Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ohja...Jos...net zo oud als vroeger
Ik citeerde alleen maar een stukje uit het vorige bericht van Henk (Schokker), Eric. :wink:
Ik verbaasde me er alleen maar over en Henk beschouw ik als een zeer betrouwbare bron.
Toen ik 18 was zat ik al als 3e stuurrman op een supertanker en voordat ik zover was had ik geen tijd en geld om speels te zijn.
Misschien komt dat nu pas op mijn ouwe dag. :)
Maar zullen we het maar weer over de vaarbevoegdheid hebben, even zigzaggen is prima, maar op een goed moment moeten we wel weer terug op de oude koers. :wink:

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door schokker »

Het lijkt inderdaad wel dat als ze het helemaal niet meer weten of nergens meer wat in te pompen is ze altijd nog naar ZVS kunnen. Ik zeg dan op mijn beurt als ze dan zover zijn en nergens meer voor deugen laat ze dan eerst maar eens een jaar als matroos varen, kijken of ze dan nog graag willen. Dan zijn ze in ieder geval meer gemotiveerd.
We hebben ze van alle ZVS al gehad Eric en het is overal hetzelfde. Deze was van STC Rdam/Zwolle. We hebben er ook al een gehad van Vlissingen die wist niet welke van de twee koersen hij moest gebruiken die in de kaart stond richting haven en die wist ook niet wat " clay" betekende in de kaart. Soms zakt de moed je in de schoenen.

Groeten

Henk
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Mart Hoogedoorn »

TJA, DIEP TREURIG EN BEDROEVEND ! De goede na gelaten :roll:
Tòch maar de flips en indonesiers handhaven?Die blijven ook langer als ze eenmaal ''aan de bak'' zitten,want dat moet men ook maar afwachten met die verwende nederlanders :o
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een beetje vergezocht misschien, maar hoe zit het met de vaarplicht in tijden van oorlog van al die Russen op de schepen die onder Nederlandse vlag en andere vlaggen varen?
Ik denk dat vriendje Poetin hier ook wel aan gedacht heeft. :wink:
Tenslotte komt hij momenteel niet in aanmerking voor de Nobelprijs voor de vrede. :(
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jos die nemen gewoon de hele handel over,als ze met meren zijn :lol: Zijn ook niet flauw met piraten.Er stond een filmpje op joetjoep waar zo'n moederscheepje voledig in de vernieling werd geschoten....mèt de piraten aanboord vastgebonden.Film is verwijderd door teerhartigen denk ik.
Dit even ter leering en overdenking...een zigzag zogezeit :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Mathieu »

Eric schreef:
Zelf doe ik het net als mijn oude leraar navigatie, Jan Voorthuizen (Plukkie voor ingewijden)
Plukkie, een goude gast! Begin jaren 90 les van gehad, trok zich niets aan van het nieuwerwetsige gedoe! Hoe is het eigenlijk met hem?
eric schreef: Met een MBO papiertje kan je tegenwoordig ook je VBB all-ships krijgen, maar het is zeker niet gelijk aan een HBO papiertje.
Kom ze aan boord geregeld tegen, die HBOers. Meerendeel is aan boord ( als wtk ) gewoon een drama, veel blabla, goed met computers maar een beetje creatief technische problemen oplossen is vaak een beetje te hoog gergrepen.
Overigens was het pas gaan betalen aan een HBO instelling na het behalen van een diploma door een leerling niet echt een gouden greep!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na het lezen van de spontane reacties van Henk en Mathieu die als kapitein en hwtk ons laten zien hoe het er nu aan toegaat aan boord, vind ik het helemaal belachelijk dat iemand als Pukkie, kan me voorstellen dat hij anoniem wil blijven, met zijn jarenlange ervaring de kans niet krijgt om zijn vaarbevoegdheid opnieuw te krijgen. :roll:
Ik heb het al eerder gezegd: ben blij dat ik nu met pensioen ben. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door K.Brouwer »

En dat als je nagaat met hoeveel "dispensaties" aan 2e stuurlui ik vroeger ooit gevaren heb :mrgreen: . De nitwits zijn de tegenwoordige heersende klasse. Heeft geen kennis en kijkt alleen naar de regeltjes zodat hun later eventueel niets te verwijten valt, punt uit :evil: .

Groeten, K.Brouwer
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Jos,
De reden dat ik anoniem blijf is simpel: Wil mijn naam zo min als mogelijk terug vinden op het internet, Fakebooken, twitteren, whatsappen e.d. is aan mij ook besteedt.
De mensen die mij naar aanleiding van mijn verhaaltje een PM hebben gestuurd weten mijn naam wel... ;)
Over de kwaliteit/nationaliteit discussies ga ik al helemaal niet in: iedere generatie/nationaliteit heeft zijn goede en slechte vakmensen.

Ok, back to topic.....het oerwoud van het VBB.
Ik dacht, waag nog een poging, ik mail het Ministerie Leefomgeving en Transport over het hoe en wat.
Raad is, deze sturen mij netjes een mailtje terug met de mededeling dat ze het dorgestuurd hebben naar het KIWA.

Zoals gewoonlijk komt KIWA terug met het regeltje wat ik al 20 keer heb gehoord van ze:
Om in aanmerking te komen van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs moet u eerst voldoen aan de eis zoals gesteld in art. 8 lid 5 van het Besluit zeevarende handelsvaart en zeilvaart.
Een vaarbevoegdheidsbewijs waarvan de geldigheid langer dan vijf jaar is verstreken wordt op verzoek vernieuwd indien de houder voorafgaand aan de aanvraag een opleiding heeft gevolgd als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de wet zeevarende en deze met succes heeft afgesloten.
Ik blijf maar grrrr-en en denken ik heb dat toch al lang gedaan?
En als laatste bommetje van de KIWA verwijzen ze me door naar de zeevaartscholen en raad is................het Ministerie Leefomgeving en Transport.

Om gek van te worden, ze weten het echt niet volgens mij...we gaan het maar laten rusten, een ander baantje zoeken en kijken of er over een half jaartje of zo meer duidelijkheid is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jdbvos »

Zo is dat ! Van zo'n bureaucratie wordt je toch kots- en kotsmisselijk ? Zelfs de leraren en directies van de zeevaartscholen gooien zowat de handdoek in de ring !
Welke gek wil nog naar zee voor een rederij waar de ongediplomeerde manager tezamen met ongediplomeerde ministers, staatssecretarissen, en kamerleden de dienst uitmaken, en dan ook nog 'die gek' verantwoordelijk maken voor hun beslissingen.....
Het is maar goed dat die Russische kapitein op NL-schepen de NL wetboeken niet kunnen lezen, anders bedachten ze zich wel....

Jammer hoor, maar ze hebben Nederland als zeevarende natie verkwanselt voor eigen prestige en winstbejag van de rederij...
Dood- en doodzonde van zo'n prachtig (en karaktervormend) vak....

Ik ben blij dat ik nog redelijk de goeie tijd heb meegemaakt.....
Hopelijk was mijn instap niet de reden van het begin van het einde...... :mrgreen:

Maar hoe dan ook: hoe dit weer goed moet komen zonder drastische redenen als oorlog (alle schepen varen massaal naar Rusland--zoals al eerder is gesteld) of eoa revolutie ?????
Ik zou het echt niet weten......
Misschien maar beter kiezen in het stemhokje....misschien krijgen we dan wél gediplomeerde en terzake deskundige xxxx'n (zie hierboven) ..... :wink:

Hoe dan ook: er blijft altijd de hoop op verbetering !
(dat is al zo sinds Adam&Eva)
Oost, west...ook best


Plaats reactie