Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door jdbvos »

Ik zie dat jullie er ook een grapje van maken, maar ik blijf me er toch over verwonderen....
Mijn wiefie zei, toen ze me dit zag typen (ja, taaipen :lol: ) "Waar bemoei je je weer mee ?"....

We luisteren hier naar haaifaai en niet naar hiefie, en computericeren/smartphoniceren via waaifaai ipv wiefie :mrgreen:

Je zou, met hun geïntegreerde kennis en kunde over de Engelse taal, van de generaties ná ons toch vooral een iets betere benaming van Engelse afkortingen verwachten. Zelfs (TV-) reporters hoorde ik over wiefie praten.... :shock: Die luisteren dan waarschijnlijk ook naar hiefie op hun tjoener/bloeree-speler....

Maar ja, 'typen' (taaipen) is hier al jarenlang ingeburgerd als tiepen, evenals een 'typewriter' (taaipwraaiter) een tiepmachine werd....
Dus de toekomst van wiefie komt, óók volgens mijn wiefie, wel weer goed.... :lol:

Wanneer je met je Ôlvestêdentoer in Hielpen (of beter Hylpen) komt, en je gaat ook op Elfkroegentocht, doe ze dan in De Brabander vooral de groeten van mij, hun ouwe stamgast en mede-Hylper.
De Brabander is vanaf de 'haiven' he-le-maal aan de andere kant van de stad, dus misschien moet je een taxi overwegen :mrgreen:

maar...in de aard van dit verhaal....: waarom zou je eigenlijk een taxi "overwegen".
Hij is al een keer officieel gewogen en staat gewoon op het kentekenbewijs bij "ledig gewicht" :lol: :lol:
Oost, west...ook best

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Hindelopen slaan we over en doen we volgend jaar, dus Jan je zal zelf even naar de kroeg moeten om de groeten te doen.
In de avond sjokken we nog even naar de spoorhaven om een bakkie koffie te halen en te kijken bij dat stootblok dat de Italianen over het hoofd zagen met hun slijptrein.
Het nieuwe blok staat stevig op de rails en er zitten nog wat klemmen op de rails geschroefd opdat de volgende Italiaanse aanval wat minder succesvol zal zijn.

We zien onze toekomst in de vorm van een cruiseschip met louter grijze en spierwitte koppen achter de patrijspoorten, er staat een armada aan rollators bij de valreep.
De generator van het schip verpest de atmosfeer in de haven omdat het bijna niet waait en de dikke blauw zwarte rook laag op het water blijft hangen.

In de Spoorhaven liggen vissersschepen, jachten en schepen van de bruine vloot, we nemen ook nog een kijkje bij de vuurtoren.
Koffie drinken we bij een bijzonder aardige dame die huisgemaakte appeltaart aanbied, de koffie is meer dan goed, de appeltaart?, nou ja er zit appel in.

We sjokken over de dijk terug naar ons bootje omdat ik wil zien of het vrachtschip, dat er al lang voor anker ligt, een ankerlicht voert.
Inderdaad heeft het een ankerlicht, bij een poging een foto te maken bezorg ik een mug lasogen.

De schapen op de dijk liggen al te pitten en blijven rustig liggen als we langs komen. De Fanfare is aan het oefenen in een fel verlicht zaaltje en vanaf een afstand werkt dat op de lachspieren, vooral de dirigent die herhaaldelijk Pa Pa Poe Poe roeptoetert en heftig gebaart . Oefening baart kunst!

Na een rustige nacht ga ik naar het al drukke douchegebouw, een Duitser staat zich uitgebreid te scheren terwijl zijn klamotten het mandiehok bezet houden.
Op mijn vriendelijk verzoek zijn klamotten te verwijderen reageert hij wat traag, een grote Fries heeft iets meer overtuigingkracht en lost het voor mij op.

Na het ontbijt gaan we richting nieuwe supermarkt, even voorbij de Koebrug is een nieuwe brug gebouwd om de supermarkt te bereiken.
Het gebouw is goed voorzien en er is zelfs een slijterij.

Op de weg terug komen we nog langs een typisch huisje en een mooi schip, ook met de schipper van de Holland 10 hebben we nog een praatje over zijn prachtige sleepboot.
Om 10 uur maken we voor en achter en zetten koers naar Workum, waarbij we aan stuurboord het J.L.Hooglandgemaal passeren.
Dit gemaal dateert uit 1968 en is uitgerust met vier Stork pompen, elektrisch gedreven, de capaciteit was 6000 m3/min. en is sinds de renovatie en automatisering 7200 m3/min.
De dubbele capaciteit van het Woudagemaal bij Lemmer, toch moeten we blij zijn dat het Woudagemaal er nog is, dit gemaal kan namelijk geheel zonder het elektrische net zijn taak verrichten.
einde van het spoor nu.JPG
einde van het spoor nu.JPG (558.41 KiB) 4379 keer bekeken
hier ligt onze toekomst.JPG
hier ligt onze toekomst.JPG (568.15 KiB) 4379 keer bekeken
visserschepen in stavoren.JPG
visserschepen in stavoren.JPG (493.9 KiB) 4379 keer bekeken
vuurtoren stavoren.JPG
vuurtoren stavoren.JPG (437.12 KiB) 4379 keer bekeken
vrachtschip met ankerlicht.JPG
vrachtschip met ankerlicht.JPG (268.95 KiB) 4379 keer bekeken
vuurvlieg.JPG
vuurvlieg.JPG (249.61 KiB) 4379 keer bekeken
ligplaats achter de koebrug.JPG
ligplaats achter de koebrug.JPG (742.26 KiB) 4379 keer bekeken
het heeft wel wat.JPG
het heeft wel wat.JPG (728.66 KiB) 4379 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Jan schreef
Als ex "kettingboer vind je dat wel leuk
Een mooi stukje gegalvaniseerde ketting kan nooit geen kwaad :lol: ik vraag me naruurlijk gelijk af (zo als jij met motoren doet) wat voor ketting is het, wie heeft het gemaakt enz enz. :wink: :( :lol: mooie fotos, we varen mee
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in Friesland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We zien onze toekomst in de vorm van een cruiseschip met louter grijze en spierwitte koppen achter de patrijspoorten, er staat een armada aan rollators bij de valreep.
Zolang je nog zelf kan blijven varen is dit natuurlijk het mooiste wat je kunt hebben, Jan. :wink:
Maar helaas is dit niet voor iedereen weggelegd.
Wij hebben onlangs zo'n cruise gemaakt naar Straatsburg en hadden twee 80-plussers als tafelgenoot.
Ze waren slecht ter been, vandaar deze cruise.
Iedere dag gingen we met veel plezier aan tafel, want aan leuke gespreksonderwerpen geen gebrek.
Uiteraard ging het voornamelijk over vroeger, toen geluk nog heel gewoon was. :)
Maar doen we dit op Kombuispraat ook niet? :wink:
Wij gaan straks een senioren appartement huren, gewoon omdat we daar fysiek even aan toe zijn.
Als het weer beter gaat kijken we wel naar iets anders uit.
De hond gaat uiteraard ook mee, die mag straks aan het strand gaan rennen.
Maar het komt me allemaal bekend voor, mijn vader die toen 85 was vroeg mij waarom ik niet vaker langs kwam om te klaverjassen.
Toen ik hem verwees naar een buurthuis waar regelmatig geklaverjast werd antwoordde hij: "je denkt toch niet dat ik tussen die ouwe lullen ga zitten?" :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"je denkt toch niet dat ik tussen die ouwe lullen ga zitten?" :lol:
Vroegaaaah, toen ik nog jong was...kan ik me vaaag herinneren :lol: ... vondt ik iedereen ouder dan 35 een ouwe lul!..maar jaaa... dat was vroegaaah! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Via het Johan Friso kanaal, door de Warnserbrug die vlot draait komen we op de Morra, onderweg zien we nog wat mooie of aparte schepen.
Bij de Nije Faert is het druk met tegemoet komend verkeer, de Klipper Elizabeth heeft een aardige snelheid bij deze matige wind.
De bemanning van een huisboot zwaait enthousiast en heeft er kennelijk schik in, die hebben lekker de ruimte en hoeven niet, zoals ik, in zo'n krappe kooi te pitten :wink:
Bij de Langehoekspolle gaan we bakboord uit, netjes de betonning volgend richting Gaastmeer, maar we volgen de Yntemasleat, door het Grutte Gaastmar, de Sont, de korte en de lange Fliert en het Klifrak tot voor de spoorbrug bij Workum. De brug is open en dat spaart ons aanleggen om op het meldknopje te drukken, onder de Sudergoabregge passen we net door terwijl we tussen de wachtenden met staande masten door laveren. Soms erg oncomfortabel zo'n staande mast :) Het is volle bak langs de kades, we draaien voor de Noarderbregge en zoeken een ligplaats tussen de twee bruggen in. Er is nog een klein plekje vrij achter een schip waar twee Drenteniers op zitten te vissen. Als we aangeven daar te willen gaan liggen hebben ze geen bezwaar, ze hebben de hengels in het water omdat het anders lijkt of ze niets doen. Hun vrouwen hebben de creditkaarten mee en ze genieten van hun rust. We liggen bij een kruispunt en een brandstofpompstation, het verkeerslawaai beloofd niet veel goeds. Tegenover ons is en man zijn huis aan het poetsen, druk mopperend op zijn jonge Ierse setter. De hond denkt bekijk het maar met je gepoetst en smeert hem bij de eerste beste gelegenheid, als zijn baas even met zijn kop onder de dakgoot hangt.
Gelukkig loopt het goed af, omdat hij de kat van de buren spot die een andere tuin in vliegt. Even later komt de buurvrouw verhaal halen en wordt er weer op de setter gemopperd.

Het verkeer ter plaatse is wel amusant om te zien, de Friezen rijden met naar 45km omgebouwde golfjes of iets dergelijks, met er achter een 2 tons tandemasser.
Weer anderen hebben een geweldige v8 zonder uitlaat of een stokoude trekker. Aan de andere zijde trekt een stoet van grote huurboten Workum binnen, ze hebben rondom stootwillen en dus nogal wat plaats nodig. We vermaken ons prima. Na het pikheet van 15.00 uur gaan we de stad in.
DSC02408naar workum.JPG
DSC02408naar workum.JPG (497.84 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02409naar workum.JPG
DSC02409naar workum.JPG (429.08 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02410naar workum.JPG
DSC02410naar workum.JPG (475.73 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02411naar workum.JPG
DSC02411naar workum.JPG (332.57 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02412naar workum.JPG
DSC02412naar workum.JPG (393.67 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02413naar workum.JPG
DSC02413naar workum.JPG (378.7 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02414naar workum.JPG
DSC02414naar workum.JPG (515.81 KiB) 4289 keer bekeken
DSC02422naar workum.JPG
DSC02422naar workum.JPG (564.43 KiB) 4289 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

De Dreg 1 is een uit 1950 daterend marineschip, bouwnummer 484 van de Groot en van Vliet, Slikkerveer. Gestart met twee stuks Kromhout diesels van ieder 60 PK., wordt ze nu voortgestuwd door twee DAF diesels van elk 100 PK. de diepgang is teruggebracht van 1,60 meter ooit naar 1,35 meter nu.

De Elizabeth is een driemaster, gestart als vrachtschip met een 20 PK. Deutz diesel en wordt nu gedreven door een 200 PK. Gardner diesel.
Het schip chartert en kan tijdens dagtochten 60 gasten opnemen, bij langer verblijf 35 gasten verdeeld over 12 hutten.
De klipper liep van stapel in 1913 bij Paans Moerdijk en werd in 1991 omgebouwd tot charterschip.

Van het schip voor de wal in Workum dat geheel overeenkomstig haar voorkomen Nijlpaard heet en de Zwitserse vlag voert kan ik nog geen gegevens vinden, een bijzonder schip is het wel.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

We hobbelen in de middag naar het centrum van Workum waar de grijze golf, met elektrisch gedreven rijwielen, de vouwen uit je pantalon rijdt.
Het maakt allemaal niets uit als je maar schik hebt :wink: We waren al een paar maal eerder in Workum, waar vooral de schilderkunsten van Jopie Huisman een diepe indruk op ons maakten.
Op het plein is het gezellig druk en we laten ons plan om naar de vissershaven te lopen maar vallen, in plaats daarvan scharrelen we wat om en achter de kerk waar een straatje met prachtige kleine huisjes ligt. Als we staan te bedenken, dat het wonen in zulke huisjes vandaag toch niet eenvoudig is, ontmoeten we een jongmens dat in zo'n huisje woont. Hij is er wel tevreden over en woont daar erg rustig met een parkeerterrein vlakbij. Terwijl we palaver houden komt er een kingsize truck van een grootwinkelbedrijf het straatje in bulderen, alles schudt en beweegt. Ook in Workum wordt het kleinschalige opgeofferd aan de drang van de consumenten om alles overal bij de hand te hebben.

De duivenhouders vereniging heeft hier nog een prachtig pandje met een mooie gevelversiering, dat zie je niet vaak meer.
Langs het water sjouwen we terug naar ons bootje, tot onze verassing ligt daar een opduwer zoals wij zelf bouwden. De opvarenden kwamen met het scheepje de IJssel afgezakt vanaf Laag-Keppel (aan de oude IJssel) en maken een vaartocht door Friesland. We vinden dat toch wel erg sportief op zo'n klein scheepje! De schipper vindt dat zijn scheepje niet makkelijk stuurt en dat is ook zo, je moet erg voorzichtig manoeuvreren, vooral bij achteruit slaan.

Na een rustige nacht met verrassend weinig verkeerslawaai vertrekken we om 10.00 uur richting Bolsward, vroeger was dat een duur tochtje vanwege het bruggeld.
Nu wordt er op dit traject geen bruggeld meer gevraagd en openen de bruggen redelijk snel nadat je een opening hebt gevraagd.
workum 1.JPG
workum 1.JPG (712.46 KiB) 1916 keer bekeken
DSC02417 workum 2.JPG
DSC02417 workum 2.JPG (555.12 KiB) 1916 keer bekeken
workum gevelsteen 3.JPG
workum gevelsteen 3.JPG (582.4 KiB) 1916 keer bekeken
workum kleine huisjes 4.JPG
workum kleine huisjes 4.JPG (625.48 KiB) 1916 keer bekeken
workum pand duivenhouders 5.JPG
workum pand duivenhouders 5.JPG (565.45 KiB) 1916 keer bekeken
workum  toren 6.JPG
workum toren 6.JPG (520.08 KiB) 1916 keer bekeken
workum lytse auke 7.JPG
workum lytse auke 7.JPG (675.68 KiB) 1916 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

We nemen de Bolswardertrekvaart waar in de regel bijna geen scheepvaart is, de eerste brug, Nijhulzumerbrug, draait al als hij ons mastje ziet verschijnen.
Als je de hele dag in dat hokje op klanten moet wachten moet je er haast een studie bij doen om niet van verveling om te vallen. Het lijkt een beetje op wachtlopen op een turbinetanker tijdens een lange oversteek, vechten tegen de slaap en verveling :wink: Bij Parrega moet je met de hoorn om een opening vragen, lang kort lang geloof ik. Bij de eerste stoot op de hoorn komt de brugwachter ergens vandaan schieten en wint met stip de wedstrijd "snel brug draaien" De service is vandaag uitstekend en de brugwachters hebben er zin in. Voor Tjerkwerd is er aan bakboord en ingang naar het Van Panhuyzenkanaal richting Makkum. We overwegen even naar Makkum te gaan maar de weg over de brug heeft nogal wat verkeer en we hebben niet veel zin in dat waaigat te liggen steken totdat de brug wil openen. Dus Makkum de volgende keer maar eens!
Bij Tjerkwerd hadden we eerder nogal geklooi omdat de kade vol lag met kleine lokale bootjes en er geen aanlegplaats over was. Bij het muurtje voor de brug werden we door een boze bejaarde weggejaagd en aan het remmingswerk mochten we niet vastmaken. Dus moest ik met de vlet achteruit tot een brandnetelwalletje en vastmaken met eigen pennetjes. Onze Joep leefde nog en moest even lenzen en ontballasten, dus ik met die oude hond van boord af, de brug draaide toch pas om 13.00 uur. Mijn vrouw ging het dorp in en Joep ging aan het knokken met de eerste de beste hond die we tegen kwamen. Ik heb de brandnetels nog lang gevoeld. Nu is alles in Tjerkwerd in een prachtige staat en aan de kade is een en ander verbeterd, de brug draait snel en ook hier is de brugwachter in een zeer goed humeur, wij blijven aan boord en gaan verder. Bij Eemswoude doet de brugwachter ook al de brug open op het moment dat hij ons kan zien, wat een service!

Bij Bolsward passen we ruim onder de Kruiswaterbrug door zodat het verkeer rustig door kan razen. We vinden een ligplaats voor de Gasthuisbrug aan een grasveldje met stroom en het toiletgebouw in de buurt, wie vroeg komt kan kiezen :wink: De haven van Bolsward is zoals altijd keurig georganiseerd en schoon, de hele stad is overigens schoon en goed georganiseerd.

We helpen een Zwitser in een huurboot z'n plastic tobbe voor de kant te krijgen, dat gaat nog niet vanzelf omdat hij in de sloot wil draaien.
Hij laat in ieder geval zien dat je ook met wat motorgeweld zo'n ding kan draaien in een smal grachtje. Boeg wat schuin tegen de wal, roer aan boord en wat gas, het ding vliegt tegen de kade.
Zijn partner had mij gelukkig op tijd een voorspring aangegeven zodat ik de vaart eruit kon halen. Alle respect voor deze huurschepen die, hoewel behangen met fenders, toch maar al deze mishandelingen goed doorstaan.

We gaan passagieren in het mooie en zonnige Bolsward dat verkeersluw is, behalve de winkelstraat bij het stadhuis, de foto's spreken voor zich.
We komen al zwervend bij een, in mijn ogen, prachtige kerk, zonder opsmuk, grootheid, pracht en praal. Het is er doodstil en je kunt tot de hemel kijken en geloven wat je wilt.
Wat mij betreft hadden we het nooit ingewikkelder moeten maken. Er liggen nog een aantal prachtige grafstenen in de vloer waarvan de tekst goed te lezen is.
bolsward gemeentehuis.JPG
bolsward gemeentehuis.JPG (635.44 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward grachtje 2.JPG
bolsward grachtje 2.JPG (686.81 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward grachtje.JPG
bolsward grachtje.JPG (523.27 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward italiaans restuarant.JPG
bolsward italiaans restuarant.JPG (600.36 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward kerk.JPG
bolsward kerk.JPG (549.17 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward kleinste huisje.JPG
bolsward kleinste huisje.JPG (721.79 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward mooi metselwerk.JPG
bolsward mooi metselwerk.JPG (851.2 KiB) 1856 keer bekeken
bolsward straatje.JPG
bolsward straatje.JPG (542.3 KiB) 1856 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

broerekerk 1.JPG
broerekerk 1.JPG (724.11 KiB) 1842 keer bekeken
broerekerk 2.JPG
broerekerk 2.JPG (721.44 KiB) 1842 keer bekeken
broerekerk 3.JPG
broerekerk 3.JPG (641.37 KiB) 1842 keer bekeken


Plaats reactie