Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Het mes snijdt aan twee kanten" is ook op deze bijl van toepassing.
Bomen omhakken doe je door de bijl in horizontale richting te zwaaien en als je merkt dat je met de botte bijl bezig bent dan draai je hem effe om.
Ach, ik lul maar wat, heb net een SAW MANS BREAKFAST achter de kiezen. :)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, wat is het nut van die "double bit"?
Tjaa kijk nou eens Jan, vroegaah toen ik nog houthakker in de Sahara was..........( daarom staan d'r nou geen Hoge bomen meer!! :mrgreen: ).........toen hakten wij altijd met het zgn " Dubbele Bit"....1e dan had je 2 scherpe bijlen bij de hand en 2e de bijl is veel beter gebalanceerd ( die mooie wijfies hierboven gebruiken die dubbele bijlen als "werpbijl"...zie ook hieronder. en 3e met de beter gebalanceerde bijl EN meer staalgewicht aan het einde van de steel vliegen de spaanders dat het een lieve lust is. Ooit heb ik dat eens in werkelijkheid gezien bij een wedstrijd " palen doorhakken"............je doet in je pendekkie als je die klanten met die giga scheermessies te keer ziet gaan vlak bij hun eigen kakkies. :oops:
Zie hieronder de "Real MacCoy's" uit de dagen van " The Hatfield's & MacCoy's"..........en dubbele bijlen EN keepies hakken in de stam en op plankies staan.Die wijfies met die dubbele bijltjes daar heppik het persoonlijk niet zo op....maar dan...ik had natuurlijk een introduktie titel kunnen bedenken -zoals ander verhaaltjes makers- zoiets als " Tits & Axes" :mrgreen:
Bijlagen
Logging_in_Washington_state_by_Darius_Kinsey.jpg
Logging_in_Washington_state_by_Darius_Kinsey.jpg (262.45 KiB) 2438 keer bekeken
Loggers_Jamboree_09_096.jpg
Loggers_Jamboree_09_096.jpg (77.21 KiB) 2438 keer bekeken
gall039i.jpg
gall039i.jpg (84.83 KiB) 2438 keer bekeken
Tits-Axe.jpg
Tits-Axe.jpg (22.52 KiB) 2438 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Het wordt niet duidelijker :lol: :lol: Voor een werpbijl snap ik het! Zo'n mooie zaag ligt hier ook nog in de schuur. Maar bij het laatste plaatje zie ik wel: two tits but only one bit :mrgreen: .
Het bijltje dat dat grietje vast houdt gebruiken we hier voor kloven van kleine blokkies. Staan die oude gasten op die plankies omdat ze dan beter en sneller kunnen hakken? Ik ben slechts nieuwsgierig, dat zit er nu eenmaal in. Dat grietje in dat bruine shirtje laat precies zien wat er gebeurt als je iets te ver door zwaait, je kunt beter uit de buurt blijven :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het wordt niet duidelijker
Tjaa Jan, je kunt een paard bij het water brengen, maar drinken moettie zelluf doen :oops:
Maar ik zal dat plaatje van de " Speedy Spicer" nog maar eens opvissen en dan - na al dat zigzaggen, wat trouwens wel mag van Martje :lol: - wat later proberen om weer op de ouwe koers te komen met een ietwat triest verhaaltje over de stuurman van dat windjammer.
Bijlagen
Spicer.jpg
Spicer.jpg (39.58 KiB) 2378 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zaterdag 03 Mei 2014.

Hopelijk kunnen we nou een poossie op koers blijven met het verhaal van de:

Snelle zeiler “ E.J. Spicer” uit Parsboro.
Uit het hierboven verschillende malen aangehaalde boek van Wallace.

De E.J.Spicer was genoemd naar een lid van de bekende Spicer familie van Spencer’s Eiland, een familie van windjammer Kapiteins, scheepsbouwers en reders.
Het was een schip met fraaie lijnen en er is een foto van haar geplaatst in dit boek. ( Zie hierboven 2 x)
Met Kapitein George D. Spicer, een doordouwer en eerder schipper van de J.F.Whitney en de Servia waarmee hij goede reizen had gemaakt, vertrok de E.J. Spicer uit Norfolk Virginia USA op de 14e January 1881 en kwam op de 4e February in Liverpool aan, een oversteek van 20 dagen. Ze maakte de rondreis Norfolk-Liverpool en weer terug naar New York, inclusief de tijd in de havens in de snelle tijd van 58 dagen.
Kapitein Spicer maakte een aantal goede reizen met dit schip.

Spencer's Island. ( deels Wipikedia)zie hieronder bij het zwarte kruissie.
Eerst maar eens een beetje navigeren, naar 45°21′18″N 64°42′57″W waar je Spencer’s Island vindt als ( nog steeds) een hele kleine gemeenschap, vlak bij Parsboro in Cumberland County- zie hierboven- aan de Baai van Fundy. Vlak bij ligt een klein eilandje met de zelfde naam en ook Kaap Spencer, allemaal genoemd naar een man die op dat eilandje is begraven.
Spencer's Island was used seasonally by the Mi'kmaq who called it Wochuk, meaning small kettle island. The first recorded settlement was by the Spicer families in 1778. Spencer's Island became an important shipbuilding centre during the latter days of the Age of Sail. The first large vessel from its shipyards was the Amazon built in 1861 and later to become famous as the ill-fated Mary Celeste. Many larger vessels followed including the full-rigged ship Glooscap in 1891, the largest ship built in Cumberland County and the last square rigger built along the Parrsboro Shore. The former shipyard area is now part of the Old Shipyard Beach Campground.

De Moord van de stuurman van de E.J. Spicer.
De E.J.Spicer werd een beroemde Blue Nose windjammer omdat de stuurman door een van de matrozen aan het mes werd geregen. Op 4 Augustus 1882 lag ze op stootgaren in de Lower Bay van New York, op het punt om naar London te vertrekken.
Daniel Spicer, de stuurman, een kloeke jonge ,fitte Nova Scotian, nog geen 30 jaar oud en familie van de schipper ging naar de bak en kommandeerde een matroos, een Ierse Cockney Patrick Creay, om een handtakel te grijpen en mee voor naar de bak te komen.
De matroos had kommentaar, waardoor de stuurman kwaad werd en joeg hem vervolgens over het dek. Creay sprong voor een handspaak en de stuurman met hem. Beide kerels worstelden voor het bezit van de handspaak en vielen aan dek. Spicer wrong de handspaak uit de vuisten van de Zeeman, waarop laatsgenoemde z’n mes tevoorschijn toverde en in de stuurman’s borst stak met zo’n geweld dat hij 2 ribben doorstak.
Spicer viel vrijwel onmiddellijk morsdood neer.
Creay werd opgesloten in de bak en werd vervolgens door de politie ge-arresteerd. In z’n verslag voor de rechter gaf Creay- een klein kereltje- zijn kijk op de zaak in Cocknet Engels als volgt:
“ Toen ik aan boord kwam, zei deze kerel, die nou dood is en de Here Zegene zijn ziel: “ Kom hier , ik wil dat je aan dek komt”………Ik zei: OK, geef ons even de tijd om onze spullen te klaren. We begonnen met orde op zaken te stellen. Komt hij naar de bak om moeilijk te doen en ik kwam naar voren en zei: “ Ik ben bereidt om te doen wat je zegt” Later op de bak zegt ie “ Jij hoerenjong en voor dat ik wist wat er loos was had een, twee, drie trappen voor m’n donder en twee klappen voor m’n kop. Toen ik overeind kwam worstelden we allebei en vielen. Zo gauw hij overeind kwam had ie een handspaak. Ik worstelde met hem op m’n knie-en terwijl hij die handspaak omhoog zwaaide, ik wist dat een klap met die handspaak m’n dood zou betekenen, ik trok m’n mes uit zelf-verdediging en stak hem ermee
Voor hij viel zei ie iets maar ik kon het niet verstaan. Ik keek naar hem en naar m’n mes en gooide het over de muur.
Een Andere versie van het verhaal kwam van het enige bemanningslid – Edward Fish een Engelse bediende- die binnen gehoorsafstand was en zicht op de affaire had.
“Ik was aan dek bezig met de overledene, toen ik de order betreffende de handtakel hoorde.Toen de overledene aan de gevangene opdracht gaf om dat takel naar het voorschip te brengen toen zei de laatstgenoemde : “ Noem me bij m’n naam —Paddy”
De stuurman schopte toen Paddy een keer, die zich vervolgens met een handspaak bewapende toen de stuurman op hem afkwam en beide kerels vochten over die spaak.De stuurman wrong die spaak van Paddy en greep hem bij z’n nek, toen laatstgenoemde z’n mes trok en hem in z’n linkerzij stak. De stuurman viel morsdood neer.
Spicer was net getrouwd en had net afscheid van z’n vrouw genomen, die van Parsboro naar New York was gereisd om bij hem te zijn voor het schip vertrok. Mede door het gebrekkige bewijsmateriaal van de gebeurtenis kreeg Creay een lichte straf. Een paar dagen na deze affaire werd de stuurman van een grote Yank door een Ierse Zeeman in de buik gestoken, vlak na vertrek uit New York.
Gedurende de 1880tiger jaren kregen de Kapiteins en stuurlieden een hoop gesodemieter met bemanningsleden en de Blue Nose stuurlieden behandelded de oproerkraaiers met een straffe hand.
Het kwam maar zelden voor dat een British North American schip in een haven aankwam en dat er geen stel van de bemanning naar de Consul kwam met klachten.
Messteken kwam regelmatig voor en in enkele gevallen schoten de stuurlui muiters dood. In het algemeen waren het de oproerkraaiers die straf werden behandeld en ze verdienden alles wat ze kregen!!
Bijlagen
CumberlandCounty-Parsboro.PNG
CumberlandCounty-Parsboro.PNG (106.21 KiB) 2348 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zondag 4 Mei-2014.

Sable Island
Sable Island is een klein – als een banaan gevormd- eiland in de Atlantic ongeveer 300 km Zuid-Oost van Halifax. N.S D’r woont zogezeid 1.5 man en een paardekop, in dit geval veeel meer paardekoppen dan personen i.v.m.de daar nu al honderden jaren levende wilde en bekende Sable Island Ponies. Het heeft ongeveer 5 inwoners op jaarbasis , in de zomer neemt dat toe door toeristen, wetenschappers, zeehonden tellers en ander loslopend volk. Het eiland is een beschermd gebied via de Canada Shipping Act en je moet toestemming hebben van de Canadese Kustwacht om er te geen kijken. Sinds een paar jaar is het ook beschermd als een Nationaal Canadees Park.
Het eiland staat verder bekend als Het Schepenkerkhof van de Atlantische Oceaan.
Bovenstaande deels overgenomen van Wikipedia.

Voor verdere informatie zie. http://en.wikipedia.org/wiki/Sable_Island

De reden voor dit kleine zijstraatje kwam boven drijven toen ik Sable Eiland op het bovenstaande kaartje zag, in de rechter onderhoek op de Atlantic.
I.v.m. offshore werkzaamheden betreffende het Sable Island Gasveld ben ik ontelbare malen over het eiland heen gevlogen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sable_Offs ... gy_Project

Dat was in de tijd dat het door de locale en op Sable Eiland woonachtige milieu beschermer ontiegelijk moeilijk werd gemaakt om er even te gaan kijken. Met de helicopter er landen mocht slechts in de hoogste noodgevallen. Heden ten dage is het wat makkelijker geworden- niet noodzakelijk veel goedkoper, zoniet nog duurder???- omdat het nu een Nationaal Park is en er op jaarbasis een aantal personen wordt toegelaten.

In 1999 was ik bij een seismic project rond het eiland betrokken en kreeg de kans om er te gaan kijken, stom toevallig was dit bezoek tegelijkertijd met wat later bleek de laatste stranding op Sable Island in de 20e eeuw te zijn, het zeiljacht Merrimac liep in een dikke mist vast op het zand van Sable Island, een dag of 2 voor ik er was en werd daarmee het laatste scheepswrak van een lange lijst in de 19e en 20e eeuw. Ik meen dat ik dit hier al eens op Kombuis heb aangehaald, maar kan het nu nergens vinden.

Hieronder een fatsoenlijk kaartje van Sable Island, tesamen met een wrakken kaartje en een wrak.
Bijlagen
Sable-Island-Maritimes-Map.jpg
Sable-Island-Maritimes-Map.jpg (60.87 KiB) 2328 keer bekeken
sableisland_wreckmap_lib_and_arch_can.jpg
sableisland_wreckmap_lib_and_arch_can.jpg (162.42 KiB) 2328 keer bekeken
Sable_Island_aerial_14_crop.JPG
Sable_Island_aerial_14_crop.JPG (16.81 KiB) 2328 keer bekeken
ShipWreck-Sable Island.png
ShipWreck-Sable Island.png (233.83 KiB) 2328 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sable Island... Jij boft maar weer dat je daar een keer geweest bent, Harry. Daar zou ik ook wel eens willen kijken, alleen maar om de sfeer in die wereld te proeven. Ik kende de naam uit Captains Courageous van Rudyard Kipling, het prachtige boek dat vertelt van de visserlui uit Gloucester die met hun mooie schepen op de Grand Banks op kabeljauw en heilbot visten. Je bent toch maar aan het vertalen gegaan, merk ik. Daar moest ik ook gelijk weer aan denken toen je over Sable Island begon, want in dat boek van Kipling zaten juist een paar stukkies dialoog waarin Sable Island voorkomt die toch een beetje moeilijk te vertalen waren. In die zin dat ik daar moeilijk keurig Nederlands van kon maken...
    • "Oh! One hundred and thirty-four dollars is only part of his pocket-money—for one month only! You don't remember hittin' anything when you fell over, do you? Crack agin a stanchion, le's say. Old man Hasken o' the East Wind"—Troop seemed to be talking to himself—"he tripped on a hatch an' butted the mainmast with his head—hardish. 'Baout three weeks afterwards, old man Hasken he would hev it that the "East Wind" was a commerce-destroyin' man-o'-war, an' so he declared war on Sable Island because it was Bridish, an' the shoals run aout too far. They sewed him up in a bed-bag, his head an' feet appearin', fer the rest o' the trip, an' now he's to home in Essex playin' with little rag dolls."
En nog een aardige...

    • 'All that whoile the wind blew like ould glory, an' the Marilla—'twas summer, and they'd give her a foretopmast—struck her gait and kept ut. Then Counahan tuk the hog-yoke an' thrembled over it for a whoile, an' made out, betwix' that an' the chart an' the singin' in his head, that they was to the south'ard o' Sable Island, gettin' along glorious, but speakin' nothin'. Then they broached another keg, an' quit speculatin' about anythin' fer another spell. The Marilla she lay down whin she dropped Boston Light, and she never lufted her lee-rail up to that time—hustlin' on one an' the same slant. But they saw no weed, nor gulls, nor schooners; an' prisintly they obsarved they'd bin out a matter o' fourteen days and they mis-trusted the Bank has suspinded payment. So they sounded, an' got sixty fathom. 'That's me,' sez Counahan. 'That's me iv'ry time! I've run her slat on the Bank fer you, an' when we get thirty fathom we'll turn in like little men. Counahan is the b'y,' sez he. 'Counahan the Navigator!'
[/color]

Maar laat ik je vooral niet van je werk houden.... :-D

Voor liefhebbers: Captains Courageous is HIER gratis te downloaden of online te lezen en voor 3,50 tot een tientje is mijn vertaling uit 1979 HIER - fraai gebonden - nog te koop.
Neem me de zigzag niet kwalijk, Harry. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Sable Island... Jij boft maar weer dat je daar een keer geweest bent, Harry.
Neem me de zigzag niet kwalijk, Harry.
Zig en zaggen zijn uitdrukkelijk toegestaan, bij verdict van Brasso Martje onder de bananenboom ...EN...wat meer is........in de windjammer zeilvaart werd er kontinue gezigged en gezagged.....anders kwamen ze nooit nergens...........dus zig & zag maar vrolijk verder schipper.

Wat betreft dat boffen met een reissie naar Sable Eiland........DAT heppie goed geschoten. Nogmaals ik heb begrepen dat het NU....i.v.m. dat Nationale Park gebeuren... minder moeilijk is, maar zeker niet goedkoop!! Hoe je het ook wend of keert, het was een unieke belevenis, mede door dat stranden van dat "laatste wrak"...waar ik op terug kom, maar NOG meer i.v.m. de wijze waarop ik er kwam.

Ik zat met een niet nader te noemen- met redelijk gouwe streeepuh op de mouw zogezeid- figuur van dat toenmalige seismic project rond Sable Island. ( een heel circus om rechte seismic lijnen te schieten...IN zee aan de ene kant...dan OVER het eiland...en weer IN zee aan de andere kant...maar nu dwaal ik af!) te ouwehoeren over Sable........We hadden samengewerkt betreffende verschillende zaken m.b.t. die seismic scheepies in de Golf van Mexico en ik vertelde hem dat het m.i. absoluut noodzakelijk was dat ik "persoonlijk"...dus NIET toevallig iemand die al in de buurt was.....op een mooie zomerse dag..via Sable Island, nog eens even op die seismic scheepies ging kijken......OF het allemaal wel kosher was daar.........en dan "als het ff kon"...op scheepies die toch "net" dicht bij het strand waren....zodat we niet al teveel tijd verloren met scheepies maar ook nog eventjes op die zandbult konden koekeloeren.....snappu.........knipoog, knipoog, knipooog!! :mrgreen:

Kijk..........DAT zijn nou de krenten in de pap als je dan een week of zo later een formeel e-mailtje krijgt waarin je op dringende wijze wordt verzocht om..........als U zo goed zou willen zijn EN misschien beschikbaar bent :mrgreen: ........of volgende week Dinsdag....OF Donderdag ( als het weer niet mee zit!!!! :roll: ) vrij te houden op Uw agenda.........voor een bezoek aan de seismic schepen rond Sable Eiland....gaarne een mini reistassie meenemen voor het geval we daar moeten overnachten..........WANT een " IN field" inspectie van die seismic schepen had feitelijk.....naar zijn bescheiden mening....reeds veel eerder moeten gebeuren :mrgreen: ALLE benodigde administratieve paperassen worden door Mejuffrouw huppeldepup op de gebruikelijke wijze afgehandeld.
Ik heb toen geantwoord dat ik...zij het met enige moeite i.v.m. het verzetten van reeds lang gemaakte en ook belangrijke afspraken :mrgreen: ...genoemde dagen vrij had kunnen maken...in afwachting van Uw instrukties!! :lol:
En ZOooooo is het gekomen!!! Grote helicopter met 2 peopletjes!! :mrgreen: :lol: en dan sta je een weekie later naast een zeilbootje op het "Goudgele strand van Sable aangeland" te koekeloeren....maar daar kom ik nog op terug. Die gozer bij de kont van dat zeilbootje in dat mooie schooooonuh witte zomerse ketel-pakkie :lol: , dat ben ik en de fotos zijn gemaakt door mijn persoonlijke reisleider, die knakker met die gouwuh mouw!! :lol: :mrgreen:
D'r zin zat foto's van pony's op Sable eiland, maar er zijn maar weinig vogels die kunnen zegeen dat de bijgesloten "Sable Paarden foto's" door hemzelf zijn geknipt!!
Ach...........af en toe een beetje mazzel in het leven...die gouwuh mouw, vondt dat ik het wel had verdiend voor z'n kluppie, dus da's dan extra leuk.
Bijlagen
Sable-Merrimac1-HH-1999.jpg
Sable-Merrimac1-HH-1999.jpg (71.08 KiB) 2174 keer bekeken
Sable-Picture-HH-1999.jpg
Sable-Picture-HH-1999.jpg (108.54 KiB) 2174 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in dat boek van Kipling zaten juist een paar stukkies dialoog waarin Sable Island voorkomt die toch een beetje moeilijk te vertalen waren. In die zin dat ik daar moeilijk keurig Nederlands van kon maken...
Nou Theo, ik zal dat nog wel eens " zoals vertaald door ene Horsten" gaan lezen, maar ik kan daar achtermekaar fatsoenlijk ( oftewel zonder onvertogen woorden!) Nederlands van maken hoor. Zo zachies aan " versta" ik genoeg Newfienees om wat tussen die klippen door te kunnen laveren.
Een ding is zeker, die Kipling heeft er een hoop werk van gemaakt om dat zo te kunnen schrijven in het Engels, want dat leer je in't Engels netzomin op een verloren Zondagmiddag als dat je leert Sallands te praten als je daar niet mee bent opgegroeid.
'That's me,' sez Counahan. 'That's me iv'ry time! I've run her slat on the Bank fer you, an' when we get thirty fathom we'll turn in like little men. Counahan is the b'y,' sez he. 'Counahan the Navigator!'
Die Counahan hier zegt trouwens geen onvertogen woord hier:

" Dat ben ik nou!! zegt Counahan.........iedere keer raak ( of ook goed is " Kan niet missen!"). Ik zeil ( of vaar!!) haar klats op de Bank ( wattie bedoeld is de visgronden en zo zou je dat ook kunnen vertalen!) voor je, en als we op de dertig vadem lijn zitten, gaan we pitten als babies ( of kleutertjes!) . Counahan IS "de man" zegt ie. Counahan de Navigator"

"we'll turn in" zou je hier ook rustig kunnen vertalen met b.v. de zeemans uitdrukking " schuiven we tussen de vette lappen"...OF ook " gaan we een poossie plat".......want dat is de spraakstijl van die Counahan
is the b'y,' sez he
.......dit is TYPISCH Newfienees, en is onmogelijk echt letterlijk te vertalen... is de kerel....zegt ie!....maar de Newfies zeggen "boy" en schrijven dat verbasterd ....letterwijl te pas en te onpas.........in een ogenschijnlijke willekeur van toepassingen, die dan vaak ook nog weer een andere betekenis hebben. Ik heb een paar Newfieneese woordenboeken en boeken met uitdrukkingen, die ik hiervoor niet heb geraadpleegt, maar ik sla de plank niet ver mis hier! Als die klanten ECHT op toeren komen versta je d'r geen ene moer van, netzomin als een HoogHaarlemmerdijks sprekende Westerling in Nederland een plat sprekende Sallander of Twent verstaat............als die d'r even voor gaat zitten! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Na dus even een klein rondje om Sable Island, hier nog even wat documentatie betreffende deze bijzondere plek in de Atlantische Oceaan in de vorm van wat gescande voorkanten van boeken uit m'n verzameling.
Toen ik dus in 1999 op Sable Island was, ging er vlak daarvoor een gerucht door de maritieme gemeenschap dat er een paar klanten met een vrij groot zeiljacht het strand op gekacheld waren en geen idee hadden waar ze waren nota bene. Toen ik op Sable Island kennis maakte met de baas van die seismic lieden vertelde hij me het volgende verhaal, voor zover me dat nu nog bijstaat, de rode draad ging als volgt.
Net een dag of wat daarvoor werd hij midden in de nacht uit z'n nest gebeld ( op Sable) via de gasplatform of de kustwacht, dat weet ik niet meer, met de informatie dat ze een EPIRB alarm - met ik meen onbekende registratie of zo??- hadden geregistreerd met een lokatie OP het eiland. Er was niks te melden onder de vele schepen rond het eiland en ze snapten er geen ene moer van, maar vroegen hem of ie niet even wilde gaan kijken op co-ordinaten zo en zo.
Het was potdicht van de mist ( vaak in de zomer!) en die gozer springt in z'n truck met speciale brede zandstrand banden EN op de deur een groot embleem van " Geophysical huppeldepup uit Galveston Texas".....( ik heb de truck gezien en er in gezeten)...die gozer had de grootste Mexicaanse zeiksnor die ik ooit heb gezien :lol:
Hij kart naar de aangegeven plek, met een Jezus grote schijnwerper op z'n truck en jaa hoor, het hierboven geplaatste zeiljacht, in de branding en bekant op het strand, met 3 man IN hun opgeblazen reddingvlot.......schijtensbenauwd zou onze eminente Kombuis-huis auteur TH te G. zoiets omschrijven. :mrgreen:
Die man heeft mij persoonlijk verteld dat die gasten ABSOLUUT geen idee hadden waar ze waren en hem dat ook gevraagd hadden...........hij vertelde mij dat hij tot " his dying days" spijt zou hebben dat ie niet gezegd had " Padre Island Gulf of Mexico".......( i.v.m. het opschrift op z'n truck en zijn uiterlijk!!)
Ze hadden genavigeerd???? op een kopie van een overzeiler en " Sable Island" hadden ze nog nooit van se lang sal se levens daaguh van gehoord. ( een bootje overzeilen naar Europa met 1 zeiler??? en 2 man hulp of zoiets!) Ze waren zich de glimmende pleuris geschrokken toen ze " out of the blue" opeens in de branding zaten en vervolgens " hard aground" in de potdikke mist!

Ze hadden net toen ik er was een vissersman ingeschoren en probeerden dat jacht- toch een prijzig bootje met al voor een mooie stuiver zeilen aan boord maar de kiel er af gebroken!!).......van het strand te trekken, maar daar kwam niks van terecht. Ik heb ze toen geadviseerd om dat scheepie hoog en droog BOVEN de hoogwater lijn te trekken en- nu we er net waren met een paar grote trucks en dat in tig minuutjes voor ze konden en wilden doen en dan " goed georganiseerd" terug te komen, als het weer omslaat hier midden in de Atlantic ben je je bootje kwijt voor je " shit" kan zeggen.........Zoals met ALLE gratis advies , daar wordt nooit naar geluisterd, die klanten wisten het vanzelf beter..........en de rest is geschiedenis...bootje ligt nu begraven op Sable Island, zie hieronder.
De " Bootje in de branding en de Begraven bootje foto " zijn vlak na mijn bezoek en een paar maanden later of zo genomen en kreeg ik van m'n vriendje de " Gouwuh mouw" en is dus niet van mij, maar de boeken scans dus wel.
Wat betreft de hieronder getoonde boeken geef ik even aan een groot fan te zijn van Marc de Villiers, een Zuid Afrikaner die hier in Nova Scotia woont en een schrijver optima forma- dank zij o.a. de research van z'n vrouw. Zie ook zijn boek "White tribe dreaming", interessant voor Nederlanders met interesse in Zuid Afrika.
Tot zover de Sable zig zag :oops:
Bijlagen
Merrimac1-SableIsland-1999.jpg
Merrimac1-SableIsland-1999.jpg (29.83 KiB) 2127 keer bekeken
Merrimac-SableIsland-1999.JPG
Merrimac-SableIsland-1999.JPG (68.42 KiB) 2127 keer bekeken
Sable Island de villiers.jpg
Sable Island de villiers.jpg (41.51 KiB) 2127 keer bekeken
Sable-Picture-book.jpg
Sable-Picture-book.jpg (163.28 KiB) 2127 keer bekeken
Sable-Shipwrecks-book.jpg
Sable-Shipwrecks-book.jpg (192.31 KiB) 2127 keer bekeken
Horses-Sable-book.jpg
Horses-Sable-book.jpg (80.48 KiB) 2127 keer bekeken
Sable-Artist-book.jpg
Sable-Artist-book.jpg (100.48 KiB) 2127 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie