Speed Variation Indicator
Re: Wie weet ?
We zetten ze even onder elkaar, de foto van Jan en de foto van het ding uit Greenwich.
En dan nog even verder zoeken waar het voor of bij gebruikt werd, het denkraam gaat er van kraken
We kunnen er toch wel veilig van uit gaan dat het gelijke apparaten betreft! De ene gepoetst en de andere "dans son jus"
Jan, hoeveel kracht moet je op het ding uit oefenen om de wijzer op 10 knots te krijgen?
En dan nog even verder zoeken waar het voor of bij gebruikt werd, het denkraam gaat er van kraken
We kunnen er toch wel veilig van uit gaan dat het gelijke apparaten betreft! De ene gepoetst en de andere "dans son jus"
Jan, hoeveel kracht moet je op het ding uit oefenen om de wijzer op 10 knots te krijgen?
Re: Wie weet ?
Volgens mij is dat apparaat de Britse variand op de Loeres.
Harry
Harry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Wie weet ?
Ik heb gisteren een berichtje achtergelaten op de website van het museum. Als het instrument een toepassing had op marine schepen dan hebben zij misschien makkelijker toegang tot de navy of een navy historian. Ach, niet geschoten is altijd mis, misschien levert het wat op.An acquaintance of mine is in the possession of the Walker Speed Variation Indicator. We are discussing the purpose of this instrument on a Dutch seaman's forum. A clue might be that his father got it as a present from a British naval officer just after the war in 1946. It is not a ship's log which needs a spinner but as it measures the speed variation only it is in fact an acceleration meter. The only purpose I could think of where the instrument could be usefull is to a naval vessel's gun firing control system. The vertical gyro's are confused when the ship's accelerates. There is no clear purpose for it on a merchant vessel. Hope this will help. We would like to learn your opinion.
Ferry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Wie weet ?
Dat was het dan blijkbaar. Niet bepaald spannend te noemen en geen antwoord op mijn vraag (We would like to hear your opinion). Zeker zo'n nietszeggende automatisch gegenereerde mail. Dan gaan we zo meteen maar die prak Chilenen-con-carne soldaat maken. Ik lust ze rauw en heet.......Dear Ferry van Eeuwen
Thank you for your submission to the National Maritime Museum.
Kindest regards,
The National Maritime Museum Team
Ferry
Re: Wie weet ?
Misschien kun je dit als een soort ontvangstbevestiging beschouwen,Ferry.
Harry
Harry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Wie weet ?
Laten we het hopen. Het had wel handig geweest als ze een aanwijzing in die zin gegeven hadden, zoiets als: 'We will revert back to you'. We wachten nog even af. Als antwoord uitblijft ga ik nog wel een keer porren!
Ferry
Ferry
Re: Wie weet ?
Gezien het meetbereik tot 10 knopen denk ik aan konvooivaart. Daar is het immers belangrijk om vooral bij slecht zicht te weten of je niet te snel of langzaam vaart t.o.v. voorganger en achterligger.
En een konvooi voer zelden sneller dan 10 kn.
De klok zou dan bekrachtigd kunnen worden door zo'n gesleepte kist die een waterstraal op deed spuiten die dan door de achterligger te zien was. De spanning op de sleeplijn kon de handle bedienen.
EEN KONVOOI-LOG DUS !!!
Grt
Bert de Boer
En een konvooi voer zelden sneller dan 10 kn.
De klok zou dan bekrachtigd kunnen worden door zo'n gesleepte kist die een waterstraal op deed spuiten die dan door de achterligger te zien was. De spanning op de sleeplijn kon de handle bedienen.
EEN KONVOOI-LOG DUS !!!
Grt
Bert de Boer
Re: Wie weet ?
Aha ! Een concreet idee !
Zou -gezien de herkomst- best waar kunnen zijn...
Maar waarom is het ding dan zo onbekend tegenwoordig ??? Deze toepassingsmogelijkheid moet dan toch ook een duidelijke handleiding hebben gehad...
Er zijn wellicht nog (een paar) mensen die die dingen in gebruik moeten hebben gezien....
En waarom dan die enorme instellingsmogelijkheid ? Als je de "Last x Lastarm = Kracht x Krachtarm" (iets wat er bij ons zowat is ingeramd) op die handle loslaat, kom je aan een enorme instellingsmogelijkheid...
Zoiets als 'een luciferdoosje' tot een geladen '40'-container' achter je aan slepen.... (bij wijze van spreken.... )
Maar hoe dan ook: we hebben iig weer een concrete optie !
Alvast mijn dank, Bert !
Zou -gezien de herkomst- best waar kunnen zijn...
Maar waarom is het ding dan zo onbekend tegenwoordig ??? Deze toepassingsmogelijkheid moet dan toch ook een duidelijke handleiding hebben gehad...
Er zijn wellicht nog (een paar) mensen die die dingen in gebruik moeten hebben gezien....
En waarom dan die enorme instellingsmogelijkheid ? Als je de "Last x Lastarm = Kracht x Krachtarm" (iets wat er bij ons zowat is ingeramd) op die handle loslaat, kom je aan een enorme instellingsmogelijkheid...
Zoiets als 'een luciferdoosje' tot een geladen '40'-container' achter je aan slepen.... (bij wijze van spreken.... )
Maar hoe dan ook: we hebben iig weer een concrete optie !
Alvast mijn dank, Bert !
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Hallo Jan,
Ik denk dat de instelmogelijkheden bewust groot zijn gehouden om tegemoet te komen aan een veelvoud van al dan niet zelf gefröbelde kisten of andere te slepen objecten. Zelfs een oude autoband zou er voor kunnen dienen. Ook moest het op een veelvoud van schepen te gebruiken zijn en ik denk dat met name de plaatsingshoogte van invloed zal zijn op de spanning van de sleeplijn.
Het ging niet in de eerste plaats om een exacte snelheidsaanduiding maar om de afwijking daarvan aan te geven. Hoe langer ik er over na denk hoe meer ik aan de juistheid van mijn veronderstelling ga geloven.
Grt
Bert de Boer
Ik denk dat de instelmogelijkheden bewust groot zijn gehouden om tegemoet te komen aan een veelvoud van al dan niet zelf gefröbelde kisten of andere te slepen objecten. Zelfs een oude autoband zou er voor kunnen dienen. Ook moest het op een veelvoud van schepen te gebruiken zijn en ik denk dat met name de plaatsingshoogte van invloed zal zijn op de spanning van de sleeplijn.
Het ging niet in de eerste plaats om een exacte snelheidsaanduiding maar om de afwijking daarvan aan te geven. Hoe langer ik er over na denk hoe meer ik aan de juistheid van mijn veronderstelling ga geloven.
Grt
Bert de Boer
Re: Wie weet ?
Ik denk zo maar dat Bert het goed heeft, immers de afgelegde weg was minder belangrijk dan het aanhouden van de correcte snelheid en dus kon het apparaat eenvoudiger zijn en makkelijker te bedienen. Zo komt ook "Speed variation" in het juiste daglicht te staan, immers je moest de voor het konvooi belangrijke snelheid aan houden. Goed gevonden, nu nog zien dat we dat bevestigd krijgen