Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door cenaprints »

"Loosdrecht"
ex Amax Mariner '80
eigenaar N.V. Maatschappij Zeeschip Duivedrecht (Phs. van Ommeren (Nederland) B.V.), Rotterdam
vlag Nederland
gebouwd 1978 bij Mitsui Eng. & Shipbuilding Co. Ltd., Chiba Works, Ichihara, Japan
grt. 21.815, nrt. 13.655, dwt. 36.071, l.o.a. 174.50 mt., br. 28.07 mt.
voortstuwing Motor, Burmaister & Wain-Mitsui Eng. & SB Co. Ltd., 11.200 pk, snelheid 15.5 kn.

gefotografeerd op de Thames t.h.v. Purfleet, Juni 1986

Cor
Bijlagen
Loosdrecht     A374     2                          002.jpg
Loosdrecht A374 2 002.jpg (229.75 KiB) 6827 keer bekeken
Loosdrecht      A372           001.jpg
Loosdrecht A372 001.jpg (235.34 KiB) 6827 keer bekeken

Stomertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2012 09:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Stomertje »

DUUR ANEKDOTETJE....

In de blauwe maandag dat ik op de Kieldrecht voer (zie mijn artikeltje in 27 van dit onderwerp, ""topic"" in ""mooi"" Nederlands), kom je toch een heleboel karakters tegen, maar er zijn er altijd twee gebleven die op me het meest indruk maakten.
Dit waren hofmeester Schellinger (als hij nog leeft is hij nu 82) en hoofdwerktuigkundige Mol (overleden in 1985, 60 jaar).
De heer Schellinger was in mijn ogen een rustige persoon met wel een uitgesproken mening, de heer Mol vond zich bijzonder en droeg dat ook uit, vooral naar de andere wtk,s. Hij vertelde altijd honderduit over zijn belevenissen en wat hij al voor elkaar had gekregen. Alleen aan HTS-stagiaires (wat ik was) , had hij een verschrikkelijke hekel, maar het kunnen ook (vooral) persoonlijke misnoegens zijn geweest.
Toch had hij achteraf weinig reden hoog van de toren te blazen, het wat lastige bedrijfsongevalletje met het MS Dordrecht vlak voor Kerst 1971, onderweg van de zuidelijke VS richting Japan, was een dergelijk voorval. (Vlak voor aflossing verteld door de heer Schellinger).

Er werd gesleuteld aan een hoofdkoelwaterpomp in de cross-over, er zijn natuurlijk volgens mij altijd twee pompen, er was een reserve. Men was bezig deze pomp voor reparatie uit te nemen, mij lijkt het dat je dan even controleert of er nog druk op de zuigzee staat. Ik leerde dat je dat kan zien aan de zuigmanometer, of beter compoundmanometer, of als je hem niet vertrouwt , de manometeraansluiting zelf. Bij een niet werkende of defecte zuigzeeafsluiter krijg je een eventuele afgebroken manometerkraan wel weer dicht, (kleine diameter)...
Echter ging men hier gewoon (zonder deze manometeraansluiting te controleren) door met het losschroeven van de bouten tussen zuigzeeafsluiter en koelwaterpomp. Men takelde hem alvast wat op teneinde hem zo er tussenuit te kunnen zwenken.
De oplettende lezer raadt het al, op de laatste bouten echter (kennelijk niet best meer) kwam de pomp in de takels licht aangetrokken plotseling los met de paar laatste afbrekende bouten, waarna er een enorme paal water in de machinekamer kwam te staan. Het is duidelijk dat daar geen lenspomp tegenop kan en het water kwam tot bovenaan de koppen van de hoofdmotor te staan. Tja, en dan laat de schade zich raden....., schip teruggesleept en het dok in, dienstdoende Second (naam onbekend) kreeg een half jaar vaarbevoegdheidontzegging, (zal wel niet prettig zijn geweest voor verdere loopbaan?) en de heer Mol kreeg zes weken vaarbevoegdheidontzegging. Volgens getuigen schijnt hij dan maar even vakantie daar te hebben gehouden. Ik heb altijd geleerd uit ervaring: meten is weten, gissen is missen, gokken geeft brokken. Controleer op drukloosheid voor je wat opent; lijkt mij een waarheid als een koe!

De heer Mol ging kennelijk prat op zijn kennis en kunde, maar een dergelijk verhaal zie ik toch meer als een indruk als een open toilet, en dan zou ik het niet durven hoog van de toren te blazen, OOK niet tegen stagiairs die het hele jaar alleen maar filtertjes liepen schoon te maken en pakkinkjes moesten knippen....
Fransels

MS Duivendrecht

Bericht door Fransels »

Voor mijn neef die al heel lang geleden naar het buitenland geëmigreerd is zoek ik informatie over zijn vader. Zijn achternaam is Bergman en hij is zoals men zei, in maart 1953 bij Engeland overboord geslagen aan boord van de MS Duivendrecht.
Hij weet echt niets over zijn vader dus een ieder die iets weet oude foto's heeft waar hij op staat of verdere informatie heel erg graag, ik zou hem daar heel blij mee maken!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MS Duivendrecht

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb op de Duivendrecht in 1954/55 gevaren maar dat verhaal ken ik niet. Ik heb een contact die iets eerder op het schip zat. Ik zal hem vragen of hij er iets van weet. Vreemde zaak, je slaat niet zomaar over boord. Als wat was hij werkzaam aan boord?

Er staan hier wat gegevens en foto's van deze tanker.


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Dit is het enige krantenbericht dat ik erover vnd.
Ze waren uit Liverpool vertrokken, onderweg naar Rotterdam.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik ben door een ex-stuurman van van Ommeren per e-mail benaderd met dezelfde vraag, alleen zou de man nu onder de Nederlandse kust zijn verdronken. Hij kreeg die vraag weer van een vriend. Ik heb hem naar dit topic verwezen.


Ferry
piet48
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2007 20:32
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer:

Oud cq ex varensgezellen van V.O

Bericht door piet48 »

15 oktober ga ik naar een reunie van het stuwadoorsbedrijf Hanno wat gefuseerd was met NTB en weer later naar Vervat en daarna ECT gefuseerd, daar zie ik Jef de lang en Leen(tje) Kooiman,na bijna 50 jaar.
Met Jef de Lang heb ik middels contact via FB.Leen heb ik nog geen contact gehad maar hij weet wel van mijn bestaan af.Msschien zie ik er daar nog wel meer Vanommerianen uit de 60ger jaren.





Ahoy Piet,
Ik
Ruud heb jouw nieuw geopende topic verplaatst naar een bestaand topic, zo blijft het forum leesbaarder en overzichtelijker, ennuh Sans Rancune :!:
Groetjes Ruud
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

Die Frans Els uit Purmerend is wel op Marktplaats behoorlijk actief maar hier niet meer. Hij is misschien familie van ons aller Sitta. Burgerlijk fatsoen is er niet meer bij. Het zit geloof ik in de lucht. Ach, het zal mijn leeftijd wel zijn......


Ferry
Joop Kieviet (RIP)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Gaan we maar over naar positieve nostalgie!

https://www.youtube.com/watch?v=ZA_ftSbsljo

Gr. Joop
Joop Kieviet (RIP)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Hier nog een foto van de Katendrecht gemaakt door Dick Hilberink in Assab.
kdrecht 8.jpg
kdrecht 8.jpg (146.25 KiB) 12095 keer bekeken
Gr. Joop


Plaats reactie