Holland Amerika Lijn
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Holland Amerika Lijn
Er was al een Prinsendam, nu dus de Koningsdam. De volgende wordt de Keizersdam en als er dan nog een cruiseschip komt wordt dat de Herendam.
Bob
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Holland Amerika Lijn
Met de Eurodam begon het fantasieloze tijdperk bij de HAL. Men had een mooi kapitaal schip maar een leuke naam kon men toen niet meer bedenken.
Waarom niet weer een fijne plaatsnaam b.v. Hardinxveldgiessendam. Dan heeft men tenminste wat te spellen als men zich bij een portcontrol moet aanmelden.. ..
Sparkymul
Waarom niet weer een fijne plaatsnaam b.v. Hardinxveldgiessendam. Dan heeft men tenminste wat te spellen als men zich bij een portcontrol moet aanmelden.. ..
Sparkymul
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
- Locatie: Naaldwijk
Re: Holland Amerika Lijn
Als het maar geen Ruttedam wordt ! !
Re: Holland Amerika Lijn
Koning, Keizer, Admiraal. Dus de volgende wordt de Popladam
HAL informatie
Beste mensen,
afgelopen week ben ik in het bezit gekomen van drie speldjes van de Society of Honorary Mariners, die afkomstig zijn van mijn zwager die jaren bij de HAL heeft gevaren op o.a. de G-schepen. Op zijn verzoek ben ik op internet aan het zoeken naar Museale zaken over de HAL, maar kom dan uit in het Stadsarchief van Rotterdam. Zij hebben wel het een en ander, maar dat is tot 1970 in te zien.
Mijn zwager is echter in 1970 gaan varen op o.a. de Grotedijk, Gaasterdijk, Poeldijk enz. in het begin van zijn loopbaan was hij matroos daarna bootsman.
Op internet kan ik voor hem niets terugvinden dan alleen de serie van de K-schepen.
De speldjes hebben betrekking op de hoeveelheid mijlen en cruises die hij heeft gevaren, o.a. 100.000 Miles, 40.000 Miles en
10 cruises. De speldjes wil hij graag aan de liefhebber verkopen.
Zegt mijn verhaal u iets, zo ja dan zou hij het leuk vinden als er een reactie komt.
Met vriendelijke groet,
Marianne van der Meijde
afgelopen week ben ik in het bezit gekomen van drie speldjes van de Society of Honorary Mariners, die afkomstig zijn van mijn zwager die jaren bij de HAL heeft gevaren op o.a. de G-schepen. Op zijn verzoek ben ik op internet aan het zoeken naar Museale zaken over de HAL, maar kom dan uit in het Stadsarchief van Rotterdam. Zij hebben wel het een en ander, maar dat is tot 1970 in te zien.
Mijn zwager is echter in 1970 gaan varen op o.a. de Grotedijk, Gaasterdijk, Poeldijk enz. in het begin van zijn loopbaan was hij matroos daarna bootsman.
Op internet kan ik voor hem niets terugvinden dan alleen de serie van de K-schepen.
De speldjes hebben betrekking op de hoeveelheid mijlen en cruises die hij heeft gevaren, o.a. 100.000 Miles, 40.000 Miles en
10 cruises. De speldjes wil hij graag aan de liefhebber verkopen.
Zegt mijn verhaal u iets, zo ja dan zou hij het leuk vinden als er een reactie komt.
Met vriendelijke groet,
Marianne van der Meijde
Re: Holland Amerika Lijn
Groet Arnold.
- Oosterwijk
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 26 mei 2006 23:11
- Locatie: Hendrik Ido Ambacht
ms Veendam
Nadat de cruises van 27 september vanuit Quebec en die van 4 oktober vanuit Boston al waren geannuleerd vanwege problemen
met een van de twee schroeven, is nu ook de cruise van 11 oktober geschrapt.
De Veendam nu onderweg vanuit Quebec naar een droogdok in Philadelphia.
Het is niet gelukt om met duikers de benodigde reparaties in Quebec te verrichten.
De Veendam vaart op eigen kracht en alle systemen zijn in bedrijf.
met een van de twee schroeven, is nu ook de cruise van 11 oktober geschrapt.
De Veendam nu onderweg vanuit Quebec naar een droogdok in Philadelphia.
Het is niet gelukt om met duikers de benodigde reparaties in Quebec te verrichten.
De Veendam vaart op eigen kracht en alle systemen zijn in bedrijf.
Groet,
Hans.
________________________________
"Fair Winds and Following Seas."
Hans.
________________________________
"Fair Winds and Following Seas."
Nieuw-Amsterdam
Hallo allemaal,
Ik ben eigenaar van een viertal geëtste ramen (64 cm x 105 cm). Na onderzoek vond ik, dat de afbeeldingen van twee van deze ramen gelijk waren aan twee afbeeldingen in het boek uit 1938 over de Nieuw-Amsterdam.
De door Jaap Gidding ontworpen ramen in het boek betreffen "Zeemeermin" en "Zwaardvis en rog".
Jaap Gidding heeft net als Copier ramen ontworpen voor het trappenhuis (bij de lift) in de Nieuw-Amsterdam.
Wie weet welke afbeeldingen er in totaliteit hebben gezeten hebben in het trappenhuis.
Heeft iemand ook foto's of andere afbeeldingen hiervan, die niet in het boek uit 1938 over de Nieuw-Amsterdam staan.
Zijn de ramen tot de sloop van de Nieuw-Amsterdam gebleven, of zijn deze bij de ombouw tot "troepenschip" er uit verwijderd?
Ik zou afdrukken van deze afbeeldingen graag van u ontvangen (kicking@ziggo.nl).
Bij voorbaat bedankt
Piet Heijstek 0647031679
Ik ben eigenaar van een viertal geëtste ramen (64 cm x 105 cm). Na onderzoek vond ik, dat de afbeeldingen van twee van deze ramen gelijk waren aan twee afbeeldingen in het boek uit 1938 over de Nieuw-Amsterdam.
De door Jaap Gidding ontworpen ramen in het boek betreffen "Zeemeermin" en "Zwaardvis en rog".
Jaap Gidding heeft net als Copier ramen ontworpen voor het trappenhuis (bij de lift) in de Nieuw-Amsterdam.
Wie weet welke afbeeldingen er in totaliteit hebben gezeten hebben in het trappenhuis.
Heeft iemand ook foto's of andere afbeeldingen hiervan, die niet in het boek uit 1938 over de Nieuw-Amsterdam staan.
Zijn de ramen tot de sloop van de Nieuw-Amsterdam gebleven, of zijn deze bij de ombouw tot "troepenschip" er uit verwijderd?
Ik zou afdrukken van deze afbeeldingen graag van u ontvangen (kicking@ziggo.nl).
Bij voorbaat bedankt
Piet Heijstek 0647031679
Re: Holland Amerika Lijn
Sommelsdyk 1907 en 1909.
Name: ROTTERDAM Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 4889
Builder: Northumberland SB Co Location of yard: Howdon-on-Tyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
09 SOMMELSDIJK
fire Rotterdam 21.4.10 whilst loading
Het vrachtschip ss. 'Sommelsdyk' (1907) van de Holland-Amerika Lijn, in lading voor Boston (Mass.) en geladen met hars, teer en het brandbare creosoot, liggende aan paal 13 in de Maashaven, brandt tijdens reparatiewerkzaamheden in de haven van Rotterdam geheel uit. Ondanks de grote inzet van diverse blusboten is de brand niet meer te bedwingen. De 40 man bemanning konden allen veilig aan land komen. Het wrak werd later verkocht voor Hfl. 84.500,-- aan de N.V. Holland, Scheepswerf- en machinehandel te Hendrik-Ido-Ambacht. Ze werd op 14.05.1910 door twee sleepboten uit de Maashaven weggesleept naar Hendrik-Ido-Ambacht en daar vervolgens gesloopt.
IDNo: 1127440 Year: 1909
Name: SAVANNAH Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 4849
Builder: Northumberland SB Co Location of yard: Howdon-on-Tyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12
10 EMPIRE TRANSPORT - 12 SOMMELSDIJK - 30 ANTIOPE - 34 ATLANTIDE
wrecked on Plaat van Valkenisse, R.Schelde 23.12.38 [Antwerp-Savona, coal]
Op 23.12.1938, op reis Antwerpen-Savona met lading kolen, op de Schelde aan de grond gelopen, daarbij gebroken. Op 24.12.1938 total loss verklaard, wrak later verkocht voor de sloop. In 1939 is het wrak ter plaatse (plaat Valkenisse) gedeeltelijk door Belgische slopers gesloopt.
Foto's van Nautiek, gegevens van Miramar en Marhisdata.
IDNo: 1124331 Year: 1907Name: ROTTERDAM Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 4889
Builder: Northumberland SB Co Location of yard: Howdon-on-Tyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
09 SOMMELSDIJK
fire Rotterdam 21.4.10 whilst loading
Het vrachtschip ss. 'Sommelsdyk' (1907) van de Holland-Amerika Lijn, in lading voor Boston (Mass.) en geladen met hars, teer en het brandbare creosoot, liggende aan paal 13 in de Maashaven, brandt tijdens reparatiewerkzaamheden in de haven van Rotterdam geheel uit. Ondanks de grote inzet van diverse blusboten is de brand niet meer te bedwingen. De 40 man bemanning konden allen veilig aan land komen. Het wrak werd later verkocht voor Hfl. 84.500,-- aan de N.V. Holland, Scheepswerf- en machinehandel te Hendrik-Ido-Ambacht. Ze werd op 14.05.1910 door twee sleepboten uit de Maashaven weggesleept naar Hendrik-Ido-Ambacht en daar vervolgens gesloopt.
IDNo: 1127440 Year: 1909
Name: SAVANNAH Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 4849
Builder: Northumberland SB Co Location of yard: Howdon-on-Tyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12
10 EMPIRE TRANSPORT - 12 SOMMELSDIJK - 30 ANTIOPE - 34 ATLANTIDE
wrecked on Plaat van Valkenisse, R.Schelde 23.12.38 [Antwerp-Savona, coal]
Op 23.12.1938, op reis Antwerpen-Savona met lading kolen, op de Schelde aan de grond gelopen, daarbij gebroken. Op 24.12.1938 total loss verklaard, wrak later verkocht voor de sloop. In 1939 is het wrak ter plaatse (plaat Valkenisse) gedeeltelijk door Belgische slopers gesloopt.
Foto's van Nautiek, gegevens van Miramar en Marhisdata.
Re: Holland Amerika Lijn
De Sommelsdijk 1939.
Bij het zien van de eerste foto zou je niet zeggen dat dit schip gebouwd is voor de tweede wereldoorlog. IDNo: 5533394 Year: 1939
Name: SOMMELSDIJK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 11700
Builder: Odense Staalskibs Location of yard: Odense
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-16
49 SOMMELSDYK - 65 SOMME
BU Burriana 11.6.65
Bij het zien van de eerste foto zou je niet zeggen dat dit schip gebouwd is voor de tweede wereldoorlog. IDNo: 5533394 Year: 1939
Name: SOMMELSDIJK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 11700
Builder: Odense Staalskibs Location of yard: Odense
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-16
49 SOMMELSDYK - 65 SOMME
BU Burriana 11.6.65