Hudig en Veder

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Hudig en Veder

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER is deze foto ook al ter sprake gekomen.

van Meerendonk

Re: Hudig en Veder

Bericht door van Meerendonk »

Inderdaad.... zonder mijn weten. Bedankt voor de link. Is inderdaad een foto van zo rond de jaren 1925, en ook hij was aan de pruimtabak.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Hudig en Veder

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Themisto.
Themisto.jpg
Themisto.jpg (201.15 KiB) 5483 keer bekeken
IDNo: 5248085 Year: 1928
Name: THEMISTO Type: Cargo ship
Flag: NLD Tons: 4707
Builder: Rotterdam DD Location of yard: Rotterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1Cd-10.5
58 SPETSAI NAVIGATOR - 62 NAVIGATOR
BU Split 9.63

De Colytto
Colytto3.jpg
Colytto3.jpg (25.21 KiB) 5483 keer bekeken
IDNo: 1196118 Year: 1926
Name: COLYTTO
Type: Cargo ship
Flag: NLD Tons: 4408
Builder: Rotterdam DD Location of yard: Rotterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-10.5
50 KEMIO - 54 GUNN
BU Hong Kong 6.2.59

Ze hebben het allebei wel heel lang volgehouden voordat ze hun laatste reis naar de sloper maakten. :wink:
van Meerendonk

Re: Hudig en Veder

Bericht door van Meerendonk »

:-D wat leuk... !
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Hudig en Veder

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dan is er een zeer grote kans dat die foto genomen is op de Themisto of de Colytto, aan SB-zij, naast luik 3. Dat klopt allemaal precies. Die letters op de achtergrond moeten voor de gelegenheid opgeplakt zijn.

Toen ik in 1955 op de Leto en de Callisto voer, werd er altijd met een zekere vertedering over de Themisto gesproken. Zo van: "Ach, die ouwe Themisto..." Daar werd ook het historische verhaal verteld van de vierde machinist die 's morgens bij het ontbijt samen aan één tafeltje zat met de hoofdmachinist. Dat was omdat ze wat slingerden, niet zo dat de slingerlatten op de tafels moesten, een beetje vochtig tafellaken was voldoende, maar het was toch makkelijker om één tafel voor die twee te dekken. Ze zaten net aan de gebakken eieren met spek toen de Themisto een onverwachte haal maakte en de Hwtk met stoel en al achterover ging. Hij greep zich aan het tafellaken vast en sleurde alles in zijn val mee. De vierde machinist tilde echter snel zijn bordje op, zette dat weer op de nu kale tafel neer en at rustig verder terwijl de hoofdmachinist tussen de spiegeleieren en het gebakken spek en de jam en de koffie lag en de bediende toesnelde om hem te helpen.
Kijk, zoiets zie ik dan echt vóór me. :-D
van Meerendonk

Re: Hudig en Veder

Bericht door van Meerendonk »

O.k. zou kunnen... Dat is inderdaad een leuk verhaal. Ik kan me het ook aardig goed voorstellen :-D
Ik heb tot half januari een ruime 5 maand gevaren, en ook in stormachtig weer gezeten, gelukkig geen last van zeeziekte. Vond het fantastisch. Inderdaad werden soms de tafelkleden nat gemaakt, maar het houden van soep in je diepe bord is ook een kunst...
Of dat al van tevoren de borden opgestapeld op tafel werden gezet.... zijn ook wat van gesneuveld.
Op de brug en messroom de koffiekan en kopjes die over de tafel bleven schuiven. Ik vond dat wel wat hebben... :-D Gr. Mariska
Jos Komen (R.I.P)

Re: Hudig en Veder

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

werd er altijd met een zekere vertedering over de Themisto gesproken. Zo van: "Ach, die ouwe Themisto..."
Met dezelfde vertedering praten we hier op Kombuispraat nu over ONZE ouwe bootjes. :lol:
Toen ik begin jaren 60 als leerling op de "supertankers" van Caltex voer waren die ouwe T2 tankers en die kalibootjes toch een heel stuk gezelliger dan die moderne crudebak waar ze nu op zaten.
Al het ongemak en al het gekanker destijds aan boord van die schepen was al snel vergeten, alleen de goede herinneringen blijven hangen.
Ach, leuk toch? :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hudig en Veder

Bericht door Harry G. Hogeboom »

alleen de goede herinneringen blijven hangen
Als je d'r van droomt Jossie, kommie dan in aanmerking voor PTSD???? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
jangoedhart (R.I.P)

Re: Hudig en Veder

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Een ome van mij Kees de Gast kwam thuis met de Themisto na de oorlog.Dat schip kwam er niet zo goed van af in die boeken van Bezemer.Veel problemen met de bemanning.Een zootje ongeregeld.Kan ik mij wel iets bij voorstellen in oorlogstijd.Mvg.Jan
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Hudig en Veder

Bericht door Allen »

Themisto
Hudig&Veder001.JPG
Grtn @Allen


Plaats reactie