Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Heb je de mogelijkheid al eens bekeken om in een ver, vreemd land nieuwe papieren te halen? Als het allemaal internationaal geworden is en onderling erkend, dan moet dat toch mogelijk zijn? In, pakweg, een week of vier? In een land met mooi weer en mooie stranden? Gewoon een actieve vakantie, zeg maar?
Ik bedoel: die mensen uit zo'n land komen hier toch ook varen en daar moet dat probleem van herintreders ook spelen en die hebben vast niet allemaal 6700 en 8000 en 9000 euro onder de matras liggen, dus die hebben daar vast wel creatieve oplossingen voor gevonden.
Zoals mensen die in Holland twintig keer gezakt waren voor hun rijexamen destijds met vakantie naar Egypte gingen en daar op de binnenplaats van het politiebureu een auto moesten starten, dan vijf meter vooruit en vijf meter achteruit moesten rijden waarna ze een Egyptisch rijbewijs kregen dat ze, nadat ze geheel verfrist en gebruind en uitgerust weer in Moddergat of Purmerend waren teruggekeerd, konden inruilen voor een Nederlands rijbewijs.
Het is zomaar een vrome gedachte op zondagmorgen, hoor. :roll:

Peter jj

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Peter jj »

Theo, ik vind het hartstikke leuk :lol:
Maar dit is toch niet de eerste maal, in 1972 kwam de mammoet wet / dien gevolg waren de oude diploma's ook niets meer waard.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door schokker »

Ik vind het ook een vreemde zaak dat de KVNR en het ILENT er weinig tot niks over gecirculeerd heeft mbt deze nieuwe eisen. Het enigste wat wij aan boord van de Manilla Adm. gezien hebben is dat we weer basic safety en andvanced firefighting moeten doen elke 5 jaar en de meesters daarbij nog een hoogspanningscertificaat.

Het zondagse idee van Theo lijkt me helemaal nog niet zo gek. Laatst kwam er een cadet uit de Filipijnen aan boord die het verschil tussen BB en SB niet wist maar die had meer certificaten in zijn map dan elke Nederlander en allemaal STCW-95 en dus ook geaccepteerd door Nld.

Groeten

Henk
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

En voor stuurlieden is er ook ECDIS bijgekomen, anders heb je na 1 januari 2017 ook geen VBB meer...... ;)

Tja, de buitenlandse optie, ik ga me er niet eens in verdiepen

Hier nog een linkje van het ILENT betreffende de wijzigingen:

http://www.ilent.nl/Images/Gids%20Uitvo ... 351419.pdf
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hier nog een linkje van het ILENT betreffende de wijzigingen
Als ik dat document zo eens doorlees, dan lijkt het inderdaad sneller en eenvoudiger om neurochirurgie te gaan studeren dan te proberen een bevoegdheid te krijgen om met een schip op zee te varen. Het kan bijna niet anders of de gages zullen binnenkort worden verdubbeld. :roll:

Het mag toch echt wel een godswonder worden genoemd dat we het al die jaren met die waardeloze diploma's van ons hebben gered. In vergelijking met wat je nu allemaal moet weten en kunnen en kennen, wisten wij echt van niks. En dan dronken we er ook nog jenever bij! :shock:
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Ik geloof het enigste wat ook maar een beetje versoepeld is dat je nog maar 1 keer in de 2 jaar gekeurd hoeft te worden, of misschien is dat een tikfoutje en bedoelen ze 2 keer per jaar.... ;)...zou me niks verbazen.

Anyway, back to topic
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door shassing »

Wetgeving en informatieverstrekking is niet helder/bekend, maar: voor herintreders met een verlopen VBB niet ouder dan 5 jaar, bestaat ook de mogelijkheid om een VBB aan te vragen met een geldigheid van zes maanden. Je moet dan ten minste drie maanden in een lagere (wacht)functie varen i.p.v. drie maanden boven de sterkte . Daarna krijgt de zeevarende zijn oude VBB terug.
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Dat is inderdaad zo, maar in mijn geval is het 7 jaar verlopen.
Voor de manilla-wijzigingen kon iedere zeevarende het op die manier terug krijgen of het nu 5 op 20 jaar verlopen was.
Nu is het als je VBB langer dan 5 jaar verlopen is, dat je diploma's geen waarde meer hebben en je dus een nieuwe opleiding moet doen, en dan heb ik het niet over bijscholen of opfrissen, maar gewoon een nieuw diploma behalen
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door shassing »

Moet je helaas teleurstellen, maar de wet is altijd al zo geweest. Kijk maar ff naar het 'oude' besluit zeevarendenhandelsvaart en zeilvaart, artikel 8, 4e lid en 2e lid. Nieuwe tekst is wat meer veduidelijkt en niet in essentie gewijzigd. Sorry. Maar de wet is altijd wel verkeerd toegepast en ik denk dat je en goede bezwaarzaak hebt. Dus laat je niet af wimpelen.
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Shassing,
Ik geloof je op je woord, maar zoals ik zei: ik ben er helemaal klaar mee, maar blijf het wel volgen.
Gelukkig vandaag aangenomen op een lief binnenvaartscheepje dat vnl vaart op de West-Duitse kanalen tot achter Berlijn en Polen, bijna iedere avond gewoon lekker voor de kant om de beentjes te kunnen strekken en eerlijk gezegd zie ik dat harstikke zitten, nu alleen even die diploma's halen(dat gaat veel sneller dan mijn zeevaartpapiertje terug te krijgen.... ;) )


Plaats reactie