Met de Switzerland II naar Straatsburg

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Keulen.
Als ik het goed tel is dit een tweeling en een zesling. :wink:
zesling-1.jpg
zesling-1.jpg (244.43 KiB) 6868 keer bekeken
zesling-2.jpg
zesling-2.jpg (221.76 KiB) 6868 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Laatste etappe Keulen-Arnhem.
Ancora.jpg
Ancora.jpg (189.38 KiB) 6801 keer bekeken
De Keulse Chinees. :wink:
Ocean Paradise.jpg
Ocean Paradise.jpg (170.59 KiB) 6801 keer bekeken
Slot Amalienborg.jpg
Slot Amalienborg.jpg (140.3 KiB) 6801 keer bekeken
Anroma.jpg
Anroma.jpg (207.78 KiB) 6801 keer bekeken
Delos.jpg
Delos.jpg (141.26 KiB) 6801 keer bekeken
Cheyenne.jpg
Cheyenne.jpg (137.11 KiB) 6801 keer bekeken
Wordt vervolgd.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Robert Delhaye »

jdbvos schreef:Bestaat de ketting van Bingen eigenlijk nog ?
In een ver verleden meen ik me te herinneren dat mijn oom's "lamme vlerk" (de zijschroef, aangedreven door een 'liggende Deutz' op het voorschip) in Bingen geen kans zag door de stroomversnelling te komen, en dan maakte je vast 'aan de ketting' (een soort lopende band) die je dan door het "Binger Loch" bracht.....
'k Herinner me van die reis alleen nog vaag de Lorelei, erruguns een heel groot kasteel, en het Binger Loch nog....
Moet erruguns in de 2e helft van de jaren 50 zijn geweest. Zal wel een mooie volle en rustige Rijn geweest zijn, anders krijgt zo'n lamme vlerk niet een klipperaak zover de rivier op.......
De ketting..... Zo ongeveer rond 1873 werd er een soort ketting gelegd van Emmerich tot Bingen. Eigenlijk was het de bedoeling om zo de "eerste generatie" stoomslepers kolen te doen sparen, en dat lukte ook in eerste instantie. De aan de ketting gekoppelde boten waren eigenlijk een soort drijvende locomotieven die door middel van enorme tandwielen aangedreven doorstoommachines de ketting boven water haalden aan de zijkant van de boot en zich (en de sleep erachter) voortrokken. Deze drijvende locomotieven werden op de Mittelrhein "Rheintauer" genoemd, de bevolking in de dorpen aan de oevers spraken over "Hexen".
Helaas maakte de sterke stroming van de Rijn en de daardoor veroorzaakte verschuiving van stenen en zo op de bodem van de rivier het een en ander niet erg betrouwbaar en zo nu en dan ging het helemaal mis met het slepen.
In 1905 werd een einde gemaakt aan het hele gebeuren en tegen 1906 was de ketting tussen Emmerich en Bingen verwijderd.
Een aantal "Rheinhexen" hebben nog lange tijd in de haven van St. Goar liggen wegroesten.

Andere rivieren waar kettingsleepvaart was zijn onder andere de Duitse Elbe, Main en Neckar. Ook op de Franse Rhône is er kettingsleepvaart geweest. In alle gevallen langer, en met meer succes dan op de Rijn.

Veel informatie over deze vorm van "slepen" is te vinden op: http://www.schifferverein-beuel.de
Links op hun homepage op 'die Binnenschifffahrt und mehr' klikken en een groot aantal mooi verzorgde pdf's te vinden, waaronder een handjevol titels over kettingsleepvaart. Er staat overigens nog veel meer informatie over de Rijnvaart op, van tweeduizend jaar geleden tot de koppelverbanden en alles er tussen in.

Een mooie cruise en reportage overigens. Moet ik ook eens doen :-D

met vriendelijke groeten,
Robert
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door jdbvos »

Maar waar maakte mijn oom dan aan vast ?? In mijn herinnering sprak hij van "de ketting" , en we maakten wél aan iets vast....
In m'n gedachte zie ik nóg die schroef liggen draaien in het gangboord.....
Ik was maar een jaar of 5, 6 oud, dus nam je alles als zijnde 'heel normaal' op, en nam je er verder geen notitie meer van....
Achteraf best wel jammer: ben daar nooit meer teruggeweest (per schip)

Wie weet, gingen we "gewoon" voor de kant, en zijn we er later, door mij niet meer geregistreerd, gewoon doorheen gesleept.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Piet Bruijns »

Jos Komen schreef:Dit moesten ze verbieden. :(
Ha ha, de "Moby Dick".
Ik wist niet dat hij nog bestond.
Hij stamt uit de zestiger jaren, toen iedereen in de ban was van een walvis, die ver de Rijn was opgezwommen.
De kranten stonden er vol van. Uiteindelijk is het beest via de Ijssel afgevoerd.
Het fijne zou je op het internet wel terug kunnen vinden, denk ik.
Het voorval was zo populair dat er zelfs een plezierboot in de vorm van een walvis is gebouwd
en vernoemd naar de verdwaalde en beroemde vis: Moby Dick.
Leuk om dat merwaardige bouwsel weer eens terug te zien.

Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Jos Komen (R.I.P)

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Keulen-Arnhem (vervolg).
So Long.jpg
So Long.jpg (123.01 KiB) 6669 keer bekeken
Silani.jpg
Silani.jpg (140.79 KiB) 6669 keer bekeken
Sol Long + Silani.jpg
Sol Long + Silani.jpg (146.93 KiB) 6669 keer bekeken
Der Eimerkettenbagger Bayard. :wink:
Bayard.jpg
Bayard.jpg (149.51 KiB) 6669 keer bekeken
Bayard-1.jpg
Bayard-1.jpg (127.48 KiB) 6669 keer bekeken
Wordt vervolgd.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na het laatste avondmaal (Captains Dinner). :wink:
Captains Dinner.jpg
Captains Dinner.jpg (191.41 KiB) 6591 keer bekeken
Veerhaven X.jpg
Veerhaven X.jpg (191.13 KiB) 6591 keer bekeken
En de laatste zonsondergang aan boord.
zonsondergang-5.jpg
zonsondergang-5.jpg (161.36 KiB) 6591 keer bekeken
's Avonds laat kwamen we aan in Arnhem, 's ochtends na het ontbijt stond het busje al klaar om ons op te halen en via een adres in Assen werden we voor de deur in Warffum keurig afgeleverd. :wink:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door gerard tenerife »

Mooie reportage en reis Jos, lijkt me ook wel wat, 8) maar dat bij de deur afhalen en terug brengen lijkt me een beetje moeilijk :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Jos,

Bedankt voor de mooie fotoreportage ! Het is alsof je door de achtertuin van Europa vaart. :)
Heb je dit topic bewust op Ruim 7 gezet, dit heeft toch alles met scheepvaart te maken. :?:
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Jos Komen (R.I.P)

Re: Met de Switzerland II naar Straatsburg

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de complimenten en waarom ik dit in ruim 7 gezet heb?
Ach, een Rijnreisje door de achtertuin van Europa. :)
Achteraf gezien zit er wel veel scheepvaart bij, hoe zou dat toch komen? :lol:
Ook vindt men dit typisch iets voor 70-plussers, maar wij willen toch graag onze vakantie op een schip doorbrengen.
Akkie wil geen zeecruises meer maken en ik vind dit ook prima.
We deden ook niet mee aan die excursies, gingen lekker zelf onze eigen gang als we de wal opgingen.
Als je dan ergens lekker op een terrasje zit zie je soms de hele meute van de boot voorbij strompelen tijdens de georganiseerde stadswandeling. :)
En nogmaals: we hebben het echt getroffen met een uitstekende Chef Kok aan boord en gezellige tafelgenoten. :wink:


Plaats reactie