heeft een inhoud van 28.250 kubieke feet. De vriesinstallatie bestaat uit 10 x 12 Station Jackstone Froster vertikale plaat vriezers met een invriescapaciteit van 40 ton per dag.
In 1985 is het schip omgebouwd voor stand by werk en gecharteerd door de Royal Navy. In 1987 is het schip verkocht aan Stanley, Witte, Boyd om te gaan vissen bij de Falkland eilanden. Het schip werd hernoemd in Lord Shackleton.
Jan
- Bijlagen
-
- H320 Arctic Corsair & H362 Arctic Freebooter (40x40 cm)
- H320-Arctic-Corsair-&-H362-.jpg (143.8 KiB) 4002 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H114 Stella Aquila
De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.
Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.
Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.
In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.
Jan
De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.
Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.
Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.
In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.
Jan
- Bijlagen
-
- H114 Stella Aquila (50x40 cm)
- H114-Stella-Aquila_150kB.jpg (148.42 KiB) 3929 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Britse trawlers
Hallo Jan,Het schip beschikte over oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith
Ik kijk altijd met veel plezier en ook bewondering naar de schilderijen van je vissersschepen, waar je dan ook nog eens een fraaie -veelal technische- omschrijving van zowel het schip als ook de geschiedenis van het schip bij zet. Duidelijk een hoop uitzoek werk.
Dus "wie ben ik" om daar ook maar iets van te zeggen.
Bij een volgende gelegenheid betreffende een trawler met een stoommachine d'r in zou je referentie kunnen maken naar " een oliegestookte stoomketel" en eventueel het type van de ketel ..als je dat hebt... er bij vermelden.
Je bakt het een beetje AL te bruin door de stoommachine met olie te stoken
In dit laatste geval is de stoommachine waarschijnlijk van Amos & Smith, terwijl het een gerede kans is dat de stoomketel van een ander fabrikaat kan zijn. ( notitie: Stoommachines werden veel gefabriceerd in " machinefabrieken" terwijl het fabriceren van stoomketels onder een redelijk hoge druk veelal een specialistisch gebeuren was, met name in Engeland door " the boilermakers")
( notitie: ik heb hier een ouwe Schotse vriend die al in geen TIG jaren meer een pijp heeft aangeraakt, maar hij gaat er donders prat op dattie vroeger een " boilermaker" was en daarvoor een opleiding heeft genoten. Tijdens ieder bezoek komt dat gegarandeed een keer ter sprake )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H279 Stella Altair
De motortrawler H279 Stella Altair is in 1963 onder bouwnr 1485 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane’s & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.
Het schip is 24 april 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.
In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Altair.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
In 1981 is het schip gesloopt.
H235 Stella Orion
De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.
Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.
Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)
Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De motortrawler H279 Stella Altair is in 1963 onder bouwnr 1485 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane’s & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.
Het schip is 24 april 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.
In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Altair.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
In 1981 is het schip gesloopt.
H235 Stella Orion
De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.
Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.
Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)
Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H279 Ross Altair & H235 Ross Orion 50x40 cm
- H279-Ross-Altair-&-H235-Ros.jpg (150 KiB) 5177 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H235 Ross Orion
De H235 Ross Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Stella Orion.
Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.
Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)
Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De H235 Ross Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Stella Orion.
Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.
Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)
Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H235 Orion (30x24 cm)
- H235-Ross-Orion_150kB.jpg (149.02 KiB) 5129 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H155 Arctic Ranger
De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.
In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.
Jan
De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.
In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.
Jan
- Bijlagen
-
- H155 Arctic Ranger 50x40 cm
- H155-Arctic-Ranger-2_150kB.jpg (140.34 KiB) 5085 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY161 Bradman
Deze stoomtrawler is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.
Inhoud: 693 bruto ton
Lengte: 180 ft (54.8 m)
Breedte: ?
Stoommachine: ?
In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Ansom
In 1968 is het schip gesloopt.
Jan
Deze stoomtrawler is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.
Inhoud: 693 bruto ton
Lengte: 180 ft (54.8 m)
Breedte: ?
Stoommachine: ?
In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Ansom
In 1968 is het schip gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- GY161 Bradman (40x30cm)
- GY161-Bradham_150kB.jpg (146.12 KiB) 5035 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY40 Vindora
De stoomtrawler Vindora is onder bouwnr 806 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Het schip is op 16 februari 1949 te water gelaten en kwam in datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 640 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,3 m)
Breedte: 30,6 ft (9,5 m)
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.
De Vindora is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .
In 1968 is het schip gesloopt in Antwerpen.
Jan
De stoomtrawler Vindora is onder bouwnr 806 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Het schip is op 16 februari 1949 te water gelaten en kwam in datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 640 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,3 m)
Breedte: 30,6 ft (9,5 m)
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.
De Vindora is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .
In 1968 is het schip gesloopt in Antwerpen.
Jan
- Bijlagen
-
- GY40 Vindora (50x40 cm)
- GY40-Vindora_150kB.jpg (145.22 KiB) 4973 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Piet Bruijns
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Britse trawlers
Prachtig Jan, dit laatste schilderij. Ik heb net op je homepage gekeken hoe het schilderij tot stand komt.
Ik citeer je hierbij even: Ik gebruik hiervoor schaar en een stiftpotlood met een dikte van 0,3 mm.
Mijn vraag is daarop: waar heb je die schaar voor nodig?
Overigens alle lof voor je schilderijen hoor!
Vriendelijke groet
Piet Bruijns
Ik citeer je hierbij even: Ik gebruik hiervoor schaar en een stiftpotlood met een dikte van 0,3 mm.
Mijn vraag is daarop: waar heb je die schaar voor nodig?
Overigens alle lof voor je schilderijen hoor!
Vriendelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX