Een fietsreis door Portugal.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Zwarteleo
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:32
Locatie: Kirchberg in tirol

Een fietsreis door Portugal.

Bericht door Zwarteleo »

Omdat ik na het winterseizoen geen sneeuw meer zien en maak dan meestal een fietstoer op Mallorca of in Portugal,dit keer was Portugal aan de beurt. Begonnen in Lissabon(oude liefde enz.)
Met een vroege vlucht gelandt en m´n fiets bij de verhuurder gehaald.Met de veerboot naar Bareiro en daarna met de trein naar Setubal en vervolgens met de fiets naar Alcacer do sal. Het weerbericht was slecht voor de gehele week.Veel regen en de wind kwam van alle kanten behalve van achter.Het weerbericht klopte ook nog.Ik heb de moed er in gehouden door te denken hoe mooi het zou zijn als het eindelijk droog en warmer werd.Ik ben dan via Évora ,Requenos, Moura,Serpa tot Mertola gekomen.Vandaar met een taxi(ik kwam in tijdnood) tot aan de Algarve,Villa real do sta.De tweede week was zonnig & warm. Met behulp van de trein nog wat kortere tochten gemaakt tot aan het einddoel Sagres.Cabo de s. Vincent van de andere kant bekeken.
Fiets met bodedienst naar Lissabon verstuurd en zelf met een expr.bus in 4 uurtjes naar Lissabon.
Daar bleef ik dan nog 3 dagen .Trammetje rijden,de toerist uithangen.En ik vind het nog steeds een leuke gewaarwording om in een hotel in Lissabon wakker te worden zonder in looppas naar boord te moeten gaan.
En natuurlijk even in het straatje kijken .Het is nu een voetgangers zone met terrasjes.Er zijn nog van die tenten uit vroegere jaren maar of die in bedrijf waren weet ik niet .
Niet te vergeten op Rosio in Cafe Beira visje eten wijntje drinken.
Ik herriner mij de haven nog uit de 60/70 jaren ,van Alcantara tot Porto do Bispo lag het vol met schepen en die bemanningen gingen bijna allemaal stappen.Nu kommen er een paar containerschepen die er wat containers uitspoegen of cruiseschepen met een bekijk Lissabon in 5 uur.
Toch merk ik het ouder worden,na een dag hele toeren s´avonds een glaasje, kassie kijken en naar bed op een tijd dat we vroeger de wal op gingen.
Those were the days.Met vr.groeten Leo de Zwart
Het leven is veel te kort
om slechte wijn te drinken.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door gerard tenerife »

dit keer was Portugal aan de beurt.
Hallo Leo, ik neem mijn pet af voor die fietsers op het forum, in mijn jeugd jaren vond ik de Amersfoortse Berg erg genoeg, maar ja dat was met een BSA 3 versnelling. Je woonplaats in aanmerking nemende, ben jij naruurlijk aan dat op en neer gewend. :roll:
Maar....eh.... had je geen camera bij je of een handy????
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door v+d »

Paar mooie foto's van Lisboa was niet verkeerd :), mooie tocht heb je gemaakt!
Zwarteleo
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:32
Locatie: Kirchberg in tirol

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door Zwarteleo »

Tja wat die foto´s aangaat ik had een helmkamera erbij Maar ik moet het nog uitwerken en dan moet ik er nog achterkomen hoe ik dat plaats.
Gerard je hebt gelijk ik ben heuveltjes gewend,bovendien is de fiets mijn transportmiddel.Geen Auto,geen rijbewijs(dat van dat rijbewijs vertel ik een andere keer).Ik fiets gemiddeld tussen 3 á 3500 km per jaar.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat sinds een paar jaar een zgn nieuwe levensfasefiets heb.Dwz met elektro ondersteuning.Dat will niet zeggen dat je,je niet hoeft in te spannen.Maar je krijgt er een beetje ruggewind mee.Ik maak vaak meerdaagse toeren met Bagage en dan kom je toch wel aan het zweten.
Groetje uit Tirol.
Het leven is veel te kort
om slechte wijn te drinken.
Zwarteleo
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:32
Locatie: Kirchberg in tirol

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door Zwarteleo »

En omdat ik momenteel niet veel om handen heb vertel ik dat verhaal van m´n (niet gehaalde)rijbewijs.
Ik was zo´n 28 jaar oud en had plannen om hooguit tot m´n 35 ste te blijven varen en dan een baantje aan de wal te zoeken. Als wtk is een baantje als storing/service monteur het meest voor de hand liggend. En dan heb je een rijbewijs nodig. Dus ik in m´n verlof 3 weken lang rijlessen genomen en met een brief van de rederij versneld examen aangevraagd.
Het examen, Bij het Kleinpolderplein met voorsorteren de eerste ingreep. Op de snelweg richting Schiedam zaten we op de middelste rijstrook en zei de examinator rechtsaf. Dan moet je kijken, richting aangeven en dan rechtsaf. Ik deed het allemaal, maar in de verkeerde volgorde. Mijnheer wat doet u nu zei de examinator hevig ontzet en pakte het stuur, achter mij moest een auto remmen. Maar, die zijn geloof ik toch wel op hun hoede als er een leswagen voor ze zit. 3 keer is scheepsrecht dus stonden we aan een voorrangskruising te wachten en daar was steeds maar druppelend verkeer. Ik hoefde nog maar op één fietser te wachten en wilde optrekken, voet op de rem, van de andere kant een auto die ik niet gezien had. We gaan maar terug zei de examinator, dat vond ik een goed plan. Voor het theoretische deel kwam ik ook een paar puntje tekort Ik heb het nooit meer geprobeerd en dacht er gaan toch hele volksstammen met het openbaarvervoer of met de fiets naar het werk waarom zou ik een uitzondering zijn. I.p.v. met 35 met varen te stoppen werd het 53 jaar. En zonder de kosten van een auto kan je ook af en toe een taxi kopen.
Het leven is veel te kort
om slechte wijn te drinken.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door peelander »

v+d schreef:Paar mooie foto's van Lisboa was niet verkeerd :), mooie tocht heb je gemaakt!
Als Zwarte Leo er geen bezwaar tegen maakt zal ik hier wat foto's van Lisboa plaatsen.
En is het wel bezwaarlijk!!!!!!!!!!!!!! Pech gehad :lol: :lol: :lol: .
26 02 2010 lissabon (24) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (24) (Kopie).JPG (178.86 KiB) 5194 keer bekeken
Alfama vanaf de Taag
26 02 2010 lissabon (26) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (26) (Kopie).JPG (200.87 KiB) 5194 keer bekeken
Praca do Dom Jose I Comercio
26 02 2010 lissabon (35) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (35) (Kopie).JPG (108.43 KiB) 5194 keer bekeken
Rua Augusta
26 02 2010 lissabon (37) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (37) (Kopie).JPG (116.77 KiB) 5194 keer bekeken
Elevator de Santa. Ontwerp Eifel.
26 02 2010 lissabon (34) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (34) (Kopie).JPG (193.95 KiB) 5194 keer bekeken
Een van de trekpleisters
26 02 2010 lissabon (41) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (41) (Kopie).JPG (147.78 KiB) 5194 keer bekeken
Rossio

En natuurlijk een stukje haven
26 02 2010 lissabon (45) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (45) (Kopie).JPG (136.53 KiB) 5194 keer bekeken
Ik wil wel opmerken: CHAPEAU Leo. Ik trap (fiets) nog geen deuk in een pakje zachte boter, maar heb net als Jan ( v+d) aardig wat foto's voor je mocht je er niet in slagen ze te plaatsen. Maar kijk eens onderin en volg de aanwijzingen. Een beetje experimenteren en je hebt het zo onder de knie. Om de foto's te resizen om te plaatsen gebruik ik Light Image Resizer 4.

Benieuwd naar het vervolg

groeten
Jan van der Pluijm

NB. De onderstaande foto van Rua Augusta met de Arco Triunfal was niet de bedoeling.
Bijlagen
26 02 2010 lissabon (36) (Kopie).JPG
26 02 2010 lissabon (36) (Kopie).JPG (195.08 KiB) 5194 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door Allen »

Ook een paar plaatjes van mijn kant.

De tweede foto in voorgaande bericht is het vertrekt/aankomst van de ferry naar/van BARREIRO

Bijschriften onder de plaatjes.
Portugal - Bareiro001 Ferry haven links treinstation.JPG
Portugal - Bareiro001 Ferry haven links treinstation.JPG (76.99 KiB) 5147 keer bekeken
Portugal - Bareiro001a Ferry haven links treinstation.JPG
Portugal - Bareiro001a Ferry haven links treinstation.JPG (64.34 KiB) 5147 keer bekeken
Portugal - Mertola001 Rio Guadiana Nationaal park Vale do Guadiana.JPG
Portugal - Mertola001 Rio Guadiana Nationaal park Vale do Guadiana.JPG (107.93 KiB) 5147 keer bekeken
Portugal - Mertola001a Rio Guadiana Nationaal park Vale do Guadiana.JPG
Portugal - Mertola001a Rio Guadiana Nationaal park Vale do Guadiana.JPG (85.72 KiB) 5147 keer bekeken
Portugal - Mertola001aa Castelo de Mertola Nationaal park Vale do Guadiana.JPG
Portugal - Mertola001aa Castelo de Mertola Nationaal park Vale do Guadiana.JPG (72.09 KiB) 5147 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door Allen »

Nog een paar.
Bijschrift onder de plaatjes.
Portugal - Lissabon - Rossio plein001 vanaf noordzijde kijkrichting zuid standbeeld PEDRO IV eerste keizer Brazilie.JPG
Portugal - Lissabon - Rossio plein001 vanaf noordzijde kijkrichting zuid standbeeld PEDRO IV eerste keizer Brazilie.JPG (107.57 KiB) 5146 keer bekeken
Portugal - Lissabon - Rossio plein001a vanaf zuidzijde kijkrichting noord standbeeld PEDRO IV eerste keizer Brazilie.JPG
Portugal - Lissabon - Rossio plein001a vanaf zuidzijde kijkrichting noord standbeeld PEDRO IV eerste keizer Brazilie.JPG (111.62 KiB) 5146 keer bekeken
Portugal - Lissabon - Rossio plein002 vanaf zuidzijde kijkrichting noord standbeeld PEDRO IV eerste keizer Brazilie.JPG
Portugal - Lissabon - Rossio plein002 vanaf zuidzijde kijkrichting noord standbeeld PEDRO IV eerste keizer Brazilie.JPG (115.72 KiB) 5146 keer bekeken
Portugal - Lissabon - Rossio plein002aa fontein noordzijde.jpg
Portugal - Lissabon - Rossio plein002aa fontein noordzijde.jpg (70.65 KiB) 5146 keer bekeken
Portugal - Lissabon - Rossio plein002aaavanaf noordzijde kijkrichting zuid.JPG
Portugal - Lissabon - Rossio plein002aaavanaf noordzijde kijkrichting zuid.JPG (116.79 KiB) 5146 keer bekeken
Portugal - Lissabon - Rossio plein003 (links) Cafe Beira (rechts) vanaf noordzijde kijkrichting zuid.JPG
Portugal - Lissabon - Rossio plein003 (links) Cafe Beira (rechts) vanaf noordzijde kijkrichting zuid.JPG (85.91 KiB) 5146 keer bekeken
Portugal - Lissabon - Rossio plein003 Cafe Beira (uitsnede).JPG
Portugal - Lissabon - Rossio plein003 Cafe Beira (uitsnede).JPG (37.44 KiB) 5146 keer bekeken
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er zijn nog van die tenten uit vroegere jaren
Bedoel je deze, Leo? :wink:
copenhagenbar.jpg
copenhagenbar.jpg (160.84 KiB) 5133 keer bekeken
Foto gemaakt in 2008.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Een fietsreis door Portugal.

Bericht door peelander »

Omdat Leo nog geen eigen foto's plaatst en het me toch wel aardig lijkt om de plaatsen die hij in de topic start heeft genoemd van beeldmateriaal te voorzien nog wat plaatjes van mij.
Om met zijn tocht verder te gaan Setubal; waarvan ik helaas niet veel plaatjes heb.
26 02 2009 setubal (4) (Kopie).JPG
26 02 2009 setubal (4) (Kopie).JPG (215.87 KiB) 5051 keer bekeken
26 02 2009 setubal (30) (Kopie).JPG
26 02 2009 setubal (30) (Kopie).JPG (204.33 KiB) 5051 keer bekeken
26 02 2009 setubal (35) (Kopie).JPG
26 02 2009 setubal (35) (Kopie).JPG (198.54 KiB) 5051 keer bekeken
Ondertussen ben ik benieuwd naar het vervolg van Leo's verslag.

Groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie